i5 4590 of i5 4690k?

Pagina: 1
Acties:

• bassonn
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-06-2024
Beste Tweakers,

Het word tijd dat ik mijn build weer wat vernieuw om weer een aantal jaartjes verder te kunnen.

Waar gebruik ik mijn pc voor?
Voornamelijk speel ik WoW, dit speel ik op high en daarbij heb ik een tweede monitor waarop ik voornamelijk Twitch kijk of series afspeel. Ook speel ik games als League of legends en CS:GO.

Waar mogelijk zou ik WoW willen streamen naar Twitch.tv via OBS.

Ook vroeg ik mij af wanneer ik de boel inbouw, is het noodzakelijk mijn OS opnieuw te installeren of maakt het voor mijn overige hardware niet uit dat er wat andere onderdelen in komen.

Dit is waarop ik ben gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 192,80€ 192,80
1MSI Z97-G45 GAMING€ 100,99€ 100,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 293,79

of:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 238,95€ 238,95
1MSI Z87-GD65 Gaming€ 114,90€ 114,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 353,85

Ik begrijp dat de 4690k beter is, en deze zal ik wss ook gaan OCen, echter is mijn vraag heb ik dit ook nodig voor mijn eisen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

De rest van mijn build, met oude CPU uiteraard.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 80,50€ 80,50
1Gigabyte GA-F2A75M-D3H€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master K380€ 38,95€ 38,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Steelseries 6Gv2 (Qwerty)€ 70,95€ 70,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Samsung 840 EVO 120GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,25

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Het OS opnieuw installeren is wel aan te raden, helemaal als je van chipset verandert. Daar komt nog eens bij dat je de overstap maakt van AMD naar Intel, waardoor een clean install wel écht een aanrader is om eventuele vage problemen te voorkomen.

Je hebt wel twee vreemde combinaties gemaakt. Een 4590 met een Z97 chipset (voor overclocken geschikt) terwijl de CPU een non-k versie is. Het tweede lijstje bevat wel de K versie, maar dan met de oudere Z87 chipset.

Overclock wordt door veel mensen afgeraden omdat de meerwaarde te laag is voor de extra investering. Daarnaast heb je en vrij dikke koeler nodig om een Haswell op acceptabele temperatuur te houden. Al met al heeft het voor gamen geen echte meerwaarde momenteel en kan het 'bespaarde' geld beter in een andere grafische kaart gestopt worden. Het zal weinig uitmaken met een HD 7950 of je nou een i5 op 3.5 of 4.0 Ghz hebt draaien, de videokaart zal in de meeste games de beperkende factor zijn.

Nu is het echter wel zo dat vooral World of Wacraft een redelijk CPU intensieve game is (Veel add-ons, veel drukte in raids). League en CS:GO zijn daarentegen weer wat meer GPU georiënteerd, maar eigenlijk net als WoW niet zo extreem veeleisend; het zijn alle drie geen grafische hoogvliegers zoals bijvoorbeeld een nieuwe Far Cry 4 of Crysis game.

Maar wat is in jouw geval nu het beste? Ik vind het lastig, vooral aangezien je dus een CPU 'heavy' game als WoW speelt én deze met OBS wil streamen. Mijn persoonlijke advies zou zijn om een leuke i5 te halen zónder overclock features; Dit zal een mooi upgrade zijn tov je huidige 760K. Een i5 4690 zet een veel betere single thread prestatie neer, en ik meen me te herinneren dat WoW niet echt volledig goed gebruik maakt van 4-cores.. Eerder 2 stuks (Correct me if im wrong).

CPU opties
pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Moederbord
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Beide processoren lijken me een zeer mooie upgrade en je zou dan in de toekomst eens aan een andere grafische kaart kunnen denken wanneer de 7950 niet meer aan je eisen voldoet. Hij zal voor je huidige games op een full-HD resolutie overigens geen enkel probleem vormen :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• bassonn
stin00 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 00:27:
Het OS opnieuw installeren is wel aan te raden, helemaal als je van chipset verandert. Daar komt nog eens bij dat je de overstap maakt van AMD naar Intel, waardoor een clean install wel écht een aanrader is om eventuele vage problemen te voorkomen.

Je hebt wel twee vreemde combinaties gemaakt. Een 4590 met een Z97 chipset (voor overclocken geschikt) terwijl de CPU een non-k versie is. Het tweede lijstje bevat wel de K versie, maar dan met de oudere Z87 chipset.

Overclock wordt door veel mensen afgeraden omdat de meerwaarde te laag is voor de extra investering. Daarnaast heb je en vrij dikke koeler nodig om een Haswell op acceptabele temperatuur te houden. Al met al heeft het voor gamen geen echte meerwaarde momenteel en kan het 'bespaarde' geld beter in een andere grafische kaart gestopt worden. Het zal weinig uitmaken met een HD 7950 of je nou een i5 op 3.5 of 4.0 Ghz hebt draaien, de videokaart zal in de meeste games de beperkende factor zijn.

Nu is het echter wel zo dat vooral World of Wacraft een redelijk CPU intensieve game is (Veel add-ons, veel drukte in raids). League en CS:GO zijn daarentegen weer wat meer GPU georiënteerd, maar eigenlijk net als WoW niet zo extreem veeleisend; het zijn alle drie geen grafische hoogvliegers zoals bijvoorbeeld een nieuwe Far Cry 4 of Crysis game.

Maar wat is in jouw geval nu het beste? Ik vind het lastig, vooral aangezien je dus een CPU 'heavy' game als WoW speelt én deze met OBS wil streamen. Mijn persoonlijke advies zou zijn om een leuke i5 te halen zónder overclock features; Dit zal een mooi upgrade zijn tov je huidige 760K. Een i5 4690 zet een veel betere single thread prestatie neer, en ik meen me te herinneren dat WoW niet echt volledig goed gebruik maakt van 4-cores.. Eerder 2 stuks (Correct me if im wrong).

CPU opties
pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed

Moederbord
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Beide processoren lijken me een zeer mooie upgrade en je zou dan in de toekomst eens aan een andere grafische kaart kunnen denken wanneer de 7950 niet meer aan je eisen voldoet. Hij zal voor je huidige games op een full-HD resolutie overigens geen enkel probleem vormen :)
Onwijs bedankt voor je antwoord, klinkt allemaal heel logisch inderdaad.
Ik ga voor dit bordje in de 4590.
Nogmaals bedankt, topic mag dicht!

• stin00
  • Niet online
bassonn schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:49:
[...]
Onwijs bedankt voor je antwoord, klinkt allemaal heel logisch inderdaad.
Ik ga voor dit bordje in de 4590.
Nogmaals bedankt, topic mag dicht!
Geen probleem!
Misschien nog even afwachten of iemand dezelfde mening heeft als ik, of er wellicht heel anders over denkt :) Advies van meerdere mensen is altijd beter!

• bassonn
Dat is waar ik wacht nog even tot ik het zeker weet haha, wellich bestel ik vanmiddag dan!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-02 20:50

Thomg

Aww yiss

• bassonn

• Thomg

Thomg

Aww yiss

bassonn schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:12:
[...]

Hoe bedoel je precies Thomg?
Vergelijkbare prijs, maar met nieuwere chipsets en veel wat meer toeters en bellen.

Dit had je zelf wel uit kunnen vogelen. :/

• bassonn
Thomg schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:14:
[...]

Vergelijkbare prijs, maar met nieuwere chipsets en veel meer toeters en bellen.

Ik begrijp dat het een upgrade zal zijn maar ik begreep niet wat je bedoelde met afgezien, maar nu uiteraard wel. Ik ga wat vergelijken dankje!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Had je die Athlon x4 760K ook overgeklokt? Als je dat nog niet gedaan had, lijkt de kans mij klein dat je een 4690K wel zou overklokken, en dan neem je beter de 4590.

Maar ik zie je hier om de paar maanden een topic openen om je pc nog wat sneller te maken. Kun je dan niet beter gewoon zorgen dat je de snellere van beide neemt, als je er toch het budget voor hebt? Een 4690K kun je tenminste nog een schopje geven als je wat extra snelheid wilt. Nu een 4590 en die over een jaar weer vervangen zoals je nu doet met je 760K, kost je op termijn alleen maar meer, want zelfs als je die andere hardware verkoopt, moet je daar toch een stuk van afschrijven. Ik ben niet zo anti OC als de meeste raadgevers hier, ik geloof dat je de meerkost er wel uit kunt halen door een volgende upgrade wat te kunnen uitstellen, maar je moet het wel doen ook, en er zijn veel te veel K processors die nog op stock lopen. En bovendien zie ik het punt snel naderen dat we helemaal niet meer mogen overklokken, dus ik zou er van profiteren zolang het nog kan :).

Die Z97-G45 kun je volgens mij trouwens niet krijgen voor €100, dat is alleen bij bol en de levertermijn is heel hoog, maar je bent toch al overgestapt op de G1.Sniper B6 zo te horen (als je de niet-OC toer op gaat).
stin00 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 00:27:
Overclock wordt door veel mensen afgeraden omdat de meerwaarde te laag is voor de extra investering. Daarnaast heb je en vrij dikke koeler nodig om een Haswell op acceptabele temperatuur te houden. Al met al heeft het voor gamen geen echte meerwaarde momenteel en kan het 'bespaarde' geld beter in een andere grafische kaart gestopt worden.
Bassonn heeft al een Gelid Tranq rev 2, daar valt ook al een eindje mee te overklokken. De meerkost van een andere koeler komt er dus niet bij.
Thomg schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:14:
[...]

Vergelijkbare prijs, maar met nieuwere chipsets en veel meer toeters en bellen.

Zoveel meer toeters en bellen heeft de H6 niet tegenover de B6. De H6 maakt eigenlijk helemaal geen gebruik van de nieuwe features die de H97 chipset toelaat (PCIe gebaseerd opslag, er is alleen SATA600 voorzien). Bijna letterlijk het enige verschil is dat de H6 6 SATA600 poorten heeft en de B6 4 keer SATA600 en 2 SATA300, en zo te zien ook dat de H6 nog een coaxiale SPDIF heeft (moest ik mijn vorige speakerset gebruiken, zou dat voor mij wel een belangrijk punt zijn). De B6 heeft bizar genoeg wél M.2 (met PCIe, gebruikt Gigabyte daarvoor een losse controller? Waarom dan niet op de H6 8)7.. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe M.2 storage presteert op de B6 vergelijken met Z97/H97 moederborden).

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 26-03-2015 11:33 ]

• stin00
  • Niet online
Waarom zou je in godsnaam de H6 nemen? De borden zijn zowat identiek, alleen heeft de Sniper B6 wél een M.2 slot. Ik zie eigenlijk geen goede reden om de H6 te nemen boven de B6... Wellicht als je 5 of meer HDDs/SSDs wilt aansluiten en je graag overal SATA3 wilt hebben.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:02
@MacPoedel

bij biezonderheden zie ik
PCIe 2.0 x16 draait in x4 modus (x2 modus met M.2 in gebruik)

dus denk toch wel dat het m.2. dus zier er naar uit dat hij toch over pci-e gaat.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Met streamen is een i7 nooit weg.. mocht je ooit plannen hebben een cpu intensief spel te spelen.. WoW zal je CPU niet voor de volle 100% gebruiken.. maar een game als battlefield is al direct een no-go. X-split of OBS ook al gauw 30% Oid met 1080p..

Tenzij je een capture card in de toekomst gaat aanschaffen.

[ Voor 21% gewijzigd door legendareN op 26-03-2015 11:43 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
@loki504:

Ja ik zag het nu ook bij de productpagina van Gigabyte, heb mijn eerdere post al aangepast. Gigabyte moet hier toch een controller voor nodig hebben denk ik, maar die staat niet vermeld op de productpagina. Lijkt me heel interessant eigenlijk, spijtig dat nog niemand een review heeft gedaan van de B6. Als dit goed werkt heb je helemaal geen Z97/H97 moederbord nodig tenzij voor Broadwell ondersteuning (maar die gelekte 65W SKU's zien er mij alleen interessant uit als je de iGPU wilt gebruiken, want het CPU gedeelte zal hoogstens even snel zijn).

• bassonn
Wat is dus de betere keus, voor het geld maakt het niet uit B6 of H6

• Thomg

Thomg

Aww yiss

bassonn schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:54:
Wat is dus de betere keus, voor het geld maakt het niet uit B6 of H6
Zoals de andere tweakers hebben opgemerkt is het best wel peanuts.

Naar mijn mening is de H97 een beter idee dan de B85 als je het verschil niet gaat merken.

• bassonn
Bedankt allemaal voor jullie adviezen, Ik heb wat vergelijkingen gedaan en bechmarks bekeken en ga het redden met de 4590.

Dit ga ik bestellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 192,80€ 192,80
1Gigabyte H97 G1.Sniper H6€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,70

Nogmaals bedankt!

• bassonn
Stomme vraag misschien, Mijn moederbord nu is een mATX bordje, heb ik genoeg stand-offs en schroeven om dit ATX bordje te monteren of krijg je deze bij aanschaf van het moederbord?

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:31

VPI

Ja die zitten er normaal gesproken bij een nieuw moederbord

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
Dat is niet juist, die zitten normaal gesproken bij de behuizing.

• bassonn
Ja precies, dat is dus even de vraag, ik zoek wel even op hoeveel schroeven er nodig zijn

• stin00
  • Niet online
Ik heb gisteren bij een vriend een Sniper B6 gemonteerd en had als ik het me goed herinner 7 mobo stand-offs nodig. 3 bovenin, 2 in het midden en 2 onderin. Het is een relatief klein ATX moederbord namelijk, er waren 2 schroefgaten die ik niet kon gebruiken omdat deze in de kast (CM N300) te ver weg zaten. Ik zou dus uitgaan van minimaal 7 en maximaal 9 :)

• bassonn
Op deze afbeelding tel ik er 7 inderdaad, 2 boven, 3 midden, 2 onder

http://www.alternate.nl/h...8&utm_source=tweakers.net

Op mijn huidig bordje tel ik er 8

http://www.gigabyte.com/f...oduct/2/4352/6964_big.jpg

Dit moet dus wel lukken dan!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-02 13:55

Luukwa

o/

Heb zelf een i5 4670 icm Gigabyte G.1 Sniper B5 met een Strix 970 en 8gb ram.
Prima prestaties, renderen van videos gaat rete snel en streamen op ultra is geen enkel probleem.

Overigens speel ik zelf ook CS:GO (op lage settings dat wel) alle nieuwere titels.

[ Voor 19% gewijzigd door Luukwa op 26-03-2015 13:38 ]

Soundcloud!

• bassonn
Kom er net wel achter dat ik van mijn Tranq rev.2 de isolerende afstandbus al gebruikt heb (die kleine zwarte rubbertjes die ervoor zorgen dat je schroef niet in aanraking komt met het moederbord.
Zijn deze ergens los te verkrijgen of niet?

• stin00
  • Niet online
Volgens mij zijn dat niet hele speciale ringetjes, gewoon rubberen ringetjes die er voor zorgen dat je moederbord niet beschadigd raakt. Ik denk dat je die wel bij de lokale doe-het-zelf zaak kan vinden!

• bassonn
Alles zit erin, ben er erg blij mee, enige vraag die ik heb.
Aangezien mijn GPU nu wel aan het werk moet word deze in load 60 graden. Is dit normaal of is dit te heet?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
60 graden? dat is koel! haha.. nouja dat valt ook wel mee, maar prima temp voor je 7950!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:26
60 graden is koel inderdaad, een videokaart kan prima 90 graden aan.
http://www.techpowerup.co...e/HD_7950_Vapor-X/32.html
Pagina: 1