Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor een zeevarende

Pagina: 1
Acties:

• DownBusiness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 22:27
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben bijna klaar met school en ga straks op schepen werken. Dit houdt in dat ik ongeveer 2 maal per maand in een vliegtuig zit (kunnen lange vluchten zijn naar bijv. Australie maar ook binnen Europa).

Civiele zeevaart op offshore- en baggerschepen.

De laptop zal dus in 2 situaties gebruikt worden: aan boord en thuis.

Aangezien internet niet altijd aan boord aanwezig is is het wel belangrijk dat ik mijn eigen entertainment mee kan nemen in de vorm van films, muziek en games.

Ik heb heel mij leven met Windows gewerkt en wil dit graag ook zo houden. Er zal niks aan bewerking gedaan worden en voor thuis is het meer voor internet en youtube.

Ik ben geen echte gamer maar vindt het wel chill om met mijn huidige laptop op schoot op de bank (of bed) een beetje Civ 5 of Beyond Earth, Cities Skylines, Anno etc kan spelen (of film te kijken).

Office zal er wel op staan maar is zeker geen must want dit zal ik niet voor mijn werk gebruiken. Het is dus echt een laptop voor plezier en tijd doding.

Wat is je budget?
Tussen de 600 en 1000 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, de laptop moet in een sleeve en dan in een rugtas passen. Zal ongeveer 2x per maand vliegen. Echter zal de laptop in het OV niet veel gebruikt worden. Dan lees ik wel een boek.
Wanneer ik thuis ben zal de laptop veel verslepen worden tussen slaapkamer en woonkamer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben zeer tevreden over ASUS (heb nu een N55 SF van bijna 4 jaar oud) en heb dan ook gekeken naar de:

Asus N551JK-CN157H (misschien te groot om mee te nemen), geen SSD
Asus Zenbook UX305 (schittering ding maar kleine opslag en geheugen, geen games dus)
Lenovo IdeaPad Y50 (ook groot en scherm lijkt aan wat wensen over te laten)

Opsomming:
- Licht en vervoerbaar in rugtas (handbagage vliegtuig);
- Zo klein mogelijke voeding;
- SSD (minimaal 256 gb);
- Mat Full HD scherm met grote kijkhoek;
- Goed voor afspelen van films en series;
- Geen intensieve games op spelen.
- Kantelbaar of afneembaar touch screen etc hoeft van mij niet. Vindt ik eigenlijk helemaal niks.

Alvast bedankt,

Thomas

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
Je geeft aan dat je veel opslag wil. Hoeveel is veel?

Grote SSD's zijn een stuk duurder en nemen van jou budget dan een erg grote hap waardoor je een zwakker systeem moet overwegen.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Militair? Civiel? In het geval van het laatste, offshore of ondersteunend op plezierjacht? De ene laptop zal je namelijk in een industriële omgeving van sneller in de steek laten dan de ander. ThinkPads, Toughbooks en andere gelijkwaardige producten worden daar op getest en, vervelend genoeg, kosten die door de behuizing al wat meer dan andere laptops zónder uitgebreide GPU.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• DownBusiness
Voor SSD gaat mijn voorkeur toch echt uit naar 256 GB. Echter heb ik 2 x 1 TB losse harde schijven liggen voor het meerendeel van series en films.

Ik zal gaan werken op bagger- en offshore project schepen. De laptop zal wel in de hut blijven. Wel is het zo dat er vaak trillingen zijn van de voortstuwingsinstallaties op de schepen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Gezien de beweeglijkheid van water zou ik HDD als dealbreaker ervaren.
daarnaast raad ik je aan je eis voor gaming omlaag te stellen en de laptop met krachtigste Intel IGP kopen die binnen je budget valt.
Ik heb zelf aardig kunnen retro-gamen op een i3 2120 met HD2000 (op 1080p) en met de nieuwe MBPr 13 met HD5100 gaat zelfs Tropico 4 op 1650*1050px soepel.
Is meer high-end gaming belangrijker, dan zou ik voor een model met 850m gaan.

Kun je hem zakelijk aanschaffen? If so dan zou ik voor een dual-boot Macbook Pro 13 gaan i.c.m. een externe hardeschijf voor je media en eventuele iso's (macbook heeft maar weinig opslagruimte).
Die macbook overleeft een boottrip wel.

Wil je meer bang/buck kijk eens naar de Lenovo e550 of de EOL e540. Mijn collega is zeer tevreden met zijn e540, ik heb er helaas 2 geretourneerd en heb een MBPr gehaald. (dit is echter voor pro werkzaamheden en niet voor plezier).

Die lenovo e serie is de enige windows laptop die ik wat betreft bouwkwaliteit zou kopen in jou situatie.

SSD kan je er vaak makkelijk zelf in leggen ter vervanging of uitbreiding van de originele HDD, als je daar in je budget rekekning mee houd, zou ik daar ABSOLUUT NIET je keus op baseren aangezien ze bijna allemaal een ssd aankunnen.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

eL_Jay schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:53:
Die lenovo e serie is de enige windows laptop die ik wat betreft bouwkwaliteit zou kopen in jou situatie.
Ik zou dan eerder voor een T of W model gaan. Eerlijke (niet sarcastische) vraag: heb je wel eens een T of W model vast gehad? Ik heb namelijk nog geen E model in het wild gezien dus ik kan niet echt een vergelijking trekken. Met mijn oudere T420 ben ik overigens wel super tevreden en ik zou 'm zonder twijfel aan boord van een schip nemen, dat overleeft hij wel.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 22:54
Mja, als het ding alleen in de hut gebruikt wordt is het vaak simpel te borgen en is het echt niet nodig om een (overpriced) Toughbook of iets dergelijks te nemen. Daar vraagt hij ook niet naar, plus dat dat niet gaat lukken voor het budget. (We gebruiken hier veel toughbooks, veel te duur vind ik, maar wel oersterk. De Dell 6430 ATG hebben we ook gehad maar die sneuvelden al bij één keer vallen)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

EvaluationCopy schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:58:
Mja, als het ding alleen in de hut gebruikt wordt is het vaak simpel te borgen en is het echt niet nodig om een (overpriced) Toughbook of iets dergelijks te nemen. Daar vraagt hij ook niet naar, plus dat dat niet gaat lukken voor het budget. (We gebruiken hier veel toughbooks, veel te duur vind ik, maar wel oersterk. De Dell 6430 ATG hebben we ook gehad maar die sneuvelden al bij één keer vallen)
Die laptops zijn niet overpriced:

Mijn Thinkpad is ook al een 2x van de tafeltjes in de ns treinen op de grond gevallen. De carbon cover, de ABS-plastic onderkant en magnesium frame hebben hun werkt gedaan want ik type er nu op :)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
eL_Jay schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:06:
[...]

Nee helaas niet. Maar mijn college had hiervoor een IBM thinkpad (TU/e 2008 ofzo?) en qua bouwkwaliteit doet deze daar niet veel voor onder (maar imo is alleen Apple een klasse apart, of echte waterdichte militairy-grade gear). Maar je hebt een punt dat het budget thoughbooks zijn. Het zijn niet de degelijkste maar bieden een uitermate goede prijs/bouwkwaliteit/spec verhouding.
nst6ldr schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:57:
[...]

Ik zou dan eerder voor een T of W model gaan. Eerlijke (niet sarcastische) vraag: heb je wel eens een T of W model vast gehad? Ik heb namelijk nog geen E model in het wild gezien dus ik kan niet echt een vergelijking trekken. Met mijn oudere T420 ben ik overigens wel super tevreden en ik zou 'm zonder twijfel aan boord van een schip nemen, dat overleeft hij wel.
Nee helaas niet. Maar mijn college had hiervoor een IBM thinkpad (TU/e 2008 ofzo?) en qua bouwkwaliteit doet deze daar niet veel voor onder (maar imo is alleen Apple een klasse apart, of echte waterdichte militairy-grade gear). Maar je hebt een punt dat het budget thoughbooks zijn. Het zijn niet de degelijkste maar bieden een uitermate goede prijs/bouwkwaliteit/spec verhouding. Een val op een ongelukkig hoekje en een E serie is waarschijnlijk ook defect.

[ Voor 25% gewijzigd door eL_Jay op 25-03-2015 15:08 ]

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-11 22:54
Brilsmurfffje schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:03:
[...]

Die laptops zijn niet overpriced:
[video]

Mijn Thinkpad is ook al een 2x van de tafeltjes in de ns treinen op de grond gevallen. De carbon cover, de ABS-plastic onderkant en magnesium frame hebben hun werkt gedaan want ik type er nu op :)
I know, maar wel te duur voor wat de TS er mee wil doen ;)

-edit-

Wat is dat nou voor slecht filmpje, Will the data survive. Waarschijnlijk overleeft een SSD los zo'n klap ook nog wel. :+

[ Voor 12% gewijzigd door EvaluationCopy op 25-03-2015 15:09 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• DownBusiness
Ik heb eerlijk gezegd niet naar een toughbook gekeken. Mijn huidige laptop heeft ook 2x 6 maanden aan boord overleefd (echter is de accu wel naar de klote gegaan, wat te maken schijnt te hebben met een andere spanning en frequentie aan boord).

Ik ga liever voor een compact (en strak vormgegeven) design. Het oog wilt ook wat natuurlijk.

Persoonlijk denk ik ook dat een toughbook niet nodig zal zijn. Tenzij het schip zinkt zal er geen water in de buurt komen en na gebruik wordt die in een sleeve en in het dekbed opgeborgen.

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Denk dat je beter voor laptop met HHD kunt gaan en die vervangen door een SSD van bijv 500 gb heb je veel opslag en je systeem kan beter tegen trillingen.

• DownBusiness
Ben gegaan voor de Zenbook 305. Zag hem in een aanbieding en kon ik niet laten liggen.
Nu heb ik een zeer compacte laptop zonder bewegende onderdelen die goed is voor internet, films en puzzelgames. Ideaal om naar de uithoeken van de wereld mee te sjouwen in een rugtas.

Idd wel moeten inleveren op processorkracht maar voor het zwaardere werk koop ik een desktop voor thuis er bij.

[ Voor 9% gewijzigd door DownBusiness op 30-03-2015 08:58 ]

Pagina: 1