Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wireless upgrade in huis - Tips & hulp gezocht

Pagina: 1
Acties:

• musje83
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-11 19:13
Het is 2015, dus internet consumptie is through the roof. Niet zozeer de hoeveelheid data, wel de hoeveelheid apparaten! Onze situatie kan wel een upgrade krijgen en ziet er als volgt uit:

Huidig netwerk

- UPC 120Mbps verbinding
- Technicolor TC7200 modem/router
- D-Link DAP-1320 N300 Range Extender

Huidige apparaten

- 2 laptops (Lenovo & HP)
- 2 smartphones (Lumia 930 & HTC One M7)
- 1 Desktop (Sweex 300N kaart met 1 kleine antenne & 1 omnidirectionele antenne)
- 1 WD TV Live (voor Netflix)

Omgeving

- Maisonette uit de jaren '50 (beton/steen, niet al te dikke muren)
- 2 verdiepingen, 3 slaapkamers
- Modem/router in de woonkamer

Op dit moment is het wireless signaal in de woonkamer prima. In de studeerkamer direct boven de woonkamer is het signaal 3/5 voor de laptops en 5/5 voor de desktop. Op de slaapkamer aan de andere kant is het signaal 1 á 2/5 en al dik onvoldoende.
De range extender helpt, maar werkt niet helemaal lekker in combinatie met de modem/router. Gemiddeld 1x per dag moet hij even uit het stopcontact omdat het netwerk wel vindbaar blijft, maar niet wil connecten.

Inmiddels is de modem/router ook niet helemaal lekker meer, de wireless snelheid maakt regelmatig een duikvlucht terwijl het signaal vrij constant blijft.

Woonkamer: 35-55 Mbps
Studeerkamer: 3-25 Mbps
Slaapkamer: 15-25Mbps (extender)

Om de wireless snelheid weer goed te krijgen, moet het modem/router worden gereset en dit zeker 1x per week. Erg vervelend, vooral gezien het feit dat ik regelmatig online game op de desktop (Heroes & Generals). Bij een FPS waarin ik voornamelijk sniper ben is een stabiele verbinding nogal belangrijk.

Mijn eerste ingeving is het vervangen van de modem/router. Een fatsoenlijke router als accesspoint instellen levert denk ik de meeste winst op, maar ik ben al zo lang niet meer bezig met networking dat ik inmiddels toch graag hulp van echte kenners zoek :P

Ook weet ik niet of de omnidirectionele antenne wel nut heeft aan mijn desktop. Hij is natuurlijk ontworpen als 'zendmast' maar fungeert nu als ontvanger.

Kijkend naar het vraag & aanbod op tweakers: waar valt winst mee te behalen zonder meteen veel geld uit te geven? Ik zie bijvoorbeeld:

V&A aangeboden: Linksys WRT160N (hier antenne op aansluiten)
V&A aangeboden: TP-Link TL-WDR4300
V&A aangeboden: Netgear WNDR4500
V&A aangeboden: Linksys EA4500-EW

Mening, ideën, tips, alles is welkom! 8)

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Kort door de bocht: Range Extender de deur uit, overal UTP trekken en een extra access point plaatsen in de slaapkamer.

De zwakste schakel in jouw setup is niet de router maar het feit dat WiFi signalen niet goed door de plafonds/muren heen komen.

EDIT: mocht UTP trekken geen optie zijn, denk dan aan Powerline adapters. Je kan bijvoorbeeld een powerline adapter plaatsen in elke kamer waar netwerk moet zijn, en een kleine switch hierop aansluiten als er meer dan 1 apparaat (computer of access point) in de kamer staat. Powerline is zeker ook niet ideaal maar het werkt over het algemeen beter dan WiFi extenders of bridges.

[ Voor 43% gewijzigd door Ximon op 27-03-2015 10:41 ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-11 13:52
Of een kabel trekken naar de eerste verdieping en daar een router aan hangen.
Die router functie op je modem is ook niet al te best gezien je snelheid.
Als kabel trekken niet gaat lukken kijk dan naar powerline adapters.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Je grootste probleem is die range extender.
Die dingen halveren je maximale snelheid en verdubbelen je latency.
Verder is wifi een shared medium en veel device maken de koek dun.

Wie zegt overigens dat het moeten resetten een probleem van de wifi van die techincolor is, dat kan ook van het modemdeel of het het router deel zijn.
Meest waarschijnlijk is trouwens dat het hier ook de range extender is.

Probeer een kabel naar boven te trekken en plaats een wifi accesspoint op die kabel.
In elk huis(tenzij het heel oud is) is er minimaal een leiding voor een telefoon naar boven, daar kan best een utp kabel bij in getrokken worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.