[W8.1] Heel apart probleem [muis/videokaart]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Goedenmiddag,

Ik heb sinds enkele weken een heel vervelende issue en ik kom er echt gewoon niet achter waar het nu direct aan ligt. Ik hoop dat hier iemand is die hetzelfde ooit is tegengekomen en de oplossing ervan nog kan herrinneren.

PC specs : [tripple monitor setup , 2x op asus 290 , 1x op igpu]

be quiet 750 watt voeding
i5 4560k -> Stock (nu)
corsair 16gb 1600mhz geheugen
msi b85m-g43
Asus 290 4gb Directu II (+ igpu intel onboard voor 1 monitor)

randapparatuur :

kvm switch -> usb 2 poort
logitech g500s muis
razor deathstalker keyboard
logitech 930s gaming wireless headset.

Probleemomschrijving en wat ik al heb gedaan om te kijken waar het aan zou kunnen liggen :

Het volgende probleem treed op verschillende momenten op , het kan zo een hele avond / dag goed gaan maar ook soms gewoon 3-4x per avond dat ik mijn pc moet rebooten.

er komt een flikker op alle 3 de monitoren (ze worden 1 seconden zwart alsof vga driver crashed) , dit hersteld zich en de pc blijft voor de rest gewoon compleet operationeel behalve de muis. De muis reageert heel erg traag (echt halve cm per seconde) en piept alsof de signalen die verstuurd worden voor positie ineens als geluid worden gegeven....

Het komt op verschillende momenten voor :

soms zit ik gewoon een filmpje te kijken via browser en dan flikker en beep beep beep.

Soms krijg ik het als ik in een vm aan het werken ben (gelukkig nog nooit gehad dat ik niet alles kon opslaan) .

Soms krijg ik het ook tijdens gamen , Ik dacht misschien iets met directx maar ook met bijvoorbeeld een opengl game krijg ik hetzelfde.

Hier heb ik bij toeval vandaag twee filmpjes gevonden van gebruikers met precies dezelfde issue als ik, het "gebeep" kun je duidelijk horen en ik ben dit zelf tot op heden nog nooit eerder tegengekomen .

YouTube: PhantomL0rd Mouse Problem - League of Legends LoL
YouTube: Mouse Beeping with XSplit?!

Windows installatie :

schone W8.1 x64 , herinstall is gedaan. Drivers geupdate via STI.

-> Logitech software niet geinstalleerd om uit te sluiten
-> CCC catalyst staat ook uit om uit te sluiten
-> Voltage en temps etc worden nagekeken via occt en hwinfo/msi afterburner. Alles blijft ruim binnen de marges.

Ik kan ook gewoon heaven of occt voor 10+ uur draaien zonder issue's .

Ik denk dat ik zoiezo nog even windows 7 ga proberen weer maar het liefste zou ik toch van dx11 gebruik maken dus ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor windows 8.

-> sfc scannow vind niets
-> driver verifier crashed ook niet , laat wel systeem stuk laggen van tijd tot tijd.
-> ik krijg ook geen blauwe bsod's dus geen minidump om te analyzeren.

kan hier iemand even met mij meedenken , wat kan ik nog doen om uit te gaan sluiten waar het nu door komt ?

Dank

Aionicus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

De combinatie iGPU en videokaarten denk ik...

Aangezien je AMD hebt, zal het hoogstwaarschijnlijk met de AMD drivers te maken hebben. Heb je oudere drivers geprobeerd?

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Koninkje schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:12:
De combinatie iGPU en videokaarten denk ik...

Aangezien je AMD hebt, zal het hoogstwaarschijnlijk met de AMD drivers te maken hebben. Heb je oudere drivers geprobeerd?
Ja ik heb de meeste 14.x drivers geprobeerd (al moet ik zeggen heb de nieuwe beta *15.3* nog niet geprobeerd. en heb ook de echt oude (13.12) ook nog niet uitgeprobeerd.)

Ik heb ook verschillende vbios firmwares geprobeerd op mijn 290.

Ik heb al ruim een half jaar +- dezelfde setup en het is eigenlijk pas een maand of twee gaande. Vandaar dat ik zelfs een herinstall heb uitgevoerd.

Het liefste zou ik de igpu niet gebruiken maar helaas blijkt het een enorm gedoe te zijn om 3 monitors aan te sturen via de 290 (de 3e monitor word nimmer herkend).

Monitor opstelling :

2x dvi en dan heeft 3e monitor heeft dvi/vga . die monitor gebruik ik eigenljk alleen voor tijdens ontwikkelen de wijzigingen te zien. ben daar erg aan gewend geraakt moet ik zeggen.

Nu heb ik wel een displayport -> dvi converter en een hdmi -> dvi converter hier liggen maar ook dan word monitor niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Vreemd dat de monitor niet wordt herkend, zou er iets mis zijn met je videokaart?

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Koninkje schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:28:
Vreemd dat de monitor niet wordt herkend, zou er iets mis zijn met je videokaart?
Nee daar zal je een actieve displayport > vga adapter voor moeten hebben.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Komt het probleem ook voor zonder KVM switch? Het is me niet duidelijk wat er op de KVM aangesloten is, maar als je schermen en muis er aan zitten en je hebt problemen met schermen en muis en Windows zegt alles oké, ligt het probleem aan de verbinding. Mogelijk reset de KVM om bepaalde redenen spontaan.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
RGAT schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:29:
[...]

Nee daar zal je een actieve displayport > vga adapter voor moeten hebben.
ja dat klopt , dat zijn nogal dure dingentjes dus ik was al heel blij dat het gewoon vlekkeloos draaide met de igpu + 290.

Ik zou opzich de igpu uit kunnen zetten en even een avond met twee monitors kunnen werken. Ik vind het alleen een beetje frapant dat bijvoorbeeld de vm gewoon goed blijft draaien of bijvoorbeeld de film op monitor 2 , cities skylines op monitor 1 (1+2 zitten op de 290) en 3e monitor heeft alleen de temp monitors actief staan.

De hele computer gaat gewoon door alleen de muis gaat biepen . andere muis in een usb poort steken helpt ook niet. muis opnieuw erin steken heeft ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Dat piepen is iig je systeem wat ineens een hele hoop muis acties binnen krijgt en min of meer zegt rustiger aan te doen ;)
Zit de muis via de KVM switch aangesloten? Die willen nog wel eens wat problemen geven...
Je schermen zitten iig direct op je videokaart en igpu? Dus niet via de KVM switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Crahsystor schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:32:
Komt het probleem ook voor zonder KVM switch? Het is me niet duidelijk wat er op de KVM aangesloten is, maar als je schermen en muis er aan zitten en je hebt problemen met schermen en muis en Windows zegt alles oké, ligt het probleem aan de verbinding. Mogelijk reset de KVM om bepaalde redenen spontaan.
Op de kvm switch zit momenteel alleen het keyboard aangesloten (omdat ik dat ook wou uitsluiten) . ik gebruik dat alleen om tussen server/ workstation te wisselen. Ik heb monitor 3 (wat ook normalite de server monitor is) los aangesloten via vga op de server ipv via de kvm switch en swap nu gewoon met het knopje op de monitor. Ik heb ook maar even een losse muis ernaast gelegd en die aangekoppeld op de server , alleen had ik geen 2e toetsenbord bij de hand om de hele switch er tussenuit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Ik trek wel even de kvm er tussenuit om dat helemaal uit te sluiten , dan maar via vnc op de server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Aionicus schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:35:
[...]

Op de kvm switch zit momenteel alleen het keyboard aangesloten (omdat ik dat ook wou uitsluiten) . ik gebruik dat alleen om tussen server/ workstation te wisselen. Ik heb monitor 3 (wat ook normalite de server monitor is) los aangesloten via vga op de server ipv via de kvm switch en swap nu gewoon met het knopje op de monitor. Ik heb ook maar even een losse muis ernaast gelegd en die aangekoppeld op de server , alleen had ik geen 2e toetsenbord bij de hand om de hele switch er tussenuit te halen.
RDP/VNC en je hebt geen KVM switch meer nodig ;)
Maar nadat je schermen even op zwart gaan, krijg je een melding dat de driver hersteld is oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
RDP/VNC en je hebt geen KVM switch meer nodig ;)
Maar nadat je schermen even op zwart gaan, krijg je een melding dat de driver hersteld is oid?
[/quote]

Nee ik krijg geen melding dat de driver hersteld is . ook bijvoorbeeld de game of video gaat gewoon door zonder hapering of whatsoever. Het lijkt dus een herstel in de background.

Ik kan ook niets terugvinden in de eventviewer. Ook met driver verifier aan is het een paar keer gebeurd maar helaas dan ook geen bsod of een melding / log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Ik heb de afgelopen dagen de kvm ertussen uit gehaald en helaas blijft het probleem zich voordoen.

Ik zal denk ik naar een active adapter moeten gaan zoeken. dat is de enige oplossing om uit te sluiten dat het aan de igpu zou kunnen liggen vermoed ik. alleen die krengen zijn zo duuuuur.
Pagina: 1