Hoi,
Ik moet voor school een opdracht maken. Het doel is dat er in het begin één ovaal (ei) wordt getekend met een streep in het midden. Er is één textbox aanwezig en twee buttons. In de textbox kan je een kleur invullen (rood, groen, blauw en geel zijn valide inputs). Als je op de knop 'teken' drukt, dan tekent hij een tweede(of derde of vierde) ei naast het huidige ei met de kleur die in de textbox werd gezet. Verder moet je de eieren op en neer kunnen laten bewegen met de knop 'beweeg'.
Nou goed, ik heb de volgende code:
Maar ik kan de ovaal niet laten drawen door g aan te roepen in de klasse tekenknopHandler. Als ik de accolades aanpas zodat die klasse binnenin de paintComponent klasse valt, krijg ik weer een error bij het plaatsen van de button.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
Ik moet voor school een opdracht maken. Het doel is dat er in het begin één ovaal (ei) wordt getekend met een streep in het midden. Er is één textbox aanwezig en twee buttons. In de textbox kan je een kleur invullen (rood, groen, blauw en geel zijn valide inputs). Als je op de knop 'teken' drukt, dan tekent hij een tweede(of derde of vierde) ei naast het huidige ei met de kleur die in de textbox werd gezet. Verder moet je de eieren op en neer kunnen laten bewegen met de knop 'beweeg'.
Nou goed, ik heb de volgende code:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
| /* * To change this license header, choose License Headers in Project Properties. * To change this template file, choose Tools | Templates * and open the template in the editor. */ /** * * @author School */ import javax.swing.*; import java.awt.*; import java.awt.event.*; public class Paneel extends JPanel { private JButton tekenknop, beweegknop; private JTextField txt1; private int xpositie; private int ypositie = 100; private int rectpositie = 180; public Paneel(){ setBackground(Color.WHITE); txt1 = new JTextField(10); tekenknop = new JButton("Teken"); tekenknop.addActionListener(new tekenknopHandler()); beweegknop = new JButton("Beweeg"); beweegknop.addActionListener(new beweegknopHandler()); } public void paintComponent(Graphics g){ super.paintComponent(g); g.setColor(Color.GRAY); g.fillOval(xpositie, ypositie, 150, 220); g.setColor(Color.YELLOW); g.fillRect(xpositie, rectpositie, 150, 50); } class tekenknopHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { ypositie = ypositie + 200; String y = txt1.getText(); String input = y.toLowerCase(); if (input.equals("rood")) { g.setColor(Color.RED); g.fillOval(xpositie, ypositie, 150, 220); g.setColor(Color.YELLOW); g.fillRect(xpositie, rectpositie, 150, 50); } } } class beweegknopHandler implements ActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { } } } |
Maar ik kan de ovaal niet laten drawen door g aan te roepen in de klasse tekenknopHandler. Als ik de accolades aanpas zodat die klasse binnenin de paintComponent klasse valt, krijg ik weer een error bij het plaatsen van de button.
Iemand enig idee wat ik kan doen?
[ Voor 0% gewijzigd door BtM909 op 25-03-2015 14:33 ]