Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High end laptop met een paar specifieke voorkeuren

Pagina: 1
Acties:

• Bencylverni
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 10:35
Beste Tweakers!

deze schreeuw om hulp is geschreven vanaf een aftandse machine.. Iedere dag kost het meerdere bakken thee en toiletbezoeken voordat het kreng is opgestart. In de tijd dat het duurt dat het mailprogramma zich opent kan je een nieuwe taal leren of -als Word het zou doen- een boek schrijven. Dit kan zo niet langer, graag jullie advies!

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop wordt vooral zakelijk gebruikt, als desktop vervanger op kantoor en onderweg. Games kunnen spelen is een leuke extra, maar zeker niet het primaire doel. Photoshop gebruik ik af en toe, maar is niet een groot deel van m'n werkzaamheden. Meestal heb ik een mailprogramma, Skype, Chrome, Spotify, Dropbox, remote desktop en een IM client openstaan, als dat allemaal vloeiend draait ben ik een tevreden mens.

Omdat de laptop bijna dagelijks wordt gebruikt, heb ik een paar wensen die in een nieuw exemplaar moeten terugkomen. Naast een goede processor, genoeg geheugen en een beetje fatsoenlijke videokaart, is een groot scherm (minstens 17"), een flinke SSD (met een extra HDD voor opslag) en een batterij die het een uur of 8 volhoudt, van belang. Met de zomer voor de deur word ik ook bijzonder gelukkig als ik in de volle zon m'n werk kan blijven doen!

Wat is je budget?
Als er zonder te schipperen aan alle specificaties kan worden voldaan, dan heb ik er tot ongeveer 2.000 euro voor over.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja! Hoewel gewicht me daarbij helemaal niets uitmaakt, is accuduur en zichtbaarheid in de zon wel erg belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen voorkeur, ik heb te weinig ervaring met laptops om hier zelf een mening over te ontwikkelen.

Bovenstaande specifieke wensen zorgen ervoor dat ik er met de BBG niet goed uitkom, ik hoop dan ook dat jullie expertise me de juiste weg op kan helpen.

Alvast hartelijk bedankt voor de feedback!!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:56
Ik ken persoonlijk geen enkele 17 inch laptop die het 8 uur op een accu uithoud meestal zijn dit kleine laptops die zo lang op een accu kunnen werken.

• Bencylverni
ppatrick schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:11:
Ik ken persoonlijk geen enkele 17 inch laptop die het 8 uur op een accu uithoud meestal zijn dit kleine laptops die zo lang op een accu kunnen werken.
Wat is het maximaal aantal uur dat een laptop met zo'n scherm zou moeten kunnen halen dan?

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-11 17:36
4 uur helaas. Wat je eigenlijk vraagt is onzuinige hardware met een goede accuduur. Die dingen gaan helaas nou niet echt goed samen ;) ! Als je wilt gamen met zo'n laptop op accu verwacht dan helemaal geen wonderen :P Een echt goede accuduur is inderdaad voorbehouden voor het ultrabook segment met zuinige ULV CPU's en vaak zonder dedicated GPU

[ Voor 44% gewijzigd door WouterL op 26-03-2015 17:49 ]

• ppatrick
Heb zelf ook een 17 inch model N751 van Asus en die doet het ongeveer 3 uur op accu is natuurlijk afhankelijk van wat je er mee doet.

• Bencylverni
Jammer, ik had eigenlijk gehoopt dat dit soort problemen oplosbaar waren door er een bak geld tegenaan te smijten. :)

Is het mogelijk om de boel zo in te richten dat bij intensief gebruik (gamen, veel programma's tegelijk open) er altijd een stekker in moet, maar dat alleen een mailprogramma en skype wel langere tijd op de accu kunnen?

• ppatrick
Als je echt game laptop wil dus veel kracht ga je nooit die 8 uur op accu halen wat jij wil alleen de modellen met een zuinige cpu gaan dit misschien halen en dan heb je niet echt power.

• Bencylverni
Gamen is zoals in het eerste bericht gemeld echt de laatste prioriteit. Ik wil een krachtige machine, maar hij hoeft alleen voor werk af en toe zonder netstroom te werken. Op die momenten moet die het lang uithouden, maar dan draai ik er dus ook geen zware programma's op.

• emmerx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-11 18:39
Bencylverni schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:56:
Gamen is zoals in het eerste bericht gemeld echt de laatste prioriteit. Ik wil een krachtige machine, maar hij hoeft alleen voor werk af en toe zonder netstroom te werken. Op die momenten moet die het lang uithouden, maar dan draai ik er dus ook geen zware programma's op.
Waarom heb je een krachtige machine nodig?
Niet voor de programma's die je hebt genoemd; i5 U versie is daar ruim voldoende voor.
Ook externe GPU lijkt me daarvoor niet nodig.

SSD voor sneller opstarten zal jouw beleving al enorm veranderen.

IPS scherm of OLED wordt moeilijk in 17", dat is je meest lastige criterium.

Draadloos laden op onze Zon

• ppatrick
Ips kan OLED heb ik nog niet gezien in laptop

• Bencylverni
Waarom heb je een krachtige machine nodig?
Niet voor de programma's die je hebt genoemd; i5 U versie is daar ruim voldoende voor.
Ook externe GPU lijkt me daarvoor niet nodig.

SSD voor sneller opstarten zal jouw beleving al enorm veranderen.

IPS scherm of OLED wordt moeilijk in 17", dat is je meest lastige criterium.
Ik heb expres niets geroepen over CPU of GPU specs, omdat ik niet kan inschatting in hoeverre die de prestatie van de bovengenoemde programma's bepalen. Als met een SSD alle werkgerelateerde programma's strak kunnen draaien, dan is een 'gewoon goede' CPU en GPU meer dan zat. Als daarmee ook de accuduur (bij normaal gebruik) wordt verlengd is dat alleen maar mooi.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:26

doc

Als je naar maximaal 15" kijkt, zou je met een MacBook Pro ongeveer acht uur kunnen werken en die is krachtig genoeg voor alles wat je wil. Of je daarbij OS X gebruikt of Windows maakt niet zo heel veel uit, ik weet niet of Windows het ook acht uur uithoudt

Me Tarzan, U nix!

• Bencylverni
doc schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:48:
Als je naar maximaal 15" kijkt, zou je met een MacBook Pro ongeveer acht uur kunnen werken en die is krachtig genoeg voor alles wat je wil. Of je daarbij OS X gebruikt of Windows maakt niet zo heel veel uit, ik weet niet of Windows het ook acht uur uithoudt
Ik lever liever in op de accuduur dan op de grootte van de monitor, maar bedankt voor de tip!

• NC83
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 17:32
Wouter lucassen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 17:47:
4 uur helaas. Wat je eigenlijk vraagt is onzuinige hardware met een goede accuduur. Die dingen gaan helaas nou niet echt goed samen ;) ! Als je wilt gamen met zo'n laptop op accu verwacht dan helemaal geen wonderen :P Een echt goede accuduur is inderdaad voorbehouden voor het ultrabook segment met zuinige ULV CPU's en vaak zonder dedicated GPU
Das niet waar want een Inspiron 7537 heeft bijvoorbeeld een ULV maar ook een 750M GT, het probleem van de ultrabooks is dat ze er gewoon geen dGPU in willen steken helaas. Je kunt je power opties namelijk zo instellen dat je de dGPU gewoon niet aanspreekt op de batterij.

Maar ja ULV chips zijn helaas geen krachtpatsers.

ex-FE Programmer: CMR:DiRT2,DiRT 3, DiRT Showdown, GRID 2, Mad Max

• WouterL
Ik zei dan ook ''vaak'' :P IK weet bijvoorbeeld dat in een bepaald Duits model van de zenbook bijv een 740M zit.

• Bencylverni
Ok, ik ben op basis van jullie tips en feedback gaan zoeken, en alleen de volgende laptop lijkt te voldoen aan de meeste eisen/voorkeuren: pricewatch: Asus N751JK-T7121H

Checklist:
- Scherm is ook in de zon goed leesbaar: check! (toch?)
- Grote SSD, met extra HDD voor opslag: check!
- 17" scherm: check!
- CPU/geheugen/GPU: lijkt me krachtig genoeg, maar is misschien wel te veel van het goede. Ik heb geen idee in hoeverre deze GPU en processor de accuduur beïnvloeden bij normaal gebruik (mailprogramma, skype, chrome en dropbox).

Ik ben benieuwd of deze machine ook jullie goedkeuring kan wegdragen, of dat jullie nog andere goede suggesties hebben! :)

• WouterL
Prima machine, alleen verwacht dus geen wonderen van de accu. Ik denk dat je met schermhelderheid laag, en heel licht gebruik misschien nét de 3, 3.5 uur aantikt. Verder heb je een veel betere deal aan een laptop zonder SSD. Voor 1280 euro is dit geen goede deal namelijk. (een ssd bouw je zo in..)

[ Voor 29% gewijzigd door WouterL op 30-03-2015 12:55 ]

• ppatrick
Beter neem je deze en bouw je zelf een ssd in pricewatch: Asus N751JK-T7255H deze is 950 euro en dan ssd van 256 gb rond de 100 euro of 500 gb rond de 200 euro en je hebt beter deal.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ppatrick schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:27:
Beter neem je deze en bouw je zelf een ssd in pricewatch: Asus N751JK-T7255H deze is 950 euro en dan ssd van 256 gb rond de 100 euro of 500 gb rond de 200 euro en je hebt beter deal.
Met een GTX850m kan je daar enige accuduur wel vergeten :)

Fixing things to the breaking point...

• Bencylverni
Wouter lucassen schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:55:
Prima machine, alleen verwacht dus geen wonderen van de accu. Ik denk dat je met schermhelderheid laag, en heel licht gebruik misschien nét de 3, 3.5 uur aantikt. Verder heb je een veel betere deal aan een laptop zonder SSD. Voor 1280 euro is dit geen goede deal namelijk. (een ssd bouw je zo in..)
Is dat een kwestie van openschroeven, inklikken en klaar? Veel meer durf ik met een laptop niet aan te rotzooien namelijk :)

• WouterL
Ja, dat is het ja. :) Erg simpel!

• ppatrick
Haal zelf 2.5 uur op accu ongeveer.

• Bencylverni
RGAT schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:28:
[...]
Met een GTX850m kan je daar enige accuduur wel vergeten :)
Maakt dat uit als je de kaart niet gebruikt tijdens gewone kantoorwerkzaamheden?
Top, dank je :)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bencylverni schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 10:14:
[...]

Maakt dat uit als je de kaart niet gebruikt tijdens gewone kantoorwerkzaamheden?

[...]

Top, dank je :)
Ik kan het zo even niet vinden maar ik kan niks vinden over Optimus bij die laptop, (dat je een zuinige Intel IGPU gebruikt voor internetten en de Nvidia voor gamen) dan zit je dus altijd op de Nvidia.
Nou schakelt zo'n Nvida wel flink terug op de accu maar dan zou je alsnog de Nvidia gebruiken welke niet gericht is op zuinigheid maar vooral op performance :)
Verder is het een prima laptop die aardig snel zal zijn, daar niet van ;)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1