game pc 1200-1300

Pagina: 1
Acties:

• Nonamenl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-06-2025
Dag Tweakers,

Een vriend van mij wil een nieuwe computer kopen en ik wil hem daar best bij helpen. Omdat hij er niet veel verstand van heeft (en ik twee maanden geleden met hulp van jullie een goede pc heb samengesteld) open ik dit topic.

Het uitgangspunt van de nieuwe computer is gamen en alledaags gebruik. Met gamen bedoelt hij next gen games. Moet geen probleem zijn voor zijn budget. Zijn maximale budget is 1300,-.

Randapperatuur is toetsenbord, muis, boxen en beeldscherm. Het gaat hier puur om het systeem. Echte merkvoorkeur heeft hij niet en bepaalde wensen/eisen ook niet.

Overklokken gaat hij niet doen.

Hier het lijstje wat ik al heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 238,95€ 238,95
1MSI Z97-G45 GAMING€ 100,99€ 100,99
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 36,95€ 36,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,79€ 12,79
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.211,43

Het lijstje is grotendeels samengesteld op het systeem wat ik heb gekocht.

Een aantal vragen:

- Is de 970 nog wel een goede optie met het 500mb probleem? Kan hier beter worden gekozen voor een 290?
- Weet iemand misschien een betere optie dan de Thermalright? Misschien gaan we voor een open kast en deze koeling is echt enorm lelijk :p

Ik heb bewust gekozen voor de 520w koeling zodat hij in de toekomst de mogelijkheid heeft tot een sli setup (of kan hij tegen die tijd beter een nieuwe videokaart kopen?). Daarnaast, 16gb ram is natuurlijk overkill voor alleen gamen. Heb het erin gezet omdat het binnen het budget valt, gaat hij dit merken met alledaags gebruik of volstaat 8gb écht? Dacht dan hoeft hij daar de komende jaren niet meer naar om te kijken.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Mooi dat je een lijstje hebt , maar het voorzetje wat tweakers had gegeven heb je compleet verwijderd.

Dus:
-Wat voor spellen gaat hij spelen?
-Welke resolutie en dergelijke?
-Waarom OC-bord+cpu?

• Shogun
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12-2025
Heb je lijstje een beetje aangepast (zie onderaan mijn post). Volgens mij is dit zo'n beetje dé samenstelling gezien de eisen en wensen. Toelichting:

- andere cpu en mobo; gezien hij niet wil overklokken is een K-processor en een Z-mobo overbodig. Qua prijs-/kwaliteitverhouding is deze cpu en mobo de beste keuze (goedkoper zonder kwaliteit in te leveren)

- 8gb ram volstaat écht, maar gezien de prijs van de build zou je voor 16gb kunnen gaan hoewel dat naar mijn mening weggegooid geld is

- de gtx 970 is tot 1080p (en misschien zelfs tot 1440p, afhangend van een aantal zaken of wensen) nog steeds dé beste keuze qua prijs/kwaliteit

- goedkopere koeler van goede kwaliteit; voor non-overklok is dit de beste (als je lager gaat in prijs lever je kwaliteit in, en hoger geprijsde koelers zijn overkill en bedoeld voor overklokken van cpu).

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 190,95€ 190,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 84,95€ 84,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 359,-€ 359,-
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,95€ 75,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.3€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,79€ 12,79
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 56,95€ 56,95
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.068,39

• Nonamenl
Rebullet, leuk dat je reageert maar je voegt niks toe. Ik heb voorzetje namelijk niet compleet verwijderd maar beantwoord in een samenhangend verhaal. In dat voorzetje wordt niet specifiek gevraagd naar games. En zelfs dat heb ik beantwoord met next gen wat, denk ik, voor zich spreekt.

@shogun, hartelijk dank voor de reactie. Ik dacht dat de Z97 chip kwalitatief beter en nieuwer was, afgezien van de overklok mogelijkheden. Dit bied verder dus geen meerwaarde?
Ik koos voor een K-processor omdat ik dacht dat wanneer cpu's worden getest op fouten na het productieproces sommige cpu's met fouten worden verkocht als goedkopere. Dat dus de K, of boxed, betekent dat de productie foutloos is gegaan en de cpu wordt verkocht als type waarvoor hij is geproduceerd. Een degelijkere versie dus. Is er naast de overklok mogelijkheden geen verschil in kwaliteit? Het verschil in prijs is duidelijk.

De gpu blijft dus hetzelfde. Gamen zal gebeuren op 1080p. Ik heb dezelfde kaart en ben er dik tevreden over. Nieuwe koeling ziet er ook beter uit.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verschil in kwaliteit ga je wss nooit ontdekken, misschien over 20 jaar.

De GTX970 is niet de beste keuze qua prijs/kwaliteit, dat is de R9 290 nog steeds, de GTX970 is wel wat sneller en zuiniger, maar of dat zijn meerprijs waard is [80 euro vergeleken met de Gigabyte R9 290], moet je zelf over oordelen.

Zelf zou ik een wat betere voeding nemen, zoals de pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular, pricewatch: Antec TruePower Classic TP-450C of de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt. Hebben meer dan genoeg watt, ook voor de R9 290. Voor een GTX970 build zal ook de pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W een goede keuze zijn.

De rev 3 is minder goed dan de rev 2, dus ik zou lekker de rev 2 nemen. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 al zou ik als je de Strix kaart neemt toch wel de True Spirit nemen, om je systeem echt doodstil te maken, ook onder stevige load.

Eventueel een grotere SSD als je vriend echt een sloot grote spellen heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door RobinHood op 25-03-2015 17:25 ]

People as things, that’s where it starts.

• Shogun
Nonamenl schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:14:
@shogun, hartelijk dank voor de reactie. Ik dacht dat de Z97 chip kwalitatief beter en nieuwer was, afgezien van de overklok mogelijkheden. Dit bied verder dus geen meerwaarde?
Ik koos voor een K-processor omdat ik dacht dat wanneer cpu's worden getest op fouten na het productieproces sommige cpu's met fouten worden verkocht als goedkopere. Dat dus de K, of boxed, betekent dat de productie foutloos is gegaan en de cpu wordt verkocht als type waarvoor hij is geproduceerd. Een degelijkere versie dus. Is er naast de overklok mogelijkheden geen verschil in kwaliteit? Het verschil in prijs is duidelijk.

De gpu blijft dus hetzelfde. Gamen zal gebeuren op 1080p. Ik heb dezelfde kaart en ben er dik tevreden over. Nieuwe koeling ziet er ook beter uit.
Z97 chip is nieuwer inderdaad. Z geeft aan dat ie overklokken ondersteunt. Indien je niet wilt overklokken zou je voor een H97 gaan; zelfde chip maar zonder overklokondersteuning (en daardoor goedkoper). Je zou dan bijvoorbeeld voor de pricewatch: Gigabyte H97 G1.Sniper H6 kunnen kiezen, maar deze is 5 euro duurder dan de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6 in het lijstje terwijl ie niks extra's biedt.

K-processors betekent dat de CPU multiplier unlocked is. Dat wil zeggen dat je het getalletje (de multiplier) in combinatie met een Z97-mobo aan kunt passen. Als voorbeeld de 4690K die je in het lijstje had: standaard ghz van 3.5 betekent dat de multiplier op 35 staat. Die kun je dus aanpassen, bijvoorbeeld naar 40 waardoor de cpu op een kloksnelheid van 4.0 ghz draait.
Boxed of niet heeft niks met de letter achter de processor te maken, en ook niet met de kwaliteit. Ook is er geen verschil in kwaliteit tussen de processors. Beide zijn haswell-refresh (zelfde chip). Hij is goedkoper ten eerste omdat ie niet unlocked is (geen K) en omdat de kloksnelheid iets lager is (wat je niet merkt in games).
Geen idee waar je dat vandaan hebt, maar dat testen op fouten heeft niks te maken met boxed of de letters zoals K. Kijk voor meer info over de letters op de website van Intel. Er worden dus ook geen cpus goedkoper verkocht omdat ze minder goed uit de test kwamen ^^

Als je nog meer vragen hebt dan post je die maar en zal ik (of iemand anders) je proberen te helpen! :)

EDIT: Als het inderdaad zo is dat de rev 3 minder goed is dan de rev 2, dan moet je inderdaad even je lijstje weer aanpassen; rev 3 er uit, pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 er in :)

EDIT 2: Niet mee eens dat de R9 290 beter is qua prijs/kwaliteit. De 290 is simpelweg een downgrade tov de 970 waardoor het logisch is dat ie goedkoper is (wat ie dus nauwelijks is).

[ Voor 12% gewijzigd door Shogun op 26-03-2015 15:02 ]

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:34

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

De R9 290 presteert slechts een paar procent minder dan een 970. Biedt daarnaast 0.5GB echt VRAM meer. Kost flink wat minder.

Qua prijs/prestatie is dus een R9 290 weldegelijk beter. Als je stilte en verbruik onder de noemer kwaliteit vindt vallen (ik vindt kwaliteit vooral degelijkheid, en daarin zijn ze vooralsnog gewoon gelijk) kan het plaatje anders worden, afhankelijk van hoe zwaar je daaraan tilt.

Er worden geen specifieke wensen voor heel erg stil of low-power genoemd, dus ik zou zeker voor de R9 290 gaan.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Shogun
Daar heb je een punt. Enig idee hoeveel procent de 290 minder presteert in games als GTA V, BF4, etc. op 1080p? Uit benchmarks (waar je weinig aan hebt) presteert de 290 aanzienlijk minder dan de 970, dus ben ik wel benieuwd naar realistische metingen c.q. verschil in fps in huidige zware games.

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

GTA V is onbekend, BF4 is bijna gelijk (misschien zelfs in het voordeel van van de R9 290). Verschil is ingame wel kleiner dan in synthetische benches.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Shogun
Heb even gegoogled en stuitte op een test van de 290 vs 970 in BF4 en Bioshock. Bij het testen op 1080 is er geen duidelijke winnaar. De 290 had een betere laagste fps (57 tov 56, lol), maar was de 970 beter qua gemiddelde fps (72 tov 68). Geen verschil dus eigenlijk in BF4. In Bioshock 970 laagste fps 75 en gemiddelde 98, en de 290 68 en 85 als laagste en gemiddelde.

In principe komt het er dus op neer of je 80 euro meer wilt betalen voor een kaart die een stuk zuiniger, koeler en stiller is. En ja, de 290 heeft écht 4G VRAM, maar als je op 1080 speelt, maakt dat verder niet uit. 3G zou meer dan voldoende zijn (wat tevens de reden is dat ik baal dat de 960 2G heeft ipv 3. Met 3G zou ik 'm direct aangeschaft hebben :P )

EDIT: Mijn advies luidt om 970 te nemen ivm budget. Is net iets beter, is dermate koeler, stiller en zuiniger, en ik ben niet zo'n fan van amd drivers ^^

[ Voor 16% gewijzigd door Shogun op 26-03-2015 15:42 ]

• .ScorpionSquad

.ScorpionSquad

3GB is onmogelijk op een 128-bit bus en anders zou het zo mogelijk nog rukker zijn dan dat het nu is ;). En tja, VRAM en brede bus is wel goed voor de bruikbare levensduur, kijk maar naar het verschil momenteel tussen een GTX680/770 en een HD7970/R9 280X. Die laaste trekt momenteel alles toch wel echt beter als je de instellingen hoger zet.

Heb zelf ook een GTX970 (vanuit stilte overwegingen, idle passief is wel echt mooi) maar het verbruik zal geen potten breken (is ingame meestal zo'n 70W meer, dat is redelijk wat maar niet onoverkomelijk. Vooral maximaal verbruik onder full stress is hoog bij de AMD kaarten). Maar als je er niet zwaar aan tilt is het makkelijk kiezen voor een R9 290 denk ik.

• Nonamenl
Hartelijk dank voor jullie reacties, met name Shogun; ik ben weer een stuk wijzer qua chips en cpu's, dank! We gaan er binnekort even voor zitten. Budget is bij hem niet echt een probleem en waarschijnlijk wordt het een overeenkomende colorscheme met een open kast en eventueel neonverlichting. Denk dat het dan de fractal wordt of nzxt. Dan komen er dus iets andere producten bij kijken omdat kleur dan ook een meewegende factor is. Wellicht posten we dan nog een update als controle.

p.s: Ik ben wel erg te spreken over de Nvidia software maar ben daarbij niet heel bekend met de amd kant.
Pagina: 1