[Game PC] ~800 euro, 1080P

Pagina: 1
Acties:

• Maikel631
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-03 08:47
Beste Tweakers,

Ten eerste bedankt voor het lezen van mijn topic. In de afgelopen dagen heb ik al verscheidene topics doorgelezen op zoek naar informatie en het is altijd mooi om te zien dat mensen bereid zijn om goed advies te geven :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel van deze post is dus het samenstellen van een nieuwe PC, met als doel het spelen van games. Games zoals GTA, Battlefield, FIFA 15. Daarnaast wil ik de nog niet uitgekomen Mirror's Edge (2016) met redelijke zekerheid kunnen spelen. Dit alles met een 1920*1080 resolutie. Natuurlijk ontbreken de huis-, tuin- en keukentaken niet, zoals Office, browsen, en soms wat coden. Daarnaast maak ik gebruik van de software Sony Vegas, voor videorendering. De bovenstaande activiteiten worden in de volgende verhouding gedaan op m'n nieuwe systeem: 60% gaming, 20% rendering, 20% dagelijkse taken.

Dit systeem vervangt trouwens mijn oude systeem, dat inmiddels bijna de leeftijd van 6 jaar aantikt. Ik heb het gevoel dat de CPU het allemaal niet meer kan bolwerken en sinds mijn grafische kaart (tweede in dit systeem, geen garantie meer) constant op 100% fan speed begon te draaien, leek het me tijd om dan maar de hele mikmak te vervangen. Ik wil hier echter wel onderdelen van gaan meenemen, hierover later meer.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn voorkeur gaat uit naar een goed systeem, dus het mag een prijs hebben. Dit betekent echter niet lukraak met geld smijten, er moet zeker wel bang voor de buck in zitten. Mijn budget is een bedrag rond de €800. Iets erboven kan, als het meerwaarde blijkt te hebben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, randapparatuur is al aanwezig. Daarnaast wil ik onderdelen uit mijn oude systeem meenemen. Zonder twijfel gaan de opslagmedia mee: Een 256GB MX100 SSD en WD 2TB HDD. Daarnaast neem ik ook mijn CD/DVD speler mee. De voeding doet het naar mijn idee nog steeds prima, maar misschien is het beter om het op safe te spelen, en een nieuwe te kopen?

Hieronder is mijn oude systeem te zien, om een beter beeld te geven:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 710 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock A780GXH/128M€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCI-e€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD20EZRX€ 81,95€ 81,95
1Cooler Master Elite 330€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS40 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,90

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb een nieuw systeem nodig, exclusief opslagmedia, optical drive en mogelijk dus ook exclusief de voeding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb in principe geen merkvoorkeuren. Zoverre heb ik alleen AMD-GPU's in mijn PC gehad, maar dat is geen reden om geen Nvidia-GPU te kiezen. Het gaat mij om prijs-kwaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een redelijk stil systeem zou een pré zijn, vandaar de behuizing-keuze (zie onderaan mijn post). Voornaamste doel is een snel, responsief systeem dat goed kan gamen, en dat het systeem dat ook nog een tijd volhoudt. De ontwikkelingen gaan natuurlijk snel, dat realiseer ik me. De CPU moet lang meegaan, maar daarvoor heb ik denk ik geen i7 nodig.

Daarnaast ga ik de PC zelf assembleren. Dit is echter de eerste keer dat ik dit ga doen. Als er bepaalde tips zijn voor assembleren van het samengestelde systeem, zou ik het graag horen.

Ga je overklokken?
Nee. Ik zal niet gaan overklokken. Na een paar topics doorgelezen te hebben leek het me onnodig. Het kost ook extra, ik bespaar dat geld dan liever.

Eigen voorstel
En dan nu waar het om gaat; het systeem. De laatste paar dagen heb ik dit subforum gevolgd, om te kijken wat er zoal werd voorgesteld. Daarnaast heb ik de Best Buy Guide - maart 2015 erbij gehouden.

Met dit alles kwam ik tot de volgende samenstelling:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 192,80€ 192,80
1MSI B85-G41 PC Mate€ 73,-€ 73,-
1Gigabyte GV-R929OC-4GD€ 284,-€ 284,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,65

Met daarnaast van m'n huidige build (heb ik dus al):
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Green WD20EZRX€ 81,95€ 81,95
1LG GH22NS40 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,90

De belangrijkste twijfel die ik heb is de videokaart. Ik heb de GTX 970, R9 290 en R9 290x allemaal bekeken. Aan alle kaarten zaten voordelen en nadelen. De GTX 970 heeft het 'geheugenprobleem', de R9 290 en R9 290x worden erg heet/luidruchtig. Ik ben voor de R9 290 gegaan, aangezien naar mijn idee deze het meeste bang voor de buck is. Echter, is de warmte wel onder controle te houden? Aangezien de gekozen kast stil is, heeft dit invloed op de algehele warmteproductie in het systeem?

Daarnaast, is een CPU-koeler handig om te hebben? In principe zou het er nog wel bijkunnen. Maar als de stock cooler i.c.m. de case oké is, dan is dat ook best.

Hopelijk zijn jullie nog niet in slaap gevallen; nogal een lange openingspost. Ik dacht, laat ik maar volledig zijn. Ik hoop dat het voorgestelde systeem enigszins zinvol gekozen is, en dat met wat tips & tricks dit een mooi systeempje wordt ;)

• svenhof
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-03 15:01
Mooie openingspost, erg volledig.

Ikzelf zit ook een beetje met dezelfde eisen momenteel dus ik ga deze topic in de gaten houden.

Wat me opviel is dat je wel een erg dure case gekozen hebt voor een bang-for-buck build. Hier kan je nog een pak besparen.

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-01 19:48
Als je stilte prettig vindt is een aftermarket koeler zeker aan te raden.

Ook qua hitte zal het schelen, aangezien aftermarket koelers de lucht meestal naar achter uit de case blazen i.p.v. direct op de processor (stock koeler).

[ Voor 51% gewijzigd door vincent120420 op 27-03-2015 15:22 ]

• Maikel631
svenhof schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:14:
Wat me opviel is dat je wel een erg dure case gekozen hebt voor een bang-for-buck build. Hier kan je nog een pak besparen.
Het klopt dat de case aan de dure kant is. Daarentegen lijkt het (na reviews te hebben gezien/gekeken te hebben) een case te zijn met veel customization mogelijkheden en goede kabelmanagement. Hierdoor biedt de case voor z'n prijs toch veel, denk ik. Niet te vergeten dat het een stille case is. Maar natuurlijk sta ik open voor alternatieven.
vincent120420 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:21:
Als je stilte prettig vindt is een aftermarket koeler zeker aan te raden.
Ik heb een beetje rondgekeken en de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 lijkt een goede keuze te zijn. Moederbord wordt ondersteund dus dat zou geen probleem moeten zijn. Als ik zo snel de reviews van de i5 doorkijk lijkt geluid en warmte toch wel een dingetje te zijn.. Een aanrader dus?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

Maikel631 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:16:
Als ik zo snel de reviews van de i5 doorkijk lijkt geluid en warmte toch wel een dingetje te zijn.. Een aanrader dus?
Zou je je bron even kunnen linken?
Warmte is niet zo'n probleem, dat de koeler een regelrechte "Precies wat nodig is en niet beter" is mag wel duidelijk zijn. De proc wordt alleen wel wat warmer en de koeler wordt wat luider dan andere aftermarket oplossingen.

Ik heb het gevoel dat jij i5 OC'd bronnen gelezen hebt.

[ Voor 51% gewijzigd door Thomg op 27-03-2015 16:18 ]

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-03 08:47
Mooie setup!
Over de case: Zelf heb ik onlangs voor een Coolermaster Silencio 452 gekozen: een mooie stille kast met goede koelmogelijkheden. Prijs ligt rond de €60,- Heeft ook nog een iets groter broertje.. weet even niet uit m'n hoofd wat deze kost.

Persoonlijk zou ik voor de GTX970 gaan, eventueel 2e hands. Het is gewoon een snellere, zuinigere en stillere kaart. De 'geheugenproblemen' zijn vaak besproken en bekritiseerd. Persoonlijk heb nog niet echt concrete voorbeelden gezien, zeker niet op 1080P en hij is hoe dan ook sneller dan de R9 290 dus dat punt gaat eigenlijk niet meer op:). Met een iets goedkopere kast blijf je ook nog op je budget.

Groet,
Rik

• Maikel631
Natuurlijk. Ik zeg er wel bij dat ik er vluchtig doorheen gekeken heb.. Wat betreft de stock cooler:
Intel Core i5-4590 - Reviews - Tweakers
Tom's Hardware

Als de stock koeler gewoon z'n werk doet, en niet vreselijk warm wordt/geluid produceert, ben ik meestal diegene die er juist geen probleem mee heeft. Een dingetje dat ik er ook in mee zou willen laten meewegen is dat de videokaart natuurlijk ook warm wordt, zou dat niet allemaal bijelkaar te veel kunnen worden?
Voor het geval het nog niet duidelijk was, ja, ik ben wat samenstellen van systemen betreft nogal een beetje een beginneling :P

@Rikhartman: Ik zal de case even gaan bekijken, thanks. ;)

• Thomascr9695
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-04-2022

Thomascr9695

Vape nation Vʌ

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 226,95€ 226,95
1ASRock H81M-HDS€ 41,90€ 41,90
1Sapphire R9 290X 4GB GDDR5 TRI-X€ 368,-€ 368,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 32,44€ 32,44
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Seasonic S12G 450W€ 72,90€ 72,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 800,14

Ik heb dit lijstje voor je samen gesteld, je SSD en HDD kun je gewoon meenemen in je nieuwe systeem.
Veder heb je een r9 290x, wil je liever een nvidia kaart dan raad ik je de GTX 970 aan.

i5 4460 - 1060, COFFEE LAKE, HERE I COME

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

^^Waarom alles zo goedkoop (budget MoBo, budget case) en dan een dure i5 waarvan je het verschil met een 50 euro goedkopere i5 4460, en je met 100 euro minder een R9 290 kan krijgen die net een paar % langzamer is.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

Maikel631 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:36:
Natuurlijk. Ik zeg er wel bij dat ik er vluchtig doorheen gekeken heb.. Wat betreft de stock cooler:
Intel Core i5-4590 - Reviews - Tweakers
Tom's Hardware

Als de stock koeler gewoon z'n werk doet, en niet vreselijk warm wordt/geluid produceert, ben ik meestal diegene die er juist geen probleem mee heeft. Een dingetje dat ik er ook in mee zou willen laten meewegen is dat de videokaart natuurlijk ook warm wordt, zou dat niet allemaal bijelkaar te veel kunnen worden?
Voor het geval het nog niet duidelijk was, ja, ik ben wat samenstellen van systemen betreft nogal een beetje een beginneling :P

@Rikhartman: Ik zal de case even gaan bekijken, thanks. ;)
Dan zou ik me er niet teveel zorgen over maken :w

• Maikel631
@MK1998ML
Ik ben het wel een beetje met je eens. Wat ik nog wel even zeker zou willen weten is of het goed komt met de hitte die een R9 290(x) produceert.. Uit eerdere topics kwam de Gigabyte versie van de R9 290 als een goede naar voren.

Wat betreft de case (ondanks dat het een persoonlijke keuze is), is de Fractal Design Define R5 werkelijk 'overkill' in mijn geval? Daarnaast, ik denk dat ik de voeding uit m'n oude PC vaarwel kan zeggen? Zie namelijk nergens naar voren komen dat dat een goed idee is :P
Pagina: 1