Toon posts:

Op zoek naar een nieuwe, snelle computer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

Ik wil een goede, snelle desktop pc. Ik heb al redelijk wat onderzoek gedaan en kom onderaan met mijn samengestelde lijst.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Ik ben een student en wil een computer voor dagelijks gebruik, met software als Office, iTunes, Photoshop, InDesign, Illustrator. Ben momenteel bezig met het maken van een almanak. Wellicht dat ik later ook nog aan videobewerken begin. Heb ik hiervoor een goede videokaart nodig of is dit alleen voor gamen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil ongeveer zo'n 700-800 euro uitgeven en zit te twijfelen om een kant-en-klare computer te kopen of er een zelf samen te stellen. Ik heb het idee dat ik bij een kant-en-klare computer veel betaal voor extra meuk die ik nooit nodig zal hebben. Door het zelf samen te stellen denk ik dit (gedeeltelijk) te voorkomen, maar bij verschillende sites vind ik het toch erg prijzig. (Compustunt, pc-samenstellen, dragoncomputers)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een setje boxen die ik klaar heb staan om aangesloten te worden, maar heb in ieder geval 1 beeldscherm nodig. Ook een twijfelgevalletje: 1 groot scherm of 2 normale...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier reikt mijn kennis niet ver genoeg om wat zinnigs te zeggen. Ik wil een goede pc die snel blijft werken als er meerdere programma's tegelijk draaien. Veel RAM geheugen is hiervoor denk ik essentieel maar wat is genoeg? Voeding, geen idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen specifieke voorkeur voor een merk, maar ik wil geen prutsspul. MSI ziet er over het algemeen goed doch duur uit. Maar dit is voornamelijk voor gamen lijkt het. Ik weet niet of dit voor mijn gebruik ook nodig zal zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De grootte maakt niet zoveel uit. Het is niet belangrijk dat ie muisstil is en ik wil niet veel extra geld uitgeven om dit te voorkomen maar met het opgegeven gebruiksprofiel moet ie niet gaan loeien. Een aparte behuizing lijkt me wel fraai maar niet noodzakelijk.

Ga je overklokken?
Nee.

Vragen over het lijstje:

- Bij sommige lijstjes zie ik nog extra processorkoeling staan. Heb ik dit nodig of is dit veelal voor gamers?

- Ik heb er twee processoren bij gezet, waarvan ik denk dat er weinig verschil in zit. Toch betaal je voor de i7 80 euro meer. Is dit het echt waard met de te verwachten toepassingen die ik zal uitvoeren?
Hij moet vooral snel (blijven) werken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 238,95€ 238,95
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 318,50€ 318,50
1Asus B85M-G (C2)€ 64,95€ 64,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,95€ 52,95
1Sharkoon REX8 Value White€ 46,38€ 46,38
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 77,95€ 77,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 952,58

Ik hoor graag jullie tips :D

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Leuk setje, al kan je voeding makkelijk 250W omlaag. Een build zonder GPU kan al af met een 300W voeding (eigenlijk minder, maar kwalitatief is er dan weinig fatsoenlijks te vinden). pricewatch: be quiet! System Power 7 300W of een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt zijn bijvoorbeeld al meer dan genoeg.

En qua CPU, tja, een i7 heb je imo pas echt wat aan als je stevig gaat videobewerken. Als je het niet (semi)pro doet zou ik het lekker laten.

Qua kast zou je misschien nog iets anders kunnen overwegen. Over smaak valt niet te twisten, maar kwalitatief is Sharkoon (meestal) geen hoogvlieger...

Verwijderd

De i7 is overkill en de i5-4690k is op de B85 niet te overklokken. In jou geval zou ik voor een i5-4590 kiezen, die heeft nog een behoorlijke turbo en is tov een i5-4460 aantrekkelijk geprijst.
De Seasonic 360w voeding die br00ky adviseert is in jou systeem een aanrader. Later een niet te zware videokaart bijplaatsen kan dan ook nog.

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-03 00:50
Als je niet gaat overclocken is een stock koeler goed genoeg voor je processor, maar meestal maken deze best veel lawaai en voor oc zijn ze niet goed genoeg.
Dus een externe cpu koeler kan je nemen om het geluidsniveau omlaag te halen, en lagere temperaturen te behouden vooral tijdens oc.

Je kan altijd je pc bestellen en als je vind dat deze te veel lawaai maakt kan je altijd nog een extra cpu koeler halen.
Maar het is niet nodig

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky, ik ben niet van plan om te gaan videobewerken dus dan zal de i5 inderdaad geschikter zijn.
Hoe zit het met een videokaart. Deze is vooral nodig bij gamen en videobewerken toch? Die zal ik dan niet nodig hebben en desnoods op een later moment kunnen aanschaffen.

Qua voeding zal ik dan hoogstwaarschijnlijk voor de Seasonic gaan.

@ABC2401, ik ben niet van plan te gaan overklokken. Ik neem aan dat dit niet nodig is met een snelle processor. Ik zie dat er qua snelheid niet veel verschil zit tussen de i5-4590 en i5-4690.

@Brandonvds, ik zal in het begin dan nog niet voor een extra/betere koeler gaan als dat geen zin heeft.

In ieder geval bedankt voor de tips en ik wacht nog op verdere reacties :D

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
In principe kan je het zo gek maken als je zelf wel, maar qua prijs/prestatie is de 4590 momenteel wat mij betreft de sweetspot. 10 euro duurder dan de 4460, maar wel net even die hogere turbo. Merk je waarschijnlijk niets van, maar die 10 euro ook niet (toch?).

En wat betreft videokaart, voor jouw werkzaamheden lijkt me die niet heel interessant en nuttig.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn nieuwe lijstje, met wat aanpassingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus A88XM-PLUS€ 68,90€ 68,90
1Cooler Master CM 690 III Window€ 74,95€ 74,95
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)€ 66,95€ 66,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,50€ 58,50
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,10

Een nieuw moederbord. Deze was in mijn ogen prijs-kwaliteit-technisch gezien beter dan de B85. Heb ik dit juist?

Ik heb twee andere behuizingen uitgekozen, maar vind dit nog steeds een lastig onderdeel. Waar moet ik goed op letten? Hebben jullie tips voor een behuizing van 50-80 euro? Is er een hele goede in deze prijsklasse die jullie aanraden?

Dan nog een vraag over de processor. Ga ik het verschil merken tussen de i4590k en de i4690k? Het scheelt zo'n 50 euro in prijs en dit wil ik graag betalen als ik het verschil merk maar ik weet niet waar ik op moet letten en waar de verschillen zitten. Ik doe graag een beroep op jullie expertise.

Als ik mijn lijstje dan definitief klaar heb, moeten de onderdelen besteld worden. Zijn hierbij nog dingen waar ik op moet letten? Aanbevolen sites e.d.?

Als ik dan alle onderdelen heb, moet het in elkaar gezet worden. Ik ga dit niet zelf doen, maar vind het wel leuk om erbij te zijn. Hebben jullie nog tips hiervoor? Is het handig om naar een winkel te gaan of door iemand anders te laten doen?

Wanneer de pc in elkaar is gezet, kan ik hem dan meteen gebruiken? Ik kan windows er zelf op zetten, maar moet hiervoor nog wat gebeuren?

Een hele reeks vragen, ik hoop dat jullie mij willen helpen hiermee:D Alvast bedankt!

• Johan9711
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-03 09:35

Johan9711

Verslaaft aan Tweakers

Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:46:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,10

Een nieuw moederbord. Deze was in mijn ogen prijs-kwaliteit-technisch gezien beter dan de B85. Heb ik dit juist?

Ik heb twee andere behuizingen uitgekozen, maar vind dit nog steeds een lastig onderdeel. Waar moet ik goed op letten? Hebben jullie tips voor een behuizing van 50-80 euro? Is er een hele goede in deze prijsklasse die jullie aanraden?

Dan nog een vraag over de processor. Ga ik het verschil merken tussen de i4590k en de i4690k? Het scheelt zo'n 50 euro in prijs en dit wil ik graag betalen als ik het verschil merk maar ik weet niet waar ik op moet letten en waar de verschillen zitten. Ik doe graag een beroep op jullie expertise.

Als ik mijn lijstje dan definitief klaar heb, moeten de onderdelen besteld worden. Zijn hierbij nog dingen waar ik op moet letten? Aanbevolen sites e.d.?

Als ik dan alle onderdelen heb, moet het in elkaar gezet worden. Ik ga dit niet zelf doen, maar vind het wel leuk om erbij te zijn. Hebben jullie nog tips hiervoor? Is het handig om naar een winkel te gaan of door iemand anders te laten doen?

Wanneer de pc in elkaar is gezet, kan ik hem dan meteen gebruiken? Ik kan windows er zelf op zetten, maar moet hiervoor nog wat gebeuren?

Een hele reeks vragen, ik hoop dat jullie mij willen helpen hiermee:D Alvast bedankt!
Je processor past niet op je moederbord, je moet wel een socket 1150 hebben.

Mijn tweakblog: http://johan9711.tweakblogs.net/

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

i5 4590k bestaat niet. i5 4690k is onnodig als je niet gaat overclocken. Prijstechnisch is de i5 4690(K) ook helemaal niet interessant. Ga voor de i5 4590

Verder past de CPU inderdaad niet op het bordje.
Budget alternatief:
pricewatch: ASRock H81M-HDS
Allround alternatief:
pricewatch: ASRock B85M Pro4
Luxe alternatief:
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Verder is het lijstje wel aardig, maar waarom 2 cases?

Bestellen: Megekko, Alrernate, SiComputers, 4Launch, Azerty, Afuture zijn denk ik de meest voorkomende winkels. Goedkoopste opties kan tweakers voor jouw berekenen (wenslijstje --> rechtsonder in de hoek --> bestelkosten berekenen).

Zet een advertentie in vraag en aanbod, en je hebt zo een paar mensen die hem voor jouw willen assembleren tegen een vriendenprijsje :)

Windows installeren kan via 2 manieren: USB en DVD. Voor die laatste heb je dan een ODD nodig (DVD-speler). Meest voor de hand liggend is dus een USB-stick met het .iso van Windows erop. Let er wel op dat je nog een licentiecode nodig hebt.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2015 @ 23:46:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,10

met allebei de kasten die je in het lijstje hebt staan heb je nog erg veel ruimte over, je kan dus ook voor een kleinere kast gaan, zolang er maar M-ATX in past. de Cooler Master Silencio 352 is bevoorbeeld een optie: pricewatch: Cooler Master Silencio 352

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb inmiddels veel onderzoek gedaan naar alle componenten, veel gelezen en gezocht. Dit heeft mij zeker geholpen met het samenstellen van deze vernieuwde lijst. Toch wil ik jullie vragen om nog een keer jullie professionele blik erop te werpen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 196,80€ 196,80
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95€ 84,95
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 95,90€ 95,90
1Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart€ 211,-€ 211,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,-€ 62,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,56€ 11,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 914,01

Ik heb gekozen voor de luxere versie moederbord, simpelweg omdat ik dan meer mogelijkheden heb. Na veel zoeken lijkt dit de een van de betere in zijn prijsklasse.

De HDD geüpgradet naar 2 TB. Dit met oog op de toekomst. Is het wellicht beter om twee x 1TB te nemen (verschillende opslagplaatsen)?

Na veel reviews gelezen te hebben kan ik concluderen dat dit een kast is met goede airflow en cablemanagement opties. Hij is best groot, maar ik heb besloten om de pc zelf in elkaar te zetten dus dan heb ik wat extra bewegingsruimte. Verder vind ik de grootte niet storend.

De monitor vind ik zelf erg fraai en heeft goede reviews. Minpuntje is dat er alleen een USB aansluiting is en geen VGA of DVI. Is dit een probleem? Zit er verschil tussen resolutie/scherpte tussen deze drie aansluitingen?

Heb er een processorkoelinkje bij gedaan omdat deze goed uit de reviews kwam, maar ik weet niet of ik hem echt nodig heb? Koeler is beter toch?

Van het intern geheugen heb ik de kleine versie genomen, ook aan de hand van reviews leek dit een wijze keuze.

Tevens een ODD voor weinig erbij geplukt. Kan altijd van pas komen. Iemand nog goede ervaringen o.i.d. met deze of andere ODD's?

Voeding en SSD ongewijzigd gebleven.

Ik hoor graag van jullie

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb inmiddels veel onderzoek gedaan naar alle componenten, veel gelezen en gezocht. Dit heeft mij zeker geholpen met het samenstellen van deze vernieuwde lijst. Toch wil ik jullie vragen om nog een keer jullie professionele blik erop te werpen.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 914,01

Ik heb gekozen voor de luxere versie moederbord, simpelweg omdat ik dan meer mogelijkheden heb. Na veel zoeken lijkt dit de een van de betere in zijn prijsklasse.

De HDD geüpgradet naar 2 TB. Dit met oog op de toekomst. Is het wellicht beter om twee x 1TB te nemen (verschillende opslagplaatsen)?

Na veel reviews gelezen te hebben kan ik concluderen dat dit een kast is met goede airflow en cablemanagement opties. Hij is best groot, maar ik heb besloten om de pc zelf in elkaar te zetten dus dan heb ik wat extra bewegingsruimte. Verder vind ik de grootte niet storend.

De monitor vind ik zelf erg fraai en heeft goede reviews. Minpuntje is dat er alleen een USB aansluiting is en geen VGA of DVI. Is dit een probleem? Zit er verschil tussen resolutie/scherpte tussen deze drie aansluitingen? Van anderen hoor ik het alternatief van een TV-monitor, zodat ik ook de mogelijkheid heb om tv te kunnen kijken. Ik zoek iets rond de 23-24 inch voor ongeveer 200 euro.

Heb er een processorkoelinkje bij gedaan omdat deze goed uit de reviews kwam, maar ik weet niet of ik hem echt nodig heb? Koeler is beter toch?

Van het intern geheugen heb ik de kleine versie genomen, ook aan de hand van reviews leek dit een wijze keuze.

Tevens een ODD voor weinig erbij geplukt. Kan altijd van pas komen. Iemand nog goede ervaringen o.i.d. met deze of andere ODD's?

Ik hoor graag van jullie

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-03 07:58

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

De monitor vind ik zelf erg fraai en heeft goede reviews. Minpuntje is dat er alleen een USB aansluiting is en geen VGA of DVI. Is dit een probleem?
Correctie, de monitor heeft deze beeld aansluitingen ;)

DisplayPort, 2x HDMI, Mini DisplayPort

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Een nieuw topic voor "een laatste check" is niet handig, omdat dan de context en wensen ontbreken die je met het beantwoorden van de vragen de vorige keer hebt neergezet. Derhalve een merge.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Is ook een prima ding d:)b
Dat moet jij helemaal zelf weten, 2TB is wel een heel stuk goedkoper dan 2x1TB :) Nog een iets goedkopere schijf:
pricewatch: Toshiba DT01ACA200, 2TB
Met Toshiba heb ik zelf betere ervaringen als Seagate, 3x een DOA gehad.
Is ook een prima kast. Lekker stil, goede airflow en top bouwkwaliteit. Zijn opvolger is er ondertussen ook al:
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart
De monitor vind ik zelf erg fraai en heeft goede reviews. Minpuntje is dat er alleen een USB aansluiting is en geen VGA of DVI. Is dit een probleem? Zit er verschil tussen resolutie/scherpte tussen deze drie aansluitingen? Van anderen hoor ik het alternatief van een TV-monitor, zodat ik ook de mogelijkheid heb om tv te kunnen kijken. Ik zoek iets rond de 23-24 inch voor ongeveer 200 euro.
USB? HDMI en Displayport zul je bedoelen. VGA is analoog dus altijd iets minder. Eventueel ook nog een zeer interessant scherm:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Prachtige kleuren en mooiere zwartwaardes. Al is de Dell ook een mooi ding.
3rd party koeler is voornamelijk voor de stilte bij een niet-overclock Intel setup :)
Veel kan er niet mis gaan met een ODD, die Samsung is prima

Nu, een vraag van mij uit. Wat wil je met je PC gaan doen? Wat is je budget? Heb je speciale eisen? Kortweg, waar zijn de vraagjes uit het DAA beleid gebleven?
Irrelevant na merge :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:29:
Hallo,

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 914,01

Ik hoor graag van jullie
Mooi systeem

1 dingetje, kast is wel vrij groot. Je kan een kleinere nemen.

我的名字是Mirno

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je zou kunnen overwegen om de R5 te pakken voor de kast, de opvolger van de R4, is wel iets duurder, maar volgens mij wel beter dan zijn voorganger?
pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart

Opvallende keuze om geen GPU in de PC te steken, ook voor Photoshop, Indesign en dergelijken kun je dan sommige dingen via de GPU laten doen, dat scheelt echt enorm in tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 02-04-2015 12:54 ]

Pagina: 1