Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 02:33
Dit is puur mijn theorie. Iedereen in het grote topic erover en Matthijs van Nieuwkerk bij DWDD staan allemaal klaar om de copiloot aan de schandpaal te nagelen. Het is een terrorist, hij is is ziek in zijn hoofd, hij is depressief, enzovoorts.

Als deze theorie klopt, dan is hij een held.
De aanklager vertelde: "Tijdens de eerste 20 minuten praten ze normaal met elkaar, heel vrolijk en vriendschappelijk. Daarna begint de captain met een checklist. De copiloot lijkt laconiek te reageren. Dan vraagt gezagvoerder de copiloot het gezag over te nemen."

Vervolgens klonk het geluid van de cockpitdeur die open ging. "De copiloot was toen alleen in de cockpit. In de tijd dat hij alleen is zit de copiloot aan het flight monitoring system om het toestel te laten dalen."

Hij zette de automatische piloot dus uit en zette vervolgers handmatig en moedwillig de fatale daling in nadat de gezagvoerder de cockpit had verlaten. Hij liet hem ook niet meer binnen.
Er is een traag gaslek in de cockpit. Een gas wat je gewoon in kan ademen zonder het gevoel dat je stikt. Uitlaatgassen misschien.

20 minuten lang zijn gezagvoerder en copiloot gezellig aan het babbelen. Er is langzaam gas aan het lekken en dat komt de sfeer wel ten goede. Het wordt alsmaar gezelliger en gezelliger.

Door het lachen moet de gezagvoerder naar de WC. Hij vraagt de copiloot om het gezag even over te nemen terwijl hij zijn blaas gaat legen.

Het gas blijft lekken en het zuurstofgehalte blijft geleidelijk dalen. Ook de hoeveelheid zuurstof die is opgeslagen in het bloed van de copiloot blijft dalen.

De gezagvoerder zit op de WC en de copiloot is achtergebleven. Hij gaat nog even verder en beseft dan iets. Hij is nog steeds vrolijk. Natuurlijk, net zaten ze samen gezellig te praten en te lachen, maar de gezagvoerder is weg. Waarom ben ik dan nog steeds vrolijk?

Met zijn laatste logica komt het besef: er is hier een gaslek. En daarmee komt ook zijn laatste logische gedachtenflits: sluit de deur af zodat de passagiers niet stikken. Een gezagvoerder erbij kost ook alleen maar meer zuurstof, ook hij moet wegblijven. Hij sluit de deur af en gaat weer terug op zijn stoel zitten. Hij gaat alleen verder met gevaar voor eigen leven.

Hij kan niet volledig logisch meer nadenken. Contact opnemen met iemand op de grond komt al niet meer in hem op: hij is alleen maar bezig met het besturen van het vliegtuig om het naar een landingsbaan te sturen en zet de daling in.

De gezagvoerder heeft zijn behoefte gedaan en wil terug de cockpit in. De deur zit op slot. Hij klopt op de deur, steeds harder en harder. De passagiers komen erbij en begin te roepen en te schreeuwen.

De copiloot negeert het gebonk van gezagvoerder en passagiers op de deur. Hij kan niet zeggen dat er een gaslek is, want dan raakt iedereen in nog ergere paniek. Hij kan de deur ook niet open doen, want dan stikt iedereen. Maar het gebonk maakt hem wel zenuwachtig en hij gaat sneller ademen.

Doordat hij sneller gaat ademen daalt het zuurstofgehalte in de cockpit nòg sneller en de copiloot gaat nu effectief onder narcose. Hij doet niets meer, hij begrijpt niets meer. Hij blijft langzaam en rustig doorademen. Zijn hersenen beginnen af te sterven en zijn ademhaling raakt steeds verder onderdrukt. De gezagvoerder en passagiers blijven op de deur bonken, maar hij kan ze al niet meer horen.

De automatische piloot boort het vliegtuig in een berg.

Je denkt nu misschien: hoe kan dat nu? Er zitten toch luchtdrukmeters in een vliegtuig? Die zuurstofmaskers komen dan toch naar beneden? Helaas, de luchtdruk is altijd op peil gebleven. Het is het zuurstofgehalte dat is ingekakt. Nu geef ik toe dat ik geen kennis van vliegtuigen heb. Ik weet simpelweg niet of er een zuurstofmeter in de cockpit zit. Maar als die er niet is of hij is defect.. Dan kan dit zich precies zo uitspelen.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:51

WouterG

Dit is geen ondertitel

Er is een zuurstoffles aanwezig in de cockpit. Daarmee had hij veilig het vliegtuig aan de grond kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
WouterG schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:22:
Er is een zuurstoffles aanwezig in de cockpit. Daarmee had hij veilig het vliegtuig aan de grond kunnen zetten.
Die is er voor het geval de druk wegvalt.

Zijn piloten er intensief op getraind om in een reflex de zuurstoffles te pakken als ze merken dat ze al lange tijd in een zuurstofarme omgeving zitten? Nee? Dan heeft de beste man de logica niet meer gehad om de zuurstoffles te pakken, net zoals hij al niet meer logisch genoeg na kon denken om radiocontact te zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 26-03-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze theorie kan heel makkelijk onderuit worden gehaald. Zodra de piloot merkt dat de kwaliteit van de lucht slecht is of dat hij lijdt aan hypoxie ( want daar denk je aan meen ik op te maken uit je verhaal) is de eerste wat een normale getrainde vlieger zou doen is zijn zuurstof masker opzetten om te zorgen dat hij weer voldoende zuurstof krijgt. Het laatste wat je zou doen is de deur gesloten houden, want je hebt je collega juist nu nodig en het zou toch niet helpen omdat dezelfde lucht in de cockpit ook in de rest van de cabine is.

Toevoeging op je tweede post: zuurstof wordt niet alleen gebruikt Igv verlies van cabinedruk maar ook bij bijv rookontwikkeling of bij hypoxie( alhoewel het laatste ontzettend moeilijk te bespeuren is bij jezelf )

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:28:
Deze theorie kan heel makkelijk onderuit worden gehaald. Zodra de piloot merkt dat de kwaliteit van de lucht slecht is of dat hij lijdt aan hypoxie ( want daar denk je aan meen ik op te maken uit je verhaal)
De vraag is: als je gezellig elkaar aan het praten bent en het gaat heel geleidelijk, kan je dat dan überhaupt doorhebben?
is de eerste wat een normale getrainde vlieger zou doen is zijn zuurstof masker opzetten om te zorgen dat hij weer voldoende zuurstof krijgt. Het laatste wat je zou doen is de deur gesloten houden, want je hebt je collega juist nu nodig en het zou toch niet helpen omdat dezelfde lucht in de cockpit ook in de rest van de cabine is.
Ik meen te hebben gehoord dat het geen echt ervaren piloot was. Natuurlijk heb je wel veel uren training, maar toch. Dit soort dingen werken alleen als je ze als reflex uit kan voeren.

Als het snel gaat, dan kan je het merken en ernaar handelen. Gaat het heel geleidelijk, dan is het waarschijnlijk al te laat wanneer je het doorhebt en kan je geen logische beslissing meer maken.
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:28:
Toevoeging op je tweede post: zuurstof wordt niet alleen gebruikt Igv verlies van cabinedruk maar ook bij bijv rookontwikkeling of bij hypoxie( alhoewel het laatste ontzettend moeilijk te bespeuren is bij jezelf )
Wil dit zeggen dat er geen zuurstofmeter in de cockpit zit?

[ Voor 14% gewijzigd door Mentalist op 26-03-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:18
Is niet echt een apart topic voor nodig?

Verder is het scenario ongeveer net zo waarschijnlijk als een scenario waarbij aliens zich in de cockpit hebben gebeamd of een mind control device hebben gebruikt om de controle van het vliegtuig over te nemen.

Waarom zou hij nooit wat gezegd hebben tegen de piloot of tegen de luchtverkeersleiding, dan zou er niet direct paniek ontstaan (zeker niet indien tegen luchtverkeersleiding).. waarom zou hij juist niet de deur open laten om zo toch nog wat frisse lucht te krijgen en dus de tijd te verlengen waarin een landingsbaan bereikt kan worden. Als ze met dat beetje lucht in de cockpit al zo lang konden praten, dan moet dat met de lucht in het hele vliegtuig makkelijk lukken om de vlucht indien nodig zelfs geheel af te leggen? Waarom blijft de copiloot wel nog nuchter genoeg om het openen van de deur met pincode te blokkeren, maar zou 'ie verder wel de controle verliezen? etc. etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 15:42
Goed, leuk bedacht, maar dit soort theorieën zijn wel erg vergezocht. Het is zeker geen materie voor een apart topic in ASP. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.