Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop start niet meer op vanaf HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een serieus probleem.

Ik weet niet wat er met mijn laptop is gebeurd maar hij start Windows niet meer op.
Zodra ik de laptop, een Asus s56ca (xx143h), opstart geeft hij de melding "Reboot and select a proper boot device".

In de bios onder "system information" staan allen inbouw hardeschijven. Echter bij het boot menu heb ik alleen de keuze uit de DVD-rom? Ik kan nergens de Harddisk als boot / opstart device kiezen. Wel heb ik de mogelijkheid om handmatig een device aan te maken, maar ik zou niet weten hoe dat werkt? Is mijn harddisk overleden of is er iets anders aan de hand?

Overigens kan ik ook niet met de F12 / F8 / F9 in de bootmenu`s komen. Hij start of direct in de bios op of hij vraagt om een proper boot device.

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Zelf ben ik niet voldoende thuis in de boot procedures, maar deze melding komt blijkbaar vaak voor.
http://computertotaal.nl/...t-proper-boot-device-doen
Nog wat tips, inclusief c-mos batterij controleren en op een vreemde manier opstarten.
http://www.tomshardware.c...-proper-boot-device-error
Mocht er iets aan de hand zijn met je bootprocedure, dan heb je wel nog kans dat je hd op een andere pc/laptop is uit te lezen om de data er af te halen. E.e.a. afhankelijk van het defect.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

• Haleluja_nl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 23:17
Dit kan meerdere dingen zijn.
Stap 1 voor mij zou zijn kijk met een live-cd of live-usb stick met Linux erop of je de hdd dan wel kunt benaderen.

De twee meest waarschijnlijke oorzaken zijn: Bootsector/partitie beschadigd op de hdd, vervelend maar meestal te herstellen dmv windows cd
Indien dit niet is dan is waarschijnlijk je drive zelf aan het fallen, waarbij hij wel nog zijn info aan het bios doorgeeft maar de leeskop niet meer krijgt aangestuurd.

Probeer eens met een live-cd of usb stick of je de schijf nog benaderd krijgt.