[DOS]Voercomputer vernieuwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik weet niet zo goed in welk subforum ik dit topic moest plaatsen, aangezien het deels aankoopadvies betreft , maar vooral over het besturingssysteem DOS gaat.

Hallo Tweakers,

De situatie
Ik woon op een boerderij en om de koeien van de juiste hoeveelheid voer te voorzien draait daar een voercomputer. Deze voercomputer stamt nog uit het DOS tijdperk, het is naar mijn weten gewoon een standaard computer, die via een seriele kabel verbonden is met een kastje, wat weer verbonden is met de voermachine in de stal. De computer staat de hele dag aan en draait al sinds 1984, hij doet het nog steeds prima overigens. We zijn nu echter aan het verbouwen en na het verplaatsen maakt hij veel meer herrie dan voorheen. Dit is ondertussen wel minder geworden, maar we moeten toch aan vervanging gaan denken, aangezien het systeem natuurlijk ook veel meer stroom verbruikt dan noodzakelijk.

De vraag is nu een beetje hoe we het gaan vervangen, ik heb al een beetje onderzoek gedaan op internet, maar het is natuurlijk een vrij specifiek geval. Daarbij heb ik wel redelijk wat technische kennis, maar ik ben 18, dus DOS is voor mijn tijd. Eigenlijk liep ik tegen de volgende vragen en antwoorden op, ik hoop dat jullie dat iets verder kunnen toelichten en mij misschien een advies kunnen geven.

1. Kan ik DOS zomaar op elke computer draaien?
Ik weet dat als een computer uit 1880 dit kan draaien dat de gemiddelde nokia koelkast het kwa rekenkracht aan moet kunnen, maar hoe zit het met ARM chips en x64. Wat ik ervan begreep werkt DOS daar alleen op onder een emulator.

2. Is DOS nou de omgeving waarin DOS programma's draaien, of is het het besturingssysteem zelf?
Misschien een beetje een rare vraag, maar ik las ergens dat op een emulator die voor de pi gemaakt was alleen een bepaalde versie van DOS werkte, betekent dat deze versie gegarandeerd niet werkt, of dat ik die DOS moet installeren en ik daar ons voerprogramma weer op kan installeren.

3. Kan je DOS draaien vanaf een geheugenkaart of usb-stick, of moet het op een floppy/harde schijf staan?

Als iemand zonder al deze vragen te beantwoorden een super alternatief weet, mag hij dat natuurlijk ook altijd zeggen ;)

In iedergeval bedankt voor het meedenken!

Groetjes sirKartoffel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-10 15:20
Hier een mede- }:O boer.
Kun je wat meer over de software/hardware vertellen?
Welke krachtvoerbox is het? Welke software zie je op de pc etc. etc.?
Je kunt namelijk wel richting DOS denken, maar ookal is de box uit 1984, de kans is aanwezig dat er voor nieuwere Windows versie ook wel software aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 10:32

hilgo

Clear your mind of can't.

1. Nee, DOS kun je niet zo maar op elke computer draaien.
2. Het is een operating system
3. ik gok van niet.

Wat je zou kunnen proberen is om op een moderne bak een virtuele DOS machine te maken en kijken of je het op die manier aan de gang krijgt. Maar wat LoeWn ook zegt: kijk eens of er geen Windows versie is van de software. Zal ongetwijfeld geld gaan kosten maar dan gaat het, denk ik, betrouwbaarder draaien dan wanneer je een houtje touwtje oplossing gaat maken om maar aan DOS vast te houden.

Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 17:41

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik zou contact opnemen met de leverancier, die weet precies wat er verkrijgbaar is en wat je daar voor nodig hebt.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 18:52
Wellicht draait het onder DOSBOX? Heb al veel oude meuk zo aan de praat gekregen inclusief COM-poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-10 18:02

TheBorg

Resistance is futile.

Ik zou niet weten waarom DOS niet zou werken op een moderne computer. Volgensmij is het een kwestie van een nieuw systeempje aanschaffen/samenstellen met een COM poort en de boel overzetten. Dit kan inderdaad vanaf een USB stick, heb je niet eens een harde schijf nodig.

Virtualisatie lijkt me overkill voor een situatie waar een simpele, praktische en betrouwbare oplossing vereist is.

Ook wel handig om een backup te maken denk ik...

[ Voor 9% gewijzigd door TheBorg op 26-03-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:25
Als het binnen dosbox te draaien is, zou je af kunnen met een raspberry pi... zuinig en simpel ;)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
LoeWn schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:44:
Hier een mede- }:O boer.
Kun je wat meer over de software/hardware vertellen?
Welke krachtvoerbox is het? Welke software zie je op de pc etc. etc.?
Je kunt namelijk wel richting DOS denken, maar ookal is de box uit 1984, de kans is aanwezig dat er voor nieuwere Windows versie ook wel software aanwezig is.
Het gaat om de software FarmFeed 1.0, van het bedrijf Fullwood. Het gaat verder om een IBM computer, met het type 8530, oftewel deze:
Afbeeldingslocatie: http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/mv6gUVqI4UlHljRQgp6N3Cg.jpg

De software werkt nog steeds voldoende voor onze behoefte. Nieuwe software gaat er ooit wel komen, maar waarschijnlijk als we over enkele jaren een melkrobot aanschaffen, dan hoort daar vaak ook een voersysteem bij, dus om daar nu veel geld aan uit te geven vinden we eigenlijk onzin. Als het echter goedkoop is zullen we het zeker overwegen en contact opnemen met de leverancier kan natuurlijk nooit kwaad.

Nu even terugkomend op de systemen waarop dit te draaien valt.

Een pi zou dus moeten kunnen, als het tenminste onder DOSBOX kan draaien. Ik zat er sowieso al aan te denken om er een aan te schaffen, dus dan kan ik het in iedergeval proberen. Nog tips om de software over te zetten, ik heb het op een floppy staan, want usb bestond nog niet 30 jaar terug.

Ik heb ook al gekeken naar een moederbordje zoals deze: pricewatch: Asus J1800I-C , dan moet ik alleen een voeding zoeken en sodimm module en zou het dan werken? Of is x64 niet in staat om zomaar elke versie van DOS te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Het nadeel van een moderne PC is nu je in voordeel. In een moderne processor zit vanwege de backwards compatability nog alles om 16 bit MS-DOS te draaien. Ik weet niet hoe het zit met een modern UEFI bios maar met een normaal BIOS start een PC zelfs nog op in 16 bit modus en gaat pas in 32 bit of 64 bit modus als het OS wordt geladen.

Met het aangegeven bordje moet het lukken. Enige waar je misschien hulp bij nodig hebt is om de software van de diskette op een USB stick te krijgen. Hiervoor heb je natuurlijk een computer met een diskdrive en een USB aansluiting nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan je die bak niet gewoon vervangen door eenzelfde oude IBM model 286.

Vast nog wel iemand ergens die zo'n oud beestje heft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59

D4NG3R

kiwi

:)

Al eens gedacht om gewoon de herrieschoppers te vervangen? Een nieuwe ventilator kan je ook in zo'n oud barrel zo plaatsen/modden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wauw, een originele IBM PS/2 model 30. Dat ding moet geld waard zijn.
Als die geluid maakt zal het de ventilator zijn. Heb je die al eens schoon gemaakt?

Er zit een 8086 in, ik denk dat letterlijk alles wat je nu koopt en DOS kan draaien sneller is. Het probleem met moderne computers is dat er vaak meer ventilatoren in zitten. Als je een vervanger pakt zorg dan dat die fanless kan draaien. Voor de performance heb je toch geen hoge klokfrequenties nodig.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je een nieuwe PC wil gebruiken, puur om ook niet meer afhankelijk te zijn van een niet-vervangbaar apparaat, dan kan je het beste iets op maat (laten) maken zodat je zeker weet dat je hardware krijgt die gaat werken.

Wat de software distributie betreft: als die nog op diskettes draait kan je dat met een diskette station met USB aansluiting oplossen. Als je een moederbord met UEFI neemt met een goede CSM (BIOS emulatie) zit daar ook wel een USB-FDD emulatie bij. Je kan eigenlijk alles wel in compatibiliteitsmodus zetten. De CPU hoeft niet krachtig te zijn, een Celeron of Pentium is voldoende. Een Atom kan waarschijnlijk ook wel werken, maar het is mogelijk dat daar instructies uit gestript zijn die DOS of je DOS-programma wel verwacht te kunnen gebruiken.

Qua DOS kan je MS-DOS gebruiken, maar bijvoorbeeld ook FreeDOS als je voersoftware dat niet erg vind. Meestal maakt het weinig uit, veel software met hardware I/O bevat vaak alle code die nodig is om zelfstandig te werken zonder echt te leunen op een OS, vooral met DOS programma's was dat heel vaak zo.

Ik schat dat je met een PC van 200 euro wel klaar kan zijn. Zorg er wel voor dat je een fysieke RS-232/COM-poort hebt, het kan zijn dat de hardware de voltages van een echte poort verwacht, iets wat USB converters niet altijd kunnen leveren en dat is ook iets wat door CSM's niet altijd opgepikt kan worden om als echte COM poort te functioneren zodat DOS het niet door heeft. PS/2 is ook niet mis als je legacy software draait. USB keyboard emulatie is over het algemeen vrij goed, maar het werkt niet altijd.

Kijk bijvoorbeeld naar dit bordje: pricewatch: ASRock D1800B-ITX
CPU ingebouwd, alle legacy I/O aanwezig. Kost geen drol. Kastje er bij, voeding, HDD, RAM en je bent klaar. En hij is fanless! Je kan hem waarschijnlijk wel vanaf een picopsu draaien, die is ook fanless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-08 16:30
Aangezien het om een productie omgeving gaat en niet om een hobby project zou ik juist niet kiezen voor een zelfbouw systeem.
Die computer moet 365 dagen per jaar, 7 dagen in de week, 24 uur per dag draaien zonder storingen. Een industrieele computer zou ultiem zijn (maar die dingen gaan over de toonbank vanaf zo'n 1000 euro).

Wat meer reeel is is een goede vervanger voor de huidige PC, de goedkoopste DELL, IBM, whatever is ruim voldoende voor wat deze moet doen, door de fans zo langzaam mogelijk te laten draaien (computer hoeft bijna niets te doen) blijft hij redelijk stil.

Dos installeren is over het algemeen geen probleem, virtuele systemen, dosboxen, ed zou ik ver van blijven. Dit is 'bijna DOS', je wilt niet dat het hele feest midden in de nacht stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Nieuwe computer of nieuw tweedehandsje, ik zou er top prioriteit van maken om de software op een ander systeem te krijgen.

Wie gaat de koeien voeren als de HD gecrashed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Lachen, zo'n PC die al 30 jaar draait in een (waarschijnlijk stoffige) boerenschuur.

Dat gaat je met de huidige beschikbare hardware niet lukken ben ik bang.
Misschien toch een zelfde, maar dan minder gebruikte zoeken?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
MarchelV schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:55:
Aangezien het om een productie omgeving gaat en niet om een hobby project zou ik juist niet kiezen voor een zelfbouw systeem.
Die computer moet 365 dagen per jaar, 7 dagen in de week, 24 uur per dag draaien zonder storingen. Een industrieele computer zou ultiem zijn (maar die dingen gaan over de toonbank vanaf zo'n 1000 euro).

Wat meer reeel is is een goede vervanger voor de huidige PC, de goedkoopste DELL, IBM, whatever is ruim voldoende voor wat deze moet doen, door de fans zo langzaam mogelijk te laten draaien (computer hoeft bijna niets te doen) blijft hij redelijk stil.

Dos installeren is over het algemeen geen probleem, virtuele systemen, dosboxen, ed zou ik ver van blijven. Dit is 'bijna DOS', je wilt niet dat het hele feest midden in de nacht stopt.
Ik zou juist niet voor gebakken lucht gaan. In dit geval gaat het niet beter werken en is de prijs altijd hoger. Je kan gewoon geen PC kopen met goede legacy ondersteuning voor een of tweehonderd euro. Alles is gericht op Windows 7 en hoger. Seriele poorten zitten er nagenoeg alleen nog op als het een industriële PC is, en die zijn inderdaad vrij duur. Je kan bijvoorbeeld wel ergens in het midden uit komen door een Supermicro embedded systeem te nemen, die zijn betaalbaar en prefab, hebben goede legacy ondersteuning en goede support. Is wel meteen 500 euro in plaats van ±90 euro. Hangt dus van het budget af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MarchelV schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:55:
Ik daag je uit er eentje te vinden die net zo lang meegaat als de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirKartoffel
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties, ik had niet verwacht dat dit topic zoveel stof zou doen opwaaien, maar ik ben blij verrast.

Ik zal morgen alle opties nogmaals doornemen en uitgebreid reageren, heb het momenteel vrij druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:40
Je kunt vaak voor een prikkie oudere kantoor-pc'staat op de kop tikken, bv van HP. Deze zitten degelijk in elkaar, zijn relatief zuinig en nog voorzien van legacy aaansluitingen. Kun je gewoon native dos op draaien, virtualiseren maakt het alleen maar complexer. Desnoods leg je er eentje extra op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-10 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kleine kantekening even:

Een hoop mensen geven aan dat de pc praktisch fanless kan zijn omdat deze toch niets te doen heeft. Vergeet echter niet dat MS-DOS geen cpu_halt en speedstep instructie ondersteund (van freedos weet ik het niet). Die cpu staat dan gewoon constant op 100% te draaien.

Mijn advies zou overigens zijn om wel te virtualiseren. Je bent dan 0,0 afhankelijk meer van hardware, je hoeft enkel de seriele poort even door te geven aan de VM. Installeer Vsphere op een SD-kaart of usb-stick van 32 GB, en sla ook je VM op deze USB-oplossing op. Dan heb je zelfs geen harddisk meer nodig.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-10 18:52
Inderdaad. Kan je ook nog lekker RDP'en om eventuele output uit het programma in de gaten te houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Question Mark schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 08:50:
Kleine kantekening even:

Een hoop mensen geven aan dat de pc praktisch fanless kan zijn omdat deze toch niets te doen heeft. Vergeet echter niet dat MS-DOS geen cpu_halt en speedstep instructie ondersteund (van freedos weet ik het niet). Die cpu staat dan gewoon constant op 100% te draaien.
Maar we hebben het over een XP 8086 met 8 MHz klokfrequentie. Elke huidige willekeurige low-power CPU kan die performance toch halen? En die zijn toch ook zonder ventilator te draaien ook al draaien ze 100%?
Anders stel je in de BIOS toch de laagst mogelijke frequentie in?

Freedos heeft trouwens APM, ACPI en HLT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Kleine kantekening even:

Vergeet echter niet dat MS-DOS geen cpu_halt
Deze opmerking is interessant :)

Dit is na mijn idee CPU based. Elke x86 CPU zou dit aan moeten kunnen. Ik kan in Assembly toch een HLT geven terwijl de CPU wacht op een nieuwe INT? Waarom zou MS-DOS dit niet ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik vind alle hobbybob-oplossingen die hier gegeven leuk en aardig maar aangezien het hier, zo zie ik het tenminste, om een bedrijfskritische functie gaat zou ik ook degelijke hardware neerzetten. Helaas maken ze de PC'tjes niet meer zo degelijk als 30 jaar geleden (toen ze nog van staal gebouwd werden). Ik zou sowieso voor serverhardware gaan met degelijke storage en daarop een virtualisatielaag (VMware ESXi lijkt mij daarbij het meest voor de hand liggend).

Die virtualisatie laag maakt het onderhoud eenvoudiger en, ook niet onbelangrijk, het trekt de oude software los van de hardware. In de VM zou je direct DOS kunnen draaien of, misschien slimmer, een modern OS met daarop DosBox emulatie. Dat laatste moet uiteraard getest worden op compatibiliteit en werking.

Ook het eerder voorgestelde onderzoek of er niet inmiddels modernere software is, zou ik aanraden.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:12:
Ik vind alle hobbybob-oplossingen die hier gegeven leuk en aardig maar aangezien het hier, zo zie ik het tenminste, om een bedrijfskritische functie gaat zou ik ook degelijke hardware neerzetten. Helaas maken ze de PC'tjes niet meer zo degelijk als 30 jaar geleden (toen ze nog van staal gebouwd werden). Ik zou sowieso voor serverhardware gaan met degelijke storage en daarop een virtualisatielaag (VMware ESXi lijkt mij daarbij het meest voor de hand liggend).

Die virtualisatie laag maakt het onderhoud eenvoudiger en, ook niet onbelangrijk, het trekt de oude software los van de hardware. In de VM zou je direct DOS kunnen draaien of, misschien slimmer, een modern OS met daarop DosBox emulatie. Dat laatste moet uiteraard getest worden op compatibiliteit en werking.

Ook het eerder voorgestelde onderzoek of er niet inmiddels modernere software is, zou ik aanraden.
Hobbybob? :)

"Bedrijfskritisch" is nog maar de vraag. Zoals jij het zegt moet er een redundancy komen. 2 SAN's op 2 locaties gsynced, dubbele PSU etc.

Kosten 10k+ omdat koeien voer moeten krijgen 8)7

"onderhoud eenvoudiger" met ESXi? Het is een boer, geen IT-er. Het moet gewoon draaien ..

Waarom überhaupt emuleren of virtualiseren? "los van de hardware" is een vage term die ik nog niet ben tegengekomen in de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Er bestaan TSR's voor MS-DOS die de CPU wel onder de 100% krijgen. Ik heb er nog een aantal. Sterker nog, als ik MS-DOS in VMware draai, dan gebruik ik die TSR's standaard.
Room42 schreef op zondag 29 maart 2015 @ 17:12:
Ik vind alle hobbybob-oplossingen die hier gegeven leuk en aardig
Bedrijfskritisch kan ook betekenen dat er gewoon een stapeltje reservecomputers aanwezig is. Voor een bedrijf die zich prima een uurtje downtime per jaar kan permitteren ga je ook geen Hyper-V cluster neerzetten, maar zet je gewoon een Hyper-V replica neer.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 29-03-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:18
Het beste een PC van de zelfde generatie als spare neerleggen. Oude DOS software draaien op een moderne (veel snellere) CPU geeft vaak communicatie problemen. Timeout's die veel te snel verlopen ect.

Vooral belangrijk dat je een backup van de software/instellingen hebt, daar kon nog wel eens moeilijk aan te komen zijn mocht de huidige harddisk er mee ophouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-10 13:35
Neem een Raspberry Pi met dosbox en rs232 interface.
Maak een kopie van de sd kaart voor geval van nood.
Koop een tweede Pi als backup en gebruik die ondertussen als mediaspeler oid.
Kost niks. Maakt geen geluid. Gaat nooit kapot.

Keep It Simple Stupid. KISS.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Squ1zZy schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:50:
[...]
Deze opmerking is interessant :)

Dit is na mijn idee CPU based. Elke x86 CPU zou dit aan moeten kunnen. Ik kan in Assembly toch een HLT geven terwijl de CPU wacht op een nieuwe INT? Waarom zou MS-DOS dit niet ondersteunen?
Officieel is CPU HLT support vanuit MS pas geimplementeerd vanaf Windows 2000 (even uit mijn hoofd). Onder Windows 95 had je wel tooltjes om dit voor elkaar te krijgen (Waterfall en CPU idle) klik.

Onder VMWare was dit altijd een issue, aangezien een DOS/Win9x vm de vCPU altijd op 100% belastte.

Ik kom overigens net wel de tool "dosidle" tegen, die support voor HLT states onder MS DOS mogelijk maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 30-03-2015 09:24 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Question Mark schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:23:
[...]

Officieel is CPU HLT support vanuit MS pas geimplementeerd vanaf Windows 2000 (even uit mijn hoofd). Onder Windows 95 had je wel tooltjes om dit voor elkaar te krijgen (Waterfall en CPU idle) klik.

Onder VMWare was dit altijd een issue, aangezien een DOS/Win9x vm de vCPU altijd op 100% belastte.

Ik kom overigens net wel de tool "dosidle" tegen, die support voor HLT states onder MS DOS mogelijk maakt.
Native bedoel je? Het weerhoud mij niet om in Assembly de instructie HLT mee te geven aan de CPU dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zoals gezegd, er zijn tools waarmee het werkend te krijgen is onder oudere besturingssystemen. Standaard zit het er echter niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-10 00:38

doc

Volgens mij is het handigst om zoiets te nemen:

http://www.fit-pc.net/pc2...z-andere-opties-p-15.html

kleinste SSD er in. Heb je een systeem zonder draaiende onderdelen (geen fan's, geen hdd). Lekker klein en omdat hij al ietsje ouder is geen problemen met UEFI etc, gewoon een standaard BIOS, dus kan prima dos draaien. Enige nadeel van deze is dat je een verloopje nodig hebt voor je seriele poort. Maar dit is maar een voorbeeld er zijn nog 1001 van dit soort mini-pc's te krijgen, zoals deze: http://www.koningenhartma...c/uibx-200-r21-vx800b-1gb

Industrieel hoeft dus helemaal niet zo duur te zijn

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Over hoeveel jaren ga je alles vervangen, dus een hele dure heeft geen zin, als de tijd te kort is.
Misschien 2e hand kopen als backup, dus draaiend maken, en je huidige pc misschien de ventilators vervangen laten. Kan door het anders plaatsen dat de pc niet meer hetzelfde horizontaal staat, en dus de ventilator die nu opeens anders gaat draaien, en dus niet meer soepel loopt.
Maak ook een exacte kopie van je hd, zodat je dit op de andere pc kunt zetten.
Je 2e hands wel natuurlijk goed testen of alles nog goed is.
Zou het wel door een IT-er laten doen omdat je bedrijf ervan afhangt.

Als je meer jaren vooruit wilt, dan zou ik een industriële pc kopen met een echte seriële poort, is dus maar zou beter moeten werken.

Indien je veel tijd hebt zou je met een nieuwe pc, dan via virtuele systeem kunnen proberen of je seriële poort daar aan het werk krijgt.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 30-03-2015 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
Even snel gezocht, er zijn diverse aanbieders van industriele pc's (die een lange levensduur hebben)

http://www.hpsindustrial....rs/69-industrie-computers
http://www.ampliconbenelux.com/
http://www.micropower.nl/

Zoek hierbij naar industriele computer of boxed computer. Duur zijn ze wel maar het is een investering die je over jaren kunt verdelen.

Je kunt ook eens contact opnemen met de (toekomstige) leverancier van de melkrobot, die zal vast ook een aantal aanbevelingen kunnen geven,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Wow de reacties in deze post zijn eigenlijk een beetje uit de klauwen aan het groeien ,

Hij heeft echt niet veel nodig dus inderdaad een KISS methode werkt het makkelijkste.

Pi2+ dos erop zou eigenlijk al voldoende moeten zijn , al kan hij ook voor een oude dell gaan (die dingen gaan echt nooit kaput) en het daarmee regelen.

exsi etc is gewoon totaal zinloos omdat je dan meer compatibility issues krijgt met com porten en andere meuk waar dos gewoon wat meer moeite mee heeft als je iets virtualiseert.

keep is simple , wij hebben ook nog een klant met een heel catering systeem op dos zitten, puur ivm gunstige belasting regels werkt hij daar nu nog mee en dat scheelt gewoon erorm in de kosten , ook zijn pc's gingen kapot op den duur en zijn nu vervangen voor dual core's maar nog wel met alle legacy support die hij nodig had. Gewoon simpel kijken wat heeft hij nodig , werkt het op een ander systeem ook via die manier (vaak bij bv com porten vind dos het niet leuk als IRQ3/4 niet voor de com porten gebruikt worden) .

laat je geen dure oplossing aanpraten , met de "load" van het voerprogramma hoef je je echt geen zorgen te maken dat een pc snel zal klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

http://rpix86.patrickaalto.com lijkt me geen gek idee. En als het niet werk heb een een raspberry om mee te spelen.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelV
Wat ik me nog even bedenk...
Omdat het om DOS programma(s) gaat moet je ook rekening houden met de timing. Wat ooit geschreven is voor een 386 op 20mhz doet heel apparte dingen op een I7 op 4ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
MarchelV schreef op maandag 30 maart 2015 @ 19:41:
Wat ik me nog even bedenk...
Omdat het om DOS programma(s) gaat moet je ook rekening houden met de timing. Wat ooit geschreven is voor een 386 op 20mhz doet heel apparte dingen op een I7 op 4ghz.
Brokencore schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:20:
Het beste een PC van de zelfde generatie als spare neerleggen. Oude DOS software draaien op een moderne (veel snellere) CPU geeft vaak communicatie problemen. Timeout's die veel te snel verlopen ect.

Vooral belangrijk dat je een backup van de software/instellingen hebt, daar kon nog wel eens moeilijk aan te komen zijn mocht de huidige harddisk er mee ophouden.
Op zich snijden een hoop dingen die in dit topic gezegd worden hout, maar eigenlijk weet niemand welke software er precies gedraaid wordt (standaard software? maatwerk?) en wat de requirements daarvan zijn. Er kan dus denk ik niet met zekerheid gezegd worden of de voorgestelde oplossingen ook gaan werken.

Ik zou zeggen: zoek even op Marktplaats of Ebay naar vervangende hardware, kloon op de een of andere manier de harddisk van dat ding (pas op met rebooten!) en zet een spare neer. Test vervolgens elk half jaar ofzo of de spare nog werkt (breng productie PC down, sluit spare aan, laat het een tijdje draaien, wissel weer terug). Volgens mij moet dat wel vol te houden zijn totdat de hele opstelling vernieuwd wordt.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Pagina: 1