Link Aggregation NAS540 werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Sinds enkele dagen in bezit van zyxel NAS540 (nas voorzien van 4x 128GB SSD en sinds zojuist 4x 4TB WD Red). Wil er review over gaan schrijven nu wil ik ook Link Aggregation testen (en in praktijk gebruiken) echter krijg ik dat niet werkend. Zowel met de SSD als de WD Red geen LA actief.

Heb de nas op LA gezet, beide lan poorten werken. Toch komt de LA link niet up
https://www.dropbox.com/s...0_38_35-1810-24G.png?dl=0

Heb poorten op switch al gewisseld. Kabels van mijn Synolgy DS214P nas kabels gepakt (die heeft LA wel werkend) maar ook dan komt LA bij de Zyxel NAS540 niet up.

Type LA in actief en passief gezet geen effect.

Mijn hardware
NAS540 is met 2 kabels verbonden naar een HP 1810-24g managed switch die LA ondersteuning heeft.
Rest van netwerk is Firewall ZyWall 110 (die zou naar mijn idee toch geen invloed moeten hebben op LA)

Auto firmware update op de nas uitgevoerd dus heb de fw versie van maart.

Wat kan de oorzaak zijn dat LA niet werkt bij deze nas?

[ Voor 36% gewijzigd door RobbyTown op 29-03-2015 20:35 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dafjedavid
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:01
LA zal vast wel werken op de NAS, alleen dien je aan de andere zijde, in jouw geval de zyxel firewall, ook een port-channel (of LA) op te zetten. Een port-channel werkt namelijk beide kanten op.....

Who Needs Windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 19:54
Kan het je morgen laten weten, dan komt mijn zojuist bestelde NAS540 binnen. Heb wel een Mikrotik router, maar aangezien je al aangeeft dat het met je Synology wel werkt, neem ik aan dat je (in jouw geval) switch goed geconfigged is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Dafjedavid schreef op zondag 29 maart 2015 @ 22:35:
LA zal vast wel werken op de NAS, alleen dien je aan de andere zijde, in jouw geval de zyxel firewall, ook een port-channel (of LA) op te zetten. Een port-channel werkt namelijk beide kanten op.....
Dat heb ik (dropbox link). Alleen komt hij niet up, DS214P nergens last van
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EwnJrL5.png

Hierbij tekening van heel het netwerk. Neem aan dat de rest van mijn netwerk er niets mee heeft maken betreft LA. Zywall 110 heb ik geen LA settings, speciaal daarvoor de 1810 switch gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sSOuhLk.png
kauwgomballen schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:42:
Kan het je morgen laten weten, dan komt mijn zojuist bestelde NAS540 binnen. Heb wel een Mikrotik router, maar aangezien je al aangeeft dat het met je Synology wel werkt, neem ik aan dat je (in jouw geval) switch goed geconfigged is
Mooi ben benieuwd

[ Voor 45% gewijzigd door RobbyTown op 30-03-2015 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
Heb de nas 'werkend'. Link aggregration werkt, was langer bezig met de config van de Mikrotik, aangezien ik nog nooit LACP gebruikt heb. Bij de nas was het een kwestie van Link Aggregration aanzetten en een IP adres invullen. Weet niet of je er iets aan hebt, maar hier de settings voor Mikrotik:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/qu0690utf/Selection_170.png

Nu nog ftp fatsoenlijk werkend krijgen, en ssh voor meerdere gebruikers zien te fixen (is nu alleen root). Nadelen die ik al tegen ben gekomen:
- als het wachtwoord van een user langer dan 8 karakters is, dan werkt de ftp account niet
- je usernames/passwords worden plaintext opgeslagen in /tmp/<username>.passwd

[ Voor 11% gewijzigd door kauwgomballen op 30-03-2015 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Move naar Netwerken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
kauwgomballen schreef op maandag 30 maart 2015 @ 23:40:
Heb de nas 'werkend'. Link aggregration werkt, was langer bezig met de config van de Mikrotik, aangezien ik nog nooit LACP gebruikt heb. Bij de nas was het een kwestie van Link Aggregration aanzetten en een IP adres invullen. Weet niet of je er iets aan hebt, maar hier de settings voor Mikrotik:
[afbeelding]

Nu nog ftp fatsoenlijk werkend krijgen, en ssh voor meerdere gebruikers zien te fixen (is nu alleen root). Nadelen die ik al tegen ben gekomen:
- als het wachtwoord van een user langer dan 8 karakters is, dan werkt de ftp account niet
- je usernames/passwords worden plaintext opgeslagen in /tmp/<username>.passwd
Wow flinke berg instellingen. Instellingen voor mij zijn flink minder

Naam trunk
Type trunk (static, actief, passief) ik heb zowel actief als passief gedaan
Welke poorten nodig voor de trunk

IP op nas staat op DHCP. Heb bij TCP/IP alleen aanpassing van Standalone naar LA gezet, jij daar nog wat instellingen gedaan?

Misschien een gekke vraag maar mail nu ook met zyxel support (vlot gaat het daar niet)
Heb jij direct alle 2 de lan kabels aangesloten (nog voor LA mode)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
Ja, Mikrotik is HEEL erg uitgebreid :)
Ik heb eerst alleen 1 lan kabel aangesloten op poort 5 van mijn Mikrotik (3 en 4 zijn gekoppeld in de LA), zodat ik kon inloggen om de instelling op de zyxel te maken. Die heb ik op LA gezet, en static IP adres gegeven (hij vervangt mijn oude WD Live book die ook een vast IP had). Vervolgens de kabel van poort 5 terug naar poort 3, en toen werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
kauwgomballen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:51:
Ja, Mikrotik is HEEL erg uitgebreid :)
Ik heb eerst alleen 1 lan kabel aangesloten op poort 5 van mijn Mikrotik (3 en 4 zijn gekoppeld in de LA), zodat ik kon inloggen om de instelling op de zyxel te maken. Die heb ik op LA gezet, en static IP adres gegeven (hij vervangt mijn oude WD Live book die ook een vast IP had). Vervolgens de kabel van poort 5 terug naar poort 3, en toen werkte het.
En hoe zit het poortje 4? Mis ik in het verhaaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
RobbyTown schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:29:
[...]

En hoe zit het poortje 4? Mis ik in het verhaaltje.
Die zat al in LAN2, maar deed dus nog niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
kauwgomballen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 12:31:
[...]

Die zat al in LAN2, maar deed dus nog niks
Oke duidelijk.

Ik zie wat geks in mijn switchs in de MAC Table

Als ik refresh zie ik dit gebeuren
MAC adres is van Zyxel
5c:f4:ab:5b:e7:6e
22
5c:f4:xx:xx:xx:6e
21
22
21

Poort 21 en 22 staan in TRK2
Ik zou eigenlijk dit moeten zien:
TRK2
5c:f4:xx:xx:xx:6f
TRK2

Als ik de zyxel nas herstart is er ook wat geks in de MAC tabel
22
5c:f4:xx:xx:xx:6f
22

Als ik naar Synology kijk zie ik dit in de MAC table (zoals het hoort)
00:11:xx:xx:xx:13
TRK1
00:11:xx:xx:xx:14
TRK1

Ik heb in de log gekeken van switch, poorten blijven gewoon op en komen geen fouten over.

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 31-03-2015 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:17
Als je op de NAS LA gebruikt krijgen beide interfaces het zelfde MAC adres, dat is dus normaal.

Ik heb dezelfde HP switch en heb daar mode 'LACP Active' gebruikt bij de 2 geselecteerde poorten.
Dat is naar een Synology toe, maar lijkt me ook voor je Zyxel te moeten werken.

Edit: Heb je trouwens al geprobeerd om je NAS een vast IP adres te geven (dus geen DHCP gebruiken)?

[ Voor 15% gewijzigd door markvl op 31-03-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
markvl schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 20:16:
Als je op de NAS LA gebruikt krijgen beide interfaces het zelfde MAC adres, dat is dus normaal.
Klopt bij syno krijg ik dat ook TRK1, alleen zyxel blijft wisselen tussen poort 21 en 22 (dat klopt dus al niet...)

Vast ip vanaf zyxel en router gedaan, ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
Heb zojuist, na 2 dagen stoeien met 't ding, besloten dat de Zyxel weer retour afzender gaat. FTP werkt niet goed, SSH werkt niet goed (iig niet meerdere users), Webdav werkt compleet niet, ding is al meerdere keren gecrasht in 2 dagen tijd... 't Is geen blijvertje. Enige wat dus wel leek te werken (bij mij althans) is LACP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
kauwgomballen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 23:47:
Heb zojuist, na 2 dagen stoeien met 't ding, besloten dat de Zyxel weer retour afzender gaat. FTP werkt niet goed, SSH werkt niet goed (iig niet meerdere users), Webdav werkt compleet niet, ding is al meerdere keren gecrasht in 2 dagen tijd... 't Is geen blijvertje. Enige wat dus wel leek te werken (bij mij althans) is LACP :)
Hoe bedoel je gecrasht? Totaal vast gelopen? Data foetsie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kauwgomballen
Nee, ik bedoelde dat het apparaat niet meer reageerde en ik 'm met de knop uit en weer aan moest zetten. Ik kreeg het idee dat de software een beetje een bij elkaar geraapt zooitje is, met duct tape aan elkaar geplakt, en dat dat de stabiliteit niet ten goede komt. Heb nu een Qnap besteld, hopelijk werkt dat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
kauwgomballen schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:12:
Nee, ik bedoelde dat het apparaat niet meer reageerde en ik 'm met de knop uit en weer aan moest zetten. Ik kreeg het idee dat de software een beetje een bij elkaar geraapt zooitje is, met duct tape aan elkaar geplakt, en dat dat de stabiliteit niet ten goede komt. Heb nu een Qnap besteld, hopelijk werkt dat beter
Oke duidelijk. Support Zyxel reageert ook niet hard terug. Gevalletje 'goedkoop' duurkoop |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 16:57
ZyXEL is hard aan het sleutelen aan de firmware. v5.10 komt medio oktober uit.

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

• RobbyTown
  • Niet online
Helaas heb ik hem verkocht.

Pagina: 1