Toon posts:

Individualisme. Goed of slecht?

Pagina: 1
Acties:
  • 505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aan de ene kant lijkt me individualisme goed, aan de andere kant ronduit slecht.
Gezien de laatste jarden t.o.v. de jaren ervoor, voor zichzelf kiezen t.o.v. wat ze een aantal jaren geleden zouden kiezen (met gevolg) als inhoud:

"Zolamg ik m'n geld maar heb, red ik het wel!."

Is dit het nu het geval?

p.s. ik sta nu onder een andere naam. My name is Reaggeaman >:)

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025

Ivo

Ik denk ook dat het individualisme is doorgeslagen naar een vorm van egoïsme. Geld schijnt ook de belangrijkste factor te zijn waar men hun status meet.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 00:59 schreef M'tjeu het volgende:
Aan de ene kant lijkt me individualisme goed, aan de andere kant ronduit slecht.
Gezien de laatste jarden t.o.v. de jaren ervoor, voor zichzelf kiezen t.o.v. wat ze een aantal jaren geleden zouden kiezen (met gevolg) als inhoud:

Is dit het nu het geval?

p.s. ik sta nu onder een andere naam. My name is Reaggeaman >:)
[center]M'TJEU M'KAY

A, maar is individualisme dan niet de "katalisator" van de persoonlijke groei(uitbreiden van kennis en welvaart) om zo "verder" te komen. Helaas wordt voortgang te vaak vergeleken met geld en egoisme :( .

Maar als iedereen nou verder wil komen, wie moeten er dan het "domme" werk (fabriek- en andersufwerk)doen?

conclusie: Iedereen kan een individualist zijn, toch streeft niet iedereen ernaar.

pfff... truste :O

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:46
Volgens mij niets mis met individualisme. Er zullen altijd zat mensen overblijven voor het 'domme' werk. Iedereen schopt het zo ver als hij het schoppen kan, en laten we eerlijk wezen, niet iedereen kan het evenver schoppen :D

• looskuh
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

looskuh

Dawwgg

Hmmm, individualisme hoeft niet te betekenen dat je zonodig voor persoonlijk financieel suc6 bent. Ik ben ook een individualist, maar geloof niet in elke vorm van kapitalisme.

• Ivo

Ivo

Op zaterdag 16 juni 2001 05:06 schreef Yoozd het volgende:

Maar als iedereen nou verder wil komen, wie moeten er dan het "domme" werk (fabriek- en andersufwerk)doen?
Is 'verder komen' dan alleen maar een vette job krijgen? Volgens mij is dit voor ieder persoon anders. Lees mijn Sig!

Verder komen is je naar je doel toewerken. En in zoverre ben ik een individualist.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 05:06 schreef Yoozd het volgende:

[..]
Wat jij dom, fabrieks-, of ander suf werk noemt, kan voor iemand anders een uitdaging zijn. Niet iedereen is hetzelfde intellect gegeven en het 'hogerop komen' kan voor verschillende mensen een verschillend persoonlijk doel zijn.
Sommige personen zijn gewoon tevreden met lopende-band-werk, terwijl andere er hun hand niet voor omdraaien en hogere doelen hebben.

'verder komen' is inderdaad meer dan alleen maar een vette job krijgen, maar wel iets waar je snel op beoordeeld wordt volgens mij.

Even on-topic
Geplaatst door M'tjeu - zaterdag 16 juni 2001 00:59

[..]

Is dit het nu het geval?
Mensen kunnen imho niet zonder sociale contacten, dus een houding van puur: "Zolang ik m'n geld maar heb, red ik het wel!." komt in veel gevallen niet voor.
De sociale contacten die je hebt, wil je onderhouden en dus houdt je rekening met die personen.
Op 'het werk' zelf kan die houding die je noemde volgens mij wel voorkomen, maar dat is dan weer niet bevorderlijk voor de onderlinge verhoudingen. Ik ben van mening dat dit een zwak punt van een organisatie is.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 12:46 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Is 'verder komen' dan alleen maar een vette job krijgen? Volgens mij is dit voor ieder persoon anders. Lees mijn Sig!

Verder komen is je naar je doel toewerken. En in zoverre ben ik een individualist.
Een vette job krijgen is over het algemeen niet een levensdoel :) , tenminste voor mij niet. Persoonlijke groei is gelukkig met overtuigd en trots zijn van (op) je eigen keuzes....

En mij maak je niet wijs dat de gemiddelde persoon "geluk" vindt in dom fabriekswerk.

Zelfs jij niet ;)

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 12:46 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Lees mijn Sig!
Het doel vant leven is genetisch materiaal doorgeven aan volgende generaties ;)

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 05:15 schreef Yoozd het volgende:

[..]

En mij maak je niet wijs dat de gemiddelde persoon "geluk" vindt in dom fabriekswerk.

Zelfs jij niet ;)
Ikke??

Naja ik weet dat er mensen zijn die zich daar wel prettig bij voelen omdat ze blij zijn dat ze KUNNEN werken.. dan is kunnen werken een hoger doel..
Zou het niet de gemiddelde mens noemen nee... dat heb ik ook niet gezegd...

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Je moet individualisme scheiden van egoisme...

k vind individualisme zeer van belang en ik vind het zeer slecht dat diverse partijen(cda/sgp/cu etc) die nu geen macht meer hebben over deze ontzuilde samenleving, net doen alsof egoisme hetzelfde is als individualisme...

Idividualisme is gewoon zelfbewust, kritische
en tolerant zijn...en dat zijn gewoon waarden waar al die moraalridders niet tegenkunnen, en dus proberen ze iedereen ervan overtuigen dat individualisme synoniem is aan egoisme..
Dit heeft dus niets met individualisme te maken maar alles met egoisme...een individualistische maatschappij krijgt alleen op een andere manier te maken met egoistische gedrag dan de ouderwetse christelijk-dogmatische staat die nederland vroeger was (en waar het cda etc weer terug naartoe wil)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Ivo

Ivo

Op zondag 17 juni 2001 05:15 schreef Yoozd het volgende:

[..]

Een vette job krijgen is over het algemeen niet een levensdoel :) , tenminste voor mij niet. Persoonlijke groei is gelukkig met overtuigd en trots zijn van (op) je eigen keuzes....

Zelfs jij niet ;)
Fabriekswerk (waarom altijd dat?) is IMO voor veel mensen een zegen. Sommige mensen zijn gewoon blij dat ze hun geld verdienen zonder te denken.

Er zijn mensen die werken liever met hun rede andere met hun verstand en andere met hun handen. Sommige willen alles wel. *D

Verwijderd

Ik denk dat individualisme voor iedereen domweg een gegeven is. Ieder mens maakt beslissingen op grond van zijn eigen moraal en is daardoor dus individualistisch. Niks aan te doen...

Als je per se een onderschijdt wil maken tussen individualisme en egoïsme (die 2 betekenen volgens mij precies hetzelfde, alleen heeft egoïsme een negatieve bijklank), dan denk ik dat je egoïstisch bent als je bij het nastreven van je eigen doelen (wat iedereen dus altijd doet), geen rekening houdt met de doelen van anderen.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45

Lordy79

Vastberaden

Hmm, Sandalf..
mag ik dat samenvatten in de volgende zin:

"Elk mens is van nature egoistisch"

?

En ga ik te ver als ik daarvan maak:

"Elk mens is van nature geneigd om andere mensen te haten (die zijn moraal niet delen)"

?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ja Lordy, je gaat daarmee veel te ver. Want egoisme op de wijze waarop Sandalf het definieert heeft niets met haat te maken, en is volledig compatible met filanthropie.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Okee, misschien iets te ver.
Maar als de doelen van persoon A niet compatibel zijn met de doelen van persoon B en zelfs conflicteren, wat denk je dat persoon A (en B) zullen doen?

Oorlog voeren!!!

edit:
Met oorlog voeren/haten bedoel ik niet per se dat je elkaar de hersens inslaat, maar wel dat je met alle mogelijke middelen tracht JOUW doelen gerealiseerd te krijgen. Ook als dat ten koste gaat van de andere partij.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:32

Elvhenk

Madam Mikmak

Op maandag 18 juni 2001 15:05 schreef Lordy79 het volgende:
Okee, misschien iets te ver.
Maar als de doelen van persoon A niet compatibel zijn met de doelen van persoon B en zelfs conflicteren, wat denk je dat persoon A (en B) zullen doen?

Oorlog voeren!!!
Nou nou wat weer negatief! Terug trekken, kouwe oorlog voeren, mokken, allemaal opties... :P

Er is niks mis met individualisme, misschien is het wel een grondbeginsel van het menselijk bestaan dat je goed voor jezelf zorgt. En je dan pas richt op anderen, andersom is in elk geval ongezond.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Als je per se een onderschijdt wil maken tussen individualisme en egoïsme (die 2 betekenen volgens mij precies hetzelfde, alleen heeft egoïsme een negatieve bijklank)
egoisme heeft echt niet alleen een negatieve bijklank, het is in wezen ook zeer anders dan individualisme, individualisme betekent dat mensen voor zichzelf denken en kritisch tov hun omgeving staan, je ziet daarom ook dat in landen met goede scholing de maatschappij zeer individualistische is ingesteld, dat wil niet zeggen dat mensen zich niet sociaal gedragen, alleen komt goistische gedrag in een individualistische maatschappij op andere plekken tot uiting dan in een dogmatische groepsmaatschappij (zoals sgp/cda en de christenunie voorstaan)

Wat wel de laaste tijd gebeurt (onafhankelijk van individualistische tendensen) is de toename van de maatschappelijke acceptatie van egoisme,dat komt voornamelijk door het onjuiste maatschappijbeeld dat de laaste jaren via allelei media (en de diverse "christelijke" partijen) naar buiten wordt gebracht, waardoor mensen een beeld krijgen
van een verloederde maatschappij en zich daar dan ook naar gedragen..

Egoisme kun je redelijk meten door de stemverhoudingen binnen de nederlandse politiek te zien, je kijkt gewoon naar partijen die in hun "core" het egoisme prediken (VVD, en de laaste tijd ook het CDA)
en dan kun je zien hoe het gesteld is met het sociale karakter van de maatschappij.

In nederland gaat het de laaste tijd aan de ene kant bergafwaarts (groei egoistische partijen) maar ook weer beter (structurele groei progressief/sociale partijen)

Het grooste gevaar zit echter bij de partijen die individualisme proberen af te schilderen als egoisme omdat ze bang zijn voor kritische mensen die zelf na (proberen) te denken...

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Lord Daemon
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Met oorlog voeren/haten bedoel ik niet per se dat je elkaar de hersens inslaat, maar wel dat je met alle mogelijke middelen tracht JOUW doelen gerealiseerd te krijgen. Ook als dat ten koste gaat van de andere partij.
Ja. Natuurlijk. En terecht. (Tenzij jij als doel hebt om anderen niet ten gronde te richten, wat ik me best kan voorstellen.)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

In nederland gaat het de laaste tijd aan de ene kant bergafwaarts (groei egoistische partijen) maar ook weer beter (structurele groei progressief/sociale partijen)
Ook de sociale partijen kun je behoorlijk egoistisch noemen: ze kunnen het op eigen kracht niet aan, dus willen ze dat de rijkere mensen ze zo veel mogelijk (financieel) steunen. Dat ze het voor een hele groep tegelijk proberen te regelen is alleen maar omdat dat makkelijker is.

Oftewel: ook een kuddeschaap/niet individualist kan egoistisch zijn. (het is misschien wat minder opzichtig)

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Op maandag 18 juni 2001 23:34 schreef Lord Daemon het volgende:

Ja. Natuurlijk. En terecht. (Tenzij jij als doel hebt om anderen niet ten gronde te richten, wat ik me best kan voorstellen.)
:) Leuk.. Maar als iemand bepaalde doelen heeft waaruit voortvloeit dat hij/zij de ander de hersens moet inslaan zal hij/zij dat niet laten. Dat bedoel ik dus.

En dit komt in de praktijk donders vaak voor. Op kleine en grote schaal.

Dat is de reden dat ik egoisme/individualisme geen goede eigenschap vind. Als ik Van Dale lees, kom ik daar zeker niet op terug. Wel lach ik in mijn vuistje :)

in·di·vi·du·a·Žlis·me (het ~)

1 leer die de rechten van het individu boven die van de gemeenschap stelt
2 het voor alles bewaren van de persoonlijke onafhankelijkheid

Verwijderd

Volgens de van Dale:
1 leer die de rechten van het individu boven die van de gemeenschap stelt
2 het voor alles bewaren van de persoonlijke onafhankelijkheid
Als ik van definitie 1 uitga, dan ben ik geneigd te zeggen dat de mens dit in principe doet. Mijns inziens bestaat er geen altruïsme. Al onze daden zijn (mijns inziens) gevoed door persoonlijk welbehagen. Of dit nou het opofferen van je leven voor een onbekende is, of het simpelweg jezelf ontzeggen van geneugtes omdat de samenleving dit niet lijkt toe te staan.

Die mening komt voort uit het feit dat ik aanneem dat elke daad (behalve dan per ongeluk falen door fysiek of mentaal onvermogen) tot doel heeft om de geestelijke gesteldheid van het wezen te verbeteren (of om verslechtering te voorkomen).

De mate van sociaal gedrag (of omgekeerd individualistisch gedrag) door een individu wordt dan dus bepaald door de waarde die het individu hecht aan de omgeving. Een waarde die verder alleen via "hersenspoeliing" veranderd kan worden.

De vraag is dan dus meer hoe waardevol het voor een samenleving is dat de individuën van de samenleving een bepaalde waarde hechten aan hun omgeving (En in hoeverre het hun inborst is om in te gaan op die invloeden, ontbreken hiervan zou laconiek genoemd kunnen worden)

Op die vraag zou ik antwoorden dat het voor een samenleving waarschijnlijk van groot belang is, maar inhoeverre zou je een individu hierin kunnen dwingen (lees hersenspoelen van enkele alineas terug)?

Definitie 2 valt in principe in hetzelfde schuitje. Het is niet in hoeverre het individu zijn onafhankelijkheid bewust wil bewaren, maar in hoeverre hij onbewust zich laat beïnvloeden door zijn omgeving. Hoeveel waarde hij dus hecht aan de mening van anderen. (Bekend verhaal is natuurlijk de "als de buren het maar niet weten" mentaliteit, waar de individu blijk geeft van een sterke invloed van meningen van buitenaf).

Eigenlijk is het misschien dus de vraag in hoeverre je het als individu zelf (wij dus) veroordeelt dat andere individuën weinig "sociaal" gedrag vertonen.

Aan de ene kant trek ik me weinig aan van ver van mij afstaande personen, terwijl ik aan de andere kant een redelijk plichtsbesef heb jegens vrienden. Een angst voor de gevolgen van wetsovertredingen (in het perspectief van toekomstig geluk) houdt mij ook redelijk in toom.

Ik denk dat ik zelf een behoorlijk "laiser faire" gevoel heb bij dit thema (wat hoogstwaarschijnlijk erg egoistisch overkomt). Ten eerste hecht ik niet zoveel waarde aan een samenleving. Voor deze duizend anderen. Een samenleving waarvan het grootste gedeelte van de populatie geen sociale gevoelens heeft leeft niet lang en is gedoemd tot uitsterven. Een samenleving is net zo als een organisme onderhevig aan evolutie en zal zich dus OF ten onder richten als het niet ideaal blijkt te zijn, OF opbloeien en zich verbeteren.

Ook een samenleving heeft overlevingsdrang en zal proberen zoveel mogelijk te doen om te overleven. Vandaar het "zal wel goedkomen"...

Moet ik daardoor mijn eigen "individualisme" inperken om ook tot de delen te horen die de samenleving proberen te "redden"? Dat is een moeilijke. Dat is hetzelfde als vragen "als je kunt kiezen tussen je eigen dood, en de dood van honderd anderen, wie kies je dan?", waarbij je in een kringredenering vervalt als je er vanuit gaat dat die beslissing wordt genomen uit een zuiver egoïstisch standpunt.

Vandaar dus het "laiser faire".. Op verschillend tijd en plaats wordt iemand die moeilijke vraag gesteld, en zal hij volgens als gevolg van zijn eigen inborst antwoorden.

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 02:09 schreef Lordy79 het volgende:
Hmm, Sandalf..
mag ik dat samenvatten in de volgende zin:

"Elk mens is van nature egoistisch"

?

En ga ik te ver als ik daarvan maak:

"Elk mens is van nature geneigd om andere mensen te haten (die zijn moraal niet delen)"

?
Ik denk niet eens dat het alleen voor mensen opgaat... Alle intelligente wezens die beslissingen nemen, nemen die op grond van hun eigen moraal en zijn dus egoïstisch.

Dat heeft overigens niks te maken met mensenhaat. Dat mensen mijn moraal niet delen boeit me op zich niet zo, totdat het echt mijn doelen gaat bedreigen, of zozeer de doelen van anderen bedreigt, dat ik vind dat ik in moet grijpen.
Pagina: 1