Schijf crash: kop beweeg niet over volledige plaat

Pagina: 1
Acties:

• denniskru
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb het volgende probleem: één van mijn harde schijven is kapot.

Afgaande op het geluid en verschillende fora dacht ik dat de kop vast zat tussen de platen. Ik heb heb de harde schijf vervolgens opengehaald, maar de kop lijkt niet vast te zitten.

Als ik spanning op de schijf zet beginnen de platen te draaien, de kop beweegt zich naar halverwege de schijf, en vlieg vervolgens weer terug. Dan gaat de kop nogmaals richting de helft van de plaat, en schiet weer terug. Dit duurt een tijdje, en vervolgens stopt alles. handmatig kan ik de kop echter wel heel gemakkelijk richting het midden van de platen schuiven.

Ik heb een filmpje gemaakt van dit gedrag:https://www.dropbox.com/s/82l5yoscl4qydfy/2015-03-29%2011.38.07.mp4?dl=0

Iemand een idee wat dit probleem veroorzaakt, en of dit nog te fixen is?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:39
Zodra je een harde schijf open maakt buiten een cleanroom is hij afgeschreven. Maar als we dat negeren dan zou ik zoeken bij de spoel, de elektronica die de spoel bekrachtigt, of de verbindinde flatcable.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Is niet meer te fixen, of je moet de head vervangen. Dit is vrijwel zeker een probleem met de head. Zeker nu je de head handmatig over een stilstaande platter hebt geduwnd, zo krijg je krassen van een vastgeslagen head. Normaal spint eerst de motor en dan zweeft de head er als het ware overheen zonder de platters te raken. Dus je kunt hem wel weggooien.

[ Voor 56% gewijzigd door rikadoo op 29-03-2015 14:24 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Je hebt hem open gemaakt, en dit valt dus niet meer te fixen (tenzij je het in een 100% overdruk, stofvrij-gemaakte badkamer hebt gedaan of toevallig een cleanroom hebt).

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Umbrah schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:24:
Je hebt hem open gemaakt, en dit valt dus niet meer te fixen (tenzij je het in een 100% overdruk, stofvrij-gemaakte badkamer hebt gedaan of toevallig een cleanroom hebt).
Wanneer hij de head niet een paar um naar beneden heeft gedrukt dan kan het nog wel eens meevallen, dan is er misschien nog wel eens wat data vanaf te halen. Maar het lijkt er inderdaad op dat de head niks meer leest waardoor die geen positie kan bepalen en gelijk weer in rust gaat. Gewoon stuk dus,

Maar met een goede backup is het gewoon een kwestie van nieuwe disk kopen en backup terug zetten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Wim-Bart schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:12:
[...]

Wanneer hij de head niet een paar um naar beneden heeft gedrukt dan kan het nog wel eens meevallen, dan is er misschien nog wel eens wat data vanaf te halen. Maar het lijkt er inderdaad op dat de head niks meer leest waardoor die geen positie kan bepalen en gelijk weer in rust gaat. Gewoon stuk dus,

Maar met een goede backup is het gewoon een kwestie van nieuwe disk kopen en backup terug zetten.
Het is meer een kwestie van 'atmosfeersimpuurheden' -- stofjes kleiner dan fijnstof bijvoorbeeld; wat uiteraard al op de disk is afgekomen...

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Umbrah schreef op maandag 30 maart 2015 @ 17:18:
[...]

Het is meer een kwestie van 'atmosfeersimpuurheden' -- stofjes kleiner dan fijnstof bijvoorbeeld; wat uiteraard al op de disk is afgekomen...
Ik weet het, maar 1 of 2 keer is het wel draaiend te krijgen. Maar daarna is het echt over.
https://www.youtube.com/watch?v=F5Y7BniaRXg

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1