Vodafone gewijzigde factuur: geen btw specificatie meer

Pagina: 1
Acties:
  • 4.316 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06 00:30
Begin december kreeg ik van Vodafone een sms dat zij binnenkort de factuur zouden wijzigen en dat daarbij o.m. de specificatie van de btw zou verdwijnen. Je kon middels reply aangeven of de de btw op de factuur wilde behouden. Daarop kreeg ik de bevestiging: "Je zult in de toekomst je rekening blijven ontvangen met btw-specificatie." Als dat sinds februari niet meer het geval is maar eens in de chat geklommen. En inderdaad: "Vervelend! Ik zie inderdaad dat je facturen nog zonder btw vermelding aangemaakt worden. Ik vrees dat er iets mis is gegaan met het aangeven dat je ze nog altijd inclusief btw wil ontvangen. Ik raad je aan om dit formulier in te vullen" Begin maart formulier opgestuurd, maar nog steeds geen btw op factuur eind maart :(
Verder mis ik de specificatie van je verbruik. Dat was t/m januari altijd keurig vermeld en in een nette pdf te downloaden.
Mijn punt is dat ik de telefoon ook zakelijk gebruik en de Belastingdienst van mij een gespecificeerde btw factuur verlangt. Overigens ben je in NL verplicht om btw te vermelden op je factuur, dus ik snap niet dat ze daar zo maar, middels opt-in, vanaf kunnen stappen 8)7
Zijn er mede-Tweakers die met hetzelfde probleem kampen? En een oplossing hebben? Op het VF forum lees ik alleen maar mensen die opstappen om die reden, maar dat was ik nog net niet van plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Marc

Ik heb precies hetzelfde probleem en was al op zoek naar mensen die ook problemen hebben met Vodafone. Met betrekking tot het VF-forum waar mensen aangeven dat ze om die reden opstappen bij Vodafone; heb jij toevallig een URL waar ik dat kan teruglezen?

Het is echt dramatisch (al tig keer gebeld met Vodafone) en ik zie op korte termijn nog niet zomaar een oplossing. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Inmiddels in de VF winkel geweest. Medewerker heeft gebeld met HQ en stuurt een screenshot van mijn sms'jes mee. "Ze zoeken het uit. Is een teamleider, dus als die het niet weet..... Anders heb ik nog wel een ander oplossing." Twee dagen later sms: "Helaas is het momenteel nog niet mogelijk om een factuur te versturen waarop de btw vermeld wordt." Hoe zo, NOG NIET MOGELIJK?? Ik ontving al jaaaaaren een factuur met btw specificatie 8)7 Is nooit anders geweest. Tot februari dan.
Dus maar weer naar shop getogen voor het "alternatief". Blijkt dat je een abo om kunt zetten naar zakelijk. Moet je papieren formulier invullen en blijkt dat dat € 14,= kost. Dus VF stopt met btw vermelding en je moet betalen om dat weer terug te krijgen :?
Volgens mij zijn ze overigens zwaar illegaal bezig want het btw bedrag hoort gewoon op de factuur, aldus de belastingdienst. Ook wel logisch. Als ik een banaan bij appie koop staat er ook een btw specificatie onder. Waarom geldt dat niet voor VF :|
De andere optie die de medewerker gaf was een klachtenformulier.
Ik wou dat hun service de helft zo goed was als de geclaimde 4G snelheid }:O

Ik wil graag VF houden vanwege de buitenland dagbundel. Weet iemand daar een alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-08 22:35
Simyo doet precies hetzelfde sinds maart 2015 (bron: https://www.simyo.nl/klan...n-btw-factuur-krijgen-256). Iemand enig idee wat de achterliggende reden hiervan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kpn ook.

Maar daar werkt het aanvragen van btw op je factuur wel. Dus misschien dat er hier landelijke of Europese regelgeving aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Vanuit Vodafone krijg ik tegengestelde signalen. De één zegt: specificatie kan niet. De ander zegt: we verwerken de aanvragen, maar ik neem voor de zekerheid een nieuwe aanvraag in.
De belastingdienst stelt: bij een levering aan particulieren mag de ondernemer zelf bepalen of hij btw vermeldt of niet. Maar geen specificatie = geen vooraftrek ;(
Ik heb aangegeven dat dit buiten mijn schuld / macht ligt. Het abo loopt langer dan mijn zaak en ik heb de toezegging van VF dat ze blijven specificeren in de toekomst. Alleen komen zij die niet na...... Knappe inspecteur die daar lullig over gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KPN gaat dit per 1 mei ook doen. Op mijn factuur staat nu:

"KPN vereenvoudigt de factuur. Vanaf 1 mei 2015 worden de bedragen alleen inclusief btw getoond. Laat het ons weten voor 20 april als u een factuur exclusief btw nodig hebt voor uw btw-aangifte. Kijk op www.kpn.com/btwfactuur voor meer informatie."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-08 19:18
Marcva schreef op vrijdag 17 april 2015 @ 19:49:
Vanuit Vodafone krijg ik tegengestelde signalen. De één zegt: specificatie kan niet. De ander zegt: we verwerken de aanvragen, maar ik neem voor de zekerheid een nieuwe aanvraag in.
De belastingdienst stelt: bij een levering aan particulieren mag de ondernemer zelf bepalen of hij btw vermeldt of niet. Maar geen specificatie = geen vooraftrek ;(
Ik heb aangegeven dat dit buiten mijn schuld / macht ligt. Het abo loopt langer dan mijn zaak en ik heb de toezegging van VF dat ze blijven specificeren in de toekomst. Alleen komen zij die niet na...... Knappe inspecteur die daar lullig over gaat doen.
Het is jouw aangifte, niet de verantwoordelijkheid van de inspecteur. Ik zou er maar achteraan gaan bij Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
pa2ra schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 16:04:
[...]
Ik zou er maar achteraan gaan bij Vodafone.
Ik doe niet anders :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-08 13:58

stx

(jarig!)
http://www.belastingdiens...tomatische_afschrijvingen
Bij gebruik van automatische afschrijvingen van rekeningen van uw afnemers, kunt u de afrekening van de bank als factuur beschouwen. Daarin moet wel vermeld zijn:
  • de datum waarop de afschrijving plaatsvond
  • de naam van uw bedrijf
  • een omschrijving van de goederen of diensten die u hebt geleverd
  • het btw-bedrag of gegevens aan de hand waarvan dit berekend kan worden, zoals het totaalbedrag en het btw-tarief
Hetzelfde geldt voor acceptgiro, ik vraag me af of dit wel kan?
Op z'n minst op aanvraag moet BTW specificatie kunnen worden aangegeven. In hun omschrijving bij de afschrijving doen ze het niet, dus zou het op de factuur moeten?

[ Voor 67% gewijzigd door stx op 24-04-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:37
Ik zie bij mijn laatste rekening ook geen btw. Iemand al reactie van vodafone als je wel btw specificatie wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmachielsen
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-08 14:21

jmachielsen

Red Alert

Ja, of je even een formulier in wil vullen online. Daarin ook meteen een zaaknaam, KvK nummer enzo in moeten vullen. Is dit geen verkapte over loods naar zakelijke abonnementen?

Ik zit niet eens zozeer met het BTW stuk, dat krijg je nog wel uitgelegd aan een belastinginspecteur bij controle. Wat ik niet snap is dat ik geen inzicht meer krijg op een digitale wijze (PDF, er sneuvelen geen extra bomen ofzo) in al mijn bel activiteiten.

Turtles & Coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier loop ik tegen hetzelfde probleem aan. Inmiddels ben ik bij een 2e formulier aangeland dat de BTW opgave weer terug zou moeten geven. Inderdaad tegen betaling van 14 euro.... :( WTF Vodafone, zo ga je toch niet met je klanten om?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebbetje
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-07 10:46
Dit is de nieuwe manier van klantenbinding van Vodafone! Mooie reclames, maar achter de schermen klantontvriendelijk. Om 2 bedragen extra op je rekening te krijgen, moet je minimaal een jaar contract afsluiten, 14 Euro betalen en heb je een slechtere positie als het gaat om nummerbehoud. En dat terwijl je als je je mobiel ook zakelijk gebruikt over het algemeen genomen meer belt.

De nieuwe rekening en specificatie is sowieso een drama. Probeer eens een specificatie te downloaden. Ook meldt MyVodafone dat alle telefoongesprekken [en berichten (SMS/MMS'jes)] buiten je bundel vallen.

Ik heb de website van de Belastingdienst er op nagezocht, maar telecom / Vodafone is niet uitgezonderd voor de verplichting om BTW te specificeren op de factuur. Ze houden zich dus niet aan de regels.

KPN doet dit blijkbaar ook. Hoe zit het met T-Mobile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij waren er in 2013 al EU regels opgesteld dat dit naar particulieren (waar het 99% om gaat) niet meer verplicht is, zelfs niet eens meer een factuur.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebbetje
(De website van) de Belastingdienst maakt geen uitzondering voor telecom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebbetje
...of voor rekeningen voor / naar particulieren. Alleen detailhandel wordt genoemd:

"Bent u een detailhandelaar? Dan hoeft u alleen een factuur uit te reiken als:
uw klant (een ondernemer) hierom vraagt
u weet of moet weten dat uw klant ondernemer is"

Als je m.a.w. vraagt om een BTW-gespecificeerde rekening, moet Vodafone die je gewoon verstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebbetje
Meld dit ajb bij de Autoriteit Consument en Markt op:
https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroy98ecker
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-08 14:51
Gebbetje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 10:57:

Ik heb de website van de Belastingdienst er op nagezocht, maar telecom / Vodafone is niet uitgezonderd voor de verplichting om BTW te specificeren op de factuur. Ze houden zich dus niet aan de regels.

KPN doet dit blijkbaar ook. Hoe zit het met T-Mobile?
T-Mobile specificeert de BTW op de factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebbetje
Dankjewel!

Check ook de abonnementskosten op je facturen van maart en april 2015. In maart 2015 is er bij mij en mijn partner te weinig ingehouden en in april 2015 te veel. (Op de factuur van april 2015 wordt ook gesproken over abonnementskosten van ! 14 maart ! t/m 30 april 2015.) Per saldo is er te veel ingehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:57
Gebbetje schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 11:17:
...of voor rekeningen voor / naar particulieren. Alleen detailhandel wordt genoemd:

"Bent u een detailhandelaar? Dan hoeft u alleen een factuur uit te reiken als:
uw klant (een ondernemer) hierom vraagt
u weet of moet weten dat uw klant ondernemer is"

Als je m.a.w. vraagt om een BTW-gespecificeerde rekening, moet Vodafone die je gewoon verstrekken.
Denk dat je account verkeerd ingesteld is oid? Ik heb gewoon btw erbij staan bij mijn vodafone rekeningen. Heb er nooit een of ander formulier voor moeten invullen en ben er al jaren klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem. Kreeg altijd een factuur met BTW specificatie en gespreksspecificatie. Nu hebben ze dit aangepast om het "gemakkelijker" voor de klant te maken. Hiermee is de prijs voor mij effectief met 21% gestegen, omdat ik nu geen BTW meer kan terug vorderen. Overstappen naar een zakelijk account herstart mijn contract periode weer, en geeft slechtere algemene voorwaarden. Ook met er betaald worden voor de overzetting (effectief moer er nu dus eenmalig betaald worden om weer BTW facturen te krijgen, welke je bij de Albert Heijn en en de friettent op de hoek gewoon standaard krijgt).

De enige reden die ik kan bedenken waarom ze geen BTW specificatie meer geven is dat ze particuliere abonnementen stiekem hebben omgezet naar een buitenlandse afdeling van Vodafone in een land met een lager BTW tarief. Het netto bedrag blijft hetzelfde, en het verschil steken ze zelf in hun zak.

Het BTW percentage staat ook niet meer op de factuur, het kan zelfs zo zijn dat er helemaal geen BTW meer op staat. Dit is de vermelding op de factuur "De bedragen op deze rekening zijn inclusief btw, voor zover van toepassing.".

Waarom anders een systeem wat al jaren goed werkt aanpassen als er geen verdiensten aan verbonden zijn?

KPN en andere telecom providers doen ondertussen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abz87
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-08 08:33
Verwijderd schreef op maandag 15 februari 2016 @ 19:34:
Heb hetzelfde probleem. Kreeg altijd een factuur met BTW specificatie en gespreksspecificatie. Nu hebben ze dit aangepast om het "gemakkelijker" voor de klant te maken. Hiermee is de prijs voor mij effectief met 21% gestegen, omdat ik nu geen BTW meer kan terug vorderen. Overstappen naar een zakelijk account herstart mijn contract periode weer, en geeft slechtere algemene voorwaarden. Ook met er betaald worden voor de overzetting (effectief moer er nu dus eenmalig betaald worden om weer BTW facturen te krijgen, welke je bij de Albert Heijn en en de friettent op de hoek gewoon standaard krijgt).
Nee, dat is niet waar. Je kan je contract overzetten naar zakelijk, waarbij je eindtermijn hetzelfde blijft. Het nadeel hiervan is dat je eenmalig zo'n 15 euro inclusief btw betaalt en je hebt een opzegtermijn van 3 maanden i.p.v. 1. Een voordeel is dat je meer keuze hebt uit (zakelijke) abonnementen en diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Bij volgens mij Tros Radar hebben ze hier een item aan gewijd. Vodafone "beloofde" toen beterschap, maar bijvoorbeeld mijn vrouw is ook tijden bezig geweest om de btw op de factuur vermeld te krijgen. Vodafone doet er alles aan om het niet te specificeren.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-07 13:05
De reden dat providers geen BTW specificeren, heeft te maken met een maas in de wetgeving (welke gedicht wordt). Alle providers hoeven geen BTW af te dragen over het gedeelte van de bundel wat niet gebruikt is. Het verschil is winst voor de provider. Daarom staat de BTW niet gespecificeerd, de feitelijke BTW afdracht verschilt iedere maand.

Omdat de concurrentie tussen providers moordend is, hebben ze elke cent nodig om aanbiedingen te kunnen maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• routier_lub
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-08 20:48
Staat er tegenwoordig standaard weer BTW op de factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvdv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-08 18:35
Ja, staat er weer gewoon op vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
routier_lub schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 18:28:
Staat er tegenwoordig standaard weer BTW op de factuur?
Topickaping is niet toegestaan en je had deze informatie ook heel gemakkelijk na kunnen vragen bij Vodafone.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.