Welke monitor om te kopen 24, 25 of 27 inch?

Pagina: 1
Acties:

• huppelaap1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
Hallo,

Ik ben momenteel opzoek naar een geschikte laptop. Ik zal allereerst mijn huidige situatie wat uitlichten en vervolgens zal ik kort ingaan op de monitors die mij op dit moment het best lijken.

Ik woon sinds kort op kamers in het mooie groningen :D, echter bemerkte ik al snel dat zodra ik achter mijn laptop kroop ik me irriteerde aan het kleine beeldscherm (heb thuis 24 inch). Ik krijg vermoeide lenzen door het turen en ik merk gewoon dat ik een groter scherm erg mis.

Dus heb ik online eens wat rond gekeken en hier kwamen 3 mogelijke winnaars uit de bus. Te weten
Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart 1080P (ong 220 euro)
Dell Ultrasharp U2515H Zwart 1440P (ongeveer 300 euro)
Of een koreaans import scherm van 27 inch eveneens met 1440P (ongeveer 320 euro)

Nu is mijn vraag aan jullie wat kan ik het beste kopen?

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Allebei de dells zijn geen miskopen IMO, op 1440p heb je wel redelijk wat meer werkruimte, dus lettertjes etc. zal dus ook een stuk(je) kleiner worden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• huppelaap1
Precies dat idee had ik zelf ook. En het zijn beiden IPS schermen dus goede kleurkwaliteit en kijkhoeken. Maar is 1440P resolutie niet wat te hoog voor 'maar' 25 inch? Zeker aangezien windows slecht schaalt met vergroten van text etc.

Meer veel werkruimte is zeer fijn voor editen in premiere etc.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:52

Thomg

Aww yiss

huppelaap1 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:03:
Precies dat idee had ik zelf ook. En het zijn beiden IPS schermen dus goede kleurkwaliteit en kijkhoeken. Maar is 1440P resolutie niet wat te hoog voor 'maar' 25 inch? Zeker aangezien windows slecht schaalt met vergroten van text etc.

Meer veel werkruimte is zeer fijn voor editen in premiere etc.
En dat zeg je terwijl er 1440P telefoons uit zijn van 5'5 _/-\o_

Anyhow, 27 inch lijkt mij de perfecte resolutie voor 1440P, het voelt precies goed.

• huppelaap1
fair point Thomg ;).

Zou je me aanraden voor een koreaans 'budget' scherm te gaan? En wat is ongeveer de ideale afstand om van een 27 inch scherm te zitten?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

huppelaap1 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:13:
fair point Thomg ;).

Zou je me aanraden voor een koreaans 'budget' scherm te gaan? En wat is ongeveer de ideale afstand om van een 27 inch scherm te zitten?
Ik heb er hier één recht voor mijn snufferd staan.

Ik zit er zo'n 1 1/2 meter vanaf ;)

• huppelaap1
Oh tof zeg!!

Wat is je ervaring er tot nu toe? Dode pixels? kleur echtheid? etc.
Mag ik je ook vragen welk merk je hebt en waarom je voor deze hebt gekozen?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

huppelaap1 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:18:
Oh tof zeg!!

Wat is je ervaring er tot nu toe? Dode pixels? kleur echtheid? etc.
Mag ik je ook vragen welk merk je hebt en waarom je voor deze hebt gekozen?
Zie hier.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1503346/0

En hier.
http://www.overclock.net/...x-star-1440p-monitor-club

Beste koop die ik ooit gedaan heb, geweldige monitor voor een acceptabele prijs.

Vergeleken met mijn TN paneel ernaast is de Qnix een echte verademing.
De kleuren voelen gewoon beter aan, beter contrast, nouja, zo'n beetje alles.
Dit is gewoon gebruikservaring, zeker op het gebied van beeldschermen heb ik niet veel verstand.
Dit is trouwens meer een TN vs IPS ding.

Ik heb de QNIX2710LED.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 25-03-2015 23:23 ]

• huppelaap1
Ah, oke. Bedankt voor je hulp man!
Ga het zeker nog even goed uitzoeken.

1 laatste vraag nog. Ik heb een laptop met een gt650m die ik zou moeten aansluiten met HDMI, als ik me niet vergis moet HDMI gewoon 1440P aankunnen, maar heb je enig idee of ik simpele spellen als LoL ook kan spelen op redelijke settings op 1440p?

Nogmaals dank <3

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Ik zou niet voor een Koreaanse gaan. Dode pixels erger je je gewoon aan kapot. De kans dat je er een krijgt zonder dode pixels is mega klein. Terugsturen onder WKOA wordt dan lastig ;)

Persoonlijk vind ik alles te klein worden op 25" en heb daarom de 27" dell (u2715h). Let wel op dat de Dell's behoorlijk wat issues in de kleurenuniformiteit hebben. Dus links van het scherm is bijv geler en helderder; rechts is iets minder helder en blauwer. Moet je echt mazzel mee hebben of je een goed exemplaar hebt. Geldt voor zowel de 25" als 27"

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Saven schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:25:
Ik zou niet voor een Koreaanse gaan. Dode pixels erger je je gewoon aan kapot. De kans dat je er een krijgt zonder dode pixels is mega klein. Terugsturen onder WKOA wordt dan lastig ;)

Persoonlijk vind ik alles te klein worden op 25" en heb daarom de 27" dell (u2715h). Let wel op dat de Dell's behoorlijk wat issues in de kleurenuniformiteit hebben. Dus links van het scherm is bijv geler en helderder; rechts is iets minder helder en blauwer. Moet je echt mazzel mee hebben of je een goed exemplaar hebt. Geldt voor zowel de 25" als 27"
Één van de mythes van koreaanse monitoren is dat ze last hebben van dode pixels, dit is lariekoek en gebeurd niet zo vaak als je denkt. Ja, er is een hogere kans, ja, garantie gaat lastig, maar nee, het is niet alsof het een 50% kans is... Eerder 5%.

Nu de monitoren hier tegen de €300,- aanzitten wordt het wel lastiger om koreaanse monitoren te verantwoorden, de goedkoopste gaat voor €260,-

Als je ze niet gaat overklokken zou ik het nu niet meer doen, prijsverschil is te klein.
Ik betaalde er iets minder dan €300,- voor toen de goedkoopste 1440p monitor dik €500,- was.

Oja, ze hebben geen HDMI, DVI only. DVI monitoren kunnen alleen overclocked worden -> een argument om voor een koreaantje te gaan.

TL;DR
Nu het prijsverschil zo klein is zou ik het alleen doen als je ook gaat overklokken.
huppelaap1 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:23:
Ah, oke. Bedankt voor je hulp man!
Ga het zeker nog even goed uitzoeken.

1 laatste vraag nog. Ik heb een laptop met een gt650m die ik zou moeten aansluiten met HDMI, als ik me niet vergis moet HDMI gewoon 1440P aankunnen, maar heb je enig idee of ik simpele spellen als LoL ook kan spelen op redelijke settings op 1440p?

Nogmaals dank <3
Alleen de nieuwere HDMI kan 1440P 60hz aan, die heeft je laptop zga zeker niet.
650M is mager, met een 740M moet ik de settings al op medium zetten om de fps binnen de perken te houden @ 1080p.

[ Voor 26% gewijzigd door Thomg op 25-03-2015 23:31 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

Saven

Administrator

Bij monitoren van 'gerenommeerde' merken zoals Dell en iiyama is het al een loterij. Denk niet dat de quality control bij die Koreaanse beter is. Ik geloof best dat je een paar keer mazzel hebt gehad, maar pakweg 1/3e van de schermen heeft wel minimaal 1 dode pixel (verschilt een beetje per batch meer of minder, maar durf gerust 1/3e te zeggen).

Garantie voor dode pixels zijn er ook niet echt, of je moet een 'verzekering' afsluiten. Als je in Nederland bestelt kun je m lekker retouren onder WKOA en een nieuwe bestellen. Dat is voor mij die paar tientjes winst open een Koreaans scherm (waarvan er veel geen OSD hebben, gammel standaard, niet verstelbaar e.d. of is dat inmiddels veranderd?) niet waard :P

edit:
gamen met je laptop op die resolutie hoef je inderdaad niet aan te denken :P

[ Voor 7% gewijzigd door Saven op 25-03-2015 23:33 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Saven schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:32:
Bij monitoren van 'gerenommeerde' merken zoals Dell en iiyama is het al een loterij. Denk niet dat de quality control bij die Koreaanse beter is. Ik geloof best dat je een paar keer mazzel hebt gehad, maar pakweg 1/3e van de schermen heeft wel minimaal 1 dode pixel (verschilt een beetje per batch meer of minder, maar durf gerust 1/3e te zeggen).

Garantie voor dode pixels zijn er ook niet echt, of je moet een 'verzekering' afsluiten. Als je in Nederland bestelt kun je m lekker retouren onder WKOA en een nieuwe bestellen. Dat is voor mij die paar tientjes winst open een Koreaans scherm (waarvan er veel geen OSD hebben, gammel standaard, niet verstelbaar e.d. of is dat inmiddels veranderd?) niet waard :P

edit:
gamen met je laptop op die resolutie hoef je inderdaad niet aan te denken :P
Ik denk echt dat het meevalt, het grootste gedeelte van de kopers uit het topic had geen problemen, dan heb je ook nog het gezegde "De meest ontevredenen zijn het luidst".
Maar ok, fair enough, ik hou me bij mijn TL;DR, ik ga geen koreaantje aansmeren zonder goede reden.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 25-03-2015 23:35 ]

Pagina: 1