Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UPS op on-geaard stopcontact

Pagina: 1
Acties:

• wootah
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-11 09:28

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een verse pc gekocht, waar ik heel blij mee ben.
Nu is het zo dat er nogal wat storingen op het stroom net zitten hier. Afgelopen jaar is volgens mij al meer dan 4x de stroom totaal uit gevallen maar er zijn ook spanningsdipjes.
Die voeding van mijn PC gaat goed om met de dips maar mijn monitor gaat soms even op zwart en mijn speakers ploppen regelmatig.

Nu zat ik dus te denken aan UPS om te zorgen dat ik in geval van een stroom storing mijn pc veilig kan afsluiten en dat de dipjes geen problemen veroorzaken.
Ik had de volgende in gedachte: pricewatch: APC Smart-UPS C 1500VA LCD 230V
Reviews zijn goed en hij heeft ruim voldoende capaciteit voor mijn setup.

tl;dr
De vraag is: kan dit ding werken zonder geaard stopcontact?
Het huis en de kamer waar ik nu zit heeft praktisch nergens aarde. Alleen badkamer en keuken zijn voorzien. Op korte en lange termijn gaat dat ook niet veranderen.

Zo lang ik de stroomstoringen en spanningsdipjes op kan lossen ben ik tevreden er mee. Bij onweer trek ik sowieso alles los. :)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kan wel, storingsproof: nee. Het probleem is meestal dat de pc een aarding nodig heeft, wil je zeker geen storing krijgen. Vaak wordt in pc's statische lading opgewekt, die bij een ontlading soms een blue-screen tot gevolg heeft, of andere electronica vernielt. Ook kan het zijn dat er spanning op de metalen delen komt te staan, maar dit is ook vaker alleen statische lading (kan niettemin wel pijnlijk zijn ;) )

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Niet alleen maar statische lading, bij een metalen behuizing ten gevolge het netfilter in de voedingsaansluiting direct de halve netspanning. Meer dan eens hier op dit forum aan de orde geweest. Weliswaar door de betrekkelijk geringe capaciteit van de twee condensatoren beslist niet levensgevaarlijk, maar wel gevoelig. Bij oudere netkaarten (circa 15 jaar geleden) waren netwerkkaarten niet altijd voorzien van galvanische scheiding en toen kon het voorkomen dat je met niet aarden je netwerkkaart liet sneuvelen als je twee computers met elkaar verbond. Naar verluidt zijn de huidige kaarten wel voorzien van die scheiding.

PS:
Ik had via ttp://postimg.org/ een afbeelding toegevoegd, maar deze weer verwijderd. Het bleek namelijk dat men daar wat overijverig was, doordat ongevraagd bepaalde ongewenste plaatjes werden toegevoegd die helemaal niets met de afbeelding hadden te maken en alleen maar verwarring oogsten.

Edit:
Dit als ik bij het uploaden kies voor een thumbnail. Bij de optie volledige afbeelding blijft die rommel achterwege, maar in plaats daarvan verschijnt de laat ik het noemen de pagina waarin ik met betrekking tot de bewuste afbeelding die keuzes kan maken voor het uploaden. Leidt me tot de vraag of ik misschien als inzender de enige ben die dit krijgt te zien en dat anderen hiermee niet opgescheept worden.
Ik ben namelijk op dat terrein helemaal een nieuwe gebruiker. Dus is misschien wat ik ervaar heel gebruikelijk bij posting.org?

Edit 2:
Inmiddels een en ander uitgezocht. Dit schema van dat ontstoringsfilter bedoelde ik:
Afbeeldingslocatie: http://s6.postimg.org/a8azw048x/netfilter.gif

De condensatoren in dit filter hebben zoals al is uiteengezet een lage capaciteit, zodat de aanraakspanning ongevaarlijk is. Het prikt alleen (en ook enkel dan) bij gelijktijdig aanraken van b.v. een c.v.-radiator.

[ Voor 77% gewijzigd door Techneut op 03-04-2015 14:11 ]

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Ik heb tot dusver geen last gehad van blue-screens of vreemde crashes. De PC draait super stabiel. Verder heb ik met deze PC of mijn vorige nooit last gehad van schokken. Die heb ik overigens al jaren lang op het zelfde stopcontact gebruikt :)

Ik neem aan dat de UPS net zo'n grote kans heeft om een schok te geven als mijn pc?
Techneut schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 18:24:
.. Bij oudere netkaarten (circa 15 jaar geleden) waren netwerkkaarten niet altijd voorzien van galvanische scheiding en toen kon het voorkomen dat je met niet aarden je netwerkkaart liet sneuvelen als je twee computers met elkaar verbond. Naar verluidt zijn de huidige kaarten wel voorzien van die scheiding.
Zelfs die op deal extreme hebben een galvanische scheiding :)

Ik heb de UPS in ieder geval besteld. Ga ik eens kijken of die spanningsdipjes goed opgevangen kunnen worden :)

• wootah

wootah

They see me trollin'

Topicstarter
Nou, ik heb al een paar dagen met de UPS gewerkt en het gaat inderdaad prima zonder aarde.
Het "wiring-fault" lampje gaat niet eens branden.

Speaker plopjes zijn verdwenen en het scherm blijft ook netjes aan :)