Kan een telefoonlijn min of meer werken met maar één ader?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antique
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-07 15:42
Laatst bij mijn ouders thuis kreeg ik de klacht dat hun vaste telefoonverbinding er zo vaak uit lag. Het probleem bleek onafhankelijk van welk telefoontoestel gebruikt werd, en onafhankelijk van de eindaansluiting waarin deze ingeprikt werd.

Dus ik de meterkast in, trof ik daar een UPC TC7200 modem met een RJ11 kabeltje naar een splitter. Dat zag er allemaal goed uit (het modem gaf ook een OK status voor de telefoon).

Binnenin de splitter werd het probleem al gauw duidelijk: van de kabel van het modem naar de splitter, was maar één van de twee aders aangesloten. De blauwe draad was nog aangesloten, de wit/blauwe hing er net naast. Die heb ik dus weer vastgezet zodat hopelijk de problemen verdwijnen.

Het rare is nu: hun telefoon deed het de afgelopen maand ongeveer 75% van de tijd wel gewoon, ondanks dat die ader toen nog losgezeten zal moeten hebben. Is zoiets uberhaupt mogelijk, een min-of-meer werkende telefoonlijn met maar 1 ader? Ik neem aan dat de losse ader de GND geweest zal moeten zijn?

Of is dit een raar verhaal en moet ik mezelf afvragen of ik de situatie wel goed begrepen en opgelost heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:01
Je hebt altijd twee draden nodig in dit geval.
Het andere draadje zal net contact hebben gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

De wit/blauwe draad die net niet verbinding maakte, zou zomaar verbinding hebben kunnen gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Uit ervaring weet ik wel dat er in geval van een kapotte ader wel een signaal komt dat er gebeld wordt, de nummerweergave aanslaat, maar geen spraak tot stand lijkt te komen of een belsignaal over gaat.

Dus minimaal twee zijn er nodig.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Beetje warrig antwoord van AW_Bos. Enerzijds de laatste zin die gewoon klopt: "Dus minimaal twee zijn er nodig", maar het eerste deel over die kapotte ader is volstrekt nonsens. Natuurlijk zijn er altijd twee nodig, maar ook niet meer dan twee. Dat woord minimaal kan dus bij de doorsnee aansluiting achterwege blijven.

Offtopic:
Bij stokoude bedrijfsnetwerken was er wel een derde draad, namelijk een aarddraad die was verbonden met de zogenaamde doorgifteknop, die de gelegenheid bood om het gesprek over te dragen aan iemand anders in het bedrijf.

Maar normaliter altijd twee draden, doorgaans een rode en een blauwe. Maar goed, TS beschrijft een wit/blauwe die er net naast hing. Ik neem aan dat hij beddoelt dat dit er wel uitzag als losgeraakte draad en niet als nooit gebruikte draad. Toch misschien ten overvloede, is TS er absoluut zeker van dat hij niet een rode draad over het hoofd heeft gezien?

En daarmee kom ik op het eerste deel van het bericht van AW_Bos, met echt maar één aangesloten draad van de hoofdaansluiting krijg je helemaal niets, ook geen signaal.
Wat AW_Bos vertelt, kan daarom alleen bij een min of meer gebrekkig contact, maar pertinent niet bij een definitief onderbroken ader.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 27-03-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ Techneut,

Zo stellig zou ik niet zijn!

Vooral als de telefoon een eigen voeding heeft ( DECT B.V.B ) kan deze een zeer zwakke wissel spanning op een draad wel degelijk opmerken en mischien ook de DTMF nummer weergave.

Een gesprek aanemen is echter niet mogelijk met maar 1 draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@heuser,
Weet je dit echt heel zeker uit eigen ondervinding? Of heb je het alleen van horen en zeggen?
Klinkt heel aardig, maar spanning is gewoon een ander woord voor potentiaal verschil. Dus van één enkele draad kun je nooit van een spanning spreken, daarvoor zijn er toch echt twee punten nodig. Dus spanning ten opzichte van wat dan in zo'n geval? Tegen de aarde? Zou kunnen, maar doorgaans zijn die dingen niet geaard. Tegen de nulleider dan? Volgens mij worden deze toestellen altijd gevoed met een volledig galvanisch gescheiden adapter. Heel eerlijk gezegd lijkt het me een heel sterk verhaal. Eén enkele draad doet alleen iets als hij ergens in het toestel een referentiepunt heeft waarmee hij via via contact maakt.

Geen idee wat tlpeter bedoelt in het volgende bericht.
Verder is coax met hoogfrequenttechniek weer een totaal heel ander verhaal, veel te complex om dat in korte bewoordingen uiteen te zetten. Hoe dan ook niet te vergelijken met telefoon.

[ Voor 13% gewijzigd door Techneut op 28-03-2015 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Wat wel werkt is dat een draad dubbel is opgezet in een centrale of wijk kast.
Dan kunnen er hele rare dingen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:48
Bij coax gaat het signaal ook maar over 1 ader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:54
jbhc schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:28:
Bij coax gaat het signaal ook maar over 1 ader
Coax is dan ook broadcast en vergelijkbaar met de ether, maar dan met een kabel ertussen ;). Telefoonlijnen werken weer heel anders dan een coaxlijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
Coax heeft een ader in het midden en een buitenmantel. Zonder buitenmantel heb je ook geen signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:04:
@heuser,
Weet je dit echt heel zeker uit eigen ondervinding? Of heb je het alleen van horen en zeggen?
Klinkt heel aardig, maar spanning is gewoon een ander woord voor potentiaal verschil. Dus van één enkele draad kun je nooit van een spanning spreken, daarvoor zijn er toch echt twee punten nodig. Dus spanning ten opzichte van wat dan in zo'n geval? Tegen de aarde? Zou kunnen, maar doorgaans zijn die dingen niet geaard. Tegen de nulleider dan? Volgens mij worden deze toestellen altijd gevoed met een volledig galvanisch gescheiden adapter. Heel eerlijk gezegd lijkt het me een heel sterk verhaal. Eén enkele draad doet alleen iets als hij ergens in het toestel een referentiepunt heeft waarmee hij via via contact maakt.

Verder is coax met hoogfrequenttechniek weer een totaal heel ander verhaal, veel te complex om dat in korte bewoordingen uiteen te zetten. Hoe dan ook niet te vergelijken met telefoon.
Om bij coax te blijven:

Houd maar eens je (analoge) coax vlák bij z'n aansluiting van de TV, maar zónder hem daadwerkelijk fysiek contact te laten maken. Je zult zien dat je relatief prima TV kunt kijken!

Da's natuurlijk 't mooie van EM: dat houdt zich niet aan barrières zoals lucht. Sure.. Het geleidt voor geen ene meter vergeleken met dat mooie koperdraadje, dus je signaal zal relatief enorm inkakken. Maar het potentiaalverschil aan de ene kant wekt, via de lucht, wél een potentiaalverschil op aan de andere kant.

Dus ook al maakte die ene aderdraad niet fysiek contact, het is goed mogelijk dat er tóch een spanning aan de andere kant opgewekt werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Techneut schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:04:
@heuser,

Nee dit heb ik niet zelf geprobeerd maar bedenk wel dat 2 draden bij elkaar een condensator vormt.
Dit is een zeer kleine condensator dus veel demping .
2 loshangende draden zijn via de lucht ook enigszins met aarde verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kijk, in theorie is het allemaal waar met die capacitieve overdrachten, dat had ik zelf ook wel bedacht. Niet zo moeilijk. Alleen is mijn inschatting ervan dat deze overdracht bij de frequenties van de telefoonsignalen veel te gering is als de eigenlijke galvanische verbinding wordt onderbroken, alleen maar waarneembaar met een gevoelig meetinstrument. Niet te vergelijken met antennesignalen van radio en TV. Bovendien zijn die signalen ook uiterst zwak en moeten na ontvangst nog in niet geringe mate versterkt worden. Zonder die versterking krijg je hoegenaamd niets wat maar enigszins waarneembaar is. Bij telefoon is van zo'n versterking niet of nauwelijks sprake.

Maar goed, ik geef het allemaal het voordeel van de twijfel. Ik geef me gewonnen als iemand het uitgeprobeerd heeft (draadje helemaal los van het klemmetje, de isolatie mag er tegenaan liggen)) en die nummerweergave (en eventueel ook de bel) functioneren vervolgens bij een binnenkomend gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:48
tlpeter schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:55:
Coax heeft een ader in het midden en een buitenmantel. Zonder buitenmantel heb je ook geen signaal.
Dit is gewoon onzin. Het signaal staat op de binnenste ader de buitenmantel is er puur voor de afscherming.

Ik weet alleen niet hoe dit bij adsl werkt. Ik kan me voorstellen dat als dat ook met een soort van draaggolf werkt dat dit dan met 1 ader ook zou moeten kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nee, de uiteindelijke leiding naar je telefoontoestel is net als vroeger bij de klassieke PTT-aansluiting nog steeds analoog. Van draaggolven is hoegenaamd geen sprake. Dus gewoon elementaire elektrotechniek, twee draadjes net als bij een lampje of welk elektrisch apparaat dan ook.
Het telefoonverkeer gebruikt wel draaggolven voor de verbinding tussen de centrales, waardoor heel veel gesprekken tegelijk over twee draden kunnen gaan. Maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 23:06
jbhc schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 19:13:
[...]

Dit is gewoon onzin. Het signaal staat op de binnenste ader de buitenmantel is er puur voor de afscherming.

Ik weet alleen niet hoe dit bij adsl werkt. Ik kan me voorstellen dat als dat ook met een soort van draaggolf werkt dat dit dan met 1 ader ook zou moeten kunnen werken.
Nou niet puur voor de afscherming, ook voor massa te maken. Laat je deze gewoon zweven zal je apparatuur niet werken. Sluit je modem of settopbox maar eens aan met alleen de kern. Werkt niet.
Je kunt wel deze ''aarde'' overal aansluiten, dus ook gewoon op de aardrail in je meterkast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1