• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-01 22:42
Hallo;

Ik wil wat meer ram geheugen in mijn kantoor PC, maar vroeg mij af wat ik het beste kan nemen qua merken.
Het is al een wat ouder type dus het ram zal ik 2e hands moeten zoeken.
Configuratie:
Asus a7n8x-E mobo
3x 512MB pc3200 ram (dual channel) dus totaal 1,5 gb
Amd Athlon 3000+
500GB HD

Ik wou graag 3 gb er in stoppen (max van dit mobo)..... maar zit er ook verschil tussen de verschillende merken qua prestaties en levensduur? Wat zou de beste keuze zijn?

Ik ga er ook nog een sata schijf in bouwen

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-01 12:57
Een athlon 3000+?

Waarom nog zo'n oude pc upgraden?
Waarvoor wordt hij precies gebruikt?

• saken
Jochemd13 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:18:
Een athlon 3000+?

Waarom nog zo'n oude pc upgraden?
Waarvoor wordt hij precies gebruikt?
Gewoon voor wat oude spellen spelen, schoolwerk etc.. op mijn studentenkamer...
Heb geen geld om een nieuwe pc er bij te kopen. Ik wil best bijv 10 a 15 euro uitgeven om het ram geheugen wat te upgraden. Heb deze pc gekregen en had de sata schijf nog liggen, daar moet ik nog wel een kabel voor zoeken.
Huurprijs is inclusief stroom dus energiezuinig hoeft het niet te zijn, oldschool 19inch CRT monitor erbij haha.
Als ik ergens een Athlon 3200+ kan krijgen, is dat het upgraden waard t.o.v deze 3000+?

[ Voor 9% gewijzigd door saken op 28-03-2015 21:27 ]

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Niet echt, dat verschil kan je met wat mazzel er ook zelf wel bij klokken als je moederbord dat ondersteund.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
Ah, een goede oude barton! Those where the days!(2005?) 3Ghz stabiel op water! (was wel een 2500 mobile)

Merken als kingston, crucial, corsair zijn prima. Gebruiksduur zal niet zo'n vaart lopen. Je kunt met dit systeem niet nog 10 jaar doorwerken. Als je iets tweedehands koopt laat we leven een memtest doen.

Daarbij zijn latency's ook allemaal van ongeschikt belang... een Athlon 3000+ kun je tegenwoordig gewoon niet meer laten racen, die heeft een z'n hoogtijdagen echt gehad.

Interpolis, glashelder!

• saken
TheIbex schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:34:
Ah, een goede oude barton! Those where the days!(2005?) 3Ghz stabiel op water! (was wel een 2500 mobile)

Merken als kingston, crucial, corsair zijn prima. Gebruiksduur zal niet zo'n vaart lopen. Je kunt met dit systeem niet nog 10 jaar doorwerken. Als je iets tweedehands koopt laat we leven een memtest doen.

Daarbij zijn latency's ook allemaal van ongeschikt belang... een Athlon 3000+ kun je tegenwoordig gewoon niet meer laten racen, die heeft een z'n hoogtijdagen echt gehad.
Ik heb hier 3x 1gb gevonden, niet zo'n bekend merk lijkt me? Wat zou 3gb pc3200 ram mogen kosten?
En, deze mobo ondersteund dus Dual Channel ram, is pc3200 bij voorbaat dual channel of moet je daar ook nog rekening mee houden voor optimale prestaties?
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/16b1f06bee2e7561ca6676ba9f277246.png

Moet het dus ook in alle 3 de ram slots hetzelfde geheugen zijn, of kan het ook gevarieerd worden met verschillende merken?

[ Voor 6% gewijzigd door saken op 28-03-2015 21:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Asus A7N8X-E was een ramp met geheugen. Als je de mogelijkheid hebt, houdt je lekker aan de QVL van dat ding. Doe je dat niet dan kan het goed zijn dat het weer niet stabiel wil draaien. Genoeg ellende meegemaakt met dit bord omdat ik een niet compatible set DIMMen had. Ander setje erin en het draaide prima.

• saken
https://download.manualsc...86/A7N8X-E_Deluxe_QVL.pdf
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/c8676d10645d8940b25c73624a2cd51e.png
Niet erg veel keuze dus.....ik zie ook geen 1gb modules op de QVL lijst staan.....
Ik dacht dat geil vroeger wel een goede naam had.. maar dan moet het natuurlijk wel werken met de a7n8x

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/d6dc9609e20126d27470af336db96302.png

[ Voor 43% gewijzigd door saken op 28-03-2015 21:49 ]

• saken
Ik lees hier net dat er problemen zijn met de dual channel mode bij 3 stripjes van 1gb
http://www.tomshardware.c...x-deluxe-memory-questions
Is 2gb ram geheugen en dan wel op dual channel laten draaien een betere optie als 3 x 1gb single channel?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

saken schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:43:
https://download.manualsc...86/A7N8X-E_Deluxe_QVL.pdf
[afbeelding]
Niet erg veel keuze dus.....ik zie ook geen 1gb modules op de QVL lijst staan.....
Ik dacht dat geil vroeger wel een goede naam had.. maar dan moet het natuurlijk wel werken met de a7n8x

[afbeelding]
GEiL is prima spul, maar wat je zegt, het moet wel compatible zijn.

Als 1GB helemaal niet op de QVL voorkomt dan wordt het gewoon gokken en hopen dat het werkt.

3x 1GB zou overigens ook in dualchannel moeten kunnen op de NF2 chipset.

• saken
nForce2 boards won't run in dual-channel with more than 1.5 gig installed. It will work, but not in dual channel. Most 333 memory nowadays are just 400 sticks with 333 labels and tighter timings. Recently Crucial stopped shipping American made sticks and switched to Asian production - and I got my first ever "bad" Crucial stick. One of the sticks is probably bad - If it won't run with "loose" timings, say 3-3-3-11 and voltage set at 2.6, then try memtest86 and see if it passes.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ter info:
Dual-channel merk je alleen wat van van op een Socket A systeem als je de interne videochip in de nForce2 (GeForce4 MX) gebruikt. Anders hoef je je daar niet druk om te maken, de systeembus kan de extra bandbreedte toch niet verwerken. Gebruik je een losse videokaart maak je dan geen zorgen om die dual-channel.

Ik heb ook nog eenzelfde plankje liggen. Alleen heb ik geen 1GB DDR modules liggen vziw anders zou ik wellicht voor je kunnen testen of had je wat over kunnen nemen.

Om eerlijk te zijn zou ik verder ook willen adviseren niet veel meer in dit spul te investeren. Het is grappig, maar vrijwel alles uit die periode draait ook op recentere hardware. Als het dan goedkoop moet dan zou ik proberen een afgedankt Socket AM2 systeem op de kop te tikken. Ik heb er al een keer eentje voor nop mogen ontvangen incluus 2GB DDR2 RAM en verder voor enkele tientjes: bijvoorbeeld zoals V&A aangeboden: x2 5000+ 2GB desktop

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• saken
Ultraman schreef op zondag 29 maart 2015 @ 00:34:
Ter info:
Dual-channel merk je alleen wat van van op een Socket A systeem als je de interne videochip in de nForce2 (GeForce4 MX) gebruikt. Anders hoef je je daar niet druk om te maken, de systeembus kan de extra bandbreedte toch niet verwerken. Gebruik je een losse videokaart maak je dan geen zorgen om die dual-channel.

Ik heb ook nog eenzelfde plankje liggen. Alleen heb ik geen 1GB DDR modules liggen vziw anders zou ik wellicht voor je kunnen testen of had je wat over kunnen nemen.

Om eerlijk te zijn zou ik verder ook willen adviseren niet veel meer in dit spul te investeren. Het is grappig, maar vrijwel alles uit die periode draait ook op recentere hardware. Als het dan goedkoop moet dan zou ik proberen een afgedankt Socket AM2 systeem op de kop te tikken. Ik heb er al een keer eentje voor nop mogen ontvangen incluus 2GB DDR2 RAM en verder voor enkele tientjes: bijvoorbeeld zoals V&A aangeboden: x2 5000+ 2GB desktop
Inderdaad dat snap ik, wil er verder ook geen geld aan uitgeven, alleen het ram geheugen ga ik nog upgraden en dan is het klaar.
Ik heb er een radeon 9500 kaart in gezet. Er zit nu 1,5GB ram geheugen in de pc.
Het is ook puur de nostalgie; ik had vroeger in 2003 ook zo'n pc.
Pagina: 1