Toon posts:

Auteursrecht en citaten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze reactie verwijst naar een review op Hardware Info:
dirkjesdirk in 'nieuws: Logitech introduceert nieuwe MX-muis met aanpasbaar scrollwiel'

Echter gaat het aanhalen van de review mijn inziens veel verder dan wat te verantwoorden is onder citaatrecht. Dat betekent eveneens dat reguliere moderatie niet mogelijk is, omdat de content dan nog steeds inbreuk maakt. Wat mij betreft is dit iets dat de PowerMods op kunnen pakken als ze het zien - wij vinden het bij Tweakers ook niet leuk als iemand onze artikelen klakkeloos klopieert, dus moeten we het ook niet toestaan als het hier gebeurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 18:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Ik weet niks van citaatrecht maar, volgens: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/citeren/
  • Dit mag alleen voor een duidelijk aanwijsbaar doel.
  • Je mag niet meer dan strikt nodig overnemen.
  • Je moet een bronvermelding geven.
Volgens mij voldoet die reactie hieraan:

Aanwijsbaar doel -> Ja, extra informatie
Alleen strikt nodig overnemen -> Ja, alleen delen van de conclusie zijn overgenomen, niet de hele review
Bronvermelding -> Ja, eerste regel

Ik zou even een email sturen naar hardware.info om te vragen wat ze hier zelf van vinden :)

En dit soort quotes gebeuren wel vaker, van artstechnica etc worden ook hele conclusie gequote (vooral bij telefoon reviews), en als je dit gaan aanpakken, dan moet daar ook naar gekeken worden.

[ Voor 3% gewijzigd door _David_ op 25-03-2015 13:03 ]

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De user pakt ook maar kleine stukjes van de review, welke 10 pagina's groot is.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eh, nee...
http://nl.hardware.info/r...ew-darkfield-20-conclusie

De volledige conclusie is overgenomen, dus de hele pagina. Dat heeft met citaat niets meer te maken :)
Dat het citaat noodzakelijk is voor de reactie betwist ik. De delen van de user gaan voor het grootste deel niet in op de alinea erboven.

Inderdaad gaat het niet om dit specifieke geval, maar om het algemeen. Als er volledige conclusies van Ars Technica gequote worden, dan zullen die ook verwijderd moeten worden. Andersom schrijven wij ook sites aan als we hele lappen gequote zien worden. Er zit nu eenmaal een investering in redactioneel werk.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed punt om even onder de aandacht te brengen inderdaad.