Windows opnieuw installeren op SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-10 10:12
Hallo,

Ik ben van plan om een SSD schijf aan te schaffen. Vervolgens wil ik mijn huidige HDD formatteren en Windows opnieuw installeren op die SSD.

Ik heb enige ervaring met het installeren van Windows, maar niet met SSD's.
Ik heb op het internet gezocht naar handleidingen, maar ik kom eigenlijk alleen maar handleidingen tegen waarin Windows van de HDD wordt gekloond naar de SSD.

Eigenlijk is mijn vraag dus of iemand een handleiding heeft/weet. Of raden jullie dit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
Windows 7 of nieuwer gewoon net zo installeren als op HDD. Al zou ik eerst je HDD loshalen, SSD aansluiten en Windows installeren, testen of alles werkt en dan pas je oude HDD formatteren.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er is geen verschil tussen installeren op een HDD of SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Crahsystor schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:01:
Windows 7 of nieuwer gewoon net zo installeren als op HDD. Al zou ik eerst je HDD loshalen, SSD aansluiten en Windows installeren, testen of alles werkt en dan pas je oude HDD formatteren.
Hoe werkt dit dan? Wat gebeurt er als ik de PC opstart met windows geinstalleerd op de HDD en SDD? En hoe formatteer ik de HDD dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Het beste is om je SSD als eerste boot te zetten in je laptop.
Je HDD voor de zekerheid te verwijderen. Dan windows installeren op je SSD.

Dan weet je dat je system en boot partities iig op je SSD staan.
Dan kan je HDD er weer in en kan je veilig vaniut windows je HDD formatteren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:30
In je BIOS of UEFI kun je vrijwel altijd de volgorde van HDD's opgeven. Zorg dat je daar de HDD lager plaatst dan je SSD. Dan ziet de PC de Windows installatie op je SSD als eerste en start die op. Je HDD is dan gewoon een 2e schijf met data.

En inderdaad, nogmaals, verwijder je HDD als je Windows op je SSD gaat installeren. Dan gaat het zeker niet fout met booten als je je HDD formatteert later.

[ Voor 24% gewijzigd door Crahsystor op 26-03-2015 16:28 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Daar gaan we al. Ik snap dat dit voor jullie waarschijnlijk hetzelfde is als een luier verschonen, maar dit gaat mijn petje te boven :)

Is er een bedrijf wat dit voor mij kan doen? Of een tweaker (tegen betaling uiteraard;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:56

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoewel het niet HOEFT, is het wel makkelijker -- je kunt het best al je HDD's loskoppelen, en je SSD aansluiten als je hiermee begint. Met alléén de SSD en je installatiemedium in de PC, kan er geen verwarring "C" en "D" ontstaan. Zorg dat je S-ATA controller op AHCI staat (had eigenlijk toch al gemoeten met de HDD er aan)!, windows schijf er in, en "next, next, next, next, finish". De SSD verschijnt als gewoon een schijf (niks speciaals aan), en je kan gewoon er op installeren. Windows detecteerd dat het een SSD is, en past de sectorgrootte aan en zet factoren zoals defrag/superfetch/etc... uit.

Even activeren, en klaar.

Je kan op dat punt je HDD weer aansluiten, maar zorg wel dat je UEFI of BIOS (welke je ook hebt...) opstart vanaf je SSD primary (of als je een UEFI install hebt gedaan is dit geen punt). Je kunt op dit punt op je Windows omgeving gewoon naar 'diskmgmt.msc' gaan (druk op de startknop, en tik het in, dit werkt op W7/8/8.1), en alle partities van je mechanische HDD verwijderen. Vervolgens opnieuw indelen zoals jij het wilt, en klaar is het feestje.

Heel kort gezegd: het is NIET anders dan wat voor Windows installatie dan ook. Ik weet niet wat voor PC je hebt, maar doorgaans is inbouwen erg eenvoudig, en installeren nog eenvoudiger. Mocht je dit niet zelf kunnen/willen: elke computerboer op de hoek doet dit voor een schijntje.

[ Voor 11% gewijzigd door Umbrah op 26-03-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaihel
Ik ga hier zo mee beginnen maar zou iemand me kunnen vertellen wat er wordt bedoeld met sata controller die op ahci moet staan?

EDIT:

Alles geinstalleerd en wel. Hier kan wat mij betreft een slotje op.

[ Voor 23% gewijzigd door jaihel op 28-03-2015 15:52 ]

Pagina: 1