Geen ECC geheugen gebruiken voor server

Pagina: 1
Acties:

• Gijs007
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik ben van plan om een server te huren, nu heb ik de keuze tussen een Intel Xeon E3 1230 V3 (3.7Ghz turbo) met 1333Mhz ECC ddr3 geheugen en een Intel Core i7 4770 (3.9Ghz turbo) met 1600Mhz geheugen zonder ECC.

De server wordt gebruikt als 24/7 game server, daarnaast ben ik ook van plan om een Joomla website op te hosten welke gebruik maakt van een MySQL database (de database server is middels een master - master replicatie redundant uitgevoerd met een andere server)

Ik weet dat ECC geheugen betrouwbaarder is en voor servers bij bijvoorbeeld banken gebruikt wordt.
Mijn voorkeur gaat naar de I7 omdat dit systeem iets sneller is, mijn vraag is of het onverstandig is om dit systeem te gebruiken omdat er geen ECC geheugen inzit? :?

Ik heb zelf namelijk nog nooit meegemaakt dat ik een BSOD of andere problemen heb gehad met gewoon ddr3 geheugen in mijn pc's en laptops.

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 18:10
ik zou voor de xeon en ecc geheugen gaan... dit is gemaakt voor 24/7 draaien, en wat je ook zegt het is betrouwbaarder dan niet ecc geheugen.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mja, als het niet kritisch is en je kan je eens een keer wat downtime veroorloven dan kan je prima uit de voeten met non ECC geheugen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

We hebben het hier dus over 99.9% vs 99.999% betrouwbaarheid.

Voor servers met kritische data waarvan downtime ontzettend belangrijk is, ECC.

Anders, who cares.

Niet dat je een verschil gaat zien tussen een 1230v3 en een 4770 ;)

Wikipedia: ECC memory

[ Voor 17% gewijzigd door Thomg op 26-03-2015 11:17 ]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-11 18:10
Thomg schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:13:
We hebben het hier dus over 99.9% vs 99.999% betrouwbaarheid.

Voor servers met kritische data waarvan downtime ontzettend belangrijk is, ECC.

Anders, who cares.

Niet dat je een verschil gaat zien tussen een 1230v3 en een 4770 ;)

Wikipedia: ECC memory
mee eensch, echter is een xeon 1230v3 toch echt voor 24/7 servertje spelen gemaakt en een 4770 niet..

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

furian88 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:57:
[...]

mee eensch, echter is een xeon 1230v3 toch echt voor 24/7 servertje spelen gemaakt en een 4770 niet..
Wanneer is het eens uit met de fabel dat een 1230v3 beter een 24/7 servertje is dan een 4770?
Klinkklare lariekoek.

Waarom je vaak Xeons terugziet in servers is omdat stabiliteit belangrijk is ( -> ze moeten een bepaald niveau garanderen aan iedere klant ), -> ECC ondersteuning must.

Buiten dat zijn er niet veel voordelen.

Misschien die instructieset zo hier en dan en de ultra high-end procs alas.
Wat dus hier niet van toepassing is.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 26-03-2015 14:05 ]

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:10
processors worden niet gefabriceerd op wel of niet 24/7. Ze worden gemarketeerd naar een bepaalde toepassing.

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

^
Ook wel bekend als marketing segmentatie.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-12 11:45

HKS-Skyline

Vroooom ?

Ik zou gewoon voor de i7 non ECC gaan. Mocht de gameserver eens een keer vastlopen dan is dat geen ramp lijkt me. De kans dat het gebeurd is hoe dan ook enorm klein dus als de kosten hoger zijn zie ik geen reden voor de Xeon met ECC.

• Gijs007
  • Nu online
Bedankt voor de reacties :)

Wat ik me afvraag is of het mogelijk is dat de non ecc server een fout maakt in de database en deze dan repliceert naar de andere server waardoor beide een corrupte database hebben?
Thomg schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:03:
[...]

Wanneer is het eens uit met de fabel dat een 1230v3 beter een 24/7 servertje is dan een 4770?
Klinkklare lariekoek.

Waarom je vaak Xeons terugziet in servers is omdat stabiliteit belangrijk is ( -> ze moeten een bepaald niveau garanderen aan iedere klant ), -> ECC ondersteuning must.

Buiten dat zijn er niet veel voordelen.

Misschien die instructieset zo hier en dan en de ultra high-end procs alas.
Wat dus hier niet van toepassing is.
Instructie sets zijn vrijwel altijd gelijk binnen de zelfde generatie, enige verschil is de clock snelheid, het TDP en soms de hoeveelheid cache en aantal core's bij high end modellen. (E5 en E7 serie)
Daarnaast missen de xeon's vaak de integrated gpu, waardoor ze soms goedkoper zijn. (E3 serie vs I7)

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T

• johnkeates
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als je geen ECC hebt kan je bitrot en propagatie van bitflips hebben zonder dat je er wat van merkt, tot dat het te laat is.

Neem bijvoorbeeld data in het RAM dat teruggeschreven wordt naar de harde schijf of SSD. Als dat een paar bitjes net wat anders heeft staan dan hoe het moet, wordt dat dus ook verkeerd opgeslagen. Dat merk je dan pas bij de eerstvolgende read actie. Nu hoeft dat niet altijd een probleem te zijn, maar waarom gokken als je het ook gewoon goed kan doen?

Verder is wel natuurlijk wel een verschil tussen Xeon's en i7's:

- Instructieset is anders/andere uitbreidingen
- QPI
- ECC
- Caches (qua grootte, en snelheid)
- Temperaturen/TDP
- MCE afhandeling
- ondersteuning met BMC's (bijv. voor vPro en consorten)
- speciale features zoals TSX-NI, AES-NI enz. zijn eigenlijk altijd eerder op Xeons, en soms exclusief op Xeons

Deze verschillen hoeven niet altijd relevant te zijn natuurlijk, hangt sterk af van je use case.
Om dat je 24x7 wil draaien, games wil draaien en databases zou ik in dit geval juist wel naar ECC kijken. Qua snelheid ga je echt niks merken tussen die i7 en de Xeon, maar de Xeon heeft ECC wat gewoon veiliger is dan geen ECC. In dit geval heeft de Xeon ook een veel lagere TDP voor nagenoeg dezelfde performance, heeft ie vPro wat iKVM mogelijk maakt (hangt van moederbord af natuurlijk), en TSX-NI wat voor multithreading toch wel erg prettig is, en waar je vooral als je Linux draait erg veel profijt van kan hebben. (ik zou Xen of ESXi o.i.d. draaien en daar dan losse VM's per type gebruik in droppen)

In het geval van die E3 v3 heb je ook Fast Memory Access en Flex Memory Access wat je met de i7 niet hebt. Het eerste is gewoon een algemene performance improvement, het tweede is erg handig als je niet-symmetrische DIMM bezetting gebruikt. Hoewel de E3 TXT heeft en de i7 niet is dat in dit geval niet zo heel relevant. Tenzij je Windows gebruikt, gezien TXT dan enig voordeel m.b.t. rootkits en bootkits kan bieden om dat dat binnen Windows zelf zonder TXT niet gehandhaaft kan worden. (zie Defcon 22)

Een compleet andere situatie: wat als je wil upgraden? De E3 is ongeveer net zo snel als die i7. Die i7 gaat niet sneller worden, de Xeon kan je nog wel upgraden. Ik weet niet of dat bij je hoster mogelijk is, maar dat kan je ook nog meenemen in je beslissing. Los daar van heb je bij allebei dat je niet naar een sneller model kan om dat het moederbord dat niet mogelijk maakt. Wil je sneller, dan moet je eigenlijk altijd meteen naar een andere server overstappen zodat je bijv. een socket hebt dat E5's ondersteunt.

Voor nu: ga voor ECC, je zal er geen spijt van hebben. Zonder ECC is gewoon een gok, vooral om dat ie 24x7 aan staat en je dus veel meer uptime hebt om geheugenfouten te produceren en er last van te hebben. Er zullen nagenoeg geen reboots zijn, dus het is niet alsof je RAM vaak gereset gaat worden. Op desktops en laptops herstarten mensen over het algemeen wat meer dan op servers, waardoor eventuele RAM problemen na elke reset als sneeuw voor de zon verdwijnen, of gewoon niet voorkomen om dat er gewoon niet genoeg uptime is om net die ene bitflip op een problematische positie te ervaren.
Gijs007 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:09:
Bedankt voor de reacties :)

Wat ik me afvraag is of het mogelijk is dat de non ecc server een fout maakt in de database en deze dan repliceert naar de andere server waardoor beide een corrupte database hebben?

[...]

Instructie sets zijn vrijwel altijd gelijk binnen de zelfde generatie, enige verschil is de clock snelheid, het TDP en soms de hoeveelheid cache en aantal core's bij high end modellen. (E5 en E7 serie)
Daarnaast missen de xeon's vaak de integrated gpu, waardoor ze soms goedkoper zijn. (E3 serie vs I7)
Ja, fouten worden dan mogelijk gerepliceerd.
De Xeon heeft een instructie die de i7 niet heeft die wel voordeel biedt.
De i7 heeft een iGPU, de Xeon niet in dit geval.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 28-03-2015 17:30 ]

• Gijs007
  • Nu online
johnkeates schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 17:28:
In dit geval heeft de Xeon ook een veel lagere TDP voor nagenoeg dezelfde performance, heeft ie vPro wat iKVM mogelijk maakt (hangt van moederbord af natuurlijk), en TSX-NI wat voor multithreading toch wel erg prettig is, en waar je vooral als je Linux draait erg veel profijt van kan hebben. (ik zou Xen of ESXi o.i.d. draaien en daar dan losse VM's per type gebruik in droppen)
Bedankt voor de reactie, de Xeon is voor mij inderdaad de betere keus. :)

Ik was in de veronderstelling dat TSX-NI nog niet correct werkt, of is dit inmiddels (bij de Xeon's?) opgelost?

Waarom heeft Linux meer baat bij TSX-NI dan Windows?

[ Voor 35% gewijzigd door Gijs007 op 29-03-2015 00:55 ]

Pagina: 1