• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-02 13:42

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Hallo,

Sinds een aantal maanden heb ik een nieuwe PC aangeschaft maar ik heb het idee dat mijn moederboord niet werk naar behoren, hij vertoont allemaal vreemde dingen. Het gaat om een Asus X99-A.

Problemen:
- Een BIOS-tijd van 16 seconden op zijn snelst
- PC gaat soms uit het niets vanzelf aan

Hij is al één keer terug geweest naar mijn verkooppunt maar zij zeggen dat er niets mis is. Dit lijkt me toch behoorlijk sterk dat de bovenstaande punten zo horen te zijn.

Wat kan ik hiermee doen? En hebben andere forumgebruikers ervaring met dit moederboord?

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik zou veel problemen niet als eerste bij het moederbord zoeken. Aangezien de winkel zegt dat er niks mis mee is en hem heeft gecontroleerd, wat heb je al allemaal gedaan om andere dingen uit te sluiten? RAM getest? Virusses? HDD?

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
hermitassix schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:44:
Ik zou veel problemen niet als eerste bij het moederbord zoeken. Aangezien de winkel zegt dat er niks mis mee is en hem heeft gecontroleerd, wat heb je al allemaal gedaan om andere dingen uit te sluiten? RAM getest? Virusses? HDD?
Hoe draai ik een RAM test? Een HDD/SSD/Virus zou toch niets moeten uitmaken omdat het om de BIOS-tijd gaat en dat zit helemaal vooraan in het opstartproces.

Dit is mijn computersysteem:
gallery: popoqwerty

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
popoqwerty schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:47:
[...]

Hoe draai ik een RAM test? Een HDD/SSD/Virus zou toch niets moeten uitmaken omdat het om de BIOS-tijd gaat en dat zit helemaal vooraan in het opstartproces.

Dit is mijn computersysteem:
gallery: popoqwerty
Door Memtest te draaien. Ik moet zeggen dat ik de lange bios tijd een beetje vaag vind en dat mijn advies gericht was op componenten die soortgelijke problemen kunnen veroorzaken.
Heb je nog verder problemen met de PC of is dit het? Het random opstarten kan namelijk heel veel oorzaken hebben, windows settings of een virus zijn de twee die het eerst bij mij op komen.

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
De Memtest draai ik zodra ik thuis ben.
Een setting in Windows lijkt me sterk want ik heb hier zelf niets in veranderd, maar ik sluit het niet uit. Ook heb ik Windows op een SSD staan.

Virusses heb ik niet want ik scan regelmatig mijn gehele PC met de laatste versie van MBAM.

• arjan1995
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-01 15:34
Random opstarten kan door Wake on Lan gebeuren. Zet dit eens uit en kijk of het dan nog gebeurt

[ Voor 1% gewijzigd door arjan1995 op 25-03-2015 10:57 . Reden: typo ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Dat de bios zo lang duurt heb ik ook last van bij mijn X99 plankje, heb wat dingen geprobeerd te tweaken, maar het kan bij lange na niet tippen aan de bios tijden van mijn oude Z77 plankje.
Nu is 16 seconden wel erg lang, maar ik zou me er niet zo veel zorgen over maken ;)

http://www.anandtech.com/...i-plus-intel-haswell-e/12

Sterker nog, je hebt ondergemiddeld.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 25-03-2015 10:56 ]

• Boost9898

Boost9898

Software developer

Topicstarter
Thomg schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:54:
Dat de bios zo lang duurt heb ik ook last van bij mijn X99 plankje, heb wat dingen geprobeerd te tweaken, maar het kan bij lange na niet tippen aan de bios tijden van mijn oude Z77 plankje.
Nu is 16 seconden wel erg lang, maar ik zou me er niet zo veel zorgen over maken ;)

http://www.anandtech.com/...i-plus-intel-haswell-e/12

Sterker nog, je hebt ondergemiddeld.
Oooh okej, bedankt. :)
Weer een ''probleem'' opgelost.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 10:36
"Problemen:
- Een BIOS-tijd van 16 seconden op zijn snelst
- PC gaat soms uit het niets vanzelf aan"

Bij de BIOS is hij aan het zoeken wat er allemaal is aan hardware. Als deze langer duurt betekent het vaak dat er iets is met een verbinding of hardware wat niet geheel goed werkt. Dit kan een harde schijf of DVD speler zijn. Je kan proberen alles los te koppelen en dan alleen je moederbord en beeld te doen en vervolgens opstarten vanaf een usb stick.

Als een pc vanzelf aangaat kan dit zijn omdat dit in het BIOS is ingesteld maar kan ook duiden op een vastzittend knopje (aan en uit knop).

@hierboven. Zolang voor een BIOS is wel erg extreem. Blij toe dat ik dit moederbord niet heb. Paar seconden max.

[ Voor 8% gewijzigd door Cave_Boy op 25-03-2015 11:00 ]

Pagina: 1