Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:49

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Beste Mede-Tweakers,

Ik krijg binnen kort Glasvezel met een snelheid van 500Mb.
Ook moet ik binnenkort bij iemand die in almere woont een vervangende router plaatsen voor een 1000Mb verbinding van Tweak.

Nu zit ik met het volgende probleem. Mijn voorkeur zou gaan naar Mikrotik RB2011-UiAS-2hnd-IN Maar ik heb echter gehoord dat de PPPoE van die dingen ophoud rond de 250Mb.
Nu heb ik ook gehoordt dat Tweak gebruik maakt van DHCP in plaats van PPPoE.

Nu vroeg ik me af of iemand ervaring heeft een van deze abonnementen icm met een eigen router.
En of iemand advies heeft voor een router. Mijn voorkeur is een Mikrotik of egde router.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdster
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-04 18:52
Pff, dat ligt toch echt aan de eisen die je stelt aan de features.... Meeste hedendaagse consumenten routers in het hogere segment halen wel 1Gbps NAT traffic, maar als je ook wilt VPN'en etc wordt dat een ander verhaal. De EdgeRouters doen forwarding en PPPoE in hardware, dus daar moet het geen probleem voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 646678

Ik heb zelf goede ervaringen met de EdgeRouter, ik raad deze daarom ook aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:57
Ik sluit aan bij . Edgerouter lite misschien ook prima. 3x 1Gbit in een compact kastje.

[ Voor 7% gewijzigd door Kees op 13-03-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Om de vraag van mvdster te beantwoorden, ik wil er zeker VPN server op draaien.
En veder is een zeer uitgebreide firewall en NAT ook nodig.
Maar volgens mij heeft de Edgerouter lite dat allemaal wel.
Echter heb ik een edgerouter zijn firewall nog nooit gebruikt dus dat wordt wel een middagje klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdster
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-04 18:52
De EdgeRouter lite heeft dat inderdaad allemaal wel. Welke VPN throughput heb je minimaal nodig? Dit is nogal CPU intensief, en de EdgeRouter lite heeft niet echt hoge throughput. De CLI lijkt grotendeels op VyOS (fork van oude Vyatta), en die software is te downloaden, hiermee kun je dan dus 'spelen' en kijken of het iets voor je is qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Wat VPN betreft gaan we er van uit dat elke client max 50Mb gebruikt.
Er zijn in totaal zoon 5 man die de VPN gaat gebruiken.
Maar ik Denk dat de EdgeRouter Lite een goede optie is.

Dus bedankt voor jullie reacties! :)

[ Voor 9% gewijzigd door Noahlvb op 25-03-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 12:21
Let wel op, als je de poorten gast bridgen vervalt de hardware offloading. Dus throughput wandelt dan door de cpu met 120 tot 140mb tot gevolg. Ook modify rules op firewall niveau zorgen dat de hardware offload vervalt. Heb je dus 2 lan poorten nodig, koop dan een edgerouter poe.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Wordt die router ingezet voor een bedrijf?
Dat idee krijg ik iig..
Je zou naar een zwaardere router van ubiquiti kunnen kijken, of een CCR van Mikrotik, hoeft niet veel te kosten :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of een softwarematige router op fatsoenlijke hardware

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
De router gaat gebruikt worden in een klein bedrijfje. Op zich zou het wel handig zijn om meerdere porten te hebben maar wat helpt de PoE uitvoering daarbij? En hoe werkt het eigenlijk met dat hardware accaleration en onder welke condities werkt het. En zou bijvoorbeeld het gebruik van vlan de accaleration opheven?

[ Voor 33% gewijzigd door Noahlvb op 26-03-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

nootje860 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:25:
De router gaat gebruikt worden in een klein bedrijfje. Op zich zou het wel handig zijn om meerdere porten te hebben maar wat helpt de PoE uitvoering daarbij? En hoe werkt het eigenlijk met dat hardware accaleration en onder welke condities werkt het. En zou bijvoorbeeld het gebruik van vlan de accaleration opheven?
Over welke router praat je nu precies?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Ik had het over de edgerouter PoE en hoe die hardware acceleratie werkt.

Ik heb echter nog even zitten zoeken en heb besloten de edgerouter Poe te kopen.

In ieder geval bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

nootje860 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:17:
Ik had het over de edgerouter PoE en hoe die hardware acceleratie werkt.

Ik heb echter nog even zitten zoeken en heb besloten de edgerouter Poe te kopen.

In ieder geval bedankt voor de reacties
Waarom de PoE?
Die levert geen voordeel op t.o.b. de ER Lite behalve 2 poorten meer en PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 12:21
Dat kan zo zijn maarrrr poorten eth2, eth3 en eth4 zitten op een switchboard. Deze 3 poorten hoeven dus niet extra gebridged te worden waardoor ze hun hardware offload niet verliezen cq kunnen blijven behouden.
Hardware offload geldt voor elke poort, vlan en PPPOE. Op de ERpoe werkt dit voor eth0, eth1 en switch0.

Hardware offload kan niet gebruikt worden op bridged poorten (dus wel op nonbridged poorten) of modify en flow accounting rules. Bij een dual wan setup, wordt ook de hardware offloading disabled. Dit trekken ze overigens weer recht in versie 1.7.

Al met al, als je meer poorten nodig hebt, koop een switch erbij en ga niet lopen klooien met bridged poorten.
Dat gezegd hebbende, heb je enkel 2 of 3 poorten nodig voor je LAN, dan kun je goed af met een ERPoe.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noahlvb

Noahlvb

Wat?.. TECH? Waar!!!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik denk inderdaad ook dat een lose switch beter is dus dan gaat het de edgerouter lite worden denk ik
Pagina: 1