Secondaire nameserver op aparte VPS?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb momenteel één VPS met daarop twee nameservers. Als de server uitvalt, wordt de DNS server onbereikbaar. Hoe kan ik dit probleem het beste (en op de goedkoopste manier) voorkomen?

Ik heb een idee, maar weet niet of dit haalbaar is. Ik wil een tweede VPS aanschaffen met beiden één nameserver. Dit is niet alleen duurder (kosten basic VPS +/- €5.- p/maand), er komt ook software bij kijken. cPanel biedt een DNS editie, waarbij je alleen de DNS instellingen kan wijzigen. Dit lijkt het probleem op te lossen, maar hoe houd ik beide DNS servers synchroon?

Er zitten dus behoorlijk wat haken en ogen aan. Hebben jullie tips? Thanks!

Edit: een cPanel DNS Only licentie kost niets. *O*

[ Voor 4% gewijzigd door iApp op 28-03-2015 15:43 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Houd cPanel de DNS shit dan niet synchroon tussen de 2 servers? Dat lijkt me eig wel

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Dat lijkt mij inderdaad wel, maar dat kan de TS vast zelf uitzoeken.

Maar als je eerste DNS op de server staat waar ook de sites/mail/etc op gehost worden, maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit als die omvalt en je hebt een tweede DNS: sites blijven onbereikbaar. Dus dat probleem los je dan niet op.

Wel een tip: neem je tweede VPS niet af bij dezelfde hoster, of vraag anders in ieder geval om een VPS in een ander netwerk/datacenter. Dan blijft de DNS met een grotere kans beschikbaar als er ergens wat plat gaat.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt een DNS service inzetten die dan als "slave" draait. Jouw cPanel server is dan de master. Zelf gebruik ik daar Rage4 voor. Afhankelijk van de hoeveelheid queries kost dat maar 1 euro. (Wellicht zijn er ook gratis alternatieven - ik heb daar niet verder naar gezocht.)

Een andere mogelijkheid is iemand (bij een andere host) vinden waar je zones mee uit kunt wisselen. Jij draait dan slave voor hem, en hij voor jou. Je bent immers niet de enige die dit nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ok, duidelijk. Bedankt! :)

Laatste vraag: hoe zorg ik ervoor dat de mail wordt opgevangen door VPS2 als VPS1 uitvalt? Dit kan ik niet 1,2,3 vinden op Google i.c.m. cPanel DNS Only.

Rage4 DNS geeft niet veel duidelijkheid op hun website, jammer. Lijkt mij een goeie dienst voor dit soort zaken, maar welke voordelen het geeft (en wat de kosten precies zijn) is niet duidelijk. :/

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21
https://www.ndchost.com/cpanel-whm/addons/pluginsmx/

Een plugin die doet wat je wil. Een goedkope vps heb je wel voor minder dan 5euro per maand. Ikzelf heb mijn backup DNS gewoon bij een toko zoals https://www.ramnode.com draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook kunnen kijken naar dnsmanager.cc
https://app.dnsmanager.cc/
Ze hebben een sexy DNS manager _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2015 22:08 . Reden: url ]

Pagina: 1