Budget graphic design desktop (vervanging van 2010 MacBook)

Pagina: 1
Acties:

• SRKoppelman
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-11-2025
Hallo Tweakers,

Hierbij mijn eerste post op jullie forum. Ga er mijn best voor doen er een goede van te maken!
Heb eerder componenten vervangen aan mijn eigen systeem, echter heb ik er nog nooit een van de grond af aan samengesteld. Dus een topic op tweakers leek mij een goede start.

De situatie is de volgende; na vijf jaar heeft de MacBook pro van mijn vriendin er de brui aan gegeven. Dit door het "bekende" videokaart probleem, nu speelden de problemen pas op na de recall actie van Apple en moet er een nieuwe machine komen.

Na lange discussie heb ik haar overtuigd dat ik voor rond de 500euro veel meer kracht uit een windows machine weet te halen dan een Mac en wil ze windows wel proberen.

Aan mij (jullie) nu de schone taak een machine samen te stellen die haar niet schreeuwend terug laat rennen naar het "mac kamp".

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor het draaien van Adobe pakketten. Met name Indesign en Illustrator met geringe ondersteuning van Photoshop. Deze applicaties zullen in combinatie met een mediaspeler parallel aan elkaar geopend zijn.

Zelf had ze de nog de wens in enige mate een game te kunnen spelen. Dit zullen dan Diablo3, Wow en ander grafisch aanverwanten zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag, zoals eerder aangegeven, rond de 500euro kosten. Dit is zonder randapparatuur, verzending of assemblage.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zelf heb ik nog 2x een Ati Radeon HD5870 over uit mijn eigen systeem. Zat er aan te denken om er 1 van deze in te plaatsen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De ideale verhouding tussen goedkoop, klein en stil :P. De desktop is voor een dame ;). Een full tower is niet wenselijk het is namelijk niet het pronkstuk van haar kantoor.

Ga je overklokken?
Mijn vriendin moet er op werken, dus heb ik de voorkeur aan een systeem dat zo stabiel mogelijk is. Dus nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Zelf had ik al met behulp van Tweakers en Pcpartpicker.com het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 116,-€ 116,-
1Gigabyte GA-B85M-DS3H€ 71,-€ 71,-
1Club 3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP)€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Define Mini€ 79,98€ 79,98
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 115,95€ 115,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,53€ 14,53
1Corsair CX430M€ 52,17€ 52,17
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,53

Ben hier in de basis uit gegaan van een intel machine met een i3 omdat de 1150 socket meer uitbreidbaarheid geeft in de toekomst dan een AM3+ met een AMD FX6300 wat het alternatief zou zijn.

Zelf werk ik al jaren met een i7 920 @3.2ghz en heb met deze nog nooit een bottleneck ervaren in grafische applicaties. Heb alleen geen notie van de prestaties van de low end processoren, vandaar dat ik graag de mogelijkheid wil houden er een i5 of zelfs een i7 in te kunnen plaatsen.

Nog een korte toelichting op bepaalde component keuzes:
  • 16Gb Ram om alle applicaties naast elkaar te kunnen zonder problemen.
  • SSD voor het snel opstarten van alle applicaties, op dit moment is dit ook een van de frustraties.
  • HDD voor het opslaan van bulkdata zoals oude projecten, films, muziek enz
  • Dit in een mini ATX kast voor een bescheiden overkomen
Hiermee zit ik helaas boven mijn budget. Het liefst zou ik meer aan de 500euro kant zitten dan de 600. Zelf denk ik te moeten besparen op het formaat van de schijven en hoeveelheid ram.

Hier kan ik alleen geen in keuze maken. Dus nu is de vraag wat zouden jullie adviseren(graag ook advies over de gehele samenstelling :+ )?

Bij voorbaat dank voor de input!

Mvg, Bas

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Je voeding is in ieder geval al een no-go. Je 5870 lust vrij veel, dus kom je uit bij een pricewatch: Antec VPF Series 550W. Een zou pricewatch: Cooler Master GM G550M zou ook nog kunnen, maar die is kwalitatief een stuk minder dan de Antec (maar wel wat beter dan de CX...M).

Verder is je case natuurlijk erg mooi, maar wel vrij duur voor je budget. Waarom geen pricewatch: Cooler Master N200 Closed bijv? Scheelt je 40 euro.

Verwijderd

De Adobe pakketten die je gebruikt ondersteunen multithread. De i7 920 is daarin nog altijd sneller dan de i3 4160. Singlethread is de i3 wel een stuk sneller wat een voordeel is in games en officetaken. http://www.anandtech.com/bench/product/1192?vs=47 Het is dus maar waar je de nadruk op gaat leggen. Anders is een i5-4590 te overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2015 13:23 ]

• SRKoppelman
Bedankt voor de reacties!
br00ky schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:04:
Je voeding is in ieder geval al een no-go. Je 5870 lust vrij veel, dus kom je uit bij een pricewatch: Antec VPF Series 550W. Een zou pricewatch: Cooler Master GM G550M zou ook nog kunnen, maar die is kwalitatief een stuk minder dan de Antec (maar wel wat beter dan de CX...M).
Toch maar goed dat ik hier nog een topicje heb aangemaakt! De pcpartpicker tool schatte de HD5870 toch lager in qua verbruik.

Vraag me alleen af of het niet voordeliger is een vergelijkbaar nieuw kaartje aan te schaffen. Scheelt op langer termijn op energie kosten? De lagere wattage voedingen verschillen alleen niet zoveel in prijs als je die met de 550W vergelijkt.
Verder is je case natuurlijk erg mooi, maar wel vrij duur voor je budget. Waarom geen pricewatch: Cooler Master N200 Closed bijv? Scheelt je 40 euro.
De door mij aangegeven case was een vorm/formaat voorbeeld. De Coolermaster is inderdaad een mooi alternatief.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:22:
De Adobe pakketten die je gebruikt ondersteunen multithread. De i7 920 is daarin nog altijd sneller dan de i3 4160. Singlethread is de i3 wel een stuk sneller wat een voordeel is in games en officetaken. http://www.anandtech.com/bench/product/1192?vs=47 Het is dus maar waar je de nadruk op gaat leggen. Anders is een i5-4590 te overwegen.
De i7 920 zit in mijn eigen systeem. Een intel i3 leek mij een mooie budget oplossing, echter als ik dit multithread verhaal zo hoor lijkt het er toch op dat het een i5-4590 (wat ik eerder al dacht) moet worden. Is de eerder aangegeven AMD FX6300 misschien een goede tussen oplossing? Deze heeft meer cores voor een redelijke prijs?

Aangepaste lijst na de eerste tips:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4160 Boxed€ 116,-€ 116,-
1Gigabyte GA-B85M-DS3H€ 71,-€ 71,-
1Club 3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP)€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 52,95€ 52,95
1Cooler Master N200 Closed€ 30,35€ 30,35
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 115,95€ 115,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,53€ 14,53
1Antec VPF Series 550W€ 53,97€ 53,97
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 549,70

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:58

br00ky

Moderator Harde Waren
SRKoppelman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:48:
Toch maar goed dat ik hier nog een topicje heb aangemaakt! De pcpartpicker tool schatte de HD5870 toch lager in qua verbruik.
Ik verwoorde het een beetje krom. An sich is 430W ook wel genoeg, alleen is de kwaliteit matig. Kijk je vervolgens naar betaalbare oplossingen die wél goede kwaliteit hebben, kom je bijv. bij die twee uit. Strikt genomen is 550W echter niet nodig ;). pricewatch: Antec VPF Series 450W zou dus ook nog wel kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door br00ky op 27-03-2015 14:54 ]

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-03 09:24
Hou er rekening mee dat voor grafisch ontwerp er ook nog andere dingen belangrijk zijn dan pure hardware kracht. Zo gaat de mac anders om met font-rendering en ook andere standaard fonts waardoor dingen er misschien anders uit gaan zien dan ze verwacht?

De grafische wereld is ook veel meer mac minded dan windows. Dit is misschien wel of niet terecht, maar zorgt er wel voor dat bepaalde software/tools alleen/beter beschikbaar zijn voor een mac.

Ook de workflow veranderd. Ik weet niet of ze hier aan kan wennen? Dan kan de hardware nogsteeds beter zijn. Als het "gevoel" verkeerd is is het misschien niet de juiste keuze.

Verder is het voordeel van een macbook of imac ook de standaard aanwezigheid van een goed scherm. Iets wat me ook belangrijk lijkt in dit geval. Heb je hier al over nagedacht?

• SRKoppelman
br00ky schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:52:
[...]

Ik verwoorde het een beetje krom. An sich is 430W ook wel genoeg, alleen is de kwaliteit matig. Kijk je vervolgens naar betaalbare oplossingen die wél goede kwaliteit hebben, kom je bijv. bij die twee uit. Strikt genomen is 550W echter niet nodig ;). pricewatch: Antec VPF Series 450W zou dus ook nog wel kunnen.
Geen probleem hoor. Heb nog even de door AMD aanbevolen voeding bekeken deze zeggen ook 500W dus opzich niet zo gek 550 aan te bevelen. Als ik in de toekomst (of nu) de keuze maak naar een zwaardere processor/grafische kaart te gaan, bied een grotere voeding ook meer opties.
Verder is kwaliteit ook belangrijk, niks zo vervelend als een desktop die je voor je werk gebruikt kuren vertoont.

• SRKoppelman
perpixel schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:58:
Hou er rekening mee dat voor grafisch ontwerp er ook nog andere dingen belangrijk zijn dan pure hardware kracht. Zo gaat de mac anders om met font-rendering en ook andere standaard fonts waardoor dingen er misschien anders uit gaan zien dan ze verwacht?

De grafische wereld is ook veel meer mac minded dan windows. Dit is misschien wel of niet terecht, maar zorgt er wel voor dat bepaalde software/tools alleen/beter beschikbaar zijn voor een mac.

Ook de workflow veranderd. Ik weet niet of ze hier aan kan wennen? Dan kan de hardware nogsteeds beter zijn. Als het "gevoel" verkeerd is is het misschien niet de juiste keuze.

Verder is het voordeel van een macbook of imac ook de standaard aanwezigheid van een goed scherm. Iets wat me ook belangrijk lijkt in dit geval. Heb je hier al over nagedacht?
Terechte opmerkingen. Ik heb samen met mijn vriendin onderzoek gedaan naar de verschillen van adobe op de verschillende besturingssystemen. Resource management is tussen windows en os x erg anders maar dit geeft geen grote performance verschillen. Ook zijn er in de interface van de Adobe suite geen grote veranderingen op de keybinds na.

Je hebt wel een punt als het gaat om fontbeheer dmv tools. Hier zijn de oplossingen minder beschikbaar.
Met deze wetenschap wou ze nog steeds voor een windows machine gaan.

Op het moment heb ik nog een ongebruikte Dell monitor staan en was van plan deze aan te sluiten. Deze destijds gekocht met het oog op grafisch werk en een budget :+

Verwijderd

SRKoppelman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:48:
Is de eerder aangegeven AMD FX6300 misschien een goede tussen oplossing? Deze heeft meer cores voor een redelijke prijs?
Vergelijk de benchmarks. http://www.anandtech.com/bench/product/699?vs=1368 Een zuinige en teruggeklokte 4570 veegt al de vloer aan met een FX 6300, laat staan wat een 4590 doet.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-03 12:39
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:22:
De Adobe pakketten die je gebruikt ondersteunen multithread.
Hoe kom je daarbij? In alle Photoshop benchmarks die ik tot nu toe tegen gekomen ben, is een i7 nauwelijks sneller dan een i5.
Een Pentium is dan ook even snel als een gelijk geklokte i3. Die laatste is alleen interessant als je een sterkere igp nodig hebt.
Alleen bij batch bewerkingen heb misschien iets aan hyperthreading.
SRKoppelman schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 15:01:
Geen probleem hoor. Heb nog even de door AMD aanbevolen voeding bekeken deze zeggen ook 500W.
Compleet negeren. AMD gaat uit van een bagger kwaliteit voeding en probeert zichzelf in te dekken.
Zelfs een i7-4790k icm een Radeon R9 290 haalt de 500W niet.
Pagina: 1