Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 30-05 01:15
Ik heb zojuist in mijn bios mijn multiplier van 19 naar 21 gedaan met 200mhz en sindsdien als ik mijn pc opstart dan krijgt ik op mijn monitor geen signaal en mijn toetsenbord en muis lichten niet meer op. Ook na 10 seconden begint mijn voorste fan 100% te draaien ofzo.

Wat heb ik fout gedaan en goe hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 13:29
Heb je enkel de multiplier aangepast, maw het voltage (Vcore) niet aangeraakt?

Welk moederbord heb je (merk en type)?

Hier alvast een handige link voor jou: AMD CPU Overclock Topic #7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Enkel de multiplier, niet de vcore

M'n mobo is een MSI G43-970A

Zou het dan dus kunnen dat mijn cpu niet genoeg voltage krijgt waardoor ik geen beeld krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Als je enkel de multiplier hebt verhoogt en niets anders hebt aangeraakt neem ik aan dat de voltages gwn door het moederbord automatisch worden beheerd.

200 MHz extra is echter geen immense stap dus ik zou eerder verwachten dat hij wel gewoon in Windows zou booten en pas problemen geeft indien je je CPU belast (door bvb een stress test).

Ga vlug eens even kijken in je UEFI (ik neem aan dat dit nog lukt?) en kijk of je iets kunt vinden waar "Vcore" wordt vermeld. Misschien staan de voltages voor één of andere reden op Manual en ga je het zeer lichtjes moeten verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Dat kan juist niet want ik krijg geen signaal op mijn monitor. Heb mijn DVI er al uit en in gedaan en dat helpt en het helpt ook niet met HDMI. Voor de rest draaien mn fans van GPU ook en niks wijst erop dat iets het niet doet. Maar ik kan dus nika vasttellen als ik niet eens iets kan zien. Mn voorste fan blijft ook nu gwn random 100% te draaien en dan opeens weer zachter. Thanks dat je me wilt helpen want ik snap er niks meer van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Dan ga je eens een reset moet uitvoeren.

Kijk eens even in je handleiding en volg de instructies op pagina 1-28 om je CMOS te clearen. Dit gaat alles resetten en dan zou hij gewoon weer moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Hoe kan ik dit het beste doen als ik geen jumper kapje heb? Er heeft nooit een kapje bij gezeten. Kan ik t ook doen met een schroevendraaier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ja hoor, zou gewoon moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Wat moet ik dan precies doen met de schroevendraaier, gewoon er tegen aan houden en moet ik dat doen als de pc aanstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Gewoon je schroevendraaier tussen de 2 pinnetjes houden zodat ze contact maken en dus kortsluiten. Enkele seconden zo houden.

Je PC eerst volledig afsluiten uiteraard.

Indien het niet zou lukken kan je de CMOS batterij er zelf gewoon even enkele minuten uithalen en terug insteken. Ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://mrpaintersapluswiki.wikispaces.com/file/view/251369515.jpg/405897162/251369515.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44
SanderH_ schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:30:Je PC eerst volledig afsluiten uiteraard.
Sorry maar ik val een beetje over de woordkeus. Niet alleen afsluiten. Ook het netsnoer uit de voeding. Zeker als je niet met een jumper aan de gang gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Dus gewoon geen stroom erop, dan de schroevendraaier tussen de de 2 pinnen zodat ze kortsluiten, dan uitknop 15seconden indrukken zodat ik zeker weet dat alle stroom eruit is, dan vervolgens de pc aanzetten als ik nog steeds de schroevendraaier goed doet en dan na een paar seconden zou het gereset moeten zijn? Moet ik daarna m'n pc weer uit en dan opnieuw aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Neen. Misschien wat makkelijker in stapjes:
  1. Systeem afsluiten
  2. Voedingskabel uittrekken achteraan
  3. Hou de punt van je schroevendraaier tussen de 2 pinnetjes voor een 5-tal seconden
  4. Voedingskabel inpluggen
  5. Systeem opstarten
Aan de ingewanden van je PC sleutelen terwijl je PC in de stroom zit, laat staan nog aan het draaien is, is geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Het heeft gewerkt. Nu als hij opstart blijft hij aangeven dat de pc noet goed is opgestart en dat dat opnieuw moet worden gedaa. Na dat opstarten geeft hij aan met een hele korte scherm dat problemen worden verzameld. Nadat hij weer opnieuw boot krijg ik weer de melding dat de pc niet is goed opgestart. Hij kom ik weer in mijn Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Welke melding krijg je exact te zien? PC niet goed opgestart is nogal vaag.

Misschien is je boot order gewijzigd aangezien je BIOS is gereset? Ga eens terug in je UEFI en kijk de boot order (opstartvolgorde na). Zet je SSD / harde schijf waar je Windows opstaat als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Heb SSD gelijk als 1ste gezet omdat mn HDD er eerst voorstond. De melding is: 'De pc is niet goed opgestart' dan heb je de opties opnieuw opstarten of geavanceerde opties. Als ik opnieuw opstarten doe dan gaat hij na 2x opnieuw boote weer dezelfde melding. Nu had ik geavanceerde opties gedaan en systeem herstel gedaan. Nadat hij dat had gedaan na 5min begon het 'de pc is niet goed opgestart' weer als melding. Heb handmatig uitschakelen van mijn pc ook gedaan maar dat werkt oom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Doublecheck eens of je multiplier terug naar de default waarde staat, wat eigenlijk wel het geval zou moeten zijn aangezien je BIOS gereset is.

Indien dit zo is kan je beginnen met Googelen. Probeer alvast eens om te booten vanaf je Windows DVD / USB en kies voor "Computer herstellen".

Je komt er zelf wel uit ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Ik ben er nu wel een beetje klaar mee. Na helemaal opnieuw geinstalleerd te hebben en weer amd catalyst te installeren begint heel t gezeik weer overnieuw... Waarom of hoe kan t dat hij weer al die meldingen gaat geven?

[ Voor 76% gewijzigd door Iwan97 op 28-03-2015 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 21:44
Geen idee, welke multiplier heb je nu bijvoorbeeld? De standaard multiplier is 17 bij de 965, heb je ook de failsafe defaults gezet? (Settings Save & Exit, Restore Defaults)

Als je BIOS/UEFI instellingen goed zijn (met name AHCI vs IDE voor je OS), moet je ook probleemloos Memtest86+ kunnen draaien. Daarna zou ik pas Windows installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan97
Het werkt nu gelukkig alleen het rare is dus als ik mijn pc opstart dat eerst die melding moet komen dat mijn pc opnieuw moet opgestart worden.

Daarna andere besturingssysteem en dan heb ik 2 opties: W8 en W8.1 Pro.
Ik heb W8.1 Pro en als ik die aanklik dan laad hij gewoon mijn windows op.

Heb ook in mijn BIOS gekeken en alles staat goed en ook restore defaults gedaan en mijn multiplier naar 17 gebracht.

Maar ik snap dus niet waar die windows 8 vandaan komt dat hij die wilt pakken om te booten.
Heb op mijn andere HDD geen os staan en op mijn SSD heb ik geformatteerd en W8.1 Pro op geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Heb je misschien win8 geinstalleerd terwijl je bios op IDE stond ingesteld en win8.1 terwijl je bios op AHCI staat? Of andersom natuurlijk.
Pagina: 1