Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-05 19:49
Laat ik beginnen met zeggen dat ik er absoluut de ballen van snap.

Maar afgelopen dinsdag ben "overgestapt op ziggo 3 in 1", daarvoor had ik 2 in 1 en kreeg nu dus nadat ik 12 jaar bij ziggo klant ben geweest een humax kastje "kado", kan ik ook eindelijke digitale TV kijken. De monteur had ook mijn router vervangen, zodat ik dualband wireless kon hebben. Ik had (en heb weer) de Cisco EPC3925, deze had hij vervangen voor een Cisco EPC3928. Omdat er die dag een storing was met de activatie van routers, zou dat de volgende dag automatisch gebeuren.

De volgende dag deed mijn desktop het gewoon en de televisie ook, top dacht ik. Tot dat ik mijn telefoon pakte, geen wifi verbinding. Wat bleek, ik had wel 5ghz en bedraad internet, maar geen 2,5ghz wifi.

Ziggo weer gebeld en een afspraak met een monteur gemaakt. Hij is maandag langs gekomen en heeft tot vijf uur van alles geprobeerd, onder andere 2 andere routers van Ubee, verschillende instellingen, maar hij kon ook niet met zijn laptop verbinding maken en houden. Zelf had ik nog een draadloze router van Netgear liggen, maar ook als ik die aansloot op de Cisco, kon ik geen verbinding maken.

De monteur van Ziggo is vertrokken en nu zit ik zonder wifi (voor mijn laptop, chromecast en telefoon), tablet zit op 5ghz

Aan huis is er verder niks veranderd de laatste tijd. De router staat op dezelfde plaats, er zijn geen nieuwe kabels getrokken. Geen nieuwe digitale apparatuur. Ik heb zelfs ALLES wat straling zend een keer uitgedaan, ontkoppeld en verwijderd om het nog een keer te testen, maar niks werkt ? Voor zo ver ik weet zijn mijn buren geen radio piraat, illegale weettelers of maken ze een mini kernbom.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn, ???

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FQHVh3Jl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ClnHlSnm.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Tq3Ph45.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-05 12:11

lier

MikroTik nerd

Tips:

- gebruik kanal 1, 6 of 11 (en in jouw geval kanaal 6)
- N-only
- WPA2/AES

Wordt het dan wat stabieler?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-05 19:15
De EPC3925, die je nu hebt, is dual-band, maar NIET simultanuous dual-band.
Dus wifi op 2,4 of 5GHz, maar niet beide tegelijk.

De EPC3928, die je had, is wél simultanuous dual-band, en kan dus 2,4 en 5 GHz tegelijk uitzenden.

Dus je bent er op achteruit gegaan door de modem-wissel --> Ziggo bellen!

[ Voor 12% gewijzigd door Masimo op 25-03-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
Ik heb beide modems hier liggen en gebruik nu de EPC3925 op 5ghz
Daarnaast heb ik alle verschillende settings geprobeerd, alle kanalen, WPA/EAS/Geen password, you name it.
Kan het liggen aan de instelling van ziggo dat ik geen verbinding kan maken, of is er een enorme stoorzender waardoor de 2,4ghz band weggedrukt kan worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik zeg toch: EPC3925 kan NIET beide frequenties tegelijk uitzenden. Als 5GHz is ingesteld dan staat 2,4GHz uit, en omgekeerd.

Dus de EPC3925 is niet geschikt voor wat je wilt. De EPC3928 wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarschijnlijk dat laatste. De EPC3925 staat bekend als beroerde AP, maar dat gaat in 5GHz nog harder op dan in 2.4GHz. Als het in 5GHz wel bruikbaar is, ligt je probleem ergens anders.
Ik lees TS als dat hij beide geprobeerd heeft maar nu op 5GHz werkt omdat 2.4GHz niet werkt, niet dat hij beide tegelijk probeert

Probleem met tooltjes als WiFi Analyzer is dat ze exact dat doen: WiFi analyseren. Non-WiFI storingsbronnen kan het niet detecteren. Aangezien het goed meevalt met de WiFi in de buurt (zit je erg achteraf of woon je in een bunker? :P ) moet je het zoeken in andere dingen. Nu mag de 2.4GHz-band vrij gebruikt worden door van alles en nogwat, maar klassiekers die WiFi verstoren zijn o.a.:

- babyfoons
- analoge draadloze videosetjes (Marmitek en consorten)
- draadloze beveiligingscamera's
- draadloze video-deurbellen

Zit er zo'n ding in de buurt toevallig?

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 25-03-2015 23:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik zeg nogmaals: EPC3925 kan NIET beide frequenties tegelijk uitzenden.

Als 5GHz is ingesteld dan staat 2,4GHz uit, en omgekeerd.

TS zegt dat ie de EPC3925 in gebruik heeft, en geen 2,4GHz verbinding kan maken als ie 5GHz ingesteld heeft. Dat klopt als een zwerende vinger, want er is geen 2,4GHz beschikbaar op dat moment.

[ Voor 42% gewijzigd door Masimo op 25-03-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 15:49
Maar dan kun je nog wel harder schreeuwen, dan lost het nog steeds het 2,4Ghz issue niet op. Als de EPC3928, een 2e EPC3928, een Ubee en een Netgear ook niet werken op 2,4Ghz dan zal er iets op die band zijn waardoor het niet werkt. Maargoed, dat lees ik in de openingspost

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Ik schreeuw niet, ik benadruk.
Als ik het InSSider plaatje bekijk als het modem op 2,4GHz/kanaal 3 is ingesteld, dan is de signaalsterkte ook zeer belabberd. Zit ie toevallig in de meterkast?

Je kan die EPC3925 van veel betichten maar niet van zwak signaal. Bereik en stabiliteit is klote, maar signaalsterkte niet.

MAC-filtering actief?
Al eens naar fabrieksinstellingen gereset (harde reset)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kan die EPC3925 van veel betichten maar niet van zwak signaal. Bereik en stabiliteit is klote, maar signaalsterkte niet.
Z'n antennes zijn zo richtingsgevoelig als wat, orientatie net niet optimaal = alsnog erg weinig signaal. Dat is grootste probleem met dat ding: als je hem perfect richt heb je een geweldige verbinding, maar een AP voor thuisgebruik en zowat een richtantenne zijn geen goede combo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
Dank voor alle reacties,

@Masimo, Je hebt gelijk dat de EPC3925 kan niet beide frequenties tegelijk uitzenden. Deze staat dan ook alleen op 5ghz omdat ik dan met mijn werkmobiel wel verbinding heb. Ik heb de EPC3925 niet aangesloten omdat ik dan weer een half uur met ziggo aan de telefoon moet hangen en daar heb ik nu echt even geen zin in.
Aangezien het goed meevalt met de WiFi in de buurt (zit je erg achteraf of woon je in een bunker? :P ) moet je het zoeken in andere dingen. Nu mag de 2.4GHz-band vrij gebruikt worden door van alles en nogwat, maar klassiekers die WiFi verstoren zijn o.a.:

- babyfoons
- analoge draadloze videosetjes (Marmitek en consorten)
- draadloze beveiligingscamera's
- draadloze video-deurbellen
Het huis is inderdaad een soort bunker uit de jaren 70, met metalen framework voor de muren, maar ik had wel Wifi, zelfs op zolder in achter in de tuin. Ik woon ook niet afgelegen, midden in Utrecht oost ( bij de kardinaal de jongweg), Wij hebben geen draadloze shit en de babyfoon heb ik al sinds het gezeik met de wifi uitstaan. Voor zo ver ik weet hebben mijn buren ook geen nieuwe draadloze apparatuur, alleen een nieuwe roeimachine :P

De router staat natuurlijk in de meterkast, aangezien daar de kabel binnenkomt, ik geprobeerd hem zo ver mogelijk van de elektriciteit meter afstaan, dit is helaas wel een "slimme meter"
Zie ook de foto's, op de onderste foto zijn de tv kabels voor het rest van het huis afgesloten

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jRc47xNl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zcCT4bVl.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door duk3n op 26-03-2015 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ideaal is die opstelling in de meterkast niet - draden verstoren WiFi, dus je wil er geen om/over de AP hebben, maar wederom, daar heeft 5GHz meer last van dan 2.4GHz.

Als je zelf niets anders draadloos hebt zou je bij buren kunnen kijken... uitsluitsel kun je alleen met een spectrum analyzer krijgen. En die dingen zijn duur en heb je hoogstwaarschijnlijk niet ergens liggen (zo ja had je het namelijk al gebruikt om hiernaar te kijken :+ )

Maar goed, je weet eigenlijk al genoeg: 2.4GHz is brak bij jou en je kunt er zelf niets aan veranderen. Dus moet je volledig op 5GHz over en/of dingen bedraad aansluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
Die laatste conclusie had ik ook al getrokken, maar dat is een dure hobby, telefoons, laptop en chromecast, allen zitten op 2,4ghz. Het kan toch niet zo zijn dat je op eens geen wifi meer kan gebruiken in huis.

Het verbaast me dat er in Nederland nog geen regelgeving is over draadloze overlast, aangezien we overal! Regels voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646678

duk3n schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:27:
Die laatste conclusie had ik ook al getrokken, maar dat is een dure hobby, telefoons, laptop en chromecast, allen zitten op 2,4ghz. Het kan toch niet zo zijn dat je op eens geen wifi meer kan gebruiken in huis.

Het verbaast me dat er in Nederland nog geen regelgeving is over draadloze overlast, aangezien we overal! Regels voor hebben.
Er zijn ook regels voor in Nederland, zo mag 2.4Ghz niet hoger dan 100mw zenden (correct me if i'm wrong).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:36:
[...]

Er zijn ook regels voor in Nederland, zo mag 2.4Ghz niet hoger dan 100mw zenden (correct me if i'm wrong).
Correct en voor de volledigheid: 200mW op de 5GHz band (aldus Agentschap Telecom).
dion_b schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:07:
Probleem met tooltjes als WiFi Analyzer is dat ze exact dat doen: WiFi analyseren. Non-WiFI storingsbronnen kan het niet detecteren. Aangezien het goed meevalt met de WiFi in de buurt (zit je erg achteraf of woon je in een bunker? :P ) moet je het zoeken in andere dingen. Nu mag de 2.4GHz-band vrij gebruikt worden door van alles en nogwat, maar klassiekers die WiFi verstoren zijn o.a.:
WiFi Analyzer zegt ook niet alles, de wifi-chip in de gemiddelde smartphone/tablet is volgens mij niet bepaald gevoelig. Je kan beter even rondlopen met een laptop en de niet geheel legale AWUS036NH, daarmee zie je wat meer omdat die veel meer oppikt. Vorig jaar maart stond de teller hier al op iets meer dan 200 (hotspots meegerekend) terwijl die binnen op de 1e verdieping stond te scannen :X

Binnenkort nog maar eens een scan doen.

[ Voor 2% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 15:03 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Raven schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:13:
[...]

Correct en voor de volledigheid: 200mW op de 5GHz band (aldus Agentschap Telecom).
Nog vollediger:
200mW voor de low-power 5GHz (kanalen 36-64, 5150-5350MHz) - die bovendien alleen binnenhuis gebruikt mogen worden
1W voor de high-power 5GHz (kanalen 100-140, 5470-5725MHz) - ook toegestaan buitenhuis

Bron:
https://www.agentschaptel...ije-radiotoepassingen.pdf

Dit is trouwens puur een implementatie van een EU richtlijn, dus alle overige EU-landen hebben zelfde regels.
[...]
WiFi Analyzer zegt ook niet alles, de wifi-chip in de gemiddelde smartphone/tablet is volgens mij niet bepaald gevoelig. Je kan beter even rondlopen met een laptop en de niet geheel legale AWUS036NH, daarmee zie je wat meer omdat die veel meer oppikt. Vorig jaar maart stond de teller hier al op iets meer dan 200 (hotspots meegerekend) terwijl die binnen op de 1e verdieping stond te scannen :X

Binnenkort nog maar eens een scan doen.
Nog beter is een Metageek WiSpy DBx of een Fluke AirMagnet - maar goed, prijskaartje daarvan is zoals gezegd tikje boven gemiddeld hobbygebruik. De WiSpy kost EUR 500, om maar eens een getal te noemen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
Mocht iemand in de buurt van Utrecht wordt en en een kop koffie lusten en zo'n ding hebben, ben je van harte welkom.
Maar ik neem aan dat het niet mijn probleem met WiFi oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
ik heb weer even me andere router (netgear N600) aangesloten en op een hoger plekje gezet in huis. Ik zie hem af en toe op mijn telefoon voorbij komen, soms probeert hij te connecten en dan valt hij weer weg ?

Het lijkt wel alsof hij om de zoveel seconden wordt weggedrukt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dion_b schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:23:
[...]

Nog vollediger:
200mW voor de low-power 5GHz (kanalen 36-64, 5150-5350MHz) - die bovendien alleen binnenhuis gebruikt mogen worden
1W voor de high-power 5GHz (kanalen 100-140, 5470-5725MHz) - ook toegestaan buitenhuis

Bron:
https://www.agentschaptel...ije-radiotoepassingen.pdf

Dit is trouwens puur een implementatie van een EU richtlijn, dus alle overige EU-landen hebben zelfde regels.
offtopic:
Helaas is CRDA het daar niet mee eens, maar goed, die database is gelukkig zo aangepast :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
Opgelost !

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UU7VpoBl.png

Geloof het of niet, dit is veroorzaker van het probleem. De gehele 2,4ghz band volledig bezet.
Waarschijnlijk is de oorzaak een oude versterker van het tv signaal geweest, die kortsluiting maakte, maar helemaal zeker weet ik het niet.
Kennis van mij is met eenwifi spy gekomen en hebben gekeken naar de 2,4ghz wifi in huis. We konden maar 1 of 2, soms geen wifi kanalen oppikken.
Toen we de tabel zagen, snapte we waarom. Iets in de buurt/huis vulde alles op.
Daarna alle stoppen 1 voor 1 uit gedaan om de kijken waar de oorzaak zat. Bij de stoppen groep waar de oorzaak zat, alle stekker om de beurt getest en zo doende het euvel verholpen.

Dit had ik nooit kunnen verzinnen, want het apparaat heeft/is geen wireless device of stralingsbron, zoals babyfoon, magnetron e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:34
duk3n schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:16:
Opgelost !

[afbeelding]

Geloof het of niet, dit is veroorzaker van het probleem. De gehele 2,4ghz band volledig bezet.
Waarschijnlijk is de oorzaak een oude versterker van het tv signaal geweest, die kortsluiting maakte, maar helemaal zeker weet ik het niet.
Kennis van mij is met eenwifi spy gekomen en hebben gekeken naar de 2,4ghz wifi in huis. We konden maar 1 of 2, soms geen wifi kanalen oppikken.
Daarna alle stoppen 1 voor 1 uit gedaan om de kijken waar de oorzaak zat. Bij de stoppen groep waar de oorzaak zat, alle stekker om de beurt getest en zo doende het euvel verholpen.

Dit had ik nooit kunnen verzinnen, want het apparaat heeft/is geen wireless device of stralingsbron, zoals babyfoon, magnetron e.d.
:o !

Dubbele check uitgevoerd? (wederom weer aangezet na het uitzetten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duk3n
Ja gisteravond de boel allemaal weer aangesloten. De laarzen van mevrouw uit de kast gehaald, de versterker werd tegen een koperen leiding geduwd door de laarzen waardoor hij waarschijnlijk sluiting maakte. ( ik vooral niet de schuld geven aan de laarzen :) )
Maar alles werkt nu weer en alles is aangesloten zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
duk3n schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 13:16:
Opgelost !

[afbeelding]

Wauw! Dat is toch wel een gigantische stoorzender geweest :o

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Dat wordt een nieuwe schoenenkast voor vrouwlief!
Ik neem toch aan dat ze uit de meterkast verbannen wordt? :w :w :w

Dit is wel een unieke case, maar fijn dat het opgelost is.

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 27-03-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Whoa, had al vermoed dat er non-WiFi storing in het spel was, maar dit is indrukwekkend - en amusant dat het mede door teveel schoenen kwam insert Imelda Marcos referentie :+

Puur uit interesse: wat voor type versterker was het?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1