TicketVeiling.nl Automatische Incasso

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 09:02
Zojuist tegen het volgende aangelopen:

Een veiling gewonnen bij Ticketveilingen. Na 5 dagen hebben ze een email gestuurd dat ik nog niet betaald heb en er 2,50 aan incasso kosten bij komen en dit via automatische incasso word afgeschreven.

Maar ik heb nooit iets schriftelijk ondertekend bij hun dus ze hebben helemaal geen recht om geld af te schrijven via automatische incasso. Vind het niet niet echt normaal dat er zomaar geld van mijn rekening word afgeschreven zonder mijn toestemming zij zeggen zelf dat met het accepteren van de voorwaarden je toestemming geeft maar dit schijnt dus helemaal niet rechtsgeldig te zijn ondanks dat de dame aan de telefoon zij dat hun juridische afdeling dat heus wel beter weet dan mij.

Het vervelende is ook dat er nu kosten bij komen en een wachttijd van 18 dagen terwijl ik gewoon via iDeal wil betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door HitDyl op 25-03-2015 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 14:54

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

(ticketveilingen -> vakantieveilingen of bedoel je ticketveiling?)

Wat is nu concreet je vraag? Of het "rechtsgeldig" is?

IANAL maar ik zou zeggen als je de algemene voorwaarden geacepteerd had dan ben je akkoord gegaan. Ik dacht echter wel dat de eerste aanmaning altijd 'gratis' moest zijn, zeker ben ik daar niet van. (zie bijv http://www.kijkoprecht.nl...-aanmaningskosten-mag-dat)

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Ticketveiling inderdaad, en inderdaad of het rechtgeldig is want volgens Consuwijzer is wat ze nu doen niet rechtsgeldig.

https://www.consuwijzer.n...alen/automatische-incasso

Misschien ben ik gewoon een btj op mijn hart getrapt door het vrouwtje die vond dat hun Juridische afdeling het beter moet weten dan een welke klant dan ook. Want ik ben zelf programmeur en ik weet dat het lastig is maar het moet echt schriftelijk of telefonisch maar beide zijn niet gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4b!er
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 13:20
Een automatische incasso kun je altijd storneren.
Algemene voorwaarden zijn niet altijd rechtsgeldig.

Los daarvan kan er wel een betalingstermijn in de voorwaarden zitten, waarna er extra kosten bij kunnen komen. Als je nu gewoon via iDeal betaalt zullen ze er verder niet echt moeilijk over gaan doen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Maar als je de veiling gewonnen hebt, neem aan dat je hem dan ook wilt, waarom heb je dan nog niet betaald is mijn eerste vraag.
Is er een betalingstermijn op de veiling? Binnen 48 uur o.i.d. zeker met grotere bedragen die je soms wel voorbij ziet komen kan ik mij voorstellen dat je dat niet meteen in het uur kan en wil betalen.

Ten tweede de algemene voorwaarden hoeven zeker niet rechtsgeldig te zijn en daar kan een telefoonmiep die meteen dreigend begint met juridische afdelingen die het wel beter weten etc. niks aan veranderen. Dit ontmoedigd echter wel de grootste groep mensen die het overkomt waardoor ze minder problemen hebben.

Ik zeg storneren die incasso en er tegenin gaan.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4b!er
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 13:20
Gewonnen is ook altijd een mooie omschrijving van die websites, maar gekocht is een betere term. Lastige is natuurlijk dat tickets maar tot een bepaalde datum wat waard zijn en dus vaak ook snel betaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Ik wil de veiling ook, alleen wou ik even wachten tot morgen tot mijn salaris binnen is met betalen. Ook heb ik nog even teruggebeld en ze kunnen de incassokosten helaas systeem technisch niet verwijderen. De keuze is geboden om het handmatig met de bank over te maken. Netjes dus. Alleen houdt ze wel voet bij stuk dat automatische incasso mag zonder schriftelijke ondertekening want het gaat in dit geval om een consumenten incasso en de schriftelijke ondertekening is enkel van toepassing bij een zakelijke incasso.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

HitDyl schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:44:
Ik wil de veiling ook, alleen wou ik even wachten tot morgen tot mijn salaris binnen is met betalen. Ook heb ik nog even teruggebeld en ze kunnen de incassokosten helaas systeem technisch niet verwijderen. De keuze is geboden om het handmatig met de bank over te maken. Netjes dus. Alleen houdt ze wel voet bij stuk dat automatische incasso mag zonder schriftelijke ondertekening want het gaat in dit geval om een consumenten incasso en de schriftelijke ondertekening is enkel van toepassing bij een zakelijke incasso.

Klopt dat?
Grootst mogelijke kwats.
Als je ziet wat je voortaan moet doen voor een auto incasso om hem rechtsgeldig te laten zijn klopt dit hele verhaal niet.

Punt is wel dat banken vaak niet controleren totdat er klachten komen.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Oke dus er gaan hier dus twee dingen fout toch?

1- Ze hebben geen recht om een automatische incasso uit te voeren
2- Ze mogen mij geen incasso kosten rekenen binnen 14-dagen

De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U moet 14 dagen de tijd krijgen om de rekening alsnog te betalen. Als u dan niet heeft betaald, moet u de incassokosten betalen. In de betalingsherinnering moet staan hoe hoog de incassokosten zijn als u niet (op tijd) betaalt.
bron: http://www.rijksoverheid....hoogte-incassokosten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ericr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 11:35
Maar wil je zo dwars gaan liggen voor die € 2,50 terwijl je zelf al wist dat je niet aan hun kromme voorwaarden kon voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Ergens wel eigenlijk, want ze zouden eigenlijk hun voorwaarden hier op moeten aanpassen zodat conflict met toekomstige bestellingen voorkomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ericr schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:06:
Maar wil je zo dwars gaan liggen voor die € 2,50 terwijl je zelf al wist dat je niet aan hun kromme voorwaarden kon voldoen?
De vraag is of zij zo dwars willen gaan liggen.

Gewoon het bedrag (zonder de € 2,50) morgen over maken en klaar.

Oh, en je mag officieel geen incasso verrichten zonder handtekening. De banken doen er alleen niet echt heel moeilijk over maar het mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Automatische incasso mag eigenlijk niet zomaar zonder handtekening, en kun je ook gewoon storneren. Dat ontslaat je echter nog niet van de overeenkomst die je bent aangegaan. Het automatische-incasso-gedeelte staat dus los van de 2,50 extra die je wel of niet zou moeten betalen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Ik zou eerst betalen zodat je je tickets krijgt als je die nog niet hebt. Heb je die wel al blokkeer je ze voor automatische incasso en maak je bedrag tickets -2,50 over.

Als je de tickets nog niet hebt, na bovenstaande een brief schrijven met vordering van de onrechtmatige incassokosten, betalingstermijn en waarschuwing voor vorderingskosten als ze weigeren. Inderdaad gewoon omdat dit soort tokos enkel op de harde manier leert hun zaakjes op orde te brengen.
Niet voor niets hanteren ze dit, omdat weinigen die 2,50 gaan aanvechten.

Als je juridisch niet sterk genoeg in je schoenen staat, kan je ook gewoon schrijven dat het niet klopt, je uit principe je 2,50 terug wil, en je het anders bij oa consumentenbond en media gaat voorleggen. Wellicht niet netjes een winkel onder druk te zetten met media, maar in een geval waar ze zo duidelijk de regels bewust aan hun laars lappen met dergelijke arogantie is het wel op zijn plek.

Of als je dat moeilijk vindt, vraag ze dan eens hun standpunt hier in het topic uit te komen leggen. Er lopen hier ook nogal wat juristen en advocaten rond die waarschijnlijk met liefde gehakt maken van hun werkwijze.

Een klacht bij de bank wegens incasso waarvoor je geen toestemming hebt gegeven is ook leuk; raken ze bij herhaling hun gehele mogelijkheid tot incassos uitvoeren kwijt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 26-03-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:42
Maakt het los van de vraag of ze die automatische incasso mogen uitvoeren nog uit dat het sowieso EUR 2,50 kost om via een eenmalige incasso te betalen en dat ze die dus sowieso in rekening kunnen/mogen brengen?
Ticketveiling zegt zelf het volgende over betalen:
Na het winnen van een veiling heb je precies 5 dagen (5x24 uur) de tijd om de veiling te betalen. Na 2 dagen ontvangt u een herinnerings-email om de betaling te verrichten via een betalingslink. Als de betalingstermijn van 5 dagen is verstreken, gaat de betaling over in een automatische incasso (hieraan zitten €2,50 extra incasso kosten aan verbonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 08:09:
Ik zou eerst betalen zodat je je tickets krijgt als je die nog niet hebt. Heb je die wel al blokkeer je ze voor automatische incasso en maak je bedrag tickets -2,50 over.

Als je de tickets nog niet hebt, na bovenstaande een brief schrijven met vordering van de onrechtmatige incassokosten, betalingstermijn en waarschuwing voor vorderingskosten als ze weigeren. Inderdaad gewoon omdat dit soort tokos enkel op de harde manier leert hun zaakjes op orde te brengen.
Niet voor niets hanteren ze dit, omdat weinigen die 2,50 gaan aanvechten.

Als je juridisch niet sterk genoeg in je schoenen staat, kan je ook gewoon schrijven dat het niet klopt, je uit principe je 2,50 terug wil, en je het anders bij oa consumentenbond en media gaat voorleggen. Wellicht niet netjes een winkel onder druk te zetten met media, maar in een geval waar ze zo duidelijk de regels bewust aan hun laars lappen met dergelijke arogantie is het wel op zijn plek.

Of als je dat moeilijk vindt, vraag ze dan eens hun standpunt hier in het topic uit te komen leggen. Er lopen hier ook nogal wat juristen en advocaten rond die waarschijnlijk met liefde gehakt maken van hun werkwijze.

Een klacht bij de bank wegens incasso waarvoor je geen toestemming hebt gegeven is ook leuk; raken ze bij herhaling hun gehele mogelijkheid tot incassos uitvoeren kwijt.
toon volledige bericht
Ik heb nu het geld maar handmatig overgemaakt minus die 2,50 en de incasso ga ik storneren. Ze hebben al aangegeven dat dit voor hun prima is. Helaas heb ik geen reactie meer gekregen waar ik kon vinden wat het verschil is tussen consumenten en zakelijke incasso's want over de telefoon zij deze mevrouw dat ze hier meerdere artikels over had die aantoonden dat schriftelijke toestemming enkel verplicht is bij een zakelijke incasso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Incassokosten na 5 dagen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar... Als je overmaakt -2,50 én storneert, dan heb je te weinig betaald ;)
Wel kan je blokkeren voor verdere incasso.

Overigens lijkt het hier niet om incassokosten te gaan in de zin van betalingsherinnering. Het gaat om de kosten van deze betaalwijze. Significant verschil. Ze stellen dat ze na 5 dagen recht hebben te incasseren met die kosten. Op zich lijkt me dit een mogelijkheid, maar dan wel op een wijze dat je expliciet daarvoor akkoord geeft in het bestelproces. In de AV alleen is niet voldoende.

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 26-03-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Anoniem: 27535 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:30:
Maar... Als je overmaakt -2,50 én storneert, dan heb je te weinig betaald ;)
Wel kan je blokkeren voor verdere incasso.

Overigens lijkt het hier niet om incassokosten te gaan in de zin van betalingsherinnering. Het gaat om de kosten van deze betaalwijze. Significant verschil. Ze stellen dat ze na 5 dagen recht hebben te incasseren met die kosten. Op zich lijkt me dit een mogelijkheid, maar dan wel op een wijze dat je expliciet daarvoor akkoord geeft in het bestelproces. In de AV alleen is niet voldoende.
Ja je zou kunnen stellen dat de kosten al gemaakt zijn, maar ze heeft al toegezegd dat ik die kosten niet hoef te betalen als ik het geld overmaak en storneer. (Overigens worden er natuurlijk in werkelijkheid geen extra kosten gemaakt maar dat krijg je er nooit uit)

Tevens vind ik het erg vervelend dat je bij ticketveiling je rekening nummer verplicht moet achterlaten en je geen enkele mogelijkheid hebt deze automatische incasso dienst uit te zetten. Het lijkt mij voor hun ook niet prettiger werken zo want als zij netjes een mailtje hadden gestuurd dat het nog betaald moest worden en dat het anders geïncasseerd werd had ik gelijk even met iDeal kunnen betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door HitDyl op 26-03-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wanneer heb je een account aangemaakt bij die ticketveiling-toko? Als dat is vóór 1 augustus 2014 dan is wat ze doen gewoon toegestaan. Door bij hun een account aan te maken, ben je accoord gegaan met hun voorwaarden, en dat houdt ook in automatische incasso. De vóór 01-05-2014 gegeven toestemming loopt gewoon door.

Tevens weet ik dat het toegestaan is om bij bepaalde vormen van betaling extra kosten in rekening te brengen. Zo brengt een grote energieleverancier € 1 per acceptgiro in rekening, en moet je soms extra betalen as je gebruik maakt van iDeal of een credit card.

Ik zie dan ook nergens dat die € 2,50 incassokosten zijn, enkel betalingskosten.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:42
@ardana
Het is ticketveiling zelf die het incasso kosten noemt, zie ook de quote van hun website die ik eerder plaatste.
(voor de volledigheid http://www.ticketveiling.nl/vragen )
Kennelijk rekent ticketveiling altijd EUR 2,50 extra (en noemt dat incasso kosten) als de betaling gedaan wordt dmv een eenmalige incasso.
Betaal je op een andere manier heb je niets te maken met deze kosten, doe je dat niet binnen vijf dagen wordt het automatisch een eenmalige incasso inclusief die EUR 2,50 extra.

[ Voor 7% gewijzigd door ninjazx9r98 op 26-03-2015 13:45 . Reden: URL toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, een heel stomme bewoording die ze kiezen. Het zet iedereen op het verkeerde been. Het zijn extra kosten voor de betaalwijze "automatische incasso" - en dat mag op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HitDyl
Ik heb een reactie gehad op de vraag waar het vandaan komt dat er verschil is tussen Consumenten en Zakelijke incasso want volgens haar zou bij een Consumenten incasso geen handtekening nodig zijn. Daar heb ik deze url op terug gekregen: http://www.sepa.nl/sepa/incasso?art=1

Alleen misschien ligt het aan mij maar ik kan nergens terug vinden dat een consumenten incasso geen schriftelijke goedkeuring vereist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Juist ja. Zakelijk beter beschermd dan consumenten? Dat lijkt me sterk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze doelen er op dat je als consument niet zelf een kopie machtiging aan de bank hoeft te leveren. Dit zet de deur open om bv online een formulier in te vullen waarna incasso plaatsvindt. Er zijn manieren om een online akkoord als ondertekening te zien, en zolang consument geen bezwaar maakt is er niets aan de hand. Zie bv online afsluiten nutscontracten en dergelijke.

Echter is het zoals ik het van TS begrijp slechts iets dat in AV wordt genoemd. Een toestemming voor incasso is echter een dergelijk concreet onderdeel van de overeenkomst, dat zoiets niet uitsluitend in AV genoemd moet worden. Als je er expliciet bij akkoord geven van bestelling nog op gewezen wordt met vinkje ligt dat al anders.

Toestemming geven is niet gelijk aan vinkje akkoord met av.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 27-03-2015 10:39 ]

Pagina: 1