Stevige HTPC

Pagina: 1
Acties:

• sinterklaas1975
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:29
Wat is je ervaringsniveau?
Eind jaren 80 in aanraking gekomen met PCs als jong ventje en in de jaren erna mijn PCs zelf gebouwd. Door studie en werk (niet IT gericht) in de loop der tijd steeds minder actief mee bezig geweest. Laatste PC gerelateerde aankoop is Asus (ROG) G73JW die tegenwoordig vooral dienst doet als "mediaserver". Heb dus bouw-ervaring, ben niet bang om te "knutselen" maar heb in de loop der veel kennis verloren/heb 't niet meer bijgehouden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het moet een stille, snelle, compacte mediaserver worden die (uit zicht) in de kamer staat en in staat moet zijn om verschillende mediastreams, simultaan, te kunnen versturen via PLEX. Een van de streams zal bekabeld zijn naar receiver en andere (2) draadloze streams naar iPADs. Het liefst draai ik Windows icm Plex. Dat laatste heb ik bij een vriend gezien en ziet er gewoon erg mooi/gelikt uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, zo rond de 1000 Euro?

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nu nog geen 4K tv (nog altijd een mooie Panasonic Plasma) - maar systeempje moet dat wel aankunnen. Voor de rest is er nog een Marantz receiver op aangesloten met dito zware speakers (geen out-of-the-box 5.1 systeempje)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Liefst zo weinig mogelijk geluid - ben geen audiofiel maar bij stille scenes in de een film wil ik geen fan/schijven horen draaien. Daarom oa SSDs. Mijn laptop heeft nu een 1TB harde schijf en dat is meer dan voldoende - mijn ervaring is dat iedere HD volraakt... maar de vraag is of je dan nog naar de oude de content kijkt/luistert. Maar wellicht met 4K in de toekomst?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefs een Intel NUC.... meer gevoel dan wat anders!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag geluidsniveau, moet wellicht ook als download server kunnen draaien?

Ga je overklokken?
Nee

Ik heb onderstaande bijmekaar gezocht. De Intel NUC is nog niet te koop (blijkbaar komende maand). Meer info op Fanless Tech. Voor de rest:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC5i7RYH€ 0,-€ 0,-
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)€ 28,-€ 28,-
1Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/8€ 68,16€ 68,16
1Samsung 850 EVO 1TB€ 378,14€ 378,14
1Samsung XP941 128GB€ 121,95€ 121,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 596,25

Ben benieuwd wat voor advies er allemaal komt! Kan me voorstellen dat dubbele SSD wordt gezien als overdreven/niet genoeg (ivm 4K bijvoorbeeld).

alvast bedankt! :)

[ Voor 37% gewijzigd door sinterklaas1975 op 29-03-2015 13:01 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• sinterklaas1975
Sorry... te snel op enter gedrukt... ben nog bezig met aanvullen met eigen onderzoek!

WP: ME SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + 200l Boilervat | Vloerverwarming (44 m2) + Jaga Strada (73 m2) + Tempo (54 m2) | PV: 2650 Wp | Huis 1932 | 2-1 kap | Zuid-Limburg | Lees veel, snap niet alles 😊

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo,

Lijkt mij wel een beetje veel van het goede.

Wat vind je als optie van een NAS/computer met media. En een Chromecast? Kost je €35 voor die chromecast. Dmv PLEX kan je gedeeltes in je PC of NAS beschikbaar zetten. Plex filtert alle films en series eruit en deelt die automatisch in in een biobliotheek, erg handig. Lijkt op een soort netflix. Je kan plex ook op je mobiel installeren, dan is je mobiel de afstand bediening. Scheelt geld, en ik vind het persoonlijk ook handiger, mobiel als afstand bediening en een HDMI stick in je TV, Chromecast kan gevoed worden door USB in TV.
PLEX zorgt ervoor dat alle apparaten met PLEX elkaar kunnen zien in jou huis, als je allemaal op dezelfde account ermee inlogt. Je mobiel gaat er niet sneller leeg van, omdat je via je mobiel een seintje geeft aan de server om de media door te sturen. Je mobiel kan je zelfs rustig uitzetten, beeld materiaal gaat gewoon verder met afspelen. Zolang je de bron van het bestand maar niet uitschakelt (logisch).

我的名字是Mirno

• sinterklaas1975
mirno schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:37:
Hallo,

Lijkt mij wel een beetje veel van het goede.

Wat vind je als optie van een NAS/computer met media. En een Chromecast? Kost je €35 voor die chromecast. Dmv PLEX kan je gedeeltes in je PC of NAS beschikbaar zetten. Plex filtert alle films en series eruit en deelt die automatisch in in een biobliotheek, erg handig. Lijkt op een soort netflix. Je kan plex ook op je mobiel installeren, dan is je mobiel de afstand bediening. Scheelt geld, en ik vind het persoonlijk ook handiger, mobiel als afstand bediening en een HDMI stick in je TV, Chromecast kan gevoed worden door USB in TV.
PLEX zorgt ervoor dat alle apparaten met PLEX elkaar kunnen zien in jou huis, als je allemaal op dezelfde account ermee inlogt. Je mobiel gaat er niet sneller leeg van, omdat je via je mobiel een seintje geeft aan de server om de media door te sturen. Je mobiel kan je zelfs rustig uitzetten, beeld materiaal gaat gewoon verder met afspelen. Zolang je de bron van het bestand maar niet uitschakelt (logisch).
Ik snap wat je bedoelt! Ik heb in 't verleden ook een NAS gehad (Netgear ReadyNas Duo 2) en ik vond het helemaal niets. Moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik dat ding ook niet echt de tijd heb gegeven. Hij stond ook elders in huis en via een bekabeld netwerk kwam hij beneden uit. Ik speelde wel alles af via laptop - en daar wil ik nu vanaf. Laptop gaat, op den duur, ook vervangen worden door lichter (leterlijk en figuurlijk) exemplaar.

Qua CPU (denk dus aan een i7) heb ik dat op 't volgende gebaseerd (van Plex.tv website)

Very roughly speaking, for a single full-transcode of a video, the following PassMark scores are a good guideline for a requirement:
  • 1080p/10Mbps: 2000 PassMark
  • 720p/4Mbps: 1500 PassMark

Via cpubenchmark.net zie ik dat de CPU van de nieuwe Intel NUC '5,084' is. Voldoende voor 2 streams (als ze getranscode moeten worden). Weet ook dat dit allemaal indicatief is.....

[ Voor 5% gewijzigd door sinterklaas1975 op 29-03-2015 15:22 ]

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo Sinterklaar,
i7 is voor alleen media al ruim voldoende. Je zult echter dezelfde prestaties behalen met een Celeron, ze CPU's spelen beide HD af. Voor 4K zullen beide ook de zelfde ondersteuning bieden, als het bij de Celeron niet goed werkt, zal het bij de i7 ook niet goed werken (structuur intern).

Je kan ook gewoon ipv een NAS, een HDD in je PC zetten (als je die hebt) dan wordt door PLEX alles automatisch gedeeld. Heb je geen PC kan je dus alleen een NAS aanschaffen, dat was het idee.

Dan hoef je geen heel kastje onder je TV neer te zetten voor veel geld. De Chromecast alleen is genoeg: pricewatch: Google Chromecast
Biedingen (icm Plex) is ook handiger dan een PC onder je TV.

Kosten die je kwijt bent is €35. Voor Android is Plex op mobiel gratis. Bij Apple kost het geld. Je hebt wel ergens een opslag nodig, als je die al hebt kan je die gebruiken, en eventueel uitbreiden. Het voordeel is dat je goedkoop massa opslag kan gebruiken, vanaf een andere locatie (met HDD dus). En dat je bij je TV gewoon draadloos een geluidsloos en zeer compact medium hebt. Je hoeft ook niet elke keer met muis/toetsenbord in de weer. Gewoon even mobiel als afstand bediening.

Heb je ergens een Computer in huis staan? Anders kan je je oude NAS misschien weer eens proberen. Plex heeft speciale software voor op de NAS ;) Dit kan je geld besparen, meer upgrade mogelijkheden (afhankelijk van NAS/PC) en je gebruiksvriendelijkheid vergroten.

我的名字是Mirno

• sinterklaas1975
Hoi Mirno - dankje voor de uitgebreide reactie. Even terugkomen op je punten:
  • Ik heb geen vaste/desktop PC in huis. Dit is het resultaat van een compromis met mevrouw sinterklaas! ;) Vandaar toendertijd een gaming laptop gekocht.
  • Die NAS - heeft het wellicht 6 maanden volgehouden en toen verkocht - ook geen optie meer dus. Althans - of ik zou een nieuwe moeten aanschaffen.. zal het is verder onderzoeken!
  • De Intel Celeron... ben niet meer zo in het wereldje (zoals ik in 1e post omschreef). Ik geloof je als je zegt dat het eenzelfde interne structuur heeft. Echter zullen veel videos worden ge-transcodeerd en daar heb je volgens mij gewoon brute kracht voor nodig? Al is het maar om losse ondertitels erin te zetten? Vandaar ook het commentaar bij Plex.tv?
  • Chromecast ken ik... maar idealiter heb ik HDMI aansluiting via receiver.. zeg ik gevoelsmatig :-)... wellicht ook eens verder onderzoeken!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

sinterklaas1975 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:41:
Hoi Mirno - dankje voor de uitgebreide reactie. Even terugkomen op je punten:
  • Ik heb geen vaste/desktop PC in huis. Dit is het resultaat van een compromis met mevrouw sinterklaas! ;) Vandaar toendertijd een gaming laptop gekocht.
  • Die NAS - heeft het wellicht 6 maanden volgehouden en toen verkocht - ook geen optie meer dus. Althans - of ik zou een nieuwe moeten aanschaffen.. zal het is verder onderzoeken!
  • De Intel Celeron... ben niet meer zo in het wereldje (zoals ik in 1e post omschreef). Ik geloof je als je zegt dat het eenzelfde interne structuur heeft. Echter zullen veel videos worden ge-transcodeerd en daar heb je volgens mij gewoon brute kracht voor nodig? Al is het maar om losse ondertitels erin te zetten? Vandaar ook het commentaar bij Plex.tv?
  • Chromecast ken ik... maar idealiter heb ik HDMI aansluiting via receiver.. zeg ik gevoelsmatig :-)... wellicht ook eens verder onderzoeken!
Wanneer je een Chromecast neemt, is de hele HTPC niet meer nodig hè. Dus dan dien je alleen een NAS aan te schaffen.

Hoe bedoel je HDMI aansluiting via Reveiver? Kan hij niet rechtstreeks in de TV?

Op de Plex site lees ik, intel core 2 duo, maar de Celeron CPU is nog net wat krachtiger, vergeleken met die oude CPU's. Maar als je je HTPC onder je TV aansluit heb je helemaal geen Plex nodig, dus daar hoef je je dan ook geen zorgen over te maken.
Celeron is voor jou doel einde meer dan voldoende, deze: pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXCE-2955
Mocht je echt meer power willen kijk voor een i3 variant, maar lijkt mij overbodig. (Let op hier dient wel RAM en SSD aan toegevoegd te worden)

Ik blijf toch bij mijn oude situatie: Geen HTPC, maar:
-NAS
-Chromecast
-Optioneel: films/series van de laptop naar de Chromecast streamen met Plex, laptop dient dan wel ergens open te staan.

Wat je wel nodig hebt is een goed wifi bereik in je huis.

[ Voor 4% gewijzigd door mirno op 29-03-2015 15:52 ]

我的名字是Mirno

• sinterklaas1975
Ok - het is duidelijk dat ik mijn huidige opstelling niet (goed) heb omschreven in mijn eerste post.

Ik heb momenteel al mijn apparatuur via mijn receiver gekoppeld in de woonkamer. Hiermee bedoel ik:
  • TV hangt aan de muur en bekabeling (lees: oa HDMI kabel) loopt onder de vloer door naar andere kant van kamer en is aangesloten op receiver
  • PS4 ook op receiver aangesloten... wellicht kan ik dit ook verder onderzoeken wat mogelijkheden zijn.....?
  • 5 speakers
Receiver staat in de hoek - naast de bank - uit het zicht. Een HTPC (of wat het ook gaat worden) zou daar bij kunnen staan.

Ik speel momenteel via laptop (en HDMI kabel in receiver) content af op tv en daar is technisch niets mis mee. Maar wil af van afhankelijkheid van zware laptop - die richting einde van zijn levensduur gaat.

Op plex lees ik:

Do you plan to run your Plex Media Server on the NAS or only use it for storage?
If you just want to store your media on your NAS, then there isn't really anything specific to Plex that needs to influence which NAS you buy. Find a brand you like that can hold the amount of storage you want and you're done.

If you want to run your Server on the NAS itself, keep reading.

Will you need to transcode media for any of your Plex Apps?
Running your Server on the NAS itself means you'll need to choose a NAS that meets a few basic criteria. It will need to:
  • Be a brand and model with an x86 CPU and have a CPU fast enough to transcode the type of media you want to watch, on the types of clients you want to watch it on, or
  • Be an ARM or PowerPC (PPC) supported model

Daarnaast mbt Chromecast
Plex:
If you need to adjust the streaming quality for Chromecast, adjust the quality used in the Plex App that initiated the cast.

Dat wil ik niet... ik wil niet inboeten op kwaliteit van stream doordat Chromecast de bottleneck is.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

sinterklaas1975 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:16:
Ok - het is duidelijk dat ik mijn huidige opstelling niet (goed) heb omschreven in mijn eerste post.

Ik heb momenteel al mijn apparatuur via mijn receiver gekoppeld in de woonkamer. Hiermee bedoel ik:
  • TV hangt aan de muur en bekabeling (lees: oa HDMI kabel) loopt onder de vloer door naar andere kant van kamer en is aangesloten op receiver
  • PS4 ook op receiver aangesloten... wellicht kan ik dit ook verder onderzoeken wat mogelijkheden zijn.....?
  • 5 speakers
Receiver staat in de hoek - naast de bank - uit het zicht. Een HTPC (of wat het ook gaat worden) zou daar bij kunnen staan.

Ik speel momenteel via laptop (en HDMI kabel in receiver) content af op tv en daar is technisch niets mis mee. Maar wil af van afhankelijkheid van zware laptop - die richting einde van zijn levensduur gaat.

Op plex lees ik:

Do you plan to run your Plex Media Server on the NAS or only use it for storage?
If you just want to store your media on your NAS, then there isn't really anything specific to Plex that needs to influence which NAS you buy. Find a brand you like that can hold the amount of storage you want and you're done.

If you want to run your Server on the NAS itself, keep reading.

Will you need to transcode media for any of your Plex Apps?
Running your Server on the NAS itself means you'll need to choose a NAS that meets a few basic criteria. It will need to:
  • Be a brand and model with an x86 CPU and have a CPU fast enough to transcode the type of media you want to watch, on the types of clients you want to watch it on, or
  • Be an ARM or PowerPC (PPC) supported model

Daarnaast mbt Chromecast
Plex:
If you need to adjust the streaming quality for Chromecast, adjust the quality used in the Plex App that initiated the cast.

Dat wil ik niet... ik wil niet inboeten op kwaliteit van stream doordat Chromecast de bottleneck is.
Kwaliteit van de Chromecast vind ik prima. Echt super scherm. Voor UHD is dit echter niet geschikt. Het is echter ook een oplossing van €35. Ik dacht eerst ook dat de kwaliteit minder zou zijn, echter bij ons bleek het tegendeel: kwaliteits verbetering. De laptop op de TV aangesloten zorgde voor een onsynchrone fps tussen de 2, waardoor deze altijd haperde, en tearing ontstond. Met de chromecast hadden we hier geen last van. Zelf ben ik er erg tevreden over. Chromecast kan je aan je receiver aansluiten.

Wellicht kan die receiver ook aan het netwerk gezet worden, en zelfs wel de NAS zelf herkennen, welk model heb je?

Je zou zo'n Chromecast kunnen proberen, voor dat geld. Anders kan hij altijd nog handig van pas komen. Even testen dat je je laptop ergens neerzet(draadloos en openstaand). En streamen naar de chromecast. Ik denk dat je niet ontevreden zult zijn.

我的名字是Mirno

• sinterklaas1975
Ik ga de chromecast eens uitzoeken. Dankje voor je snelle & uitvoerige reacties Mirno!

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-11 17:46
Ik zou geen chromecast aanraden, voor netflix en youtube is het prima maar met een eigen collectie vind ik het niet fijn werken. Je moet dan of transcoden en hebt alsnog een goede server daarvoor nodig, of je moet je collectie omzetten naar een formaat wat de chromecast zo aan kan.
Verder zit je met het probleem dat de chromecast (en geloof elke android stick) 60hz uitvoer heeft en dat is niet echt fijn met 24/25 50 fps content.

• sinterklaas1975
WildeBeestje schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:36:
Ik zou geen chromecast aanraden, voor netflix en youtube is het prima maar met een eigen collectie vind ik het niet fijn werken. Je moet dan of transcoden en hebt alsnog een goede server daarvoor nodig, of je moet je collectie omzetten naar een formaat wat de chromecast zo aan kan.
Verder zit je met het probleem dat de chromecast (en geloof elke android stick) 60hz uitvoer heeft en dat is niet echt fijn met 24/25 50 fps content.
Wat raad je dan aan Wildbeestje? Of kun je je vinden in mijn ideeen?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

WildeBeestje schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:36:
Ik vind Chromecast juist met youtube erg slecht werken, en uit de eigen collectie zelfs nog beter dan een verbonden laptop aan de TV.
Wat bedoel je precies met goede server? Een standaard PC of NAS met dual-core is al goed genoeg hoor. Alle downloads zijn altijd MKV bestanden, deze werken perfect.

我的名字是Mirno

• Natsu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-11 17:46
sinterklaas1975 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:38:
[...]
Wat raad je dan aan Wildbeestje? Of kun je je vinden in mijn ideeen?
Ik gebruik zelf een NAS en een Raspberry Pi met Kodi aan de tv. Ik heb dan nog een oude Raspberry Pi dus de interface is wat traag, maar een Raspberry Pi 2 moet daar wel goed mee zijn. Werkt prima met een eigen collectie, maar als je ook net wat meer ermee wilt als 4K en netflix ofzo dan gaat dat niet. Dus dat zal ik je niet aanraden.

Ik heb verder niet echt verstand van HTPC's, dus geen idee wat je precies nodig hebt om 4K aan te kunnen + 2 plex streams.

Wat misschien wel te overwegen is om een NAS voor de opslag te nemen en die op een plek uit het zicht en gehoor zetten. Je zit dan niet vast aan dure SSD's en kunt dan ook makkelijk wat meer opslagruimte erin zetten.
mirno schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:48:
[...]

Ik vind Chromecast juist met youtube erg slecht werken, en uit de eigen collectie zelfs nog beter dan een verbonden laptop aan de TV.
Wat bedoel je precies met goede server? Een standaard PC of NAS met dual-core is al goed genoeg hoor. Alle downloads zijn altijd MKV bestanden, deze werken perfect.
Bij mij was m'n NAS niet goed genoeg ervoor, dus ik moest m'n desktop aanlaten en dat vond ik niet handig. Verder vind ik het ook niet fijn om telkens mijn mobiel te moeten pakken om het te bedienen, 60hz limitatie, en het soms verliezen van de connectie met mobiel. Maar goed het is maar 35€ dus je kunt inderdaad kijken of het voor je werkt en dan bij een 4k tv weer upgraden.

• sinterklaas1975
De nieuwe Intel Nuc met i7 (nuc5i7ryh) staat eindelijk online....ben benieuwd of het het wachten waard is. Nu wachten op de eerste reviews en prijzen! :-)

http://www.intel.nl/conte...uc/nuc-kit-nuc5i7ryh.html

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sinterklaas1975 schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 23:11:
De nieuwe Intel Nuc met i7 (nuc5i7ryh) staat eindelijk online....ben benieuwd of het het wachten waard is. Nu wachten op de eerste reviews en prijzen! :-)

http://www.intel.nl/conte...uc/nuc-kit-nuc5i7ryh.html
http://www.anandtech.com/...roadwellu-iris-nuc-review

Testing, one, two ...

• sinterklaas1975

• sinterklaas1975
De kogel is door de kerk... de i7 NUC is besteld... ben benieuwd!! :D
sinterklaas1975 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 22:37:
[...]

dankje - had die al ook al gezien! :-)

[ Voor 6% gewijzigd door sinterklaas1975 op 11-05-2015 17:05 ]

Pagina: 1