Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fiber beter afschermen

Pagina: 1
Acties:

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
Ik heb 2 19" racks langs elkaar staan, rechts komen alle wall outlets op uit, links hangen de cisco 3750x switches.

Op de switches zitten ook een aantal FC kabels aangesloten via SFP's. Omdat de switches aardig vol beginnen te raken komt mijn UTP ook steeds dichter in de buurt van de fiber modules.

Is er iets beschikbaar wat ik over de fiber modules kan plaatsen zodat de inkomende fc kabels wat minder kwetsbaar zijn?

Hoe lossen jullie dit op?

Voorbeeldje van internet, die fiber kabel komt aardig in de verdrukking :)
Afbeeldingslocatie: http://cromwell-intl.com/tcpip/pictures/network-cables-dscf0340.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door nasdude op 26-03-2015 17:10 ]

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
UTP bekabeling linksom door de kast halen, fibers rechtsom door de kast halen.
En cable management toepassen. Zoals hier en hier.
En een beetje dubbelzijdig klittenband doet wonderen..

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:51

Nobby

Nuts!

Wat voor racks zijn het?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Volgens mij pak je het verkeerde probleem aan en is de suggestie van Bl@ckbird de juiste.
Zorg dat je kabels netjes georganiseerd zijn dan verdwijnt je probleem vanzelf.
Momenteel vind ik het eerlijk gezeg een rommeltje, sommige kabels gaan naar links, andere naar rechs. Soms gaan ze naar boven, soms naar onderen. Kies een systeem en volg het.

En klittenband, veel klittenband :)

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:05
Tenzij de TS Bob Cromwell heet, is die foto niet van hem. Staat ook in de OP "Voorbeeldje van internet". :) Kabelmanagement is idd de oplossing!

My favorite programming language is solder.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verder niet te bang zijn voor je glas kabel, kennis heeft pas getest utp kabel is eerder kapot dan glas.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik ben wel benieuwd hoe hij dat heeft getest.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Molex heeft 'houdertjes' waarlangs je een fiber kan leggen, om te voorkomen dat ie gaat knikken.

Ook het gebruik van wat dikkere kabels kan schelen (buigt minder snel). Je kan ook nog kijken naar armored fiber kabels. Maar veel oplossingen zijn workarounds en doen niets aan de originele oorzaak zoals gezegd: Cable management.

Zoiezo de kabels zo goed als mogelijk netjes vastzetten met klitteband scheelt al een enorme hoop. SC en LC kunnen nog wel wat hebben, MU is (imho) storingsgevoeliger

[ Voor 15% gewijzigd door DJSmiley op 26-03-2015 21:36 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 20:27
Bl@ckbird z'n suggestie is zoals ik al jaren werk (nou ja, toen ik nog fysiek in DC's knutselde) en eigenlijk zie ik nooit anders dan dat.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• nasdude
Ballebek schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:41:
Bl@ckbird z'n suggestie is zoals ik al jaren werk (nou ja, toen ik nog fysiek in DC's knutselde) en eigenlijk zie ik nooit anders dan dat.
Bl@ckbird's oplossing zou ik heel graag willen, maar zoals in de OP geschreven, wall outlets hangen in het rechtse rack, switches links.

cable management pas ik graag toe maar met een aantal 48poort switches raakt het echt te vol aan de rechterkant. ik hoopte eigenlijk op overschuif stukjes die de fiber beschermen.

• nasdude
Frogmen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:38:
Verder niet te bang zijn voor je glas kabel, kennis heeft pas getest utp kabel is eerder kapot dan glas.
mss heb je gelijk, ik kom niet vaak in het patch gedeelte, maar toch.

gek eigenlijk dat ze die sfp's aan de voorkant maken en niet bv aan de achterkant waar het een stuk rustiger is op kabel gebied.

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-10 23:14

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

nasdude schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 00:55:
[...]

Bl@ckbird's oplossing zou ik heel graag willen, maar zoals in de OP geschreven, wall outlets hangen in het rechtse rack, switches links.

cable management pas ik graag toe maar met een aantal 48poort switches raakt het echt te vol aan de rechterkant. ik hoopte eigenlijk op overschuif stukjes die de fiber beschermen.
Zoiets kan je toch gewoon zelf maken, klinkt misschien vreemd, maar volgens mij kan je vast wel een dun buisje vinden voor om je fiber. Sterker nog elke simpele bouwmarkt heeft zoiets wel ;)

Ik bedoel, goed wiren is natuurlijk gewoon de beste optie, maar dit natuurlijk altijd een leuk alternatief. Precies zoals @blackbird's zijn foto. Kan je de wall outlets niet rewiren?

[ Voor 5% gewijzigd door TVH7 op 27-03-2015 01:10 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:19:
Ik ben wel benieuwd hoe hij dat heeft getest.
Nja, we doen wel allemaal alsof 't zo fragiel is als een sneeuwvlokje in een staaloven, maar 't kan in werkelijkheid nog verdomd veel hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb ze wel eens geprobeert stuk te trekken. Het spul is sterker dan cat5 iig

Iperf

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:27

SpamLame

niks

Psst FC staat voor Fibre Channel wat een protocol is. De kabels zijn optical/ fiber cables of glasvezel zoals je wilt </mierneukmodes off>

En optical cables kunnen idd heel wat hebben, echter bij beschadiging, te kleine buigradius etc kan de dempingswaarde dusdanig hoog worden dat het niet meer goed functioneerd. Dit zie je dan terug in de powerlevels van SFP's en mogelijk errorcounters. Op korte afstanden of lage bitrates maakt het allemaal niet zoveel uit, bij langere lengtes/hogere bitrates wordt het wel iets om voor op te passen.

Voor afscherming van je LC connectors kan je oplossingen gebruiken zoals >> https://www.google.com/se...CEoQsAQ&biw=1920&bih=1009 te zien is.

In het voorbeeld plaatje is te zien dat er een rangeer paneel onder/boven de switch zit. Als nu alle koper kabels uit de buurt van vezels gelegd worden verkom je al veel ellende van verdrukking.
BV de koperkabel op de port onder de gele (is single mode) glas nu via het onderste paneel was weggeleid, dan het het niet in de weggezeten bij de rechter oranje glasvezel.

Om te zorgen dat ze niet in de verdrukking komen tussen de rest van de (veelal koper) kabels kan je ze in het rack anders routen zoals hierboven ook al gesuggereerd is al dan niet in een conduit http://www.premierconduit.com/products_plenum.html of raceway fiber optic raceway https://www.google.com/se...CE8QsAQ&biw=1920&bih=1009 .
Die laatste zie je met name in DC terug om het "kwetsbare" glasvezel te scheiden van de rest.

[ Voor 12% gewijzigd door SpamLame op 27-03-2015 09:59 ]

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
er kan best nog FC overheen gaan als je bv nexus switches hebt staan

(die wel veel te duur zijn om als FC switch te gebruiken, daar niet van :P)

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
nasdude schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 00:55:
[...]

Dan nog kan je een plan maken voor de bekabeling van het ding. Spreek bijvoorbeeld af dat alle UTP van de ene naar de andere kast bovenlangs moet, aan de rechterkant van de patchkast naar boven en aan de linkerkant van de switchkast naar beneden. De glasvezels kan je dan aan de rechterkant van de switchkast en de linkerkant van de patchkast laten lopen. Maak vervolgens een indeling, bijvoorbeeld alles op patchpaneel 1,2 en 3 -> switch 1, alles op patchpaneel 4,5 en 6 -> switch 2 etc. Maak met klitteband bundels van alles dat bij elkaar hoort (paneel 1, 2 en 3 samen, paneel 4, 5 en 6 samen etc) en dan ben je al een heel eind.

Dit soort systemen krijg je alleen ingevoerd als je het in 1x goed doet, dus ik zou zeggen trek er een weekend voor uit om alles los te halen en volgens het juiste systeem weer aan te sluiten. Indien nuttig kan je dan ook nog de patchkabels upgraden naar Cat 6a oid en alles weer met de juiste kleurcoderingen doen.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SpamLame schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:30:
Psst FC staat voor Fibre Channel wat een protocol is. De kabels zijn optical/ fiber cables of glasvezel zoals je wilt </mierneukmodes off>
Psst, Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/43/FCPC_002.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 27-03-2015 10:42 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:27

SpamLame

niks

A een FC connector, in de context van de OP lees ik Fibre Channel kabels vanwege mijn eigen achtergrond en reageerde als zodanig, maar je hebt een punt. De FC afkorting is niet per definitie Fibre Channel.
Veel voetbal clubs gebruiken het ook.

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34
Ik moet eerlijk toegeven dat ik een rack liefst zo netjes mogelijk zie (wie niet) maar het zelf toch niet altijd even goed doe :s

- Eenmaal netjes, zeer leuk maar als je een kabel opnieuw moet patchen/vervangen is het wel een redelijke karwei om net die ene kabel voorzichtig uit je kabelboompjes/gootjes te vissen. Ik maak ze het liefst vast met klittenband en niet met tie wraps (al zie je dat gelukkig niet meer vaak).

- Je hebt verschillende lengtes maar zelf dan heb je af en toe kabels die eens 20cm te lang zijn, dan leg ik een lusje (bochtje) aan de zijkant van de rack voor die kabels...

(42u racks met iets minder dan 300 patches)

Voor de fibers vind ik het wel proper als je achter de L waar je de switches bevestigd een buis bevestigd (met bv. tie wraps) waar je de fiber(s) inlegt. http://www.conrad.be/ce/nl/product/604399/

(achteraan of vooraan in de rack, afhankelijk van de mogelijkheid als de rack al vol zit is dit iets minder simpel).

Tip van blackbird vind ik ook wel goed wij hebben hier kabels van links en rechts komen (historisch gegroeid). kabels die vertrekken van de eerste 24 poorten van de switches gaan naar links de andere 24 poorten naar rechts. Jullie gooien alles naar links en voor de uiterste poortjes gewoon een langere kabel? vraag me af of ik alle kabels aan één kant kwijt geraak ;)

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Die C3750X heeft geen FC koppelvlak.
TS geeft aan dat de fiber op SFP zit, dus het zal LC zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

JackBol schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:24:
[...]

Die C3750X heeft geen FC koppelvlak.
TS geeft aan dat de fiber op SFP zit, dus het zal LC zijn.
Ja dank je.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:31

Nox

Noxiuz

Flexibele buis kan je er overheen doen. Kabels netjes patchen is leuk maar bij wijzigingen trace ik hem niet terug maar gooi ik gewoon een nieuwe patchkabel ertussendoor.

Mits je wijzingen niet te vaak maakt kan dat prima :p

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1