• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Ongeveer 2 à 3 jaar geleden was ik klaar; ik had een Raspberry Pi gekocht en in combinatie met m'n NAS was ik helemaal happy: ik had al mijn series tot mijn beschikking en was dik tevreden. Daaraan voorafgaand had ik een aantal Android sticks en een AC Ryan gehad, die het allemaal nét niet waren.

Na het overlijden van mijn RPi ongeveer anderhalf jaar terug en een drukke periode waarin ik m'n speler niet echt mistte zou ik ondertussen wel weer graag een leuke speler willen. De ontwikkelingen hebben niet stilgestaan (gelukkig), en met name qua streaming is een hoop leuks bijgekomen: Popcorn Time. Dus wat zoek ik, en wat heb ik al?

Er komt een Chromecast voor Netflix en Youtube, dus wat dat betreft ben ik voorzien. Ik wil popcorn time streamen en bestanden vanaf mijn NAS kunnen benaderen. Het liefst, natuurlijk, tegen een gunstige prijs én over draadloos internet. Dus wat heb ik al gevonden, en wat zijn de voor- en nadelen?

- Android sticks/ boxes. Al een aantal van gehad enkele jaren geleden, waren het allemaal nét niet. WIFI ontvangst was slecht of de interface was nét kut. Voordeel is natuurlijk de prijs. Ik neem aan dat er ondertussen goede sticks zijn, maar zou zo niet weten welke.
- Raspberry Pi 2. Lijkt me ideaal; tot zes keer zo snel als de toch soms laggy RPi 1 en vooral heel, heel goedkoop. Wifi kan er bij via USB geloof ik en ik ben bekend met de verschillende distro's. Nadeel? Voor zover ik heb kunnen ontdekken draait hij geen Popcorn time en dat is wel vrij cruciaal
- Intel NUC. Eigenlijk nog nooit van gehoord, tot ik eens ging zoeken naar een nieuwe mediaspeler. Oogt als een te gek ding! Nadeeltje is de prijs: de NUC voor mediaspelers begint bij ongeveer 250 euro heb ik begrepen en dan komen er nog kosten van enkele onderdelen overheen. Al met al zit je dus gauw boven de € 350,- wat stiekem toch wat teveel van het goede is. Groot voordeel is dat hij Windows kan draaien en dus ook bijvoorbeeld een eventuele opvolger van Popcorn Time.

Alles hierboven draait linksom of rechtsom wel XBMC, software waaraan ik gewend ben en tevreden over ben.

Ik neig zelf in de richting van de Raspberry Pi 2, mits er Popcorn Time op draait.

Hoe zijn jullie ervaringen in dit gebied, en wat zouden jullie mij adviseren?

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:16
Modbreak:Jezelf promoten kan op andere manieren..

[ Voor 82% gewijzigd door Michael Knight op 03-04-2015 16:06 ]

• IJburger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-01 21:39
Dacuuu schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:26:
Als je opzich tevreden was met de raspberry-pi. Kan je nu de Pi 2 kopen :). Merkbaar sneller dan zijn voorganger! En zat torrent streamer apps voor te krijgen!

[video]
Wil jij alsjeblieft ophouden met deze spam. Je loopt in meerdere topics te spammen met die video's.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:16
IJburger schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:37:
[...]

Wil jij alsjeblieft ophouden met deze spam. Je loopt in meerdere topics te spammen met die video's.
De ts heeft wat aan jou post. Top man. ;)

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:16
In het verleden wel eens lopen klooien met een Pi maar was het in mijn ogen toch net niet, ben vervolgens voor een NUC gegaan en zou niet meer terug willen.

Je hoeft niet direct voor het i3 model te gaan, het goedkopere celeron model doet ook gewoon wat hij moet doen :Y.

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:51

Roytoch

Nietes

Ik wil zelf binnenkort kijken of de Intel Compute Stick wat is. Heb hem nog niet in handen gehad, maar het ding heeft boven de RPI2 als voordeel dat er een behuizing omheen zit, maar vooral dat er een X86 CPU inzit. Windows, Linux, Openelec, of een Kodibuntu draaien: het kan dus allemaal.

Nieuwsartikel van t.net:
nieuws: Intel Compute Stick met Linux komt beschikbaar vanaf 117 euro

Uiteraard is een i3 NUC ongetwijfeld sneller, maar met zo'n RPI merk je al dat streaming niet per sé heel zwaar hoeft te zijn - en die computestick is een stukje goedkoper.

Welles

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Roytoch schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 20:51:
Ik wil zelf binnenkort kijken of de Intel Compute Stick wat is. Heb hem nog niet in handen gehad, maar het ding heeft boven de RPI2 als voordeel dat er een behuizing omheen zit, maar vooral dat er een X86 CPU inzit. Windows, Linux, Openelec, of een Kodibuntu draaien: het kan dus allemaal.

Nieuwsartikel van t.net:
nieuws: Intel Compute Stick met Linux komt beschikbaar vanaf 117 euro

Uiteraard is een i3 NUC ongetwijfeld sneller, maar met zo'n RPI merk je al dat streaming niet per sé heel zwaar hoeft te zijn - en die computestick is een stukje goedkoper.
Die had ik gespot, maar schijnt een fan te hebben, wat niet ideaal is in mijn situatie :).

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• hampeleman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-01 14:35
Ben zelf ook overgestapt van RPi1 naar de RPi2 en dit is de beste keuze die gemaakt heb.
Hij is veel sneller en voldoende vervangers voor PopcornTime.
Had zelf maar een zeer beperkt budget en dus is dit is een ideale oplossing.

• urf
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

urf

Kun je voor je wensen niet gewoon uit met de chromecast? Kun je met plex ook vanaf je nas streamen (afhankelijk van welke nas je hebt natuurlijk) en ik dacht dat er in de android/pc app van popcorn time ook chromecast ondersteuning zat?

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:37

ilm

Met het risico om ook spam-achtig over te komen: ik vind de Amazon fire TV ideaal. Heb je ineens ook geen aparte chromecast nodig.

Heb nooit de rage rond rpi begrepen. Goedkoop ja, totdat je er en kast, wifi dongle, voeding, SD kaart en ir afstandbediening bijtelt. Het zal nog altijd goedkoper zijn maar niet meer zoveel schelen met de aftv en zijn bluetooth remote, vele native streaming apps en kodi zonder te hoeven rooten

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:07
Ik heb laatst een Intel NUC gekocht als mediaspeler en er OpenELEC met Kodi opgezet. Ben ik erg tevreden mee. Kostte in totaal iets meer dan 200 euro:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 134,90€ 134,90
1Crucial CT51264BF160BJ€ 27,95€ 27,95
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 41,06€ 41,06
Totaal€ 203,91

[ Voor 7% gewijzigd door slow whoop op 02-04-2015 21:41 ]

• Honnes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Heb je al een keuze kunnen maken Obiter? Ik ben benieuwd! Zit zelf ook een beetje rond te kijken zo af en toe hoe ik mijn Popcorn Hour C-200 kan vervangen. Sinds ik een NAS boven heb is het apparaat enigszins overbodig geworden op bepaalde gebieden en zoek op den duur wel een vervanger die dus alles van de NAS kan streamen, eventueel 4K en 3D content, en misschien wat nieuwe frisse opties.

Die Intel NUC had ik ook wat over gelezen, maar ben benieuwd of deze NUC ook fatsoenlijk 4K af kan spelen.

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 23:15
goedkope en snelle oplossing -> raspberry pi 2

Mocht je in de toekomst 4k willen afspelen kan een NUC de moeite zijn, maar als je niet perse windows nodig hebt is t prijsverschil tussen de pi2 en een NUC voor mij iig niet te verantwoorden.

Gewoon als er een nieuw pi die 4k aankan weer een nieuwe halen

android since G1.

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Eigenlijk nog niks besloten Honnes :(. Ik denk dat de RPi2 gaat worden. Goedkoop, klein, en gewoon erg leuk dingetje...

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00
Heb zelf een tijdje geleden mijn zotac xbox iD18 met een raspberry pi 2 en die werkt net zo goed, maar dan een stuk kleiner en voordeliger :)

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-01 13:57
Ik heb ook een RPi 2 en ben tevreden.

Want waarom zou ik dan nog een relatief dure nuc of zotac moeten hebben? Wat mis ik? (serieuze vraag)

4K en verder?

• Honnes
Ik wil niet het topic van de TS stelen, maar vind dit wel best interessant. Ik moet toch maar eens naar zo'n RPi2 kijken, ik heb er totaal geen ervaring mee, maar bij een wat 'forser' apparaat wat 'aan en klaar is', met afstandsbediening etc. heb ik vaak een wat makkelijker gevoel.

Wat is een goede start om eens in de RPi2 te duiken? Ik zie 1001 websites en zie dan even door de bomen het bos niet meer.

Alvast mijn excuses dan voor de domme vragen, maar kan iemand het volgende bevestigen?

- Streamen films/muziek/foto's (vooral uiteraard mkv, flac, mp3, jpg) gaat easy peasy
- Ik heb nu een Logitech Harmony One, gaat dit ook lukken?
- Neem aan dat je dit ding met HDMI op de versterker aansluit, en dat 5.1 DTS-HD geluid goed doorgestuurd wordt
- 3D films, gaat dat ook goed?
- Netflix en/of Kodi, gaat dit ook werken?
- Gaat het instellen lastig als je niet echt thuis bent in Linux? Ik vind het leuk om dingen te proberen en uit te voeren, maar is de kans ook aanwezig dat je het apparaat sloopt via software-matig gepruts?

Alvast bedankt voor de opheldering :)

• technorabilia
Nextflix lukt niet. DTS-HD wordt aan gewerkt.

Via bijvoorbeeld SOS solutions kun je een kant en klaar pakket bestellen.
Je kunt ook bv. OpenELEC erop zitten door de software zelf op de sd kaart te zetten.
Redelijk eenvoudig werk. Je hebt geen Linux kennis nodig. Werkt out of the box.

[ Voor 77% gewijzigd door technorabilia op 13-04-2015 21:07 ]

• Honnes
Als de rest wel prima lukt dan ga ik het binnenkort eens proberen. Gewoon 5.1 werkt wel? En wat doet hij dan momenteel met een DTS-HD signaal? Ik heb bijv. een aantal films die alleen een 5.1 DTS-HD audio erin heeft zitten.

Bij SOS Solutions hebben ze wel leuk spul, maar krijg bij zo'n compleet pakket het gevoel dat er veel geld zit in de voorgeïnstalleerde software. Behuizingen etc. zijn wel leuk om eens in om te sneupen.

[ Voor 31% gewijzigd door Honnes op 13-04-2015 21:16 ]

• technorabilia
5.1 werkt. DTS-HD wordt omgezet naar DTS.
Hier het nieuws over DTS-HD support:
http://forum.kodi.tv/show...01&pid=1963545#pid1963545

Je hoeft geen pakket te kopen. Je kunt ook zelf de onderdelen los kiezen.
Advies: koop min. een 2A voeding.

[ Voor 30% gewijzigd door technorabilia op 13-04-2015 21:29 ]

Verwijderd

Hangt ervan af wat je allemaal wilt doen met je mediaspeler maar zoals urf aanhaalt kan je heel veel met je chromecast. Ik gebruik mijn chromecast in combinatie met de bubbleupnp op m'n smartphone/tablet en heb minidlna draaien op mijn servertje. Werkt gewoon probleemloos en heel eenvoudig.

• Honnes
Bedankt voor de info, zal het morgen eens rustig lezen en doornemen.

Ik heb hier ook een Chromecast die ook aardig bevalt en leuke dingen kan; Voor 35 euro kun je niet snel de mist in gaan :-), Via de tablet Netflix doorsturen werkt prima. Het bubbleupnp ken ik niet echt, maar als het via tablet/smartphone gaat heb ik het gevoel dat het soms vertragend kan werken (kan natuurlijk ook altijd met Netflix). Het rechstreekse kabeltje heb ik nog altijd de meeste vertrouwen in.

Maar ik wil eigenlijk voorkomen om een laptop of desktop pc ingeschakeld hebben om spul te gaan streamen. Dat is ook o.a de reden dat ik een NAS heb. Op dit moment is de Popcorn hour die ik al had dan wat een overkill, en kan dan wel met een kleiner/compacter apparaatje uit de voeten, die (op den duur) ook Netflix ondersteunt. Mijn TV heeft die optie niet. Ik las ergens wel dat Raspberry Pi2 mogelijk Windows 10 support gaat krijgen. Ik wil op de bank gaan zitten, het apparaat aan-zappen, en content vanaf de NAS doorsturen naar versterker/tv.

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:21
kraades schreef op maandag 13 april 2015 @ 21:26:
5.1 werkt. DTS-HD wordt omgezet naar DTS.
Hier het nieuws over DTS-HD support:
http://forum.kodi.tv/show...01&pid=1963545#pid1963545
In die OpenELEC test builds wordt DTS-HD niet omgezet naar DTS, maar naar lossless PCM.

Je moet wel de pass-through optie uitzetten en de audio output instellen op 7.1.

Werkt trouwens ook met Dolby True HD tracks.

• technorabilia
I know.

@Honnes
De RPi 2 gaat alleen headless Windows 10 support krijgen dus geen GUI.

Verwijderd

Honnes schreef op maandag 13 april 2015 @ 22:46:
maar als het via tablet/smartphone gaat heb ik het gevoel dat het soms vertragend kan werken (kan natuurlijk ook altijd met Netflix). Het rechstreekse kabeltje heb ik nog altijd de meeste vertrouwen in.
Hoe bedoel je?
Smartphone fungeert gwn als afstandsbediening, het signaal gaat rechtstreeks van dlna-server naar chromecast. Trouwens, met beetje geluk kan je via hmdi-cec met je tv-afstandsbediening je chromecast pauzeren/afspelen.

• Honnes
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 12:06:
[...]

Hoe bedoel je?
Smartphone fungeert gwn als afstandsbediening, het signaal gaat rechtstreeks van dlna-server naar chromecast. Trouwens, met beetje geluk kan je via hmdi-cec met je tv-afstandsbediening je chromecast pauzeren/afspelen.
Oh ik had je dan verkeerd begrepen. Ik ga die optie eens bekijken, klinkt ook niet verkeerd. Ineens heb ik dat gevoel dat ik best achterloop wat er qua multimediaspelers/streaming allemaal wel niet mogelijk is, teveel eigenlijk ;) , maar door het draadloze signaal van de chromecast heb ik een beetje een raar gevoel dat het allemaal flekkeloos zal gaan met Full-HD films. Wat dat stukje betreft is een raspberry Pi 2 weer geschikter, en kom ik denk ik tot ongeveer dezelfde conclusie als de TS Obiter.

Verwijderd

Honnes schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:42:
[...]

Oh ik had je dan verkeerd begrepen. Ik ga die optie eens bekijken, klinkt ook niet verkeerd. Ineens heb ik dat gevoel dat ik best achterloop wat er qua multimediaspelers/streaming allemaal wel niet mogelijk is, teveel eigenlijk ;) , maar door het draadloze signaal van de chromecast heb ik een beetje een raar gevoel dat het allemaal flekkeloos zal gaan met Full-HD films. Wat dat stukje betreft is een raspberry Pi 2 weer geschikter, en kom ik denk ik tot ongeveer dezelfde conclusie als de TS Obiter.
Hangt eigenlijk meer af van de kwaliteit van je draadloos netwerk dan van het toestel ;) Ik had in het begin ook problemen, maar dan wat dingen uitgemeten en mijn draadloos netwerk eens goed onder handen genomen en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
Heb ondertussen zelfs al 2 chromecasts in huis ;)

• Honnes
Wel lastig dit allemaal zeg, ik ga er eens even induiken, ben al vrij enthousiast ondanks er geen nood is voor een aanschaf, maar oriënteren naar mogelijkheden doe ik graag.

Ik heb hier de term MiniX nog niet gehoord, dat schijnt ook een best populair Android-kastje te zijn met leuke mogelijkheden. Iemand hier ervaring mee?
Pagina: 1