Toon posts:

Geheugen bijprikken, beeldsignaal valt weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik besloot vandaag mijn pc van wat extra geheugen te voorzien, en kocht 64 MB SDRam/133Mhz geheugen. Nadat ik het geheugen in mijn moederbord had geduwd, deed opeens mijn beeldscherm het niet meer. :(
"No signal, or cable disconnected" kreeg ik te zien. Alle aansluitingen op het moederbord nog eens goed nagekeken, maar alles was in orde. Dus het geheugen eruit gehaald, en ja hoor de monitor deed het weer.
Dus ging ik maar kijken of de jumpers voor de DIMM-Sockets verkeerd stonden. Dat was niet het geval, maar ik had ze voor de zekerheid toch maar verzet, geheugen erin, en weer deed de monitor het niet. Toen nog eens met de goede jumper-settings, weer niets. Geheugen eruit, en er was weer beeld.
Toen ik de handleiding van het moederbord nog eens doorkeek zag ik staan dat hij SDRam ondersteunde op 66 Mhz. En ik had er dus 133 Mhz ingestopt. Lijkt mij sterk dat daardoor mijn beeld wegvalt, maar met het geheugen zelf is niets mis, werkt prima in pc van huisgenoot.
Mijn vraag dus : Waardoor kan het signaal van mijn monitor wegvallen? Dat geheugen is toch downwards compatible?? Of niet soms?

Mijn Moederbord : Intel 430 TX
Ik heb geen ander geheugen in de 2e DIMM bank zitten, alleen 32 mb EDO RAM geheugen in de SIMM banks, maar dit mag toch ook geen conflicten veroorzaken?

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-08 20:56

Knutselsmurf

LED's make things better

Bij het opstarten piepjes gehoord? Je moederbord geeft namelijk met piepjes aan of er iets mis is en wat. Kan zijn dattie geen geheugen heeft gevonden, of geen videokaart ofzo. Als je geen beeld krijgt en ook geen piepjes, zou ik toch eens kijken of je monitorkabel wel gewoon goed vast zit.

edit:
Knutselsmurf moet natuurlijk wel alles helemaal lezen... SIMM's en DIMM's op 1 plank willen nog wel eens problemen geven. Je zou die 32 Mb eruit kunnen halen en kijken of dat help.

- This line is intentionally left blank -

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 00:06 schreef Knutselsmurf het volgende:
Bij het opstarten piepjes gehoord? Je moederbord geeft namelijk met piepjes aan of er iets mis is en wat. Kan zijn dattie geen geheugen heeft gevonden, of geen videokaart ofzo. Als je geen beeld krijgt en ook geen piepjes, zou ik toch eens kijken of je monitorkabel wel gewoon goed vast zit.
Weet ik, maar hij start "normaal" op, maakt geen piepjes, alles zit goed vast, en ook de kabel naar de monitor. De laatste keer dat hij het niet deed, toen ik het geheugen erin had gezet, heb ik niets losgehaalt (behalve de stroomkabel natuurlijk >:) ), alleen het nieuwe geheugen losgeklikt en eruit gehaald, en pc opgestart en het beeld deed het weer. Ik snap er echt niets van :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 00:06 schreef Knutselsmurf het volgende:
...

edit:
Knutselsmurf moet natuurlijk wel alles helemaal lezen... SIMM's en DIMM's op 1 plank willen nog wel eens problemen geven. Je zou die 32 Mb eruit kunnen halen en kijken of dat help.
Hmm wist ik niet, moet ik morgen maar eens proberen. Alvast bedankt ;)

Verwijderd

Simm en dimm bij elkaar?? dat werkt niet goed hoor soms wel soms niet maar vaker niet :) probeer die 32 mb er eens uit te halen kijk eens of het dan wel werkt.

/edit
dubbel post
oeps beetje langzaam geweest solly

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 00:13 schreef Mr.WWW het volgende:
Simm en dimm bij elkaar?? dat werkt niet goed hoor soms wel soms niet maar vaker niet :) probeer die 32 mb er eens uit te halen kijk eens of het dan wel werkt.

/edit
dubbel post
oeps beetje langzaam geweest solly
Ik zal het eens proberen, maar in de handleiding van mijn moederbord staat toch echt dat het moet kunnen, zolang als ik maar geen Fastpage Dram en Edo Ram SIMMs mix binnen dezelfde SIMM bank. Is enigste combinatie die niet werkt volgens de handleiding.

Verwijderd

fastpage, edo en SD op een moederbord??? heb ik nog nooit gehoord :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 00:21 schreef Mr.WWW het volgende:
fastpage, edo en SD op een moederbord??? heb ik nog nooit gehoord :?
FF wat qoutes uit mijn Handleiding :

System Memory
* A total of four 72-pin SIMM Sockets and two 168-pin DIMM sockets
* Both 5V Fast Page Mode and Extended Data Output (EDO) DRAM types are supported by SIMM sockets.
* 3.3 V SDRAM or 5V Fast Page/EDO DRAM can be supported by DIMM sockets.

#######

Memory Configuration
Table 1 and 2 show the possible memory combinations. The motherboard will support both Fast Page DRAM or EDO DRAM SIMMs and SDRAM DIMMs.

Notice :
Don't mix the Fast Page DRAM and EDO DRAM within the same memory bank. If Fast Page DRAM and EDO DRAM SIMMs are installed in separate banks, each bank will be optimized for maximum performance.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit heb ik van de Intel 430TX datasheet:

DRAM Interface

The DRAM interface is a 64-bit data path that supports Standard (or Fast) Page Mode (FPM), Extended Data Out (EDO) and Synchronous DRAM (SDRAM) memory. The DRAM controller inside the MTXC is capable of generating 3-1-1-1 for posted writes for any type of DRAM that is used. While read performance is 6-1-1-1 for SDRAM, 5-2-2-2 for EDO, and 6-3-3-3 for FPM.

The DRAM interface supports 4 Mbytes to 256 Mbytes with six RAS lines. The MTXC supports 4-Mbit, 16-Mbit, and 64-Mbit DRAM and SDRAM technology, both symmetrical and asymmetrical. Parity is not supported, and for loading reasons, x32 and x64 SIMMs/DIMMs/SO-DIMMs should be used.

Heb je niet toevallig een 32-Mbit reepje besteld...?

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Je moet wel je computer uit zetten als je je ram erbij plugt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 16 juni 2001 09:24 schreef Judaz het volgende:
Je moet wel je computer uit zetten als je je ram erbij plugt. :)
LOL, had ik nog niet aan gedacht. Moet ik de volgende keer maar eens doen dan. ;)
Op zaterdag 16 juni 2001 09:19 schreef BalusC het volgende:
Dit heb ik van de Intel 430TX datasheet:

DRAM Interface

The DRAM interface is a 64-bit data path that supports Standard (or Fast) Page Mode (FPM), Extended Data Out (EDO) and Synchronous DRAM (SDRAM) memory. The DRAM controller inside the MTXC is capable of generating 3-1-1-1 for posted writes for any type of DRAM that is used. While read performance is 6-1-1-1 for SDRAM, 5-2-2-2 for EDO, and 6-3-3-3 for FPM.

The DRAM interface supports 4 Mbytes to 256 Mbytes with six RAS lines. The MTXC supports 4-Mbit, 16-Mbit, and 64-Mbit DRAM and SDRAM technology, both symmetrical and asymmetrical. Parity is not supported, and for loading reasons, x32 and x64 SIMMs/DIMMs/SO-DIMMs should be used.

Heb je niet toevallig een 32-Mbit reepje besteld...?
Nee, is toch echt een 64 mb reepje.

Verwijderd

Ik denk eigenlijk ook dat het komt doordat je SIMM en DIMM loopt te mixen. Probeer het gewoon anders ff zonder die SIMM. Baat het niet, dan schaad het niet zal ik maar zeggen :P

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op zaterdag 16 juni 2001 12:35 schreef albundy33 het volgende:

[..]

Nee, is toch echt een 64 mb reepje.
Mbit en MB zijn niet dezelfde...
1 byte = 8 bits

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
dus je had er maximaal 8 mb kunnen bijzetten !!!!
SHIIIIIITTTTT joh

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee joh...

4, 8, 16, 32 en 64Mbit geven de grootte aan van de chippies op een geheugenreepje en een SDRAM reepje heeft natuurlijk wel meer dan een chippie...

Verwijderd

Kijk eens of het geheugen wel goed is doorgeduwt. Ik zat eerst ook met hetzelfde problee als jij. Kreeg gewoon geen beeld, geen piep, totaal niks.
Probleem: geheugenmodule ging moeilijk in de bank. Je kunt dat namelijk ook zien door te kijken of alle pinnetjes naar buiten zijn geduwt.

Ik heb toch wel een belangrijke vraag aan je. Doet je pc nou totaal niks of gaat die gewoon door en krijg je geen beeld?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

simm en dimm gaat niet samen nooit |:(

iStockphoto

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Op zondag 17 juni 2001 12:34 schreef cheshire87 het volgende:
simm en dimm gaat niet samen nooit |:(
Duidelijk wel...

Had je er trouwens al aan gedacht dat het geheugen gewoon kapot zou kunnen zijn?

\o/

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 23:14

Paitor

rages doen :P

Op zondag 17 juni 2001 12:39 schreef oXygeN het volgende:

[..]

Duidelijk wel...

Had je er trouwens al aan gedacht dat het geheugen gewoon kapot zou kunnen zijn?
In een pc van een huisgenoot deed ie het wel schreef ie. Beter lezen >:)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Op zondag 17 juni 2001 12:45 schreef Paitor het volgende:

[..]

In een pc van een huisgenoot deed ie het wel schreef ie. Beter lezen >:)
Ahja, na 3x lezen heb ik het gevonden :P

\o/

Verwijderd

draaide je dimm bank niet op 5 volt inplaats van standaard 3.3 volt

Verwijderd

Helaas heb jij net je leuke DIMMetje opgeblazen.

SIMM draait namelijk op 5volt en op de "overgangs-borden" (borden die beide typen gehuegen aan kunnen, zoals die van jouw dus) de DIMMs dus ook. Helaas zijn de DIMMs van tegenwoordig gemaakt voor 3.3v dus je hebt hem 50% teveel stroom gegeven en waarschijnlijk dus opgeblazen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 12:51 schreef victorb het volgende:
draaide je dimm bank niet op 5 volt inplaats van standaard 3.3 volt
Nee dit is niet het geval, er zijn drie jumpers naast de simm bank, en als die allemaal open staan draait de Dimm bank op 5v, en als ze allemaal dicht zijn op 3.3v.
Ik had ze allemaal dicht, en heb daarna ook nog ff op open geprobeerd, om te kijken of het niet een foutje van de handleiding was, maar het werkte allemaal niet.
Op zondag 17 juni 2001 10:40 schreef CPUgevraagd het volgende:
Kijk eens of het geheugen wel goed is doorgeduwt. Ik zat eerst ook met hetzelfde problee als jij. Kreeg gewoon geen beeld, geen piep, totaal niks.
Probleem: geheugenmodule ging moeilijk in de bank. Je kunt dat namelijk ook zien door te kijken of alle pinnetjes naar buiten zijn geduwt.

Ik heb toch wel een belangrijke vraag aan je. Doet je pc nou totaal niks of gaat die gewoon door en krijg je geen beeld?
Mijn pc doet het gewoon, ik hoor hem opstarten etc. geen rare piepjes, maar het beeld is gewoon weg.

En met dat doorklikken van het geheugen, ik heb het zover doorgeklikt als gaat, ik hoor ook een klik op een gegeven moment, en die twee witte schakelaartjes staan ook helemaal omhoog, ik moest ze alleen zelf nog dichtklikken. Ik heb al geprobeerd of ik het geheugen verder erin kon duwen, maar dat ging echt niet, als ik nog harder geduwd had, was de boel waarschijnlijk overgebroken.

Ik probeer vanmiddag nog eens dat Simm geheugen te verwijderen, en kijken wat hij dan doet. Moet alleen ff wachten tot huisgenoot thuiskomt, heb geen schroevendraaier hier. |:(
En die heb ik echt nodig, want ik moet het hele moederbord loshalen, hij boog bijna over toen ik probeerde geheugen erin te klikken toen hij nog in de kast zat. :(

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 13:11 schreef Zoiah het volgende:
Helaas heb jij net je leuke DIMMetje opgeblazen.

SIMM draait namelijk op 5volt en op de "overgangs-borden" (borden die beide typen gehuegen aan kunnen, zoals die van jouw dus) de DIMMs dus ook. Helaas zijn de DIMMs van tegenwoordig gemaakt voor 3.3v dus je hebt hem 50% teveel stroom gegeven en waarschijnlijk dus opgeblazen.
mijn moederbord heeft een paar jumpers, waarmee hij de Dimm bank 3.3 v geeft, als je goed had gelezem. ;)
Ik ben alleen zo slim geweest om die jumpers om te zetten, toen ze het na een paar keer nog niet deden. |:(
Was misschien niet zo'n slimme actie.
ik ben ook altijd eigenwijs :)

Verwijderd

Topicstarter
YES !! Hij doet het. SIMM verwijdert, en nu doet ie het wel. Alleen kreeg ik 2 keer een of andere BIOS-error bij het opstarten. Ff wat in BIOS gerotzooid en nu doet ie het wel, alleen zei windows opeens bij de eerste keer opstarten dat het 30 december 1996, 23.10 was. En bij het opstarten geeft de memory check nu telkens aan dat ik 131,072K zou hebben ? :? Ik heb er toch echt maar 64 MB inzitten nu. En Windows zegt ook gewoon dat ik 65,0 MB heb. (Weer een MB extra, gratis :o )
In ieder geval draait alles al een stukje sneller. Bedankt voor de tip, handleiding van het moederbord ligt nu bij het oud papier ;)

Verwijderd

ff kijken of het misschien fout stond in het boekje... Erg slim van je om 5v op 3v geheugen te zetten. Moet je vooral zo vertellen in de winkel als je straks het geheugen gaat terugbrengen >:)

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Komt volgens mij omdat Simms op 5 volt draaien en alle Dimms op 3.3 volt.

Kan ook iets anders ijn..

A.

Verwijderd

Dat van die dimms en simms bij elkaar werkt alleen als ze de zelfde voltage hebben. Dus ja kan alleen 5 volt edo-dimms en edo-simms mixen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 juni 2001 16:42 schreef CPUgevraagd het volgende:
ff kijken of het misschien fout stond in het boekje... Erg slim van je om 5v op 3v geheugen te zetten. Moet je vooral zo vertellen in de winkel als je straks het geheugen gaat terugbrengen >:)
Zou ik natuurlijk niet vertellen, maar dat merken zij ook wel.
Maar ze hebben de 5v kennelijk overleeft, want hij draait nu toppie.
Alleen memory test blijft 131,072K aangeven bij het opstarten. Beetje vreemd.
Maar alles werkt nu, en daar ging het om. 8-)
Pagina: 1