Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:09
Ik heb een linksys wrt54g router liggen, nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid is om deze in de hoofdrouter weer te geven als een PC of ander apparaat.
Klinkt wellicht raar; maar ik wil mijn eigen netwerk verbergen voor de huisgenoten (het gaat hier om studentenhuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:44
Of bedoel je dat de ssid verborgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Het liefste alleen in de router.... maar als het enigszins mogeljik is ook de SSID, alleen weet niet of dat gaat werken met mijn telefoon en ipad. (ios)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pricewatch: Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router heeft WiFi aan boord. Je kunt weliswaar het uitzenden van het SSID uitzetten, maar dat verhindert nimmer het ontdekken van het radiostation. Dus een slimme huisgenoot of 'netwerkdictator' gaat de installatie vroeg of laat toch wel ontdekken.

Wil je niet gewoon een eigen, afgescheiden, netwerkje inrichten waar je huisgenoten geen toegang toe hebben? Dat kan prima met een router/firewall, maar verstoppertje spelen gaat je niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je wil dat apparaat dus eigenlijk gewoon niet in je verkenner terug zien? Universal Plug & Play uitschakelen zou 't probleem dan moeten oplossen.

Een andere router zal 'm altijd laten zien in de interface als er een verbinding tussen die twee is.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 29-03-2015 12:39 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:44
Bij mij thuis is de SSID verborgen en hij komt pas zichtbaar als je bij wifi toevoegen de SSID en het wachtwoord goed hebt. Anders is hij niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01

lier

MikroTik nerd

Klinkt alsof je iets doet dat niet toegestaan (of aangemoedigd) wordt.
Misschien een pc ertussen en die voor internet sharing inzetten?

Je kan je SSID prima verbergen, maar daarmee is het draadloze netwerk niet verborgen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Wat ik bedoel; in de router kan je meestal zien wat voor devices er op je netwerk zijn aangesloten. Ik wil de linksys daaruit verbergen. Zou dat bijv helpen als ik er een hub tussen zet en dan de linksys daar weer op aansluit?
Is er niet een mogelijkeid dmv een geflashde software voor de linksys dat ik de naam van het apparaat die hij doorgeeft aan de router kan veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of het met de stock firmware gaat is mij onbekend, maar met dd-wrt (en waarschijnlijk met Tomato of OpenWRT ook) kun je een (fantasie)naam instellen waarmee de Linksys-router zich binnen het netwerk bekend maakt. Dan nog valt de router te herkennen aan zijn MAC (want die valt te herleiden naar de fabrikant), maar die kun je zelf veranderen (je spooft een willekeurige MAC van een PC bijv.).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 13:01 . Reden: Komma teveel. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 12:56:
Of het met de stock firmware gaat, is mij onbekend, maar met dd-wrt (en waarschijnlijk met Tomato of OpenWRT ook) kun je een (fantasie)naam instellen waarmee de Linksys-router zich binnen het netwerk bekend maakt. Dan nog valt de router te herkennen aan zijn MAC (want die valt te herleiden naar de fabrikant), maar die kun je zelf veranderen (je spooft een willekeurige MAC van een PC bijv.).
Dus met DD-WRT de naam veranderen.... firmwire flashen heb ik al eens gedaan (er staat nu tomato op; router niet bij de hand nu).
Hoe werkt dat spoofen van de router eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfraTreads
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-08 09:39
Ik heb een tweede router als AP, en daarbij is deze optie te vinden:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HYo8Bzb.png
Wellicht heeft jouw Linksys ook iets dergelijks?
De optie staat bij mij onder Basic settings.

Groet InfraTreads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
InfraTreads schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:06:
Ik heb een tweede router als AP, en daarbij is deze optie te vinden:
[afbeelding]
Wellicht heeft jouw Linksys ook iets dergelijks?
De optie staat bij mij onder Basic settings.

Groet InfraTreads
Welke firmwire is dat? De router heb ik thuis liggen, neem hem deze week mee.

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 29-03-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfraTreads
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-08 09:39
Bovenstaand was gewoon standaard firmware van een oude Netgear router (WGR614v7).
Niks speciaals aan dus.

[ Voor 11% gewijzigd door InfraTreads op 29-03-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Afbeeldingslocatie: http://i.dslr.net/pics/faqs/image2513.jpg
Net op internet gevonden, dit is dan wel de standaard firmwire... maar met dd-wrt moet dit toch ook mogelijk zijn lijkt me?
Dus als ik daar dan een mac adres invoer van een PC wordt hij gezien als een PC in de hoofdrouter?
Hoe kom ik aan zo'n mac adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hee, je mag je dan wel opstellen als een leergierige scholier, maar begin eens hier: MAC adres. En omdat Pasen niet ver weg is een ei: iedere netwerkkaart heeft een MAC. ;) Zelf afpellen. :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2015 13:30 . Reden: Smilie, om niet te bruusk over te komen. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:26
lier schreef op zondag 29 maart 2015 @ 12:37:
Klinkt alsof je iets doet dat niet toegestaan (of aangemoedigd) wordt.
Precies. Het lijkt me handiger als TS even precies uitlegt wat het probleem is.

Nu zijn er al twee zaken geopperd (SSID niet broadcasten, WAN MAC wijzigen), maar die twee staan natuurlijk nogal los van elkaar. En volgens mij krijg je het BSSID sowieso niet gespoofed op de meeste routers.

Maar ik heb het vermoeden dat geen van beide antwoorden de juiste oplossing is, namelijk even gaan babbelen met degene die er wat tegenop heeft dat je een eigen router neerzet. Heeft immers niemand last van, mits je het allemaal fatsoenlijk aansluit.

Los daarvan, als het echt huisgenoten betreft (en niet eoa. netwerkbeheerder, waarom zou het je huisgenoten ook maar iets interesseren of je een eigen router hebt); als je het SSID niet broadcast ben je in 99% van de gevallen al een heel eind.

[ Voor 8% gewijzigd door Thralas op 29-03-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik zie niet hoe 't aanpassen van een MAC adres moet gaan voorkomen dat je router gaat zien dat er een andere router (óf switch) achter een poort hangt.

De router zal ten alle tijden zien dat er meerdere MAC adressen gelijktijdig actief zijn op één poort en dus weten dat er ergens geswitcht wordt achter die poort (en er dus een "Spanning Tree" achter zit).

In bedrijfsnetwerken wordt een poort op een switch/router meestal meteen geblokkeerd als er spontaan een "Spanning Tree" gemaakt wordt, op wat voor een manier dan ook. Met een actie van iemand die niet weet wat 'ie doet (simpele eindgebruiker i.e.) zou je anders een compleet netwerk "plat" kunnen leggen door bijvoorbeeld twee wall-outlets met elkaar te verbinden door middel van een kabeltje.

P.S.

Ik wil ooit wel eens een tijdelijke switch ergens neerleggen op een "werkvloer" omdat ik tijdelijk wat meer patchpunten nodig heb en geen zin heb om uit te zoeken waar een wall-outlet op een switch uit komt. Een Cisco switch kun je met het "No Spanning-Tree" commando dan zo wijs maken dat 'ie zich niet meer als spanning tree device bekend maakt maar dan nóg zie je ten alle tijden dat er iets anders dan een PC op een router of switch poort hangt. Je kunt een DHCP scope op je netwerk (óf VLAN) zo overigens ook lekker in één keer vol trekken..... Dus het is niet voor niets dat dit soort dingen standaard niet mogen op een bedrijfsnetwerk

[ Voor 71% gewijzigd door Will_M op 29-03-2015 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
wimmel_1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:43:
Ik zie niet hoe 't aanpassen van een MAC adres moet gaan voorkomen dat je router gaat zien dat er een andere router (óf switch) achter een poort hangt.

De router zal ten alle tijden zien dat er meerdere MAC adressen gelijktijdig actief zijn op één poort en dus weten dat er ergens geswitcht wordt achter die poort (en er dus een "Spanning Tree" achter zit).

In bedrijfsnetwerken wordt een poort op een switch/router meestal meteen geblokkeerd als er spontaan een "Spanning Tree" gemaakt wordt, op wat voor een manier dan ook.
Zover zullen de mede bewoners niet komen denk ik; wel benieuwd: kan je dat ook niet verbergen op een of andere manier? Het gaat immers om 3 apparaten: mijn Laptop, mobiel en tablet.

[ Voor 3% gewijzigd door saken op 29-03-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

saken schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:52:
[...]

Zover zullen de mede bewoners niet komen denk ik; wel benieuwd: kan je dat ook niet verbergen op een of andere manier? Het gaat immers om 3 apparaten: mijn Laptop, mobiel en tablet.
Zie m'n Edit / P.S.

Maar wat is nu eigenlijk je probleem? Is het WiFi signaal te zwak en mag je van je huurbaas geen extra WiFi AP/Router inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
wimmel_1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:43:
Euh, heel simpel, een huis-tuin-en-keukenrouter scheidt netwerken op layer 2, en maskeert daarnaast alle L3-traffic dmv. NAT?

De achterliggende gedachte achter je relaas over 'spanning trees' klopt, maar het is hier totaal niet relevant. Bovendien vind je zaken als STP niet in een gemiddeld woonhuis, en hoewel ik me voor kan stellen dat een switch ongewenste subnetwerken detecteert op basis van STP traffic, lijken me zaken als MAC-addressen limiteren nuttiger.

En je lijkt te suggereren dat een 'spanning tree' een inherent slecht iets is. Een spanning tree is daarentegen een optimale cykelvrije subgraaf die alle punten opspant (zoals men dat zo mooi noemt in de grafentheorie, als ik me dat goed herinner) - iets wat men juist nastreeft dmv. STP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
moet ik daar een custom script voor uitvoeren op de linksys? (no spanning tree commando)
ja, die gast waar ik het van huur had mij een goed wifi signaal toegezegd waar niets van terecht is gekomen.
nu gaat hij moeilijk lopen doen; maar ik heb nog steeds geen internet vandaar dat ik het op deze manier probeer. Ik zit nu te internetten via m'n 3g bundel kost me klauwen met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Dus je wilt je linksys inprikken in de router van de 'gast waarvan je huurt'? Wat is daar het precieze probleem mee, volgens hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Thralas schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:11:
[...]

Euh, heel simpel, een huis-tuin-en-keukenrouter scheidt netwerken op layer 2, en maskeert daarnaast alle L3-traffic dmv. NAT?

De achterliggende gedachte achter je relaas over 'spanning trees' klopt, maar het is hier totaal niet relevant. Bovendien vind je zaken als STP niet in een gemiddeld woonhuis, en hoewel ik me voor kan stellen dat een switch ongewenste subnetwerken detecteert op basis van STP traffic, lijken me zaken als MAC-addressen limiteren nuttiger.

En je lijkt te suggereren dat een 'spanning tree' een inherent slecht iets is. Een spanning tree is daarentegen een optimale cykelvrije subgraaf die alle punten opspant (zoals men dat zo mooi noemt in de grafentheorie, als ik me dat goed herinner) - iets wat men juist nastreeft dmv. STP.
Als je met NAT gaat werken wordt 't al weer iets anders echter zal TS dan ook de DHCP server op z'n WRT actief moeten zetten/houden... Ik hoop dat 'ie weet welke scope er op de router van z'n huurbaas uitgegeven wordt zodat er géén dubbele adressen uitgekeerd gaan worden.

Niet écht rocket-science om dat uit te vinden, maar wel van belang om dat éérst te weten en in te stellen voordat je zo'n ding op het netwerk zet. Alsnog zal de router gaan zien dat er meerdere devices achter een poort hangen, overigens.

Die linksys kent overigens niet van dat soort commando's (No Spanning-Tree e.d.).

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 29-03-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Thralas schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:13:
Dus je wilt je linksys inprikken in de router van de 'gast waarvan je huurt'? Wat is daar het precieze probleem mee, volgens hem?
geen idee; hij is bang dat ik met mijn apparaten zijn netwerk overbelast?? wat natuurlijk pure onzin is.
hij download namelijk de hele dag door torrents. nu heb ik maar een lan kabel uit de muur, maar ik heb draadloos netwerk nodig voor mijn telefoon en tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
wimmel_1 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:16:
[...]

Als je met NAT gaat werken wordt 't al weer iets anders echter zal TS dan ook de DHCP server op z'n WRT actief moeten zetten/houden... Ik hoop dat 'ie weet welke scope er op de router van z'n huurbaas uitgegeven wordt zodat er géén dubbele adressen uitgekeerd gaan worden.

Niet écht rocket-science om dat uit te vinden, maar wel van belang om dat éérst te weten en in te stellen voordat je zo'n ding op het netwerk zet. Alsnog zal de router gaan zien dat er meerdere devices achter een poort hangen, overigens.

Die linksys kent overigens niet van dat soort commando's (No Spanning-Tree e.d.).
Welke betaalbare router ondersteund dit wel? Deze linksys heb ik ooit eens gratis opgehaald van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

saken schreef op zondag 29 maart 2015 @ 14:35:
[...]

Welke betaalbare router ondersteund dit wel? Deze linksys heb ik ooit eens gratis opgehaald van marktplaats.
Waarschijnlijk geen enkele, maar dat doet er eigenlijk ook niet toe omdat je er jouw probleem niet mee op gaat lossen.

Ik denk dat je beter eens met je "huurbaas" kunt gaan praten en dan eventueel samen met hem gaat besluiten om bij jou een extra WLAN AP neer te zetten in de vorm van die WRT die je hebt, waarbij hij ook de beschikking kan/mag hebben over de inloggegevens van dat apparaatje.

DHCP server op dat ding uitschakelen en verbinden met het netwerk van je verhuurder middels één van vier? LAN poorten (dus niet de WAN poort van je WRT gebruiken).

Hoe je het Wireless SSID gaat noemen en welke WPA2 key je gaat gebruiken moet je vervolgens zelf maar bepalen, maar ik zou dát dus in overeenstemming met je verhuurder afstemmen (en gelijk houden aan het al bestaande SSID / Netwerk) zodat andere mensen in dat pand er ook een voordeel bij kunnen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 29-03-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ik zal eens kijken wat er geregeld kan worden met hem.
Als ik de wrt54G aansluit op de lan poort in de muur, is er dan nog iets dat ik sowieso moet aanpassen in de router? Ik wil toch graag mijn 'eigen' 'verborgen' netwerk opzetten; mischien ook een VPN er achter want ik vertrouw die gast voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mocht het nou zijn dat je er met je verhuurder echt niet uitkomt omdat die verhuurder toch liever alles 100% in eigen beheer houdt (wat ik me óók kan voorstellen) dan is het misschien een optie om met alle huurders een voorstel te maken naar de verhuurder zodat 'ie het WLAN netwerkdeel beter gaat ontsluiten middels meerdere te managen AP's in het pand (waarmee roaming tussen meerdere AP's ook ineens mogelijk wordt).

Deze Ubiquiti set van 3 AP's is bijvoorbeeld al érg goed toepasbaar in dat geval en kost ook niet de hoofdprijs.

Wat misschien een nadeel is is dat deze set alleen op de (vaak drukke) 2,4Ghz frequentieband werkt én nog geen AC ondersteunt maar daar is de prijs dan ook naar. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat die set z'n werk érg goed doet (en behoorlijk krachtig is op 2,4Ghz waardoor andere apparatuur en WiFi netwerken eerder last van jouw WiFi zullen hebben dan dat het andersom gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Hij doet weer moeilijk; ik doe het eerst via een onzichtbaar netwerk.
Heb de mac adress gecloned, router name veranderd.... verder alles default settings van DD WRT
Als ik nu connect naar het netwerk heb ik alleen nog geen internet, wat moet ik verder nog instellen zodat niet zijn netwerk over de zeik gaat en ik gewoon kan internetten?
Zijn er verder nog instellingen die ik moet veranderen ivm het verbergen van de router?
Ben hem aan het testen onder een andere router, maar waarom heeft deze geen HOST ID naam en mijn andere apparaten wel?

[ Voor 12% gewijzigd door saken op 30-03-2015 22:30 ]

Pagina: 1