Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:50
Onlangs zat ik eens te broeden op het idee om een topic te maken over de beste game ervaringen van verschillende mensen. Deels omdat ik van mening ben dat de huidige game industrie niet meer zoveel te bieden heeft dan die van "vroeger" en zo de pareltjes goed te spotten zijn om nog eens te spelen. Deels omdat ik benieuwd ben naar de blik van anderen op wat zij nou goede games vinden.

Zo'n topic ontaard natuurlijk snel in een opsomlijstjes-topic, om dat te voorkomen zijn enkele regels noodzakelijk en heb ik een template uitgedacht waarin gepost kan worden.

#A.j.b. vooral geen "opsomlijstjes" zonder enige onderbouwing posten, licht je keuzes toe!
#De bedoeling van dit topic is vooral om wat discussie los te krijgen over wat nou goede games zijn en waarom en de vergeten pareltjes te vinden, post dus liefst alleen games die je echt zelf hebt gespeeld en ervaren.

Template voor het posten (deze kun je natuurlijk zelf aanpassen):
- Wat is voor jou de top 10 aan games die je hebt gespeeld??
# Verschillende delen van dezelfde gameserie kun je m.i. onder één plek plaatsen (bijv. GTA1, 2).
# Onderbouw waarom je deze game op deze plek hebt gezet, wat maakte de game voor jouw zo bijzonder?

- Noem een aantal minder bekende games waarvan je vind dat elke gamer ze eigenlijk moet hebben gespeeld.
# Onderbouw waarom je vind dat deze game eigenlijk in ieders collectie hoort.

- Welke game vindt jij het meest revolutionair?
# Welke game heeft echt een genre bepaald of veranderd of had echt revolutionaire nieuwe ideeën?

- Wat vindt jij het beste gameplatform?
# Onderbouw waarom dit platform voor jou het meeste plezier heeft opgeleverd.

Voeg vooral ook zelf onderwerpen toe waarvan jij vind dat ze iets bijdragen aan het topic!
Om zelf maar eens af te trappen:

Mijn top 10 aan games:
1. Final Fantasy 6,7,8,9 (SNES/PSX)
Van alle RPG's die ik heb gespeeld, en dat zijn er best veel, vond ik deze delen van de Final Fantasy serie er toch wel ver bovenuit steken. Vooral deel 7 was voor mij erg genre vernieuwend en ik heb het spel zeker 5 keer volledig uitgespeeld. Het is voor mij nog steeds het beste spel dat ik heb gespeeld.

2. Baldur's Gate 1,2 (PC)
Voor mij als, destijds, DnD junkie was niet natuurlijk een ultiem spel. Een RPG in de Forgotten Realms setting. De vrijheid van het spel waarin je eigenlijk grotendeels kon doen en laten wat je wou was voor mij toen nog nieuw en ook de grootste reden dat ik zo enorm veel uren in dit spel heb gestoken.

3. Warcraft 1, 2, 3 (PC)
De verhaallijnen in alle drie de delen waren subliem en superieur voor hun tijd. Vooral deel 3 heb ik keer op keer uitgespeeld en ook in multiplayer zijn hier vele nachtelijke uren in verloren gegaan. M.i. zijn er tot op de dag van vandaag geen betere RTS uitgekomen, zelfs Starcraft niet.

4. Metal Gear Solid (PSX)
Een spel waarbij het de bedoeling was om jezelf zoveel mogelijk verborgen door de levels heen te werken. Voor iemand die het originele Metal Gear niet had gespeeld was dit erg verfrissend en nieuw. Vaak is uit frustratie de joystick door de kamer gevlogen als een guard net een andere kant opliep dan ik verwachtte. Geniaal spel.

5. Grand Theft Auto 1,2, Vice City (PC/PS2)
Ook hier weer een spel dat compleet vernieuwend was. De grofheid van de missies en de enorme vrijheid is wat dit spel zo goed maakt. Wie heeft er niet urenlang rondgereden in gestolen auto's om zoveel mogelijk dood en verderf te saaien om dan vervolgens de politie weer af te schudden? Met deel 2 en VC heb ik mij ook kostelijke uren vermaakt.

6. Simcity (PC)1, 2, 3
Het regent vernieuwende spellen in mijn lijst, maar ook dit spel heeft een genre uitgevonden. Geniaal was het, gewoon je eigen stad maken en besturen vanachter een computerscherm. En het draaide ook nog allemaal fantastisch. Deel 2 was natuurlijk nog veel beter maar de echte verloren uren zitten voor mij in deel 3, meer dan 1500 uur gespeeld en zeker met de uitbreiding nog steeds een grote aanrader.

7. Rollercoaster Tycoon 1,2 (PC)
Om in de tycoon-spirit te blijven, RCT, niet zo genrebepalend als Simcity, want Themepark (een spel wat ik ook grijs heb gespeeld) had de lijnen al uitgezet. RCT deed echter alles goed wat Themepark fout deed en je had veel meer vrijheid in het bouwen van je park. Zeker deel 2 heb ik over de 1000 uur inzitten.

8. Oddworld (PSX)
Platformers opnieuw uitgevonden, want buiten de kunst van het levend blijven in een leuk getekende platformer, kwam er nog extra moeilijkheid in het rond dirigeren van de slaven. Erg goede herinneringen aan dit spel.

9. Crash Bandicoot 1,2 (PSX)
Nog een platformer, bij tijd en wijle een zeer frustrerend spel als je weer eens helemaal bovenaan van een lift afviel o.i.d. De moeilijkheidsgraad gecombineerd met de eindeloze humor laat dit spel mijn top10 halen. Zeker de "wild hog" race is een gamemoment dat mij voor altijd bij zal blijven.

10. World of Warcraft Vanilla - Cataclysm (PC)
Veel MMO's heb ik gespeeld, maar WoW is degene die mijn lijst haalt. Ik kwam er naartoe als Longtime EverQuest speler en was verbaasd over alles wat WoW zoveel beter deed. Duizenden uren heb ik erin zitten en puur op basis van gespeelde tijd zou deze op #1 staan. Daar vind ik de games die hierboven staan toch nét wat leuker voor.
De beste tijd voor mij in dit spel was vanaf het begin tot aan halfweg Cataclysm, daarna is het m.i. in een neerwaartse spiraal terechtgekomen en heb ik het niet meer op een serieus niveau gespeeld.

Een aantal minder bekende games waarvan je vind dat elke gamer ze eigenlijk moet hebben gespeeld.
Ico (PSX)
Een zeer ondergewaardeerd spel. Geniaal door z'n simpelheid maar oh zo'n goede gameplay en mechanics en de puzzels zijn geweldig. Ook de opvolger Shadow of the Colossus is zeer de moeite waard.

Star Ocean 1-4 (PSX, PS2, XB360)
Een minder bekende telg in de RPG wereld, maar alle vier toch zeer goede RPG's waar je per stuk makkelijk een paar honderd uur in kwijt kunt. M.i. bijna zo goed als de FF-delen die ik op nummer 1 heb in mijn top 10.

Eternal Sonata
Veel mensen zien een trailer of het hoesje en verliezen meteen interesse door de setting. Als je hier echter doorheen kunt kijken is dit m.i. één van de leukste en meest verfrissende RPG's op de markt.

Welke game vindt jij het meest revolutionair?
Voor mij de meeste revolutionaire game was Grand Theft Auto (PSX). Het feit dat je een racer, een semi-shooter en een questdriven spel inéén had was gewoon extreem vernieuwend. Daarbij opgeteld de immense vrijheid in het spel, iets wat tot dan ook niet heel veel voorkwam, maakt voor mij dat deze game zo vernieuwend was.

Het beste gameplatform
Van alle verschillende consoles die ik heb gehad en nog bezit, vind ik nog steeds de originele NES het beste. Dat platform had zóveel originele en vernieuwende games en was voor de tijd zo ontzettend goed (in een tijdperk van atari2600 en C64). M.i. heeft deze console de basis gelegd voor alle consoles die erna zijn gekomen en ik denk niet dat erna nog een console is uitgekomen die zoveel originele en vernieuwende games in het arsenaal heeft.

Zeer benieuwd naar alle ervaringen van andere gamers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grompie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-04-2024
Ben zelf pas beginnen met games spelen in het jaar 2001-2002 omdat hiervoor mijn ouders het gewoon weg verboden en we ook de computer er niet voor hadden. Enkel de game console van de buurjongen was een optie maar ook daar speelden we niet zo vaak op. Vanaf 2002 zijn mijn ogen echter opgegaan mede dankzij "relatief" snel internet thuis en heb ik toch enkele pareltjes kunnen oppikken.

1. Star Wars: Knights of the old republic
De allereerste RPG die ik ooit speelde, dit was voor mij een hele verandering. Nog nooit had ik een game gespeeld waar je de dialogen kon kiezen, puzzels in zaten en een erg lang verhaal met massa’s side quests. Voor iemand die nog nooit een RPG gespeeld had was dit echt een openbaring en aanrader, dat er een dikke star wars saus bovenop lag was handig meegenomen.

2. Half Life 1, 2
Half life 1 was men eerste echte shooter ervaring al was de game dan al 3/4 jaar oud dit blijft de shooter die me uren aan het scherm heeft gekluisterd. Van deel 1 snapte ik nog niets van het verhaal, deel 2 bracht daar verandering in en zeker met de toenmalige physics engine was deze game echt revolutionair. Gief Half Life 3!!!

3. Teenage mutant Ninja turtles 4: Turtles in time
Mijn buurjongen was de enige die een super nintendo in de buurt had en deze game was echt wel top. TMNT waren mijn favoriete super helden toen ik klein was en deze game was dan ook echt top. Coole bosses en gewoon de algemene sfeer die de game uitstraalde deed me altijd verlangen naar een eigen console. Te vergeefs…

4. AMERICA: No Peace beyond the line
Mijn eerste RTS, ok je zou even goed Age of Empires kunnen zeggen aangezien dit gewoon een rip-off is maar vooral dit was de eerste game waar ik mijn ouders van kon overtuigen om ze te kopen. Een toffe campaign om te spelen die vertelde over het wilde westen met units als billy the kid, jesse james, Crazy horse, Santa Anna. En een paar historische veldslagen zoals de slag bij Alamo.

5. World of Warcraft
Vrienden speelden het al sinds vanilla maar pas begonnen bij de start van TBC vanwege ik de maandelijkse kostprijs niet zag zitten. MMORPG’s bestonden al maar niet in het formaat van deze. Deze game is gewoon een fenomeen en heeft zowat de hele industrie omver geblazen.

6. Battlefield 1942
Oorlogsvoering op grote schaal dat leek mij wel wat. Zelfs toen vietnam en 2 al bestonden speelde ik deze game nog regelmatig. Dit was echter de eerste keer dat ik kennis maakte met de modding community. Vooral de star wars mod (ja ik ben nogal star wars fan) Galactic Conquest heb ik uren gespeeld en zelf ook aan de slag gegaan met de map creator om zelf maps te maken. Deze game introduceerde me tot het modden van games.

7. Jedi Knight: Jedi Outcast
Nog nooit van de jedi knight serie gehoord was deze game ook een vernieuwing. Een star wars game waar je met je lightsaber kon zwaaien, 1 woord super vet! Voor iemand die sinds zijn 6 jaar fan is van star wars was dit echt een droom die uitkwam.

8. Medal of Honor: Allied assault
Mijn eerste ervaring met een WW2 shooter en wat voor één. De eerste 2 missies waren cool maar wat daarna volgde was gewoon weg fenomenaal. Ik had de film saving private ryan gezien maar dit had ik nooit verwacht. D-Day zelf naspelen op het strand was gewoon fenomenaal. Zulke intense actie bijna nog nooit gezien in een game. Jammer dat de volledige campaign nogal kort was maar de basis was gelegd voor andere WW2 shooters met als voornaamste Call of Duty 1 & 2 en Battlefield. Ik hoop stiekem dat ze ooit terug keren naar hun originele roots want de huidige setting zegt me toch heel wat minder.

9. Counterstrike
De eerste ervaring met multiplayer en vooral dan lan games. Op iedere lanparty of gewoon bij iemand thuis op zijn zolderkamer speelden we deze gewoon plat. Toen Source uitkwam werd dit nog meer en speelden we samen in clans.

10. Warcraft 3
Ook pas opgepikt 2 jaar na zijn release datum maar men eerste stappen in het warcraft universum. Vooral de singleplayer is voor mij blijven plakken met een echt cool verhaal waar ik toen nog niet zo heel erg veel van snapte maar de tussen filmpjes waren van nooit gezien kwaliteit. Een gewoon epische game.

Minder bekende games:
De enige waar ik kan opkomen dat sommige mensen mss niet kennen is armed and dangerous, een humoristisch shooters met wapens die je zelf niet kan bedenken. Gewoon lachen!

Revolutionaire games:
Denk dat mijn bovenstaat top10 lijst al redelijk veel revolutionare games bevat. Ken wel een aantal klassiekers (zoals Dune 2) maar aangezien ik die zelf nooit gespeeld heb of pas veel later heb ik er geen die ik kan vermelden.

Beste game platform:
Makkelijk -> de PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voxxel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 19:52
Wat is voor jou de top 10 aan games die je hebt gespeeld?

1: Fallout 1,2
De eerste keer dat ik een game (deel 1) speelde waarbij evil zijn daadwerkelijk een valide optie is. De eerste game waarbij dialoog er toe deed en het spel echt kon veranderen. Deel 2 doet alles wat deel 1 doet, maar dan nog veel beter. Eindeloos vaak op verschillende manieren gespeeld :)

2: Deus Ex 1
De eerste fps/rpg (voor mij) met een nonlinear verhaal en opties voor veel verschillende speelstijlen. Stealth of guns blazing. Laat je iedereen leven of maak je iedereen af? Ook het verhaal en de hele setting zijn echt fantastisch.

3: Planescape: Torment
De RPG met het beste verhaal ooit (imho). Waar Fallout al veel dialoog opties bood, veredelde PS:T dit tot een kunst. Bijna de hele game is uit te spelen met praktisch alleen maar dialoog. Ook de enige game waarbij ik om die reden 0 punten besteedde aan zaken als strength, constitution en dexterity, maar alles in intelligence, wisdom en charisma stopte.

4: Diablo 2
De game waar ik het meest aan verslaafd ben geweest ooit. Heeft me een extra jaartje op de middelbare school opgeleverd :+ Elk jaar installeer ik Diablo 2 om weer even 1 of 2 weken compleet hooked te raken.

5: Vampire: Bloodlines
Vergelijkbaar met Deus Ex maar dan meer nadruk op het RPG gedeelte en de dialoog. Vol bugs, maar de setting en vele mogelijkheden om de game te doorlopen maken dat meer dan goed.

6: Baldur's Gate 1,2
Als (A)D&D fanaat heb ik deze games ook helemaal kapot gespeeld. Voor mijn gevoel net iets minder keuze vrijheid als de fallout serie, maar hele meeslepende en diepgaande rpg's

7: Secret of Mana (SNES)
Pure nostalgie. Misschien wel de eerste game waardoor ik emotioneel geraakt werd door het verhaal, muziek en sfeer in de game.

8: Thief 2
Waar ik de bovenstaande games beter vind, is dit wel de game die mijn favoriete speelstijl vertegenwoordigd. Voorzichtig sluipen, de situatie observeren en analyseren en de tijd nemen om een level uit te spelen. Echt een meesterwerk voor zijn tijd.

9: Fallout 3
Ik weet dat het niet de bedoeling is om games uit een serie apart te zetten, maar in dit geval vind ik dat het mag. Deel 3 is compleet anders dan 1 en 2. Misschien wel de game met de gamewereld waar ik het meest in werd getrokken. Wederom een game waarbij good en evil allebei valide opties zijn en echt verschil maken.

10: Morrowind
Oblivion en Skyrim zijn ook zeker toffe games, maar de sfeer van Morrowind kunnen ze bij lange na niet evenaren. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een game speelde met zo'n grote, maar ook geloofwaardige wereld. Nooit uitgespeeld, maar eindeloos verdwaald in de vele grotten, tombs en dungeons die Morrowind rijk is.

Welke game vindt jij het meest revolutionair?
Dan ga ik voor Fallout. Misschien heb ik het mis, maar ik ken voor deze game geen enkele andere game waar een 'speech' skill of 'charisma' daadwerkelijk invloed had op de gameplay. Een eindbaas die je kan 'verslaan' met dialoog is wel het ultieme voorbeeld hiervan.

Wat vindt jij het beste gameplatform?
Gezien mijn lijst duidelijk de PC. Maar ik vind de PC niet het 'beste' platform. Bovenstaande games zijn allemaal wat ouder en waren alleen op de PC speelbaar. Tegenwoordig komt bijna alles uit op de PC en de consoles en voor mij bied de PC geen betere ervaring. Het gaat me puur om de games en het platform daarbij maakt me weinig uit. Tegenwoordig kies ik altijd voor de PS4, puur vanwege het gemak en de eenvoud van de console. Skyrim op de PC bijvoorbeeld kan ik gewoon niet spelen zonder eindeloos met mods aan de slag te gaan. Dit gaat echt ten koste van mijn speel ervaring. Ik heb op de PC altijd het gevoel dat er met het tweaken van instellingen en mods altijd nog meer te halen valt. Daar blijf ik vervolgens mee bezig in plaats van dat ik de game ga spelen. Op de consoles heb ik dit niet en ga ik gewoon lekker gamen.

Zonnepanelen