Radeon HD 7970 royalAce crossfire met andere kaart?

Pagina: 1
Acties:

• hepta7
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-02 18:20
Goede morgen.

ik heb in mijn systeem een:

Radeon HD 7970 royalAce

CGAX-7977SO - PCI Express 3.0 - 3072MB - GDDR5 - 384 BIT

(1050 MHz GPU clock speed - 1100MHz GPU Boost clock speed - 2048 Stream processors - 6000 MHz Memory clock speed - Eyefinity 4 )

Deze kaart is niet meer verkrijgbaar. Mijn vraag is dit.
Kun je deze kaart met een andere AMD kaart crossfire toepassen?
of MOET het de zelfde kaart zijn? op internet kom ik verschillende antwoorden tegen
het zou kunnen maar met extreem veel problemen, en de ander roept dat het niet kan.

is er hier iemand die zeker weet of je deze kaart met een andere AMD kaart kan combineren?
en mocht dat kunnen, moet het dan ook een 384bit kaart zijn met 3072mb geheugen en 1050Mhz kloksnelheid?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:03

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat dacht je van een tweedehandsje? Die zijn genoeg te krijgen voor prima prijzen. Nieuw kom je automatisch uit bij de re-brand, 280X, die is danig aan de prijs.

• hepta7
br00ky schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 10:50:
Wat dacht je van een tweedehandsje? Die zijn genoeg te krijgen voor prima prijzen. Nieuw kom je automatisch uit bij de re-brand, 280X, die is danig aan de prijs.
lijkt me een prima plan.. maar mijn kaart staat er niet bij...
en daarom dus weer de vraag,.. kun je 2 verschillende kaarten ( ik heb een HD 7970 Royal Ace) combineren met een bijvoorbeeld

Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5 (ander merk dan dat ik heb) of kan dat niet.. en als dat wel kan, wat is dan het nadeel? of welke problemen kun je verwachten etc..

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-03 00:22

Thomg

Aww yiss

hepta7 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:04:
[...]

lijkt me een prima plan.. maar mijn kaart staat er niet bij...
en daarom dus weer de vraag,.. kun je 2 verschillende kaarten ( ik heb een HD 7970 Royal Ace) combineren met een bijvoorbeeld

Asus MATRIX-HD7970-P-3GD5 (ander merk dan dat ik heb) of kan dat niet.. en als dat wel kan, wat is dan het nadeel? of welke problemen kun je verwachten etc..
Wat lui.
https://www.google.nl/sea...qs=chrome..69i57.6575j0j7

Ja sorry hoor, maar het antwoord is echt zo te vinden.
Als het een beetje moeilijk te vinden is of wat kennis vereist alas, maar dit :F

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Bijvraag, welk moederbord en welke voeding heb je? CFx is niet zomaar een kwestie van inprikken en gaan.

• hepta7
br00ky schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:10:
Bijvraag, welk moederbord en welke voeding heb je? CFx is niet zomaar een kwestie van inprikken en gaan.
ik heb een M5A97 R2.0 moederbord maar die kan worden vervangen evenrueel voor een beter bord met wat meer ruimte. en qua voeding heb ik Corsair Gaming GS800

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Als je fatsoenlijk CFx wil draaien is vervangen haast verplicht omdat de 2e PCIe slechts op x4 draait...

• hepta7
Thomg schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:08:
[...]

Wat lui.
https://www.google.nl/sea...qs=chrome..69i57.6575j0j7

Ja sorry hoor, maar het antwoord is echt zo te vinden.
Als het een beetje moeilijk te vinden is of wat kennis vereist alas, maar dit :F
ik snap dat iedereen op deze planeet weet wat nou precies een chipset is..
en dat een chipset schijnbaar bepalend is in het antwoord..

maar laten we gewoon net doen alsof er één iemand is hier die niet precies weet hoe dat werkt.. en ook niet zeker weet of een ander merk ook gelijk een andere chipset is? en of alle chipsets uit een zelfde fabriek komen, en allemaal naar een ander merk wordt verzonden die er dan weer een eigen kaart van maakt?

ik snap dat het antwoord op google te vinden is.. maar dan moet je wel weten WAT je moet lezen in de antwoorden.. vaak wordt er net als jij nu doet, vanuit gegaan dat er standaard een basiskennis aanwezig is bij mensen die een kaart in de pc hebben zitten die ooit 454 euro heeft gekost. helaas heb ik dat niet.. ik heb inderdaad gelezen.. maar blijf inderdaad met wat vragen zitten, vandaar dat ik de vraag hier stel omdat er vaak wat beter antwoord wordt gegeven dan google..

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heb je überhaupt gezien waar ik op zocht?
Letterlijk jouw vraag in het engels.
Met een antwoord op de eerste pagina.

Nu kan ik je wel vertellen dat 280X x 7970 prima gaat omdat de 280X een rebrand is van de 7970, dit zijn van die dingen die je maar net moet weten.

[ Voor 44% gewijzigd door Thomg op 25-03-2015 11:25 ]

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Anders gezegd, als je de eerste link uit de google search opent geeft de eerste replier al keurig antwoord op je vraag ;).

• hepta7
br00ky schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:23:
Anders gezegd, als je de eerste link uit de google search opent geeft de eerste replier al keurig antwoord op je vraag ;).
heb dat inderdaad gelezen "shouldn't make a difference" maarja.. SHOULD not.. en WILL not.. dat is toch een klein verschil.. ik gokte dat er hier mensen zijn die dit vaker hebben gedaan, en met zekerheid zouden kunnen zeggen "kerel, koop lekker een asus kaart die min of meer het zelfde is" en alles gaat goed.. nou goed dat het kan in theorie is duidelijk.. de kaart moet ongeveer het zelfde zijn...

en hij stelt zich dan omlaag bij naar de meerst "mindere" kaart...
maar wat geebeurd er verder? dan draaien er dus 2 kaarten in crossfire (want amd) maar beide met een eigen driver? want ( amd & asus combi) of is dat ook geen enkel probleem? kan me niet voorstellen dat het zo makkelijk zou gaan zonder nadeel of gedoe

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Allemaal geen probleem. Ze gebruiken ook dezelfde drivers. Nadelen zitten eerder op het vlak van hoger verbruik, meer lawaai, microstuttering, onvolledige schaling en beperkt VRAM (al heb je aan 3GB in principe genoeg). En die je ontoereikende moederbord.

Nog een vraagje, op welke resolutie game je eigenlijk?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

hepta7 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:28:
[...]

heb dat inderdaad gelezen "shouldn't make a difference" maarja.. SHOULD not.. en WILL not.. dat is toch een klein verschil.. ik gokte dat er hier mensen zijn die dit vaker hebben gedaan, en met zekerheid zouden kunnen zeggen "kerel, koop lekker een asus kaart die min of meer het zelfde is" en alles gaat goed.. nou goed dat het kan in theorie is duidelijk.. de kaart moet ongeveer het zelfde zijn...

en hij stelt zich dan omlaag bij naar de meerst "mindere" kaart...
maar wat geebeurd er verder? dan draaien er dus 2 kaarten in crossfire (want amd) maar beide met een eigen driver? want ( amd & asus combi) of is dat ook geen enkel probleem? kan me niet voorstellen dat het zo makkelijk zou gaan zonder nadeel of gedoe
Resellers ( Gigabyte, Asus, MSI ) hebben geen invloed op de werking van de kaart zelf, alleen op de clocks, koeling en, in het geval van een non-reference board, verbeterde power delivery en meer toeters en bellen ( voltage readouts ).
Je denkt veel te moeilijk, je denkt dat 1+1=2 niet in videoland niet geld, maar stel je gerust, 1-1 is wel echt 0.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:21
br00ky schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:15:
Als je fatsoenlijk CFx wil draaien is vervangen haast verplicht omdat de 2e PCIe slechts op x4 draait...
Volgens mij hebben talloze tests laten zien dat dit nauwelijks uitmaakt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• hepta7
br00ky schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:30:
Allemaal geen probleem. Ze gebruiken ook dezelfde drivers. Nadelen zitten eerder op het vlak van hoger verbruik, meer lawaai, microstuttering, onvolledige schaling en beperkt VRAM (al heb je aan 3GB in principe genoeg). En die je ontoereikende moederbord.

Nog een vraagje, op welke resolutie game je eigenlijk?
2550 x 1440

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dan lijkt 7970 CFx me wel verstandig ja. ;)

Houdt wel rekening met shitty scaling in sommige spellen, BF4 oid draaide wel lekker iig.

[ Voor 21% gewijzigd door Thomg op 25-03-2015 11:51 ]

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-03 07:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Wat belangrijk is, is de snelheid van de langszaamste kaart, daaraan matcht CF de andere.

Nu kan je natuurlijk die non ACE opclocken tot aan de snelheden van die Royal Ace waardoor je geen beperkingen hebt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
chaoscontrol schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:33:
[...]

Volgens mij hebben talloze tests laten zien dat dit nauwelijks uitmaakt.
In gemiddeld of maximum aantal frames niet. In de praktijk heb je echter heel vaak een veel lager aantal minimum frames zodat het beeld stottert. 90% van alle topics hier op tweakers met problemen met Crossfire zijn er aan te wijten dat de 2e kaart via de chipset aangestuurd wordt en niet direct door de processor zelf. Hierdoor is er veel last van latency. De bandbreedte van 4x is hierop minder van belang, maar de chipset wel.

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
White Feather schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 13:42:
[...]

In gemiddeld of maximum aantal frames niet. In de praktijk heb je echter heel vaak een veel lager aantal minimum frames zodat het beeld stottert. 90% van alle topics hier op tweakers met problemen met Crossfire zijn er aan te wijten dat de 2e kaart via de chipset aangestuurd wordt en niet direct door de processor zelf. Hierdoor is er veel last van latency. De bandbreedte van 4x is hierop minder van belang, maar de chipset wel.
Zijn hier ook testen van bekend die ik kan lezen aangezien ik nu zit te denken om een tweede gpu in een x4 slot te prikken. Erg nuttig informatie.

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
hepta7 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 09:52:
Goede morgen.

ik heb in mijn systeem een:

Radeon HD 7970 royalAce

CGAX-7977SO - PCI Express 3.0 - 3072MB - GDDR5 - 384 BIT

(1050 MHz GPU clock speed - 1100MHz GPU Boost clock speed - 2048 Stream processors - 6000 MHz Memory clock speed - Eyefinity 4 )

Deze kaart is niet meer verkrijgbaar. Mijn vraag is dit.
Kun je deze kaart met een andere AMD kaart crossfire toepassen?
of MOET het de zelfde kaart zijn? op internet kom ik verschillende antwoorden tegen
het zou kunnen maar met extreem veel problemen, en de ander roept dat het niet kan.

is er hier iemand die zeker weet of je deze kaart met een andere AMD kaart kan combineren?
en mocht dat kunnen, moet het dan ook een 384bit kaart zijn met 3072mb geheugen en 1050Mhz kloksnelheid?
AMD is heel makkelijk met crossfire, de 280x is geloof ik een 7970, die kan je makkelijk combineren.

• hepta7
dus mijn Radeon HD 7970 royalAce kan ik dus in crossfire laten werken met een ASUS R9280X-DC2-3GD5 om maar iets te noemen

omdat zij beide een "R9 280" kaart zijn als ik het goed begrijp
en daarbij maakt het dus niet uit dat mijn videokaart niet het zelfde merk is
omdat ze beide een zelfde chipset gebruiken, namelijk die R9 280x
en dat zou dus geen problemen moeten geven met de drivers etc

• Thomg

Thomg

Aww yiss

hepta7 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:10:
omdat zij beide een "R9 280X" kaart zijn als ik het goed begrijp
ftfy
Kijk maar eens in je control panel, wss staat er ook gewoon 280X.

• hepta7
Thomg schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:11:
[...]

ftfy
Kijk maar eens in je control panel, wss staat er ook gewoon 280X.
Geeft het inderdaad weer als een R9 280 dus de conclusie klopt dan toch?
ik kan dan gewoon een asus gebruiken zolang het maar R9 280 is

als laatste vraag dan alleen nog:

nu gebruik ik amd catalyst control center om mijn video driver versie up to date te houden.
als ik er een asus kaart naast ga zetten via crossfire, dan hoef ik niet een asus driver programma te gebruiken toch? maar zal amd catalyst control center toestaan dat ik de crossfire optie aanzet, ook al is het een ander merk?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

hepta7 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:22:
[...]

Geeft het inderdaad weer als een R9 280 dus de conclusie klopt dan toch?
ik kan dan gewoon een asus gebruiken zolang het maar R9 280 is

als laatste vraag dan alleen nog:

nu gebruik ik amd catalyst control center om mijn video driver versie up to date te houden.
als ik er een asus kaart naast ga zetten via crossfire, dan hoef ik niet een asus driver programma te gebruiken toch? maar zal amd catalyst control center toestaan dat ik de crossfire optie aanzet, ook al is het een ander merk?
Zoals ik al zei, je moet dat "asus" uit je kop hoofd zetten, de koeler en misschien het interne design is anders. Wat je computer ziet en waar jij mee werkt is een AMD kaart. Niet meer. Niet minder.

Als er 280 staat heb je een probleem, want dat betekent dat je niet een 7970 hebt, maar een 7950, er is een reden waarom ik die X gebold hebt in die quote. Je haald ze kriskras door elkaar, maar dat is onjuist, er is een aanzienlijk verschil tussen die twee(!).

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Vroeger, alsin de HD5000 serie en de HD6000 kun je gewoon een HD5830 aan je HD5870 knopen, alleen had je dan opeens 2x een HD5830 qua snelheid, en volgens mij ging een HD6950 aan een HD6970 ook prima, alleen had je dan opeens 2x een HD6950.

Zou mij weinig verbazen als dit niet nog zo is, al is het natuurlijk wel zonde van je powerrrr, dus zou ik zeker een HD7970/R9 280x nemen.

People as things, that’s where it starts.

• hepta7
Thomg schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 15:27:
[...]

Zoals ik al zei, je moet dat "asus" uit je kop hoofd zetten, de koeler en misschien het interne design is anders. Wat je computer ziet en waar jij mee werkt is een AMD kaart. Niet meer. Niet minder.

Als er 280 staat heb je een probleem, want dat betekent dat je niet een 7970 hebt, maar een 7950, er is een reden waarom ik die X gebold hebt in die quote. Je haald ze kriskras door elkaar, maar dat is onjuist, er is een aanzienlijk verschil tussen die twee(!).
het is de 7970 de term R9 280 en R9 280X heb ik inderdaad door elkaar gebruikt... ik ben inderdaad uitgegaan dat er geen verschil zou zijn tussen 280 en 280X het is inderdaad een 280X.. excuus..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:36
Gatygun schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 14:30:
[...]

Zijn hier ook testen van bekend die ik kan lezen aangezien ik nu zit te denken om een tweede gpu in een x4 slot te prikken. Erg nuttig informatie.
Ik heb er naar gezocht, maar ik heb alleen een benchmark gevonden van 16x en 4x. Probleem is dat er nauwelijks getest wordt op minimum fps, maar altijd op maximum of gemiddeld.

http://www.tomshardware.c...-performance,2887-10.html

Doe maar eens een search op Tweakers naar Crossfireproblemen. Die hebben bijna altijd te maken met het gebruiken van een 4x-slot.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-03 07:42

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Gaat niet eens om lagere min waardes of niet zo hoge max fps, doordat de bus niet breed genoeg is heb je in gemiddelde fps stutters/ choppy gameplay zitten waar je niet vrolijk van word, zoek dan op zijn minst een board dat er 8x/8x van maakt.

Of mss nog beter bestaande kaart verkopen en voor een r9 290(x) gaan dan loopt het altijd goed zelfs op je bestaande mobo.

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1