• loektencate
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-12-2025
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik mijn oude pc een upgrade gegeven door een HD5770 te vervangen voor een HD7950. Dit was al een wereld van verschil. Voor de nieuwere games, lijkt de CPU, ipv de videokaart, nu de bottleneck te gaan vormen.

Mijn huidige cpu is een AMD Phenom II X3 720BE. Ik heb de 4e core hiervan kunnen unlocken, dus hij draait nu als een Phenom II X4 20 (4 cores, 3,2Ghz).

Nu ben ik al een tijdje aan het zoeken naar een redelijke vervanger, waarbij ik max 120e uit wil geven. Bij de X4 860K betwijfel ik of de upgrade groot genoeg is om de moeite waard te zijn, maar de Intel Core i5-4460 uit het BBG basisgamesysteem zit weer net wat boven mijn budget.

Andere alternatieve zijn misschien de FX4300, of de FX-6300.

Ik heb de passmark resultaten van de cpu's ook nog wel met elkaar vergeleken, maar daar word ik niet veel wijzer van.(Is een score van 4200 tegenover 6200 de moeite waard, en zegt dit iets over game performance etc?) Daarnaast vond ik via Toms Hardware deze chart, waarbij ze aanraden minstens 3 tiers omhoog te gaan, waardoor veel van mijn opties af zouden vallen, behalve de i5-4460.

Mijn gevoel zegt dat er toch wel een redelijk geprijsde goede upgrade moet zijn die behoorlijk verschil maakt met mijn cpu uit 2010.

PS: Ik wil er een beetje fatsoenlijk (hoef niet op ultra) BF4/Hardline mee kunnen spelen
PPS: Ik weet dat ik mijn moederbord ook moet upgraden, en ipv 4GB ram het ook tijd wordt er 4GB bij te zetten

• loektencate
Sorry! Bedenk me net dat deze post waarschijnlijk niet hier thuis hoort, maar in aankoopadvies componenten.

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-01 12:57
loektencate schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:43:
Sorry! Bedenk me net dat deze post waarschijnlijk niet hier thuis hoort, maar in aankoopadvies componenten.
Dan is het slechts wachten tot de moderator komt en hem verplaatst O-)

Ik zou van de AM3 processors zeker de FX6300 nemen want die heeft toch wel de beste prestaties.

[ Voor 14% gewijzigd door Jochemd13 op 26-03-2015 19:44 ]

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Voor battlefield 4 is de 6300 niet echt een hele verkeerde keus. Alleen singlecore zijn ze zwak. Als je moederbord hem ondersteunt en je haalt hem tweedehands en niet hoger dan 1080p speelt hem je best een leuke upgrade voor een jaar.

• loektencate
Dank voor de reacties,

Ik denk dat ik dan ga voor een nieuw AM3+ moederbord (oude ondersteunt het niet) en een FX6300. Zie wel dat de prijzen voor die serie laatste maanden weer behoorlijk gestegen zijn.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Alle prijzen zijn gestegen, bedank de zwakke euro en sterke dollar maar.

Een FX-6300 is een prima ding voor BF4 en BF:H, die 6 cores worden goed gebruikt.

Welk mobo heb je nu? Sommige oude AM3 mobo's ondersteunen AM3+ CPU's, dus als je geluk hebt, hoef je geen nieuw mobo te hebben.

People as things, that’s where it starts.

• Cota
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-01 23:16
Ik had dat probleem ook dat ik naar een sneller platform moest overstappen om alles uit een HD 7970 te kunnen halen.
Ben daarom van Q9550 en p45 bord naar I5 3570k en z77 bord gegaan.
Combo van tweedehands componenten, kwestie van heel goed zoeken en snel onderhandelen op Tweakers v&a en marktplaats.
Nu heb ik de setup draaien sinds een paar dagen en het is een flinke vooruitgang! 50% meer fps in bf3 (van 55 fps naar ruim 80 fps).
Mijn tip: Met wat geluk kun je op v&a voor rond de 250 Euro een leuke upgradeset vinden met een Intel I5 3570k/i5 2500k z68/z77 bord en 8 GB ddr3. Kan geen AMD systeem tegenop.

I5 12600KF | CM Hyper 212 BE | MSI MAG B660M Mortar WiFi DDR4 | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 CL16 | EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0 | Samsung 860 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 2TB | WD20EZRX 2TB | Antec P280 | Seasonic G-series 550 Watt PCGH

• loektencate
pricewatch: MSI 785GM-E51 Deze heb ik. Volgens mij ondersteunt ie maximaal Phenom II processors. Maar goed, een moederbord is maar 40/50 euro. Dus even V&A in de gaten houden voor een leuke processor. Overigens draait BF4 nu ook al wel matig tot redelijk. Grootste ergernis is de lange laadtijden, maar dat zal wel aan de trage HDD liggen. Kan een upgrade van 4 naar 8gb ram daar nog in helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door loektencate op 27-03-2015 04:47 ]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Zoals je zelf al zegt, het ligt aan de trage HDD, meer geheugen gaat dat niet verhelpen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Als je wilt weten of een 860K nuttig is, benchen en vergelijken, maar being maar met een SSD.

Die tier list van THW is best wel questionable, de 860K doet het aanzienlijk beter dan een black 975.

[ Voor 36% gewijzigd door Thomg op 27-03-2015 11:51 ]

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-01 08:56
Je zou ook nog kunnen kijken naar een 2e hands Phenom II X6 die zijn net zo snel, dan niet sneller dan de fx6300 en de Phenom II X6 kan wel op het moederbord dat jij hebt.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 10:09
BartKers schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:58:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een 2e hands Phenom II X6 die zijn net zo snel, dan niet sneller dan de fx6300 en de Phenom II X6 kan wel op het moederbord dat jij hebt.
Als je de kosten wilt drukken en alleen games speelt die goed omgaan met 4 kernen of meer, dan is dit een aardige optie.

Maar over het algemeen kan ik de AMD-CPU's niet echt aanraden. Ik heb zelf een FX 8320 (stukje sneller dan de 6300 en de Phenoms) en deze volstaat niet in alle games. Steeds meer spellen beginnen periodiek te haperen (onder andere Dying Light, en ook Shadow of Mordor had er een beetje last van). Mijn GPU is daarbij niet de bottleneck (heb een R9 280x, oftewel een herziene HD 7970). Spellen die vooral één of enkele kernen gebruiken, zijn stukken beter af met een nette Intel Core i5 (die hebben per kern zo'n 40% meer performance). Dat zijn dan vrij slecht geoptimaliseerde games, maar daar zijn er in de praktijk helaas veel van.

Dus als je van plan bent je systeem voor allerlei spellen te gebruiken buiten Battlefield, nu en de komende jaren, dan zou ik toch wat dieper in de buidel tasten en een i5 + bijbehorend moederbord halen. En een extra 4GB RAM is ook nooit verkeerd inderdaad. Van het AM3+-socket verwacht ik in de toekomst ook weinig upgrade-mogelijkheden meer, aangezien AMD niet meer hoog inzet op high-end CPU's en dit socket alweer wat jaartjes meegaat.

• loektencate
geert1 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:10:
[...]

Als je de kosten wilt drukken en alleen games speelt die goed omgaan met 4 kernen of meer, dan is dit een aardige optie.
Ik ben zelf ook nogal skeptisch over meer dan 4 cores voor gamen. Ik lees dat de BF reeks één van de weinige games is die er op dit moment baat bij heeft. Als ik ergens een X6 1100T goedkoop op de kop kan tikken en die redelijk wat kan overclocken is dat inderdaad een hele goede optie, zelf nog niet aan gedacht! Lastig om een goede gamebenchmark te vinden tussen een X4 20 (X3 720 met 4e core unlocked) en een X6 1100T om te kunnen bepalen of het een grote stap vooruit is. Ik houd mijn opties open tussen een fx6300 en de X6 1100T.

Ik vind het overigens juist mooi om mijn pc voor weinig geld nog even levend te houden, totdat ik over een jaartje of 2 weer een keer een nieuwe pc bestel op basis van de BBG. Het opzoeken/uitzoeken van kleine losse upgrades heeft wel zijn charme haha.

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-02 10:09
loektencate schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 17:08:
Ik vind het overigens juist mooi om mijn pc voor weinig geld nog even levend te houden, totdat ik over een jaartje of 2 weer een keer een nieuwe pc bestel op basis van de BBG. Het opzoeken/uitzoeken van kleine losse upgrades heeft wel zijn charme haha.
Dat zeker, maar verwacht dan geen wonderen. Er zijn helaas te veel games die de lading slecht verdelen over meerdere kernen, en waarbij vooral de eerste kern veruit het meeste werk moet doen. Een nette Intel-CPU trekt dat een stuk beter, vanwege de flink hogere performance per kern.

Ik had overigens de verwachting dat een AMD FX-processor het juist beter zou gaan doen anno nu, omdat de PS4 en Xbox One soortgelijke processoren hebben (ook AMD, ook 8 kernen). Veel grote AAA-games worden in eerste instantie voor de consoles ontwikkeld (met de PC als bijzaak helaas) en mede daarom koos ik voor de FX 8320. Deze verwachting is tot nu toe nog niet uitgekomen helaas; ook typische multiplatform console-games (die prima draaien op de PS4 en Xbox One, zij het grafisch iets minder mooi) draaien op m'n PC ondermaats.

Vandaar dus dat ik op zich een Intel i5 zou aanraden, maar zolang je realistische verwachtingen hebt kan een upgrade binnen je huidige socket je ook zeker nog voordeel opleveren. Vooral als het niet te veel kost.
Pagina: 1