Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:46

Mortum

Moderator Discord

Prutser!

Topicstarter
Ik kon hier zelf geen draadje over vinden, vandaar dat ik deze dus aan heb gemaakt.

Persoonlijk vind ik landschappen in de regen altijd een bijzondere uitstraling geven, de strakblauwe lucht is afwezig, de horizon wordt gekleurd met een regenboog en waterlichamen tonen (afhankelijk hoe hard het regent) de mooie ringen op de oppervlakte.

Maar, mijn camera blijft een elektronisch apparaat, en ik krijg het altijd Spaans benauwd als ik met mijn camera in de hand loop als het begint te regenen.

Dus mijn vraag aan jullie, hoe gaan jullie met regen om?
En nog belangrijker, hoe kan je je gear tijdens een bui blijven gebruiken?

Laat hier zien (liefste met een foto) hoe jij je gear gebruikt in de regen!
Gebruik je:
- Enkel weathersealed gear?
- Een boterham zakje?
- Een onderwatercase?
en waarom?

Meer ๐•„๐”ผ๐•Œ๐•‚, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Van een beetje motregen gaat zelfs een camera die officieel geen weather sealing heeft (zoals de Canon xxxD's) niet echt kapot.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
In de motregen of zelfs hele lichte 'gewone' regen trek ik mijn camera rustig te voorschijn (Nikon D3100 met 18-105 / 70 - 300 / 35mm prime). Paar druppels erop kan wat mij betreft echt geen kwaad. Bij hardere regen ga ik niet fotograferen, tenzij het echt een stortbui is en ik ergens overdekt kan staan, maar gewoon een regenbui kan mij persoonlijk niet echt bekoren.

Verder heb je natuurlijk nog de regenjasjes voor je camera/objectief combo:
http://www.warmcards.com/SJ1.html

[ Voor 7% gewijzigd door EcoR op 26-03-2015 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sowieso moet je de lensfront be/af-schermen tegen de regen gezien je anders nooit scherpe beelden kan maken :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:12
moozzuzz schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:12:
Sowieso moet je de lensfront be/af-schermen tegen de regen gezien je anders nooit scherpe beelden kan maken :9 .
Dit is IMHO het grootste probleem inderdaad. Ik ben met m'n E-M5 niet bang voor wat water, dat overleeft 'ie moeiteloos. Maar het front-element droog houden :X
Ik vermoed dat een lange zonnekap veel zou schelen, maar dan kan je geen wide-angle meer schieten.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Ben ook wel benieud naar de reacies en handige tips :) Leuke topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... ๐Ÿ•ฐ๏ธ

Overdag heb ik altijd mijn UV-filter erop, en dan blijft de lens erachter verder droog. Voor nachtfotografie is een UV-filter not done... ;)

Maar goed, ik fotografeer hoogstens als het miezert, bij stortregen mag de camera lekker in de tas blijven.

[ Voor 30% gewijzigd door AW_Bos op 26-03-2015 14:20 ]

โ˜€๏ธ Goedemorgen zonneschijn! โ˜€๏ธ
โ˜€๏ธJa, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! โ˜€๏ธ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

+1 voor gewoon schieten tijdens motregen. Wel altijd netjes laten drogen en tussendoor afdrogen indien mogelijk, aangezien slechts 1 van mijn lenzen weather sealed is. Komend weekend naar Den Haag, ben bang dat ik daar ook in de drup zal moeten fotograferen, gezien de weersvoorspelling...

Verder ben ik juist fan van zonneschijn nรก een bui, dan krijg je mooie reflecties op het wegdek etc. :) Op vakantie blijf ik meestal binnen tijdens een bui, dus heb ik er niet al te veel last van.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:53
Wat ook belangrijk is dat je je camera goed moet laten drogen als die vochtig/nat is geworden. Niet nat in je tas laten zitten dus!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

http://nglbg.en.alibaba.c...8740/Camera_umbrella.html

Niet dat ik 'm gebruik overigens ... ben een watje en blijf binnen als het regent.

[ Voor 36% gewijzigd door Plekuz op 26-03-2015 15:31 ]

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:50
Weakling schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:30:

Niet dat ik 'm gebruik overigens ... ben een watje en blijf binnen als het regent.
Lekker handig als het waait. Kan je de camera helemaal niet meer stil houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Die Storm Jackets zien er dan wel weer prima uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Camera apparatuur kan inderdaad meer hebben dan veel mensen denken. Ik ben blij dat ik inmiddels apparatuur heb die behoorlijk degelijk is qua bouwkwaliteit, maar ook de D40 + kitlens die ik voorheen gebruikte heeft genoeg water (en bier) gezien zonder ooit problemen te geven.

Belangrijk is inderdaad wel om je spullen zo snel mogelijk weer goed droog te maken en voor wat extra zekerheid (of wanneer je echt langdurig in de regen wilt gaan staan werken) is er op allerlei manieren wel wat bescherming te improviseren met een plastic zak of een handdoek (of je koopt een simpele regenhoes). Ik heb ook wel eens gefotografeerd met mijn lens door de mouw van een regenjack gestoken (en de rest van het jack over mijn hoofd, een beetje zoals met de camera's van vroeger :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Beetje wind en je flitsschoen breekt af. Nee bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 18:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... ๐Ÿ•ฐ๏ธ

tobiasvs schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:14:
Beetje wind en je flitsschoen breekt af. Nee bedankt ;)
Dan zou ik hem liever aan de onderkant van de camera vastmaken. Stukken steviger, lijkt me :)

โ˜€๏ธ Goedemorgen zonneschijn! โ˜€๏ธ
โ˜€๏ธJa, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! โ˜€๏ธ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Precies. Drones? Helemaal niet meer nodig! Windvlaagje afwachten, camera op 2 seconden timer in de lucht gooien en dan maar hopen dat je 'm weer goed op kan vangen :+

[ Voor 9% gewijzigd door tobiasvs op 26-03-2015 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:10

the mod man

iets van beeldmaker

Ik heb afgelopen zaterdag in flink wat regen gefotografeerd met een D800+70-200 VR2 en een D600+14-24 2.8

De camera's werkten prima tijdens de regen maar een 3/4 uur later hield het schermpje van de D800 ermee op. De backlight ging nog wel aan maar er kwam geen beeld meer door. Dan sta je dus ineens analoog te schieten... Ondertussen doet het schermpje het weer.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:29

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Mortum schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:56:
Laat hier zien (liefste met een foto) hoe jij je gear gebruikt in de regen!
De mensheid heeft hiervoor de paraplu uitgevonden. Dat gebruik ik dus ook.
Als paraplu geen optie is dan een "rainsleeve", goedkoop te vinden op ebay
Compizfox schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:57:
Van een beetje motregen gaat zelfs een camera die officieel geen weather sealing heeft (zoals de Canon xxxD's) niet echt kapot.
EcoR schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:07:
In de motregen of zelfs hele lichte 'gewone' regen trek ik mijn camera rustig te voorschijn (Nikon D3100 met 18-105 / 70 - 300 / 35mm prime). Paar druppels erop kan wat mij betreft echt geen kwaad.
De camera gaat meestal niet direct kapot, maar het vocht in de camera is wel degelijk slecht voor contacten enzo.
Uiteindelijk zal het de levensduur van de camera hoe dan ook korter maken.
Weakling schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:30:

ivm moment werking is dit wel het allerslechtste wat je kan bedenken

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vishari Beduk schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 17:34:
[...]
ivm moment werking is dit wel het allerslechtste wat je kan bedenken
Kan me niet voorstellen dat zo'n chinees paraplutje degelijker is dan de flitsvoet. Bij flitsers is het ook zo ontworpen dat de flitser zelf breekt en niet de hele flitsvoet kan lostrekken uit de body. Dat zal bij zo'n plu niet veel anders zijn gok ik.

Het zal hoogstens tot een boel bewogen foto's leiden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zou het er niet op durven wagen. Je hoopt inderdaad dat het spul zo brak (of ontworpen) is dat het eerder afbreekt dan de camera zelf, maar ik durf er niet van uit te gaan dat de bedenkers en makers van het product dat ook in hun hoofd hadden m.b.t. materiaalkeuze. Zal eerder ingegeven zijn door wat het goedkoopste spul was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:20
tobiasvs schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:18:
Precies. Drones? Helemaal niet meer nodig! Windvlaagje afwachten, camera op 2 seconden timer in de lucht gooien en dan maar hopen dat je 'm weer goed op kan vangen :+
Al moest ik lachen, zo origineel ben je niet :+
https://www.youtube.com/watch?v=JcqdXS_FG54

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:29

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

belangrijkste tip vergeten: na een regenbui de accu en geheugenkaart uit de camera halen
dan alle klepjes open zetten en lang laten drogen zodat echt al het vocht eruit kan
Orion84 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 17:39:
[...]
Kan me niet voorstellen dat zo'n chinees paraplutje degelijker is dan de flitsvoet. Bij flitsers is het ook zo ontworpen dat de flitser zelf breekt en niet de hele flitsvoet kan lostrekken uit de body. Dat zal bij zo'n plu niet veel anders zijn gok ik.
moment = kracht x arm

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Eerder wel vaker in de stromende regen gestaan met een 5D II en nu met 1Ds III. Heb er zelf meer last van dan de camera :+ Zeker met mijn Samyang 35 vind ik het geen enkel probleem (toch geen elektronica) en met de 85 leg ik er iets overheen als ik hem op statief zet. Als ik loop dan maakt het me niks uit.

Joystick op je camera kan zich wel vastzuigen :+ Schrik je best van maar het kan geen kwaad, het is alleen wat onpraktisch als het gebeurd.

Ook vaak zat in de sneeuw gebaggerd terwijl het vroor met een 450D en 18-55, werkte prima!

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 27-03-2015 22:01 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1