Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Galukon
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11 15:33
Hoi tweakers,

Ik zit te kijken naar monitor voor onze omgeving.
Onze omgeving is niet groot. Max 12 servers.
Ik heb nu Nagios geïnstalleerd maar ik vind het niet compleet genoeg.
Ik kan niet weekrapporten zien van bijvoorbeeld ramgebruik.
Nu heb ik al wat andere alternatieve software gezien zoals, LibreNMS, Zabbix.
De live demo van LibreNMS liet goeie dingen zien, mooie rapporten van ramgebruik, cpu enzovoorts.

Wat ik dus eigenlijk wil in het pakket is:

- Ram gebruik, processor gebruik in grafieken per dag, week of maand
- Events zien: Kritiek, waarschuwing
- OS'sen: Linux, Windows Server 2008/2012

- Als het kan: Printers (Inkt niveau en up/down) en Switches (Load, bandwith)

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-11 20:31
PRTG

• Galukon
Is dat niet betaalde software? Tot 30 sensors dan. Bedoelen ze daar 30 hosts mee of echt 30 dingen waar PRTG op let, zoals CPU per server

• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-10 10:33
PRTG is inderdaad betaald bij meer dan 30 sensors. En een sensor is niet een host (was het maar waar :) ), maar een item dat je wilt monitoren. Als je bijvoorbeeld de diskspace van drie schijven apart in de gaten wil houden, kost je dat drie sensors.

Overigens, ik gebruik het nu twee jaar maar ik ben er niet echt kapot van.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• Galukon
Enki schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:00:
PRTG is inderdaad betaald bij meer dan 30 sensors. En een sensor is niet een host (was het maar waar :) ), maar een item dat je wilt monitoren. Als je bijvoorbeeld de diskspace van drie schijven apart in de gaten wil houden, kost je dat drie sensors.

Overigens, ik gebruik het nu twee jaar maar ik ben er niet echt kapot van.
Als dat al per schijven gaat is dat bizar weinig. Ik heb net even gekeken maar dat kost wat zo'n licentie.

Is Zabbix of LibreNMS of Observium dan niet iets? Ik heb alleen niet hoe SNMP werkt. Libre moet zelf een host kunnen detecteren maar ik heb geen idee hoe hij dan zn data ophaalt.

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:57
Misschien heb je iets aan munin? http://munin-monitoring.org/

Nagios is denk ik meer geschikt voor het geven van waarschuwingen als een bepaalde service uitvalt. Munin is meer geschikt voor het historisch opslaan van bepaalde metrics.

Persoonlijk denk ik dat je die twee (metrics opslaan & service alerts) uit elkaar moet houden.

• Galukon
Ik ga denk ik eens kijken naar observium

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-11 20:31
Het voordeel van PRTG is mijn inziens de eenvoud, zonder al te weinig kennis kan je al veel monitoren. Wil je meer, kan ook dan komt snmp om de hoek kijken, of met scripts gaan uitbreiden.
Het is niet goedkoop maar is wel een krachtig pakket.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nagios is heel krachtig, maar moet je zien als een basis waar je nog dingen aan kan toevoegen. Ik gebruik zelf nagios + nagiosgraph om alle samples in rrd-files op te slaan en grafieken terug te zien.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:55
Ik gebruik zelf Zabbix, relatief eenvoudig op te zetten en schaalbaar :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk ook even in de GOT search. Deze vraag is nl al veel vaker langsgekomen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Galukon
Bedankt voor alle reacties!
Had niet gemerkt dat er nog meer waren, was al bezig met observium.

Vind alleen beetje jammer dat het niet realtime is of in de buurt komt, als je bijv een server hebt die elke 10 seconden 10 seconden 100% draait en daardoor traag is maar op de sync tijd niet op 100 % draait merk je het niet. Qua storage is dat niet zo'n probleem.

[ Voor 62% gewijzigd door Galukon op 30-03-2015 15:38 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-11 14:19

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Is dat een probleem waar je realistisch mee te maken hebt?

De meeste monitoringsystemen zouden dat opmerken door ofwel naar de gemiddelde belasting over een bepaalde periode te kijken ofwel omdat die checks nooit zo regelmatig zijn dat je altijd de pieken mist. Af en toe zal je wel de 100% meten en dat soort pieken vallen je dan hopelijk op.

Je kan je ook afvragen of je wel naar het juiste aspect kijkt. Of die CPU het druk heeft of niet is uiteindelijk geen doel op zich. Je wil meten of je applicatie snel genoeg reageert. Behalve CPU-belasting zou je bv ook de responsetijd van je website meten. Onregelmatige belasting valt dan ook wel op. Nog een mogelijkheid is om naar de temperatuur van je systeem te kijken. Je wil niet dat de boel overhit raakt. Als de temperatuur plotseling stijgt weet je dat er iets aan de hand is.

Het monitoringsysteem is er niet om precies aan te wijzen wat er fout gaat. Het belangrijkste is om te constateren dat er iets fout gaat zodat een mens nader onderzoek kan doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Galukon
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:06:
Is dat een probleem waar je realistisch mee te maken hebt?

De meeste monitoringsystemen zouden dat opmerken door ofwel naar de gemiddelde belasting over een bepaalde periode te kijken ofwel omdat die checks nooit zo regelmatig zijn dat je altijd de pieken mist. Af en toe zal je wel de 100% meten en dat soort pieken vallen je dan hopelijk op.

Je kan je ook afvragen of je wel naar het juiste aspect kijkt. Of die CPU het druk heeft of niet is uiteindelijk geen doel op zich. Je wil meten of je applicatie snel genoeg reageert. Behalve CPU-belasting zou je bv ook de responsetijd van je website meten. Onregelmatige belasting valt dan ook wel op. Nog een mogelijkheid is om naar de temperatuur van je systeem te kijken. Je wil niet dat de boel overhit raakt. Als de temperatuur plotseling stijgt weet je dat er iets aan de hand is.

Het monitoringsysteem is er niet om precies aan te wijzen wat er fout gaat. Het belangrijkste is om te constateren dat er iets fout gaat zodat een mens nader onderzoek kan doen.
Is eigenlijk ook waar :). Heel apart de SQL server is gestopt met responden op pings terwijl die gewoon up is..

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dat hoeft niet heel raar te zijn, als bv ICMP verkeer ergens geblockt wordt ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Verwijderd

Goede ervaringen met http://www.kaseya.com/

• Galukon
Oogje schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:27:
Dat hoeft niet heel raar te zijn, als bv ICMP verkeer ergens geblockt wordt ;)
De terminal server is wel op volgens observium, hij kan hem niet resolven lijkt het..

edit: ik heb hem toegevoegd aan de host file en hij is nu wel alive.

[ Voor 11% gewijzigd door Galukon op 31-03-2015 08:38 ]

• Galukon
Ik heb nu iets heel aparts, al mijn grafieken zijn ineens een error.
Snmp werkt wel want hij haalt gewoon alle info op.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wSBhcwb.png

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
dannyger97 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:31:
[...]

De terminal server is wel op volgens observium, hij kan hem niet resolven lijkt het..

edit: ik heb hem toegevoegd aan de host file en hij is nu wel alive.
dannyger97 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:56:
Ik heb nu iets heel aparts, al mijn grafieken zijn ineens een error.
Snmp werkt wel want hij haalt gewoon alle info op.

[afbeelding]
Klinkt als een DNS probleem

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Galukon
Ximon schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:20:
[...]

[...]

Klinkt als een DNS probleem
Dat probleem is opgelost maar hij haalt nu de grafieken niet op of maakt ze niet aan.

• Ximon
dannyger97 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:29:
[...]

Dat probleem is opgelost maar hij haalt nu de grafieken niet op of maakt ze niet aan.
DNS probleem bij het ophalen van de grafieken? :P

• Galukon
Ximon schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 11:36:
[...]

DNS probleem bij het ophalen van de grafieken? :P
Als die in de host file staat? En wel de info van het geheugen ophaalt?

• Ximon
EDIT: Als de host waar de plaatjes vandaan geladen worden in de hostsfile gezet moet worden heb je sowieso een DNS probleem ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Ximon op 31-03-2015 11:56 ]

Pagina: 1