5.1 via S/PDIF

Pagina: 1
Acties:

• Wildman!
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo allemaal,

ik heb een 5.1 Sony DVD Home Theatre System (DAV-DZ340) via een digitale S/PDIF connectie aan mijn pc gekoppeld. Ik heb geen externe geluidskaart. Moederboard: MSI H97M-G43. Software: Windows 8.1 + Realtek HD Audio.

Nu lees ik op internet dat je via een digitale verbinding (in dit geval via S/PDIF) geen surround geluid kan versturen. Dit klopt ook, ik krijg geluid uit al mijn 5 speakers (+ bass) maar dat is inderdaad alleen stereo. Echter ik zou graag gebruik maken van surround geluid voor onder andere games, films en muziek.

Een oplossing daarvoor schijnt te zijn door gebruik te maken van Dolby Digital Live/DTS. Echter beschik ik al over deze toepassing of moet ik daarvoor toch echt een externe geluidskaart aanschaffen die dit ondersteund (suggesties zijn hartstikke welkom)?

Alvast bedankt!

Fijn weekend,
Wildman

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat wil je gaan doen? Het geluid van films naar je Sony systeem doorsturen, of het geluid van bijvoorbeeld games?
Voor het doorsturen (passthrough) van Dolby Digital of DTS audiostreams van films heb je over het algemeen geen speciale kaart nodig.

Life is not about specs, it is about joy!

• Wildman!
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties!

@bartvl voornamelijk games (Far Cry 4 bijv. of een oud spel zoals Unreal Tournament 2004). Als films inderdaad al beschikken over de DTS audiostream werkt het geloof ik wel.

Simpel gezegd: Hoe zorg ik ervoor dat die games(/andere bronnen) het geluid in de vorm van DTS gieten? Zodat mijn Sony systeem het geluid in 5.1 afspeelt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:45
Zie het artikel van de link van Lip. Je hebt een geluidskaart nodig met ondersteuning voor DDL (Dolby Digital Live) of DTS Connect, deze encodeert het spelgeluid on-the-fly naar DD of DTS signaal.

• Wildman!
  • Niet online
Bedankt voor de opheldering!

Ik zie inderdaad op internet nergens vermeld dat mijn moederboard DTS Connect ondersteund.

Dat betekent dat ik misschien maar moet gaan overwegen om een (goede prijs/kwaliteit verhouding) geluidskaart aan te schaffen.
Pagina: 1