Betrouwbare temperatuurmeting CPU (i5-4670K, MSI B85-G41)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 11:54

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik zit met de volgende vraag. Vorig weekend heb ik van een medetweaker een PC met een Core i5-4670K en een MSI B85-G41 PC Mate moederbord overgenomen. De PC werkt prima, maar ik krijg geen duidelijke temperatuurmeting. In de BIOS geeft het moederbord aan dat de CPU in idle al 56c is, terwijl HWMonitor (van de makers van CPU-Z) aangeeft dat de CPU 34c is (ongeveer 20 seconden nadat ik een middelzware game afsluit) De koeler is de Intel stock koeler, dus 34c net na load klinkt niet heel realistisch, maar 56c klinkt weer als heel hoog.

Moet ik me zorgen maken, of klinkt dit niet heel gek? De max temp in BIOS staat ingesteld op 70c en ik hoor de fan tijdens gebruik in RPM wisselen, dus dat lijkt allemaal goed te gaan. Ook is de PC volledig stabiel.

Ik kan natuurlijk een betere koeler kopen, maar als het niet nodig is, natuurlijk liever niet. Graag hoor ik andermans mening hierover.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:14

Thomg

Aww yiss

adamvansanten schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:29:
Moet ik me zorgen maken, of klinkt dit niet heel gek? De max temp in BIOS staat ingesteld op 70c en ik hoor de fan tijdens gebruik in RPM wisselen, dus dat lijkt allemaal goed te gaan. Ook is de PC volledig stabiel.
Je wilt toch niet overklokken en dit klinkt niet hoog, laat maar lekker zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik zou er inderdaad niks aan doen. IDLE temps moet je zoiezo niks om geven. Zolang de CPU maar niet boven die 70 graden komt bij load.

Ondertussen kunnen die CPU's wel tegen een stootje maar hoe lager de temperatuur is, hoe beter het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Lijkt me niets mis mee. Wel gek verschil ja. Als je intel burntest download kan je je CPU maximaal belasten, dan even met HWmonitor en Realtemp checken wat je temperaturen zijn. Dan kan je zien of één van de 2 niet te hoog wordt. Met Burntest is 80/90 de max. waar je naar moet kijken. Is even zwaarder dan gemiddeld

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 11:54

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
De temperaturen lijken onder load met Intel Burntest toch wat te hoog (schiet bijna meteen naar 100c). Dit is natuurlijk wel een heel extreme situatie, die je in games niet tegen zal komen. Toch zal ik binnenkort maar een betere koeler kopen denk ik... Dank voor het advies!

Hierbij de screenshots.

IDLE:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7pW5Cat.png

LOAD:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KY0Mdeo.png

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten