Prepar3D 4K Gaming

Pagina: 1
Acties:

• Gekke Ur
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-01-2025
Beste Tweakers,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Dit systeem zal vooral gebruikt worden voor het spelen van Prepar3D een flightsimulator ontwikkeld door Lockheed Martin. Ik sluit niet uit dat er ook op gesurft word, mogelijk worden er een paar documentjes getypt.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
De persoon voor wie ik dit systeem samenstel en later ook ga bouwen, wil het beste van het beste en dat mag best wat kosten. Prepar3D is een behoorlijk zware game, zeker met alle add-ons. Hij wil de snelste Nvidia kaart hebben want Prepar3D ondersteunt alleen SLI. Ik geloof dat de nieuwe onderdelen die ik geselecteerd heb bij elkaar iets van €3000 kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Het systeem dat nu gebruikt word bestaat uit een 3960X, 32GB DDR3 @2400, ASUS Maximus V Extreme, GTX Titan, Corsair H100i, Corsair HX1050, 2x Samsung 850 in RAID in de CM Storm Stryker behuizing. De H100i gaat mee naar het volgende systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Corsair is een van mijn favoriete merken, in mijn eigen systeem gebruik ik een Corsair voeding, de H100 en de SP120QE fans.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Prepar3D spelen in 4K resolutie
- GTX Titan X
- SLI moederbord
- H100i moet push pull bovenin de kast passen
- Koel en toch stil
- Ondersteuning voor M.2 ssd's

Ga je overklokken?
Zou fijn zijn als we boven de 4ghz komen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Behuizing: Phanteks Enthoo Luxe
Als behuizing voor dit systeem kies ik voor de Enthoo Luxe, het is één van de meest recente behuizingen en heeft een aantal features die ik belangrijk vind: bovenin past een H100i met push/pull, heel veel mogelijkheden, keuze en flexibiliteit als het op koeling aan komt. De kabels kunnen netjes weggewerkt worden en er is een fanhub.

Moederbord: ASROCK X99 OC Formula
Aan de basis van dit systeem staat de ASRock X99 OC Formula, wat dit bord zo bijzonder maakt zijn de twee M.2 sloten! Voor zover ik heb kunnen vinden is ASRock de enige fabrikant die twee M.2 sloten op een moederbord monteert 1xGen2x4 (10gb/s) en 1xGen3x4 (32gb/s). Aangezien de PCIexpress lanes voor steeds meer aparaten gebruikt worden, kies ik voor extra veel lanes.

Processor: Intel Core i7 5930K
Geheugen: 16GB Kingston HyperX Predator DDR4 @ 3000mhz
Grafische kaart: Geforce GTX Titan X

Voeding: Corsair HX1000i
Volledig modulaire 1000w digitale voeding van Corsair met een platinum certificering. 1000w moet genoeg zijn om de opgevoerde 5930K en de GTX Titan X van prik te voorzien. De 1000w voeding zou genoeg moeten zijn voor triple sli.

Koeling Behuizing: Corsair AF140 Quiet Edition
Voor: 2x140mm, Achter: 1x140mm Deze fans zuigen aan de voorkant koele lucht de behuizing in, langs de componenten, en blaast deze aan de achterkant weer uit.

Koeling Processor: Corsair Hydro H100i + Corsair SP120 Quiet Edition
Top: H100i + 4x120mm SP120 QE push/pull

M.2 Gen2x4 SSD: Samsung XP941 512GB
De snelste sata ssd's van dit moment komen niet boven de 600mb/s uit, de sata3 aansluiting vorm nu een bottleneck voor de ssd. Momenteel is deze M.2 Gen2x4 1000mb/s ssd van samsung de snelste ssd die je kan kopen.

Wat werkt hoe dan ook wel goed samen?
De Enthoo Luxe is een uistekende behuizing en beschikt over een aantal features die belangrijk zijn voor dit systeem. Het biedt ruimte aan het EATX moederbord en beschikt over meer dan voldoende koel mogelijkheden daarnaast is het kabelmanagement is uitstekend en is er ruimte voor waterkoeling. Het ASRock X99 moederbord is het enige betaalbare bord dat beschikt over twee M.2 sloten (1xGen2x4 + 1x Gen3x4). Als processor is de 5930K de meest logische keuze. De Titan X is de enige kaart die in staat is om games vloeiend weer te geven op een 4K resolutie. Dankzij de 40 PCIe lanes geen het installeren van een Gen3x4 ssd niet te koste van de bandbreedte van de videokaarten, 16x16 blijft mogelijk. Omdat Gen3x4 ssd's nog niet op de markt zijn, kies ik voor de Samsung XP941 512GB Gen2x4 ssd. Het werkgeheugen bestaat uit 4x4GB DDR4 @ 3000mhz van Kingston. Twee Corsair AF140 fans zuigen aan de voorkant koele lucht naar binnen, eenzelfde fan aan de achterkant blaast de warmte naar buiten. De i7 5930K word koel gehouden door een Corsair H100i met 4 Corsair SP120QE fans in push/pull.
Een Corsair HW1000i platinum volledig modulaire voeding is ruim voldoende om een overklokte 5930k en een Titan X SLI opstelling van stroom te voorzien.
De HW1000i, h100i en Fans zitten aangesloten op de Corsair Commander Mini en worden aangestuurd via Corsair Link software..

Ik denk dat ik een redelijk mooie systeem heb samengesteld, alle onderdelen zijn van hoge kwaliteit. Zou jij dingen anders doen? Ik vraag mij alleen af: Is de overstap naar een M.2 ssd de juiste keuze?

[ Voor 38% gewijzigd door Gekke Ur op 26-03-2015 18:42 ]

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hallo,

Gaaf dat je zo'n duur en geweldig systeem wil kopen en bouwen, maar we hadden een aantal vragen staan. Die staan er niet voor niks en dienen eigenlijk beantwoord te worden ;) .
Dus bij deze vraag ik je om je openingspost te bewerken met deze vragen erin (beantwoord natuurlijk):

•Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
•Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
•Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
•Wat denk je allemaal nodig te hebben?
•Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
•Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
•Ga je overklokken?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

5930K = nee.
https://www.techpowerup.c...I-Express_Scaling/21.html

Trap er aub niet in, x8 x8 PCI-E 3.0 is meer dan zat voor zelfs de meeste ultra high-end kaart die er is.

1000W is gestoord voor jouw setup, zelfs Titan X SLI gaat makkelijk draaien op iets als dit.
pricewatch: Corsair HX750i

Verwijderd

Een titan x maakt flink wat lawaai als ik me niet vergis

• Gekke Ur
Thomg schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:10:
5930K = nee.

Trap er aub niet in, x8 x8 PCI-E 3.0 is meer dan zat voor zelfs de meeste ultra high-end kaart die er is.

1000W is gestoord voor jouw setup, zelfs Titan X SLI gaat makkelijk draaien op iets als dit.
Je hebt aan de ene kant helemaal gelijk, en een videokaart doet t op 8x net zo goed als op 16x. Ik denk alleen dat je vergeet om de 4 pciexpress lanes die de ssd nodig heeft mee te rekenen. Dan zijn er nog 12 lanes over voor de twee videokaarten. Jouw link toont heel duidelijk aan dat het verschil tussen 16x en 8x minimaal is. Alleen nu draait de ene kaart op 8x en de andere op 4x en dat zorgt ervoor dat de kaart 5% minder presteert. Dan zit ik met een moederbord waarvan alle PCIe lanes in gebruik zijn en met 1 videokaart die structureel langzamer is. Een laatste argument om bij Z97 uit de buurt te blijven en voor X99 te gaan is de levensduur. Z97 socket 1150 krijgt nog de Broadwell chips en dan stapt Intel over op een ander socket. De opvolger van de Haswell-E: Broadwell-E komt in het tweede kwartaal van 2016 en heeft ook socket 2011-3.
Ik denk dat 1000w inderdaad wat te gortis is, denk dat de AX850i een mooie middenweg is..

• Gekke Ur
Thomg schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:10:
5930K = nee.

Je hebt aan de ene kant helemaal gelijk, en een videokaart doet t op 8x net zo goed als op 16x. Ik denk alleen dat je vergeet om de 4 pciexpress lanes die de ssd nodig heeft mee te rekenen. Dan zijn er nog 12 lanes over voor de twee videokaarten. Jouw link toont heel duidelijk aan dat het verschil tussen 16x en 8x minimaal is. Alleen nu draait de ene kaart op 8x en de andere op 4x en dat zorgt ervoor dat de kaart 5% minder presteert. Dan zit ik met een moederbord waarvan alle PCIe lanes in gebruik zijn en met 1 videokaart die structureel langzamer is. Een laatste argument om bij Z97 uit de buurt te blijven en voor X99 te gaan is de levensduur. Z97 socket 1150 krijgt nog de Broadwell chips en dan stapt Intel over op een ander socket. De opvolger van de Haswell-E: Broadwell-E komt in het tweede kwartaal van 2016 en heeft ook socket 2011-3.
Ik denk dat 1000w inderdaad wat te gortis is, denk dat de AX850i een mooie middenweg is..

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-01 21:00
Gekke Ur schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:48:
[...]

Je hebt aan de ene kant helemaal gelijk, en een videokaart doet t op 8x net zo goed als op 16x. Ik denk alleen dat je vergeet om de 4 pciexpress lanes die de ssd nodig heeft mee te rekenen. Dan zijn er nog 12 lanes over voor de twee videokaarten. Jouw link toont heel duidelijk aan dat het verschil tussen 16x en 8x minimaal is. Alleen nu draait de ene kaart op 8x en de andere op 4x en dat zorgt ervoor dat de kaart 5% minder presteert. Dan zit ik met een moederbord waarvan alle PCIe lanes in gebruik zijn en met 1 videokaart die structureel langzamer is.
Ik stap even in deze discussie, ik heb totaal geen ervaring met het bouwen van PC's op dit prijsniveau, maar volgens mij kun je in PCIe 4x helemaal geen SLI draaien. Nvidia laat alleen 8x of hoger toe.

Edit: Ff zitten googelen. Maar als je een Titan X en een PCI SSD erin hebt zitten heb je nog niet zo'n groot probleem, als je een tweede Titan X erbij wilt steken zal je de SSD moeten verwijderen anders kan je niet SLI runnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mozy op 26-03-2015 22:10 ]

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:35
Kan je die Titan van het huidige systeem niet meenemen en een tweede kopen en in SLI zetten?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik zie de upgrade van het systeem niet helemaal als nuttig...de 3960X is nog steeds een van de snelste processors...koop dezelfde titan erbij en je kan vooruit (met andere kast als je dat wil).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:54
De enige component uit die hele monsterbuild die het systeem sneller zal maken voor Prepar3D is de videokaart. Koop een Titan erbij (je vereist nu ook een SLI moederbord en hebt er hiervoor geen gebruik van gemaakt?) of koop die Titan X (of 2). M.2 is nog niet rijp genoeg (nog geen NVMe) en is voor games nauwelijks meetbaar sneller dan een gewone snelle 2,5" SATA600 SSD.

Wat voor zin heeft het een build samen te stellen die zo uitbreidbaar is (meerdere M.2 slots, SLI, riviers aan PCIe lanes), als je de huidige build totaal niet uitgebreid hebt?

Je voornaamste vraag was of de overstap naar een M.2 SSD de moeite is, nu gaat hier bijna niemand al ervaring hebben met die SSD, maar ik vind de XP941 een product voor early adopters dat in mijn ogen het potentieel nog niet waarmaakt. Het blijft nog steeds een AHCI SSD wat nog steeds een legacy van HDD's is. Pas wanneer er een NVMe PCIe SSD is, kun je voor mij spreken van een echte vooruitgang.

Trouwens, als dit een build voor een hardcore flight simmer is, waarom dan maar één scherm? Triple 4K is voor elke GPU nog te hoog gegrepen, maar misschien triple 1440p?

[ Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 26-03-2015 23:49 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:22

Thomg

Aww yiss

Inderdaad, nu ik het zie...
De 3960X is echt niet aan vervanging toe, de Titan zelf echter...
Maar dat had je kunnen weten, die kaart was ontzettend overpriced bij release en is dat altijd geweest, voor gaming is het nooit een leuke kaart geweest ( behalve e-peen natuurlijk ).
Dat zie je nu ook terug in de benchmarks, zelfs een 970 is sneller.
Vervangen die Titan en dan nog eens kijken of het nodig is.

• Gekke Ur
Mozy schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:56:
[...]

Ik stap even in deze discussie, ik heb totaal geen ervaring met het bouwen van PC's op dit prijsniveau, maar volgens mij kun je in PCIe 4x helemaal geen SLI draaien. Nvidia laat alleen 8x of hoger toe.

Edit: Ff zitten googelen. Maar als je een Titan X en een PCI SSD erin hebt zitten heb je nog niet zo'n groot probleem, als je een tweede Titan X erbij wilt steken zal je de SSD moeten verwijderen anders kan je niet SLI runnen.
Hey Mozy!
Ik ga geen videokaart in 4x draaien, NEVER! Zo dat is eruit :P.
Ik wil 2 videokaarten draaien in minimaal x8 modus en een PCIexpress x4 ssd: 8x8x4=20lanes. Maaaaarrr we hebben maar 16 lanes tot onze beschikking op de Z97 moederborden. Als ik dan toch twee kaarten en die ssd op zown bord zou monteren. Dan word het 8x4x4=16. De tweede videokaart draait dan dus in x4 mode dat kan niet anders.
Maar gelukkig is dat op X99 geen probleem!

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-03 16:06

HKS-Skyline

Vroooom ?

Wat betreft de 2 M.2 sloten, de Asus X99 Deluxe heeft er een op het bord en een 2e op een meegeleverde insteekkaart, er is nu zelfs al een versie met een USB 3.1 kaart er bij.
Wat betreft de videokaart, ik zou eerder 2x een 980 doen dan 1 titan X. Maargoed, dat ben ik.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bedenk je wel, dat kant en klare watercoolingsetjes net zo goed koelen als degelijke en goedkopere luchtkoeling, die bovendien stiller zijn dan dergelijke setjes. De CPU die je nu hebt, is ook zo slecht niet, die kan je blijven gebruiken. Zoals al eerder aangehaald, kun je wellicht beter eerst je GPU vervangen, als je per se dan toch wil upgraden, daarmee sla je denk ik wel de grootste slag. Om goed op 4k te kunnen gamen is er nog geen enkele hardware die dat degelijk aankan, er nu in investeren is weggegooid geld imo.
Gekke Ur schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:48:
[...]

Niet om het een of ander, maar als je zoveel geld over hebt, om enkel wat PCIE lanes te hebben die een whooping 5% extra geven... Dat zijn 5 fps, op 100fps, alsof je dat verschil gaat merken. ;) Socket 2011-3 blijft zover ik weet ook zolang niet meer in gebruik bij Intel. En vergeet Skylake niet.

• Gekke Ur
CptChaos schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 00:43:
Bedenk je wel, dat kant en klare watercoolingsetjes net zo goed koelen als degelijke en goedkopere luchtkoeling, die bovendien stiller zijn dan dergelijke setjes. De CPU die je nu hebt, is ook zo slecht niet, die kan je blijven gebruiken. Zoals al eerder aangehaald, kun je wellicht beter eerst je GPU vervangen, als je per se dan toch wil upgraden, daarmee sla je denk ik wel de grootste slag.
Om goed op 4k te kunnen gamen is er nog geen enkele hardware die dat degelijk aankan, er nu in investeren is weggegooid geld imo.
We kiezen bewust voor de allersnelste single gpu card en de Titan X staat eenzaam bovenaan. Crossfire word niet ondersteund en SLI ondersteuning is nog onder ontwikkeling.
O en kijk hier eens: http://hwbot.org/compare/videocards#2008_2,2447_1-138
Even 2 titans in sli vergeleken met 1 Titan X..
[...]
Niet om het een of ander, maar als je zoveel geld over hebt, om enkel wat PCIE lanes te hebben die een whooping 5% extra geven... Dat zijn 5 fps, op 100fps, alsof je dat verschil gaat merken. ;) Socket 2011-3 blijft zover ik weet ook zolang niet meer in gebruik bij Intel. En vergeet Skylake niet.
Het X99 platform blijft nog wel even bestaan hoor, begin 2016 begint de massa productie van de nieuwe Broadwell-E chips. Die geschikt zijn voor de X99 Chipset en het Socket 2011-3. Dat betekend dat er over een jaar nieuwe CPU's uitkomen voor dit platform. In dit artikel vind je meer informatie: http://wccftech.com/intel-broadwell-e-production-in-2016/

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De GTX970 is ook sneller dan de Titan, dan is dat in SLI (logischerwijs) ook. Zo vreemd is dat dus niet dat de Titan X dan nog sneller is! ;)
Ik zou, zoals eerder gezegd eerst de gpu upgraden, als je vindt dat de boel bottlenecked. Of je moet geld teveel hebben... ;)

RAM zou ik trouwens aanpassen, zodat je 1:1 hebt qua speed. Hoger merk je niet in performance in game.

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 27-03-2015 02:29 ]

• Gekke Ur
CptChaos schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 02:25:
De GTX970 is ook sneller dan de Titan, dan is dat in SLI (logischerwijs) ook. Zo vreemd is dat dus niet dat de Titan X dan nog sneller is! ;)
Ik zou, zoals eerder gezegd eerst de gpu upgraden, als je vindt dat de boel bottlenecked. Of je moet geld teveel hebben... ;)
RAM zou ik trouwens aanpassen, zodat je 1:1 hebt qua speed. Hoger merk je niet in performance in game.
Kan je een voorbeeld geven van welke ram dan beter is en waarom? Deze set garandeerd een werking tot 3000mhz en alles wat daaronder zit.

• GABeek
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-10-2024
Nivdia heeft (nog) geen SLI profile voor Prepar3d.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:54
Gekke Ur schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 03:03:

Kan je een voorbeeld geven van welke ram dan beter is en waarom? Deze set garandeerd een werking tot 3000mhz en alles wat daaronder zit.
Lees dit even dan weet je hoe DDR4 RAM schaalt met snelheid en timings.

http://www.anandtech.com/...rsair-adata-and-crucial/2

Het geheugen wat je eerst selecteerde presteert best goed, maar bv dit presteert even goed en is een stuk goedkoper pricewatch: Kingston HyperX Predator HX424C12PB2K4/16 (en Kingston heeft zo te zien in die reeks nog een aantal HyperX Predator setjes met een gelijkaardige verhouding pricewatch: Kingston HyperX Predator HX426C13PBK4/16, pricewatch: Kingston HyperX Predator HX428C14PB2K4/16).
GABeek schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:12:
Nivdia heeft (nog) geen SLI profile voor Prepar3d.
Er zijn al wel wat profielen te vinden, maar of die werken kan ik niet bevestigen. Maar dat is geen excuus om dan nu een Titan X te kopen ipv Titan SLI (en even te wachten op een SLI profiel want dat komt er echt aan) en dan wél een moederbord met meer dan 16 lanes te vereisen om minimum 8 lanes per videokaart te hebben met SLI (wat dan net besloten is om niet te gebruiken???). Dat is jezelf toch geweldig tegenspreken, als er geen SLI gebruikt wordt, volstaan 16 lanes: 8 voor de videokaart, en van de resterende 8, 4 voor de SSD.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-03 16:33
Hoe ga je gaat je opdrachtgever trouwens aan Prepared komen? Het wordt niet los aan consumenten verkocht vind ik op de site? Als je hij/zij aan bepaalde opleidingen doet zou je wel toegang kunnen krijgen volgens mij, maar de vraag is dan of jij hij/zij dergelijke opleidingen volgt?

Ben wel benieuwd omdat het een redelijk DCS achtig iets is en ik DCS echt zeer vet vind. Dus als het op een of andere manier te verkrijgen is, vind ik het wel de moeite waard om dat eens uit te zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Gizzy op 27-03-2015 14:44 . Reden: update tav onderstaande reactie, idd niet goed gelezen ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Gizzy schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 14:34:
Hoe ga je trouwens aan Prepared komen? Het wordt niet los aan consumenten verkocht vind ik op de site? Als je bepaalde opleidingen doet zou je wel toegang kunnen krijgen volgens mij, maar de vraag is dan of jij dergelijke opleidingen volgt?
Als je de OP had gelezen had je gezien dat hij dit in opdracht van iemand anders uitvoerd. Ik neem aan dat iemand niet een pc van 3k laat maken zonder de software te bezitten.
Pagina: 1