Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop meer watt nodig na upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb misschien een rare vraag.
Ik heb mijn latop Asus K50id een cpu upgrade gegeven van een Intel pentium duo t4400 naar een Intel core extreme qx9300.

De t4400 heeft een tdp van 35w en de qx9300 tdp van 45w. De laptop start de eerste keer na een geclearde cmos/bios wel op, maar blijft hangen bij het starten van Windows, soms zie je de muis, die beweegt even, maar blijft daarna hangen.
Als ik opnieuw opstart blijft het scherm zwart maar de fan draait wel.
Ik kan wel in veilig modus starten, maar als ik opnieuw opstart hetzelfde verhaal.

Nu is mijn vraag, ik heb een 90w voeding, zou een 120w voeding helpen? Dit omdat de vorige setup berekend was op 90w.

Ik weet dat zolang ik de zelfde volt, 19 in mijn geval, gebuik dat een zwaardere voeding geen kwaad kan.

Alvast bedankt voor jullie tijd!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou me eerder zorgen maken over de koeling. Die is in laptop net toereikend voor waar die mee komt. Ga je een cpu upgraden zit je ineens met meer warmte die niet kan worden afgevoerd...

/sidenote: ik heb je topictitel iets minder hulpbehoevend gemaakt.

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 27-03-2015 10:35 ]

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-11 13:47
tdp heeft niets te maken met meer vermogen... Gaat om de warmte die wordt geproduceerd.
waarschijnlijk moet je gewoon even opstarten met een windows dvd en Windows 'Repareren'.
Als je al wel in veilige modus kan starten moet het wel goed zitten.

Zoals hierboven ook al gemeld wordt: hou wel de temps in de gaten!.

[ Voor 13% gewijzigd door mkroes op 27-03-2015 10:39 . Reden: nog wat info ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49
Misschien kan je moederbord of RAM de hogere FSB van de quadcore niet aan, die is namelijk anders dan de dualcore Pentium. (1066 vs 800MHz, ofwel 266 vs 200MHz).

Of maakt dit niets uit? hmm :/

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties,

De warmte kijk ik ook tegen op, misschien dat dat op te lossen is met wat aanpassingen aan de huidige koeling.

Het probleem is niet zozeer dat ik Windows niet in kan komen, want het gaat al fout bij het regulier opstarten van de latop voordat hij überhaupt Windows wilt starten.

Het geheugen zou geen probleem moeten zijn, ik heb nu 2x 4gb 1333mhz modules Erin zitten, die gaven hiervoor geen problemen.

Maar de grotere voeding, is dat geen oplossing? Kan er niks over terugvinden op het internet, althans niks wat bevestigd word of het werkt of niet.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 10:34:
Ik zou me eerder zorgen maken over de koeling. Die is in laptop net toereikend voor waar die mee komt. Ga je een cpu upgraden zit je ineens met meer warmte die niet kan worden afgevoerd...

/sidenote: ik heb je topictitel iets minder hulpbehoevend gemaakt.
:) Was misschien wat overdreven maar kon er echt niks over vinden op het interne, was meer een brandende vraag.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Een 90W voeding + een volle accu zou ruim voldoende moeten zijn.
Ik denk eerder dat het moederbord de CPU niet ondersteunt. Dit is niet alleen een kwestie van BIOS compatibiliteit, maar ook hardware zoals de Vcore spanningsregelaar en zo.

Als ik op de Asus website kijk dan staat daar:
http://www.asus.com/Noteb...oks/K50ID/specifications/
Processor & Cache Memory
Intel® Core™2 Duo Processor P8800/P8700/P7450/T6670/T6570/T5900 : 2.66 GHz - 2.1 GHz,
Intel® Pentium® Dual Core Processor T4400 : 2.2 GHz
Intel® Celeron® Processor T3100 : 1.9 GHz
Wat je kan proberen is de CPU af te knijpen in BIOS en proberen of hij dan wel wil starten, dus klok frequentie wat naar beneden, cores uitschakelen etc.

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:00:
Een 90W voeding + een volle accu zou ruim voldoende moeten zijn.
Ik denk eerder dat het moederbord de CPU niet ondersteunt. Dit is niet alleen een kwestie van BIOS compatibiliteit, maar ook hardware zoals de Vcore spanningsregelaar en zo.

Als ik op de Asus website kijk dan staat daar:

[...]

Wat je kan proberen is de CPU af te knijpen in BIOS en proberen of hij dan wel wil starten, dus klok frequentie wat naar beneden, cores uitschakelen etc.
Is dat ook mogelijk? Ben echt net een beginner wat betreft het bios verhaal.
Heb de bios wel geupdated met een bios-mod omdat aanpassingen aan de cpu en ram in de originele bios niet mogelijk waren.
Nu dus wel, alleen begin natuurlijk niet zomaar dingen aan te passen.

De moederbord herkent hem trouwens wel + alle info staat erbij in de bios

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2015 11:09 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Ook overwogen dat de VRM mogelijk harstikke aan het oververhitten is?

Verwijderd

Topicstarter
Thomg schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:07:
Ook overwogen dat de VRM mogelijk harstikke aan het oververhitten is?
Daar maak ik me ook wel zorgen over, heb hier en daar op andere forums ook wat over gelezen. Maar als ik de cpu zo aanpas als wat Ploink zegt in de vorige reactie, zou de temperatuur dan wel afnemen?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:05:
[...]

Is dat ook mogelijk? Ben echt net een beginner wat betreft het bios verhaal.
Heb de bios wel geupdated met een bios-mod omdat aanpassingen aan de cpu en ram in de originele bios niet mogelijk waren.
Nu dus wel, alleen begin natuurlijk niet zomaar dingen aan te passen.

De moederbord herkent hem trouwens wel + alle info staat erbij in de bios
Ik ken je BIOS niet, dus weet niet wat er mogelijk is. Ik bedoel dus onderklokken als het tegenovergestelde van overklokken. Als de FSB wat omlaag gaat werkt het misschien wel.

Dat het moederbord hem herkent zegt niet zoveel. De BIOS firmware is vrij universeel en misschien komt de info gewoon van de CPUID, maar dat wil niet zeggen dat de hardware helemaal ontworpen is om deze cpu te ondersteunen.

ps: met onderklokken gaat de CPU inderdaad minder stroom verbruiken. Bij een lagere FSB kan het voltage meestal ook wat omlaag en dat scheelt. Cores uitschakelen helpt uiteraard ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 27-03-2015 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:15:
[...]

Ik ken je BIOS niet, dus weet niet wat er mogelijk is. Ik bedoel dus onderklokken als het tegenovergestelde van overklokken. Als de FSB wat omlaag gaat werkt het misschien wel.

Dat het moederbord hem herkent zegt niet zoveel. De BIOS firmware is vrij universeel en misschien komt de info gewoon van de CPUID, maar dat wil niet zeggen dat de hardware helemaal ontworpen is om deze cpu te ondersteunen.

ps: met onderklokken gaat de CPU inderdaad minder stroom verbruiken. Bij een lagere FSB kan het voltage meestal ook wat omlaag en dat scheelt. Cores uitschakelen helpt uiteraard ook.
Helaas werkte het met de FSB verlagen niet, en de overclock mogelijkheden zijn ook niet zo uitgebreid als bij m'n i7 920 op de destkop.

Ik denk dat ik me erbij neer moet leggen dat het het niet gaat worden.

Overigens in de bios begint de moederbord al aardig snel heet te worden, en de fan draait op volle toeren! Een slecht voorteken voor als hij langer zou draaien.

Dus...

Iemand interesse in een QX9300 socket p?

Ps. Bedankt voor de hulp!

• madsector
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-11 15:10

madsector

Insert Beer Here

Bonjour

Ik zit hier met een HP 8730 die schijnbaar de QX9300 ondersteund. Zit nu een T9600 in, kan je daar wat mee? Misschien kunnen we ruilen?

Groetjes,

Nog maar één servertje thuis!

Pagina: 1