Overklokken van i7 4770k icm MSI Z87 GD-65 moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 00:53

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Enkele maanden terug heb ik al eens geprobeerd te overklokken. Ik kreeg hem echter niet stabiel boven de 4,2GHz. Nu ben ik weer eens wat onderzoek aan het doen, maar krijg het weer niet voor elkaar. Het kan ook zijn dat mijn CPU gewoon niet meer toelaat maar wil het toch proberen.
Daarom vraag ik naar jullie meningen en adviezen.

CPU blijft bij deze instellingen niet stabiel op 4,3GHz. Terwijl de temps op zo'n 60 graden zitten in PRIME.

Ben net even in de BIOS geweest en heb wat snapshots gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/20hsx0y.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/11m9jy1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/29gndkj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2646clh.jpg

Heb deze instellingen voor MSI gebruikt:
http://nl.hardware.info/r...dge-overklokken-van-start

Iemand enig idee waardoor het systeem crasht op 4,3GHz, terwijl de temps goed zijn?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Dit is overigens mijn inventaris:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 349,-€ 349,-
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 114,90€ 114,90
1Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2€ 0,-€ 0,-
3Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 99,95€ 299,85
2Seagate Desktop HDD, 4TB€ 142,95€ 285,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 95,90€ 95,90
1Logitech Z-5500 Digital€ 0,-€ 0,-
1Sennheiser RS 119 II (Zilver, Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Corsair Vengeance K90 (International English)€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance K95 (International English)€ 0,-€ 0,-
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 0,-€ 0,-
1Steelseries Sensei [RAW] Rubberized€ 49,99€ 49,99
1Steelseries 4HD€ 18,80€ 18,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 130,95€ 130,95
1LG 32LH5000 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Seasonic X-750 V2€ 159,95€ 159,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 108,70€ 108,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.682,44

Mvg. Mirno

[ Voor 75% gewijzigd door mirno op 28-03-2015 15:24 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Hmm waarom heb je precies een guide gevolgd voor Ivy Bridge overclocken, terwijl je een Haswell CPU hebt? Uit ervaring weet ik dat beide toch wel degelijk anders overclocken en zich 'anders gedragen' wat dat betreft. Ik zou even je bios terugzetten naar de 'Optimized Defaults' en vervolgens XMP profiel 1 voor je geheugen weer aanzetten als enige verandering, de rest zou ik niet aan komen. De nieuwe Haswell borden klokken relatief makkelijk over, en veel waarden staan met [Auto] al behoorlijk goed en scherp afgesteld.

Probeer daarna eens te kijken hoe sterk je chip nou daadwerkelijk is. Je hebt een goede kast en zeer mooie Noctua cooler, dus over temps hoeven we ons weinig zorgen te maken nog.

CPU Ratio: 45 (x100 voor 4.5 GHz)

CPU Core Voltage: 1,225
CPU Core Voltage: 1,250
CPU Core Voltage: 1,275

Ik zou eerst even deze drie voltages proberen. De kans is groot, gezien je tegenvallende resultaten, dat hij een Vcore van 1,225 de PC niet eens voorbij de bios laat komen (Posten). Maar met een 1,250 of in ieder geval 1,275 moet hij zeker wel in Windows komen en een benchmarkje overleven! Op basis hiervan weet je een beetje hoe sterk je chip is en wat hij in z'n mars heeft.

Verder zou ik liever niet boven de 1.3V uit gaan. Boven de 1.3 is uiteraard wel mogelijk maar Haswells worden toch behoorlijk warm bij de meest geringe voltage verhogingen; vooral een i7 zal bij een Prime95 test flinke temperaturen kunnen aantikken. Pas hier dus wel een beetje mee op want deze benchmark is eigenlijk wat fors voor de Haswells. Ik gebruik liever een Intel burntest of AIDA64 test, of prime95 maar dan een wat eerdere versie (v 27.7) aangezien v28.5 de boel erg opwarmt.

Helaas ben ik alleen bekend met Asus biossen en ken ik bij MSI totaal de weg niet, dus ik kan je verder lastig helpen met goede instellingen :)

Edit - Mijn Asus bord heeft overigens verschillende voltage settingen, waaronder manual, offset en adaptive. Bij de twee laatst genoemde wordt een variabel voltage gebruikt waarbij de CPU tijdens Prime95 bijvoorbeeld extra voltage kan vragen van het moederbord. Als je 1.25v instelt zou hij zomaar eens tot 1.30v kunnen vragen en instabiel worden. Tijdens overclocken en benchmarken zou ik altijd een vast, manual voltage instellen. Als je overclock is gefinetuned en je tevreden bent kan het voltage weer op adaptive worden ingesteld (+uiteraard het gefinetunede voltagewaarde) zodat je moederbord nog steeds gebruik kan maken van de energybesparing features en de CPU niet ook in IDLE modes voor de volle bak aan staat.

[ Voor 16% gewijzigd door stin00 op 28-03-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-09 00:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:43:
Hmm waarom heb je precies een guide gevolgd voor Ivy Bridge overclocken, terwijl je een Haswell CPU hebt? Uit ervaring weet ik dat beide toch wel degelijk anders overclocken en zich 'anders gedragen' wat dat betreft. Ik zou even je bios terugzetten naar de 'Optimized Defaults' en vervolgens XMP profiel 1 voor je geheugen weer aanzetten als enige verandering, de rest zou ik niet aan komen. De nieuwe Haswell borden klokken relatief makkelijk over, en veel waarden staan met [Auto] al behoorlijk goed en scherp afgesteld.

Probeer daarna eens te kijken hoe sterk je chip nou daadwerkelijk is. Je hebt een goede kast en zeer mooie Noctua cooler, dus over temps hoeven we ons weinig zorgen te maken nog.

CPU Ratio: 45 (x100 voor 4.5 GHz)

CPU Core Voltage: 1,225
CPU Core Voltage: 1,250
CPU Core Voltage: 1,275

Ik zou eerst even deze drie voltages proberen. De kans is groot, gezien je tegenvallende resultaten, dat hij een Vcore van 1,225 de PC niet eens voorbij de bios laat komen (Posten). Maar met een 1,250 of in ieder geval 1,275 moet hij zeker wel in Windows komen en een benchmarkje overleven! Op basis hiervan weet je een beetje hoe sterk je chip is en wat hij in z'n mars heeft.

Verder zou ik liever niet boven de 1.3V uit gaan. Boven de 1.3 is uiteraard wel mogelijk maar Haswells worden toch behoorlijk warm bij de meest geringe voltage verhogingen; vooral een i7 zal bij een Prime95 test flinke temperaturen kunnen aantikken. Pas hier dus wel een beetje mee op want deze benchmark is eigenlijk wat fors voor de Haswells. Ik gebruik liever een Intel burntest of AIDA64 test, of prime95 maar dan een wat eerdere versie (v 27.7) aangezien v28.5 de boel erg opwarmt.

Helaas ben ik alleen bekend met Asus biossen en ken ik bij MSI totaal de weg niet, dus ik kan je verder lastig helpen met goede instellingen :)

Edit - Mijn Asus bord heeft overigens verschillende voltage settingen, waaronder manual, offset en adaptive. Bij de twee laatst genoemde wordt een variabel voltage gebruikt waarbij de CPU tijdens Prime95 bijvoorbeeld extra voltage kan vragen van het moederbord. Als je 1.25v instelt zou hij zomaar eens tot 1.30v kunnen vragen en instabiel worden. Tijdens overclocken en benchmarken zou ik altijd een vast, manual voltage instellen. Als je overclock is gefinetuned en je tevreden bent kan het voltage weer op adaptive worden ingesteld (+uiteraard het gefinetunede voltagewaarde) zodat je moederbord nog steeds gebruik kan maken van de energybesparing features en de CPU niet ook in IDLE modes voor de volle bak aan staat.
Hallo,

Bedankt voor je antwoord. Ja ik had eigenlijk deze link nodig: http://nl.hardware.info/r...swinst!-basisinstellingen uit haast had ik de verkeerde generatie instellingen gepost. Maar deze zijn echter hetzelfde. Het gaat met name om die tabel, die instellingen had ik bij mijn vorige overclock nog niet gebruikt.
Heb dat met die voltages vroeger al eens (zonder die instellingen uit de tabel) geprobeerd. Had er vandaag helaas nog even geen tijd voor. Ga hier morgen mee verder.
op 1,23V op override mode kwam deze met 4,3GHz niet door de benchmark. Met intel burntest worden de temps echt veel te hoog. Die resultaten vind ik ook niet echt reëel met de werkelijkheid dus gebruik daarom PRIME. Intel burntest heb ik ook, maar dat scheelt 20 graden geloof ik.

Ik zal eens tussen de 1,2V en de 1,3V proberen of ik die 4,3GHz stabiel kan krijgen. Ik ben wel aardig bekent met de guides en de manier hoe ik moet overklokken, had ze gelezen :).
Echter vraag ik mij meer af over de grote hoeveelheid extra instellingen, in guides lees je hier vrij weinig over. Zoals je al vermeld over de offset bijvoorbeeld, die staat nu uit. Maar je kan daarmee dus extra optionele spanning bij laten komen als de CPU dit nodig heeft, maar met kans op instabiliteit.
Ja, die link bedoelde ik eigenlijk voor Haswell, had uit haast per ondeluk die van Ivy bridge gelinked. Echter zitten er qua die instellingen geen verschil tussen.

Ik denk dat ik gewoon een slechte CPU heb :( Ook heb ik mijn moederbord voor €30 gekocht geloof ik, pinnen waren krom, deze heb ik zelf recht gebogen, kan door verbuiging van het materiaal komen dat er minder belasting op gezet kan worden.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Laatste update:

Op 4,3GHz gaat het tot nu toe nog prima. Met een voltage van 1,230V werkt dit. (lager moet ik nog testen)
Wanneer is dit verhoog naar 4,5GHz crasht het systeem tijdens de stress test. Voltage in stappen verhoogt tot en met 1,29V, hierbij nog steeds een crash op 4,5GHz. Ik wil het niet verder verhogen. Ik denk dat 4,3GHz het limiet is (eventueel 4,4GHz met wat probeer werk) Maar de 4,5GHz behaald hij niet helaas.
Iemand nog tips? Met betrekking tot het RAM voltage, RAM modules zijn volgens de specs 1,35V. Staan nu echter op 1,5V omdat dat stabieler zou zijn.
Ring voltage staat [auto], denk niet dat dit echt invloed heeft.
Iemand nog suggesties?

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
je heb nog een ring voltage, sa voltage en een cpu io voltage om mee tespelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
maks11223344 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 00:25:
je heb nog een ring voltage, sa voltage en een cpu io voltage om mee tespelen?
Ring voltage doet niet veel, kan je minimaal op 1,7V zetten, maar zat met name zeer lichte invloed uitoefenen op de warmte.
De rest zijn offset voltages, die kunnen extra worden toegerekend indien nodig. Kan deze gok ik hooguit +0,1V (misschien zelfs minder) proberen. Maar dan blijft het probleem dat de CPU bij elk CPU voltage gewoon crasht, hoe hoog je deze ook doe. Ik vermoed dat dit gewoon de grens van de CPU is :( Warmte is het probleem niet.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
@Mirno

Ik heb met mijn 4790k vccin op 1.2 gezet.
Ram, IO en SA voltage handmatig ingesteld op stock voltage.
In stapjes met mijn core omhoog gewerkt. CPU core 0.024v per 100Mhz maar dat is natuurlijk per CPU verschillend.

Toen mijn klok redelijk stabiel was na met Linx te hebben getest heb ik met stapjes mijn VCCIN naar beneden gesteld op 1.94 v
Daarna 8 uur prime gerdraait

Je hebt geweldig RAM geheugen, die kan je gewoon op 1.35 v laten staan scheelt weer in temperatuur omdat de controler in je CPU zit. Waarschijnlijk draait jou geheugen op 1,5v 1866mhz of meer met 88824 :P

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
undeepdiver schreef op zondag 29 maart 2015 @ 10:05:
@Mirno

Ik heb met mijn 4790k vccin op 1.2 gezet.
Ram, IO en SA voltage handmatig ingesteld op stock voltage.
In stapjes met mijn core omhoog gewerkt. CPU core 0.024v per 100Mhz maar dat is natuurlijk per CPU verschillend.

Toen mijn klok redelijk stabiel was na met Linx te hebben getest heb ik met stapjes mijn VCCIN naar beneden gesteld op 1.94 v
Daarna 8 uur prime gerdraait

Je hebt geweldig RAM geheugen, die kan je gewoon op 1.35 v laten staan scheelt weer in temperatuur omdat de controler in je CPU zit. Waarschijnlijk draait jou geheugen op 1,5v 1866mhz of meer met 88824 :P
Bedankt voor je antwoordt. Hoe kan je het beste dat IO en SA voltage bepalen? Waar heb jij die op gezet?
VCCIN zal ik eens proberen op 1,2V en later zodoende naar benden brengen.

Ja dat RAM doet goed zijn werk, heeft tijden op 1866MHz gedraaid. Dat is geen probleem. Echter heb ik meegekregen dat Hasswell CPU stabieler blijft als dit RAM voltage op 1,5V staat ipv 1,35V. Ik heb beide al geprobeerd.

Echter blijft het verhaal:
4,3GHZ werkt op 1,225V
4,4GHz werkt nog niet eens op 1,29V
Dat is nogal een verschil, heb er weinig hoop meer in. Dit is met name toch hetgene wat de CPU stabiel zou moeten houden.

Ik ga proberen:
-1,5 & 1,35V RAM voltage
-VCCIN op 1,2V zetten
-IO offset verhogen, met max 0,2V
-SA offset verhogen, met max 0,2V

Wat ik me afvraag:
-Ring voltage, dat biedt geloof ik te weinig voordeel.
-IO analog & IO digitaal, dien ik deze beide te verhogen, of 1 van de 2? Welke waardes zijn aan te raden om mee te beginnen?

Bedankt voor de hulp!

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adrenalen
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08-2023
Hey. Ring heb je idd niet veel voordeel mee. Ken niets van msi BIOS dus kan je niet echt voorthelpen met die offsets.
Als je je CPU stable hebt gekregen probeer je je memory maar eens op 1.50v 2133mhz 10/9/10/26 met Trfc op 180 zo draai ik net hetzelfde memory ongeveer 2 maanden stable atm. Als je er wat meer wil uithalen ofc.
Pagina: 1