Fan op heatsink ontkoppelt,.gevaar voor cpu en data?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoundByte
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-04-2022
Ik heb de fan ontkoppeld op mijn venomous-x heatsink (noctua nf-p12 3-pin non-pwm) omdat ik helemaal gek werd van de wind/geluid. De moederbord staat namelijk buiten op de towerkast geplaatst voor een project. En zelfs met de de 'ultra low' connector 9weerstand dna draait de fan op 500rpm dacht ik) was me het nog teveel. De heatsink kan passief mijn redelijk verouderde Athlon II x440 (triplecore@3000MHz) toch wel koel houden. De temps zijn wel drie keer zo hard gestegen bij mijn gebruik (max 70-graden) maar dit gaat nog wel

Wat kunnen de evt. gevaren zijn voor data. Kunnen rar-bestanden tijdens inpakken beschadigd raken door data-corruptie. Of gebeurt er dan nog iets preventief door de processor zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:04
Ja, er gebeurt nog wat preventiefs: voor een processor daadwerkelijk oververhit schakelen de meeste systemen gewoon netjes uit ;) Of in het minder mooie geval, vallen ze ineens uit. Maar als ik even het processor typenummer Google, lijkt deze een Maximum operating temperature van 73 graden te hebben.
Misschien doe je je er toch verstandig aan 'm gewoon actief te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
SoundByte schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 02:02:
[...]
Wat kunnen de evt. gevaren zijn voor data. Kunnen rar-bestanden tijdens inpakken beschadigd raken door data-corruptie. Of gebeurt er dan nog iets preventief door de processor zelf?
Als de computer zomaar uit gaat wegens hardwareproblemen zullen de laatste niet-afgeronde schrijfacties naar bestandsystemen met journaling filesystem (zoals NTFS, ext3/4, etc) terugrollen tegen datacorruptie. Non-journaling filesystems (zoals FAT(32) zullen mogelijk wel corrupt raken (meestal wel te schonen met CHKDSK). De RAR die je aan het inpakken was zal sowieso niet af zijn, dus corrupt. Die kun je weggooien en opnieuw beginnen.

Maar goed, het is altijd beter voorkomen dan genezen. Koop een stillere fan of waterkoeling en anders....

Afbeeldingslocatie: http://motorcyclehowto.net/wp-content/uploads/2013/08/ear-plugs.jpg

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-09 14:18
vcore verlagen evt in combinatie met een lichte underclock geeft misschien net wat meer speelruimte om het passief te houden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

ShitHappens schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 02:13:
Ja, er gebeurt nog wat preventiefs: voor een processor daadwerkelijk oververhit schakelen de meeste systemen gewoon netjes uit ;) Of in het minder mooie geval, vallen ze ineens uit. Maar als ik even het processor typenummer Google, lijkt deze een Maximum operating temperature van 73 graden te hebben.
Misschien doe je je er toch verstandig aan 'm gewoon actief te koelen.
Daarnaast dat preventief uitschakelen is een laatste redmiddel, daar wil je niet op vertrouwen. Je CPU continue op 70 idle gaan niet gezond zijn en zal zijn weerslag hebben op de levensduur van je cpu. Vergeet niet dat de rest binnen je systeem opwarmt. Tevens heb je gegarandeerd problemen op een warme zomerdag of onder een beetje load over een langere periode.
Het in en uitpakken van Rarfiles is CPU intensief. Met het uitpakken van grote files of grote hoeveelheden van files krijg je geheid problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Deem op 31-03-2015 11:22 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."