Displayport to VGA probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline013
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-06-2020
Hallo,
Ik heb laatst een gaming pc samengesteld alleen aangezien ik mijn budget al had overschreden, heb ik nog een steeds een wat oudere VGA monitor. dit probleem dacht ik op te lossen met een displayport to vga adapter.

link: pricewatch: Club 3D DisplayPort to VGA cable

dat de kwaliteit niet optimaal zou zijn had ik wel een beetje verwacht maar ik krijg tijdens het gamen lichte, horizontale strepen over mijn scherm. Is dit te verhelpen of is de enigste optie een moderner beeldscherm? Volgens de beschrijving zou het compatible moeten zijn.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoewel we natuurlijk even door zouden klikken in je vorige posts, ben ik zelf lui, welke monitor en welke videokaart hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline013
Een lg flatron w22" en een msi radeon 290x gaming 4gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:02

WCA

Het gaat hier om een actieve adapter volgens mij, gamen daarop is sowieso al niet aan te raden.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline013
Wat zou je mij aanraden als tijdelijke oplossing totdat ik een nieuwe monitor heb? Link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Skyline013 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:21:
Een lg flatron w22" en een msi radeon 290x gaming 4gb
Die kaart heeft zo te zien gewoon DVI, dus waarom koop je geen DVI-VGA adapter, die is goedkoper, passief en werkt waarschijnlijk beter.

Het is nog niet duidelijk welke LG monitor het is, er zijn meerdere modellen die met W22 beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline013
Lg flatron W2242SM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
De R9 290 heeft geen vga hardware meer aan boord, passieve verloopjes gaan niet werken.

[ Voor 5% gewijzigd door haarbal op 25-03-2015 21:24 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline013
Vandaar dat is dus de displayport naar vga heb gekozen, werkt prima Alleen niet tijdens gamen. Ben bang dat ik het hiermee zal moeten doen totdat ik geld heb voor een nieuwe monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
haarbal schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:23:
De R9 290 heeft geen vga hardware meer aan boord, passieve verloopjes gaan niet werken.
Ah ok.... en terecht eigenlijk, wie gebruikt er nou nog VGA :P

Wel apart dat die monitor alleen maar een VGA heeft. Ik weet dat dit vroeger wel vaker zo was bij goedkope monitors, maar zou dit niet verwachten bij een 22" LG. Mijn Samsung Syncmaster 173P is nu 10 jaar oud en die heeft gewoon DVI.

Het heeft me altijd verbaasd dat VGA het nog zo lang heeft volgehouden. DVI bestaat al 15 jaar en is een grote verbetering. Destijds verwachtte ik dat VGA en ook PS/2 snel zouden verdwijnen.

Zit dus niks anders op dan nog even door te sparen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:50
Ploink schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:33:
[...]

Ah ok.... en terecht eigenlijk, wie gebruikt er nou nog VGA :P
In het bedrijfsleven nog altijd de meest geprefereerde aansluiting omdat het simpelweg de minste problemen geeft... al onze laptops moeten vooral aan 1 eis voldoen en dat is het hebben van een VGA aansluiting. Intern maar ook extern werken de meeste presentatiemiddelen zoals beamers e.d. nog altijd met VGA... HDMI komt ook wel voor, DP ben ik nog nooit tegengekomen zelfs in de pro omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

MicGlou schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:38:
[...]

In het bedrijfsleven nog altijd de meest geprefereerde aansluiting omdat het simpelweg de minste problemen geeft... al onze laptops moeten vooral aan 1 eis voldoen en dat is het hebben van een VGA aansluiting. Intern maar ook extern werken de meeste presentatiemiddelen zoals beamers e.d. nog altijd met VGA... HDMI komt ook wel voor, DP ben ik nog nooit tegengekomen zelfs in de pro omgevingen.
Hier werkt het hele bedrijf alleen maar met DP :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
GreNade schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:45:
[...]

Hier werkt het hele bedrijf alleen maar met DP :)
Dan vermoed ik dat er bij het bedrijf waar jij werkt veel met Mac's wordt gewerkt, dat zijn eigenlijk de enige situaties waarbij ik DP wel tegenkom... tekenaars/designers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

MicGlou schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 15:01:
[...]

Dan vermoed ik dat er bij het bedrijf waar jij werkt veel met Mac's wordt gewerkt, dat zijn eigenlijk de enige situaties waarbij ik DP wel tegenkom... tekenaars/designers etc.
Nope, alleen HP laptops evt in Dock, de monitoren zijn OA HP Compaq LA2306x

[ Voor 5% gewijzigd door WCA op 26-03-2015 15:05 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
MicGlou schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:38:
[...]

Onvoorstelbaar. VGA is een ouderwetse en inferieure techniek. Omdat het analoog is verlies je beeldkwaliteit en dat zie je. Ik zou het liever verbieden dan verplicht stellen, gewoon alle VGA kabels een keer verzamelen en vernietigen >:) Elk apparaat heeft tegenwoordig wel HDMI of DVI en die zijn onderling compatibel met een verloopje. Als 15 jaar nog niet genoeg tijd is om over te stappen..... hoe lang dan wel?

Ik snap het ergens wel, er loopt alleen maar een VGA kabel boven het plafond naar de beamer in de vergaderzaal en niemand voelt zich verantwoordelijk om dat eens aan te pakken, er is geen budget of de kennis ontbreekt en dan is het simpeler om VGA verplicht te stellen.
Als ik zoiets tegenkom dan heb ik geen goede indruk van zo'n bedrijf. De vergaderzaal is toch wel het visitekaartje en dat moet op orde zijn imho.
[/offtopic] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline013
Als ze compatible zijn met een verloopje, waarom bij mij dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Skyline013 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:38:
Als ze compatible zijn met een verloopje, waarom bij mij dan niet?
Ik bedoel dat HDMI en DVI onderling compatible zijn met een verloopje (heb het even aangepast), de digitale video signalen zijn hetzelfde. HDMI heeft wel een paar extra features zoals audio die DVI niet heeft.

De meeste laptops en VGA kaarten kunnen een analoog VGA signaal uitsturen uit de DVI poort als ze een verloopje detecteren, maar jouw kaart blijkbaar niet volgens haarbal, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Ploink schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:24:
[...]

Onvoorstelbaar. VGA is een ouderwetse en inferieure techniek. Omdat het analoog is verlies je beeldkwaliteit en dat zie je. Ik zou het liever verbieden dan verplicht stellen, gewoon alle VGA kabels een keer verzamelen en vernietigen >:) Elk apparaat heeft tegenwoordig wel HDMI of DVI en die zijn compatibel met een verloopje. Als 15 jaar nog niet genoeg tijd is om over te stappen..... hoe lang dan wel?
[/offtopic] ;)
Dit is zeker niet onvoorstelbaar, het is nog steeds een veel gebruikte methode... dit heeft vaak ook met achterliggende apparatuur te maken die eenvoudiger met analoge signalen omspringen dan digitaal. Ik durf er bijna geld op te leggen dat in de meeste vergaderzalen de digitale aansluiting dmv converters e.d. worden gerealiseerd en dus vanaf een component of vga aansluiting komen. Ook is apparatuur zoals matrixen stukken kostbaarder als je die voor hdmi/dvi/dp wil hebben, alleen al vanwege de licenties die er voor de diverse beveiligingen e.d. moet worden betaald op de digitale aansluitingen... dat heeft analoog niet.

Overigens 'verlies' je niet zomaar beeldkwaliteit, dat is enigszins een fabeltje. Analoog is wel vatbaarder voor storingen, maar wanneer goede kabels e.d. gebruikt zal je moeilijk het verschil met HDMI/DVI kunnen zien. Maar digitaal heeft ook zo de tekortkomingen, handshakes die niet goed verlopen wat je nooit met VGA zal hebben en als er iets beschadigd/verstoord raakt heb je ook ineens totaal geen beeld meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Lets agree to disagree :)
Het is niet voor niks dat ik 10jr geleden al afgestapt ben van VGA. Jij zit zo te horen meer in de professionele markt met duurdere apparatuur, maar als ik bij kennissen thuis kom die VGA hebben dan is het vrijwel altijd te zien. Soms is het subtiel iets minder scherp, soms ronduit slecht, afhankelijk van de kwaliteit van de apparatuur en de kabel. Voor mezelf vind ik VGA onacceptabel, maar misschien ben ik een beetje een pixelpeeper :D Met dvi/hdmi/dp is het beeld gewoon altijd perfect.

VGA werkt met mini coax kabel, dat heeft meer signaal verlies dan differentieel/twisted pair. Bij een lage resolutie valt het mee, maar hoe hoger de resolutie en de refresh rate, hoe hoger de signaalfrequentie. Vooral bij hogere frequenties krijg je verlies en dat zie je aan de minder scherpe pixels. Signaal verlies is er altijd, maar een goede monitor heeft een auto tuning functie waarmee deze het analoge signaal redelijk kan oppoetsen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 26-03-2015 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:49
Het is leuk voor als je nog eens zo'n awesome crt monitor aan wilt sluiten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Pagina: 1