apt-get install vs make install, geen init.d script bij make

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
De titel zegt al welke richting ik op wil: Hoe kan het dat bij apt-get install *naamprogramma* wél een init.d script aangemaakt wordt en niet bij installatie mbv de source, make en make install?

Om wat specifieker te zijn: Het gaat om hostapd, lcd4linux en Ubuntu Server 14.10.

Is dit normaal gedrag in Linux, normaal gedrag voor deze 2 specifieke programma's of doe ik iets verkeerd? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

omdat een init.d script los staat van de software. Het script bepaald of en wanneer het programma moet starten tijdens het boott process, iets wat de makers van de software niet weten wanneer ze die software schrijven.

init scripts zijn ook afhankelijk van het gebruikte init systeem en zijn dus niet universeel. Distributies kunnen ze opnemen in hun packages omdat zij weten welk init systeem zij draaiern alsook een bepaald doel voor ogen hebben met dat pakket.

wil je software gebruiken die je zelf compileert en wil je dit voorzien van een init script, dan zal je zelf een script moeten schrijven of een voorbeeld moeten aanpassen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Ah, op die manier :)

In deze 2 gevallen heb ik geen andere keus dan zelf compileren. Bij lcd4linux is het vanwege https://ssl.bulix.org/projects/lcd4linux/ticket/276 Die site lijkt down op het moment, maar 't heeft met een foutje in de picoLCDgraphic-driver te maken wat het aansturen van de backlight onmogelijk maakt. Die fout zit er al jaren in, vereist maar een hele kleine verandering om te fixen en is dus nog altijd niet gefixed, dan maar zelf doen :P

Bij hostapd is het omdat 802.11ac en ACS om de een of andere reden uitgeschakeld zijn bij de hostapd in de Ubuntu repository. Dat kan alleen opgelost worden door de config file aan te passen en de boel zelf te compileren.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:33

BCC

In plaats van een init.d is het wat moderner en eenvoudiger om dan even een upstart script te schrijven voor de software. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.digitalocean....t-it-is-and-how-to-use-it

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:22
Als het wel bestaande packages zijn .. kun je ook een source-deb downloaden .. je aanpassingen maken .. en met dpkg-buildpackage je eigen deb maken. Dan heb je gewoon je debian/ubuntu init.d scripts etc.

[ Voor 11% gewijzigd door gekkie op 28-03-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
BCC schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:34:
In plaats van een init.d is het wat moderner en eenvoudiger om dan even een upstart script te schrijven voor de software. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.digitalocean....t-it-is-and-how-to-use-it
Zal die later even doorspitten, heb op dit moment de rc.local in gebruik om lcd4linux te starten, maar als de optie die jij noemt makkelijk werkend te krijgen is... En anders maar eerst die uit de repository installeren en de init.d scripts backuppen.
gekkie schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:39:
Als het wel bestaande packages zijn .. kun je ook een source-deb downloaden .. je aanpassingen maken .. en met dpkg-buildpackage je eigen deb maken. Dan heb je gewoon je debian/ubuntu init.d scripts etc.
Source-deb? http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/hostapd http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/lcd4linux , zie niet zo gauw iets staan.

Overigens is de hostapd versie in de Ubuntu repository te oud, https://wireless.wiki.ker...vers/ath10k/configuration geeft 2.2 en nieuwer aan voor features als ACS en 802.11ac (en DFS ook lees ik net) die ik aan wil zetten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 21:49:
[...]

Zal die later even doorspitten, heb op dit moment de rc.local in gebruik om lcd4linux te starten, maar als de optie die jij noemt makkelijk werkend te krijgen is... En anders maar eerst die uit de repository installeren en de init.d scripts backuppen.

[...]

Source-deb? http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/hostapd http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/lcd4linux , zie niet zo gauw iets staan.

Overigens is de hostapd versie in de Ubuntu repository te oud, https://wireless.wiki.ker...vers/ath10k/configuration geeft 2.2 en nieuwer aan voor features als ACS en 802.11ac (en DFS ook lees ik net) die ik aan wil zetten.
ik zie rrrrrrrrrrrrrrrrrrechts:
Download Source Package lcd4linux:

[lcd4linux_0.11.0~svn1200-2.dsc]
[lcd4linux_0.11.0~svn1200.orig.tar.gz]
[lcd4linux_0.11.0~svn1200-2.debian.tar.xz]

Alle drie downloaden .. met dpkg-source -x blabla.dsc de handel uitpakken ...
directory in .. dingen in de source aanpassen .. debian/changelog nieuwe entry met je changes en versie nummer eventueel eentje ophogen/uitbreiden .. en bouwen met dpkg-buildpackage ...
et voila een of meerdere debjes ... :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Hmm, ik zat naar "source-deb" te zoeken, niet dat :P

Maar bij die methode, zitten de dependencies er dan bij in? Lcd4linux heeft er nogal wat, toen ik die zelf probeerde te compilen kreeg ik eerst een error, die niet letterlijk zei "** ontbreekt", uiteindelijk met Google weten te fixen en dan nog een stuk of 5 andere errors verder en het werkte eindelijk.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoek 'm op in de repo, zie de dependencies, installeer de dev versies ervan en builden maar. Je kan trouwens ook via apt-get source de source debs binnen halen. Moet je wel een deb-src entry hebben in je sources.list.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 22:05:
Hmm, ik zat naar "source-deb" te zoeken, niet dat :P

Maar bij die methode, zitten de dependencies er dan bij in? Lcd4linux heeft er nogal wat, toen ik die zelf probeerde te compilen kreeg ik eerst een error, die niet letterlijk zei "** ontbreekt", uiteindelijk met Google weten te fixen en dan nog een stuk of 5 andere errors verder en het werkte eindelijk.
Daar mekkert tie om (omdat met je source deb je een debian/control hebt waar de dependencies instaan).. maar je kunt ook met een apt-get build-deps <packagename>.. de build dependecies alvast installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Raven schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 19:41:
De titel zegt al welke richting ik op wil: Hoe kan het dat bij apt-get install *naamprogramma* wél een init.d script aangemaakt wordt en niet bij installatie mbv de source, make en make install?

Om wat specifieker te zijn: Het gaat om hostapd, lcd4linux en Ubuntu Server 14.10.

Is dit normaal gedrag in Linux, normaal gedrag voor deze 2 specifieke programma's of doe ik iets verkeerd? :?
Dat is normaal, ja. Die init.d scripts worden 9 uit 10 keer niet door de developer meegeleverd maar door de maintainer bij de distro (Debian, Ubuntu, etc.) Met andere woorden: bij een install from source ('make install') héb je die scripts helemaal niet, en kunnen ze dus ook niet geinstalleerd worden.

Overigens: zelf van source installeren maakt voor een compleet onbeheersbaar systeem dus apt-get heeft imo altijd de voorkeur. Als je namelijk eenmaal iets van source installeert, zeker een library, weet 't package systeem daar niks van en kun je dus niet iets installeren wat daarop dependt zonder daar problemen mee te veroorzaken.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 29-03-2015 00:05 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Packages hebben altijd de voorkeur. Als er geen packages zijn en zelf maken je te ver gaat dan is 'checkinstall' een redelijk compromis:
CheckInstall keeps track of all the files created or
modified by your installation script ("make install"
"make install_modules", "setup", etc), builds a
standard binary package and installs it in your
system giving you the ability to uninstall it with your
distribution's standard package management utilities.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

CyBeR schreef op zondag 29 maart 2015 @ 00:04:
[...]

Overigens: zelf van source installeren maakt voor een compleet onbeheersbaar systeem dus apt-get heeft imo altijd de voorkeur.
Compleet onbeheersbaar is wel heel kort door de bocht. Voor libs heb je wel gelijk maar de meeste moderne apps zijn prima op deze Manier te installeren. Omdat maar het maken van een Dep erg ingewikkeld is lijkt het zelfs helaas de nieuwe trend te worden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BCC schreef op zondag 29 maart 2015 @ 09:52:
[...]

Compleet onbeheersbaar is wel heel kort door de bocht. Voor libs heb je wel gelijk maar de meeste moderne apps zijn prima op deze Manier te installeren. Omdat maar het maken van een Dep erg ingewikkeld is lijkt het zelfs helaas de nieuwe trend te worden.
Het maken van deb packages is zo moeilijk niet, zeker met fpm en dergelijke tools. Maar belangrijker, dat is helemaal zo kort door de bocht niet. Handmatig geinstalleerde software komt niet met security updates (moet je ook handmatig doen), niet met dependencies getrackt en als je je systeem eromheen upgrade dan gaat 't vaker dan niet kapot omdat de libraries die wel bij je OS zaten geupgrade zijn en wellicht niet compatibel. Het is voor mij het gezeik nooit waard.

Overigens: Debian heeft voor zo ongeveer alles wel een package tegenwoordig. Als stable niet nieuw genoeg voor je is kun je er een bij testing of unstable vandaan halen en 'm zelf builden (dpkg-buildpackage). Dan heb je de meeste voordelen van 't package systeem, met een nieuwere versie en zonder de nadelen van zelf compilen. Enige wat je mist zijn security updates.

Dit alles zeg ik overigens als systeembeheerder van Debian systemen de afgelopen 15 of wat jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 29-03-2015 10:13 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Het liefst heb ik een deb, maar vind bijvoorbeeld maar eens een Debian package voor Solr 4 of 5. Ik merk dat de laatste jaren de debs steeds verder achterlopen of er helemaal nooit meer zijn. Dit hangt volgens mij samen met de verschuiving van server petting naar server herding, waardoor updaten niet boeiend meer is. En waarschijnlijk het feit dat er te weinig distro specifieke maintainers zijn voor grote projecten. Dit zeg ik als devopser op debian systemen de afgelopen 10 jaar :)

[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 29-03-2015 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
gekkie schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 23:04:
[...]

Daar mekkert tie om (omdat met je source deb je een debian/control hebt waar de dependencies instaan).. maar je kunt ook met een apt-get build-deps <packagename>.. de build dependecies alvast installeren.
Maar dan moeten die source deb's wel uptodate zijn en de dependencies lijst ook. Zie hieronder:
Hero of Time schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 22:59:
Zoek 'm op in de repo, zie de dependencies, installeer de dev versies ervan en builden maar. Je kan trouwens ook via apt-get source de source debs binnen halen. Moet je wel een deb-src entry hebben in je sources.list.
http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/hostapd , die lijst met dependencies klopt niet helemaal hoor. Misschien komt dat omdat ze daar van hostapd 2.1 uitgaan en niet 2.4. Als ik het goed herinner, moest ik libssl-dev, libnl-genl-3-dev en libnl-3-dev installeren voor het compilen goed ging, libnl-3-200 weet ik niet zeker. Maar dit was testen in een VM, kan het later even nalopen op de bak waar hostapd daadwerkelijk op moet gaan draaien.

Bij http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/lcd4linux staan er wat bij die niet nodig bleken te zijn en die wel nodig zijn staan er niet (allemaal) bij. Dus afgaan op die dependency lijsten heeft niet bepaald veel nut.
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 01:46:
Packages hebben altijd de voorkeur. Als er geen packages zijn en zelf maken je te ver gaat dan is 'checkinstall' een redelijk compromis:

[...]
Er zijn wel packages, maar die zijn (in het geval van hostapd) te oud en zowel bij hostapd en lcd4linux zitten er al jaren niet-gefixte issues in die met een paar seconden gefixed zijn. Waarom moet dat eigenlijk zo lang duren? :? Bij die bug in lcd4linux staat bij de bugreport zelfs de fix vermeld.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Raven schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:21:
[...]
Maar dan moeten die source deb's wel uptodate zijn en de dependencies lijst ook. Zie hieronder:

[...]

http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/hostapd , die lijst met dependencies klopt niet helemaal hoor. Misschien komt dat omdat ze daar van hostapd 2.1 uitgaan en niet 2.4. Als ik het goed herinner, moest ik libssl-dev, libnl-genl-3-dev en libnl-3-dev installeren voor het compilen goed ging, libnl-3-200 weet ik niet zeker. Maar dit was testen in een VM, kan het later even nalopen op de bak waar hostapd daadwerkelijk op moet gaan draaien.

Bij http://packages.ubuntu.com/utopic/amd64/lcd4linux staan er wat bij die niet nodig bleken te zijn en die wel nodig zijn staan er niet (allemaal) bij. Dus afgaan op die dependency lijsten heeft niet bepaald veel nut.

[...]
Er zijn wel packages, maar die zijn (in het geval van hostapd) te oud en zowel bij hostapd en lcd4linux zitten er al jaren niet-gefixte issues in die met een paar seconden gefixed zijn. Waarom moet dat eigenlijk zo lang duren? :? Bij die bug in lcd4linux staat bij de bugreport zelfs de fix vermeld.
Als ik kijk op https://packages.debian.org/jessie/hostapd .. krijgt jessie dus 2.3 (waarbij deze wellicht ook je upstream fixes heeft, aangezien de meeste packages backported fixes krijgt. (kijk daarvoor als je de source package hebt uitgepakt in de debian/patches directory, daar staan alle backported (of debian specifieke) patches die tijdens het builden geapplied zullen worden.

Als die fixes zo simpel zijn en daar toch nog niet inzitten zou je ook contact op kunnen nemen met de maintainer van je package en eventueel de backported patches zelf submitten.

Afhankelijke van hoe erg een nieuwe versie depencies heeft op ook nieuwere versies van die dependencies kun je de gepackagde source versie van bijvb jessie of sid prima zelf compileren met dpkg-buildpackage op een wheezy systeem.

Als ik op die pagina van hostapd kijk zie ik daar de dependencies staan die jij ook noemt, echter dan niet de -dev versie die je nodig hebt om te builden, maar de binary versies, maar dat zoekt een apt-get build-deps dus netjes voor je uit middels de debian/controls file die je in de source package kunt vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 29-03-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
In de source van 2.4 zijn de opties die ik nodig heb ook standaard uitgeschakeld in de config, dus moet het alsnog bij die (meest recente) versie zelf aanpassen. Weet overigens niet of er een reden voor het uitschakelen van die opties is.

Voor de uitgeschakelde 802.11ac ondersteuning is er trouwens https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/wpa/+bug/1347831 , voor de bug in lcd4linux is er al een jaar of 3 https://ssl.bulix.org/projects/lcd4linux/ticket/276 , dus het is gemeld, alleen vooralsnog helemaal niets mee gedaan.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ah je wil echt bleeding edge non standard dingetjes :)
Wat ga je in vredesnaam doen met je wifi :p
Ik heb in een projectje openwrt gebruikt, gevirtualiseerd in een guest draaien, werkt opzich prima .. als je de juiste wifi adapter hebt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
802.11ac en ondersteuning om automatisch van kanaal te wisselen zijn toch niet bleeding edge meer tegenwoordig? :P

Wifi en virtualisatie, don't get me started...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
*press play* :p
Ach ik zit nog op 'n' .. en nog regelmatig een kabeltje nodig .. niks zo moois als de interactie tussen wifi en draadloze microfoons

[ Voor 81% gewijzigd door gekkie op 29-03-2015 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Op dit moment zit ik ook nog op (2.4GHz)n, maar met ruim 200 netwerken in de buurt gaat dat niet zo snel :P Maar het gekke is, met de nieuwe router-pc (waar 2 wifi kaartjes in zitten en een dus ac kan, mits hostapd meewerkt) gaat n op 2.4GHz sneller dan op 5GHz, ben er nog niet achter of het de combinatie van wifikaartjes in router+client is of dat ik iets heb vergeten in de hostapd5GHz.conf.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 30-03-2015 09:53 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Tsja wifi blijft deels ondoorgrondelijk :)

Wellicht betere antenne's op de 2.4 ofzo, er zijn zoveel factoren ..
Ik kwam er achter dat m'n eerste setup met intel wifi kaartjes dus niet werkte ... ja tot 12 clients .. 13e kon niet meer connecten .. bleef reutelen over password. Bleek uiteindelijk een beperking in die kaartjes te zijn, nu een atheros .. en geen problemen meer .. tot 36 clients getest .. no sweat :)
Pagina: 1