Wifi Snelheid in Netwerk categorie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
De parameter Wifi Snelheid, waarop momenteel de snelheid van de wifi wordt aangegeven in het Netwerk gedeelte van de Pricewatch, is een zooitje. Dit komt omdat soms de totale capaciteit van dit apparaat wordt aangegeven en soms de hoogste snelheid op de snelste band. Daardoor kan een AC1900 router in de Pricewatch staan als 1900 Mb/s (1300 + 600) of 1300 Mb/s.

Mijn voorstel: Splits de 2,4 GHz en 5 GHz snelheid uit, en tel deze later door het systeem weer bij elkaar op. Hierdoor kan je filteren op 2,4 GHz snelheid, 5 GHz snelheid of totale snelheid, en staat dus altijd de juiste snelheid in de Pricewatch :).

Dit geld voor zowel Modems en routers, als Access points en Netwerkkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Ik ben ook wel een voorstander van het uit elkaar trekken hiervan, ik zal het hier bespreken.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Euphanasia schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:57:
Ik ben ook wel een voorstander van het uit elkaar trekken hiervan, ik zal het hier bespreken.
Is hier al enige voortgang in? Want het wordt steeds meer een uitdaging om WiFi snelheden te vergelijken. Met de huidige dual- en tri-band routers volstaat één simpel vak voor WiFi snelheid niet meer. Neem bijvoorbeeld de Asus RT-AC3200. Deze router heeft drie 'banden': 2,4GHz, 5GHz en nog een keer 5GHz. De maximale snelheden zijn respectievelijk 600, 1300 en 1300 Mb/s. Vervolgens is dit de officiële specificatie:
802.11n: up to 450 Mbps (3 stream (64-QAM 5/6) van 150Mb/s)
802.11n TurboQAM: up to 600 Mbps (3 stream (256-QAM 5/6) van 200Mb/s)
802.11ac: up to 1300 Mbps (3 stream (256-QAM 5/6) van 433Mb/s)
Dit zijn nu al drie verschillende snelheden die je voor een eerlijke vergelijking op moet geven. Om het nog ingewikkelder te maken: De eerste twee snelheden (802.11n) werken op zowel 2.4 GHz en 5 GHz. Nu hebben we al 5 snelheden die in verschillende scenario's kunnen hebben met één router!

Nu hebben we ook nog de maximaal gecombineerde snelheden. Dat zijn er dus ook weer meerdere!

Omdat het dus onrealistisch is om alles te specificeren, stel ik het volgende 3 specificaties voor:
  • Maximale snelheid op 2,4GHz (Mb/s): [600]
  • Maximale snelheid op 5GHz (Mb/s): [1300]
  • Maximale gecombineerde snelheid (Mb/s): [3200]
De voorbeelden tussen [] zijn dus voor de RT-AC3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
Bedankt voor het herinneren hieraan, ik ben er gelijk mee aan de slag gegaan.

In principe heb ik je voorstel gewoon overgenomen, het is inderdaad teveel werk om alle mogelijkheden uit te gaan specificeren maar op deze manier kunnen we al een stuk beter vergelijken.

Omdat er geen koppeling met icecat mogelijk is het wel handwerk om dit bij te houden, maar gelukkig komen er niet zoveel routers uit. Ik heb een deel van de routers al aangepast mocht je hierbij verder willen helpen, graag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik zag dat je een groot aantal al verbeterd had, goed bezig! Ik heb er ook nog een paar aangepast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:22
Is het ook mogelijk om deze filters ook voor netwerkkaarten en access points door te voeren?

Want dat lijkt me voor die categoriën wel zo handig en consistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
Ketho schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:37:
Is het ook mogelijk om deze filters ook voor netwerkkaarten en access points door te voeren?

Want dat lijkt me voor die categoriën wel zo handig en consistent.
Inmiddels is dit nu ook voor Acces points en netwerkkaarten in te vullen.
Ik zal kijken of ik volgende week wat tijd vrij kan maken om de populairste na te lopen.

Pagina: 1