Macbook White unibody mid 2010

Pagina: 1
Acties:

• timotje21
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-02 19:48
Hallo,

Ik heb laatst een topic aangemaakt voor een build van een Game PC/Desktop, echter heb ik ook een macbook uit 2010 die ik voor allerdaagse dingen gebruik (facebook, youtube etc.)

Ik bezit deze laptop al vanaf 2010 maar het probleem is dat hij op het moment ontiegelijk sloom is, het is gewoon een ramp om mee te werken; als ik 3 tabbladen of firefox open heb staan (verder helemaal niks anders aan) dan hangt mijn laptop soms minuten vast.

Ik begin hier gek van te worden en kwam met het idee om de RAM te upgraden of een SSD erin te zetten.

Specs:

Processor 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen 2 GB 1067 MHz DDR3 (2x1GB)
Videokaart NVIDIA GeForce 320M 256 MB

Nu heb ik een aantal vragen;
1. Heeft het zin om bij deze laptop het RAM up te graden naar bijv 4 of 8 GB? (aangezien het een prut processor is)
2. Heeft het zin om bij deze laptop een SSD te plaatsen (deze kan echter alleen een SATA-II zijn aangezien hoger nog niet ondersteund is)
3. Welke verandering zou mijn laptop het snelst maken / heeft het zin om een upgrade naar 8GB RAM te maken en dan een SSD erin te zetten of is dit allemaal geldverspilling voor deze laptop?

Mvg, :)

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:26
Ik heb het zelfde overwogen voor mijn alu unibody late 2008 macbook (zonder pro) en dat is een beetje op de lange baan geschoven. Een SSD is zeker wel het overwegen waard, ik heb het zelf gedaan als test en het werd echt een stuk sneller. RAM is een ander verhaal met macbooks. In mijn geval past er eigenlijk maar 1 specifiek soort in. Het moet per se 667 MHz zijn en anders werkt het absoluut never nooit niet. Gemiddeld genomen wordt RAM tegenwoordig niet meer op die snelheid geleverd, het is allemaal 670MHz ofzoiets, en dat werkt dus niet. Kijk dus even goed of jouw macbook ook met die problemen zit, het zou zonde zijn om nieuw RAM te kopen dat je niet kunt gebruiken.
Verder blijft het een persoonlijke afweging. In mijn geval gebruik ik mijn laptop alleen voor presentaties en skype, al het andere werk wordt gedaan op een andere PC danwel telefoon. In jouw geval is dat misschien anders en wil je eigenlijk ook een snellere processor.

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 23:19
timotje21 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 14:16:

Nu heb ik een aantal vragen;
1. Heeft het zin om bij deze laptop het RAM up te graden naar bijv 4 of 8 GB? (aangezien het een prut processor is)
2. Heeft het zin om bij deze laptop een SSD te plaatsen (deze kan echter alleen een SATA-II zijn aangezien hoger nog niet ondersteund is)
3. Welke verandering zou mijn laptop het snelst maken / heeft het zin om een upgrade naar 8GB RAM te maken en dan een SSD erin te zetten of is dit allemaal geldverspilling voor deze laptop?

Mvg, :)
Ik heb zo'n zelfde laptop met alleen een iets tragere processor (2,26 ipv 2,4 GHz) en die heb ik enkele jaren terug geupgrade met een ssd en 8GB geheugen. Voor dagelijkse taken (internet, muziek, foto's, office dingen) is hij nog steeds erg vlot, heb eigenlijk nooit grote vastlopers. Sinds ik Yosemite erop heb vind ik hem iets langzamer geworden, maar nog steeds goed bruikbaar.

Ik denk dat een SSD het grootste verschil in snelheid maakt, daar zou ik mee beginnen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

4gb ram en een SSD (en de koelpasta vervangen en koeler uitblazen) helpen gigantisch veel met dit model.

• timotje21
Stel, ik zou inderdaad een SSD vervangen.

Aangezien deze laptop alleen SATA II ondersteunt, is het dan wel mogelijk om een SATA III SSD erin te stoppen maar dat deze dan niet maximaal gebruikt kan worden qua snelheid of doet deze het dan helemaal niet? Aangezien ik geen SATA II SSD's meer kan vinden.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Stel, je gaat eens zoeken op google naar de compatibiliteit van SATA2 en SATA3, wat vind je dan? En hoe verhoudt zich de gebruikservaring van een SSD over SATA2 ten opzichte van een HDD?

[ Voor 31% gewijzigd door br00ky op 28-03-2015 15:15 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

br00ky schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:14:
Stel, je gaat eens zoeken op google naar de compatibiliteit van SATA2 en SATA3, wat vind je dan?
Dat werkt gewoon
En hoe verhoudt zich de gebruikservaring van een SSD over SATA2 ten opzichte van een HDD?
Verschil tussen sata 2 / 3 merk je niet. Verschil SSD / HDD merk je zeker wel :)

scheelt TS toch minstens weer 1 minuut Googlen

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

(even ter vergelijk, ik heb nu een Macbook Pro uit 2008 met vergelijkbare CPU en de SSD en 4gb RAM. Ik kan er prima mee werken, meeste zaken werken vlot genoeg.

• timotje21
sebastius schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:02:
(even ter vergelijk, ik heb nu een Macbook Pro uit 2008 met vergelijkbare CPU en de SSD en 4gb RAM. Ik kan er prima mee werken, meeste zaken werken vlot genoeg.
Welke SSD zit er bij u in?
Zal een 4GB goed genoeg zijn of is 8GB veel beter?

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Ik heb ook een unibody uit 2008, was enorm langzaam. Getwijfeld tussen geheugen en SSD upgraden, besloten eerst het geheugen te upgraden (8Gb) en daarna nooit meer gedacht aan de SSD. Gebruik hem nog steeds dagelijks. Helaas zijn de accu en de magsafe connector nu aan het falen, maar verder helemaal prima.
Pagina: 1